Ga naar inhoud
  • 0

Ervaringen met Michelin Crossclimate banden


Robbert Jan

Vraag

Hallo,

 

Sinds kort in bezit van een fraaie 3C waar de banden in de te verwachten rijdende kilometers over een aantal maanden vervangen moeten worden.

 

Aangezien ik geen 2e set wielen/winterbanden heb liggen en ik in de winter de mogelijkheid wil hebben om bijvoorbeeld toch Duitsland aan te doen heb ik een aantal mogelijkheden.

 

Nieuwe zomerbanden en een 2e set wielen met winterbanden of een vierseizoenenband waarbij ik uitvoerig de Michelin Crossclimate volg. Of een alternatief..

 

Omdat deze bovengenoemde band pas een paar jaar op de markt is ben ik benieuwd of er rijders onder ons zijn die hier ervaring mee hebben. De band heeft naast de codering M&S ook de benodigde 'sneeuwvlok' en voldoet aan de norm Winterband.

 

Een mogelijke keuze zou voor mij zijn de kosten (1 set banden en niet meer wisselen) maar de kwaliteit, lees veiligheid blijft van belang.

 

Alvast bedankt voor je reactie

 

Robbert Jan

aangepast door Robbert Jan
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik rij nu een jaar met Michelin CC banden. Ik had ze gekocht omdat ik eigenlijk geen zin had in het wisselen.

Ik ga niet op wintersport en meestal valt het hier ook wel mee met de sneeuw etc., dus gewoon een keer geprobeerd.

Een paar opmerkingen:

  • Wat me opviel is dat de banden veel steentjes "opnemen" en dus waarschijnlijk wel steenslag veroorzaken.
  • Bij gladde weg (bijv. aangereden sneeuw) lijkt het dat er iets minder zijdelingse grip is als bij een "normale" Michelin winterband.
    Afgelopen winter heb ik een paar keer de achterkant een beetje voelen wegglijden, terwijl ik daar anders geen last van had.
  • De banden slijten volgens mij niet harder dan gewone banden (ook niet 's zomers in Frankrijk).

Verder eigenlijk niets bijzonders, behalve het gemak van niet meer wisselen.

 

Het kostenverschil van een set t.o.v. twee sets banden is te verwaarlozen. De extra set velgen kun je altijd wel weer verkopen als je ermee klaar bent.
Wisselen van alleen de banden zou ik niet doen. De bandenwissel is niet goed voor het karkas van de band, en moet je dus proberen te voorkomen.

aangepast door JanP64
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Jan voor je info.

 

Ben een zelfde soort gebruiker. Niet echt naar de Wintersport maar je weet nooit of je toch nog even Duitsland in zou willen ergens in de wintermaanden. Verder eigenlijk alleen in NL rijden.

 

Die steenslag is een puntje. Enig idee waar? Op je eigen auto of meer opspattend voor de achterliggers?

Goed om te horen dat slijtage normaal of vergelijkbaar aan zomerband is zelfs in de zomer.

 

Hoop op nog wat ervaringen hier en anders in de diverse bandentests. Ben over paar maanden in de markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

... Die steenslag is een puntje. Enig idee waar? Op je eigen auto of meer opspattend voor de achterliggers?........

Naar achteren...

Ik heb er zelf geen last van, maar ik vind het wel lullig voor de "achtervolgers".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vrijdag 8 september jl 4x Michelin CrossClimates 205/55 16" laten monteren onder mijn 3c. Een 1.4 7DSG uit 2010. Scherpe prijs op dit moment bij Kwikfit. Tevens laten uitlijnen ook nog eens met extra korting via mijn ANWB lidmaatschap. (TIP!) Na 150-200 kilometer kun je nog even langs rijden om wielbouten nogmaals na te trekken.

Zal mijn bevindingen hier melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vrijdag 8 september jl 4x Michelin CrossClimates 205/55 16" laten monteren onder mijn 3c. Een 1.4 7DSG uit 2010. Scherpe prijs op dit moment bij Kwikfit. Tevens laten uitlijnen ook nog eens met extra korting via mijn ANWB lidmaatschap. (TIP!) Na 150-200 kilometer kun je nog even langs rijden om wielbouten nogmaals na te trekken.

Zal mijn bevindingen hier melden.

Tja mooie banden. En de tip van kwikfit zou ik zeker ter harte nemen????
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op vakantie in Frankrijk een lekke band gehad.
Dus met mijn Cross Climates naar een locale bandenman, en die had ze nog nooit gezien.
Ik vond dat wel wat vreemd, maar het was in een stukje Frankrijk waar het eigenlijk nooit echt vriest...

(VAG schroef eruit geprutst, plug erin en weer klaar voor 15 euro, incl. balanceren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo als beloofd mijn bevindingen inzake de Michelin Cross Climates banden onder mijn 3C, maat 205 / 55 16"

 

Opvallend stil

Goed rijgedrag bij droog wegdek

Goed rijgedrag bij nat wegdek

Goede eigenschappen bij rijden in de sneeuw (van afgelopen dagen in NL)

 

Reageert goed op stuur en rem -gedrag.

 

Slijtage en zuinigheid -nog- niet meetbaar.

 

Al met al een voor mij goede keuze en een aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dezelfde maat liggen, fantastische banden. Zeer zacht en geruisloos, goeie grip op droog en nat en door de sneeuw als een mes door boter. Ik kom van Primacy3-banden (michelin) maar zal bij Crossclimate blijven. Van de vastzittende steentjes klopt ook wel, niet zo fijn voor de achterliggers misschien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ze ook vorige week onder de Mini van mijn vrouw laten zetten. Recensies op internet zijn in ieder geval goed, doen 's zomers nauwelijks onder voor zomerbanden en 's winters dito voor winterbanden; slijtvastheid beter dan een gemiddelde zomerband met goede grip.

 

Steentjes in het profiel heb ik ook met echte winterbanden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nu een jaartje de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2. Bij aanschaf getwijfeld tussen de Michelin crossclimate of deze. Uit diverse bandentests kwam voor de maat 15 inch deze er net wat beter uit.

 

In principe ben ik redelijk tevreden. Wel moet ik ze goed op spanning houden, anders worden ze wat zwabberig lijkt het wel. Overigens helpt 15 inch hier ook niet bij en had ik tot vorige week last van lekkage langs het ventiel, waardoor ze af en toe minder spanning hadden dan ik zou willen.

 

Ze maken wat meer geluid dan zomerbanden, vooral in de bochten. Maar ook daar helpt het om de banden goed op spanning te houden.

 

Verder heb ik nog geen moment het vertrouwen verloren in deze banden.

 

Als ik nieuwe banden zou aanschaffen, zou ik waarschijnlijk de Michelins proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden