Ga naar inhoud
  • 0

Raar schrapend geluid rechtsvoor - CC


PassatCBAC

Vraag

Zaterdag merkte ik dat (waarschijnlijk) mijn stabilisator rechtsachter vervangen dient te worden. Dit weet ik nog niet zeker omdat ik er nog goed naar moest laten kijken. Vandaag merkte ik echter opeens dat ik er een raar schrapend geluid van de voorkant komt.

 

Ik ben eens gaan testen en merkte dat als ik gas geef het geluid er niet is. Wanneer ik m in zijn neutraal laat uitrollen dan hoor ik het en het is overigens snelheidsafhankelijk. Ik heb uitgesloten dat het van de motor komt en hoor ook echt dat het van rechtsvoor komt. Wanneer ik een bocht naar rechts pak op enige snelheid hoorde ik gebonk van de linkerkant ergens alsof er een wiellager niet goed is. Allemaal vage dingen vanuit verschillende hoeken dus...

 

Nu heb ik samen met een vriend de auto op de krik gezet en we hebben aan het wiel zitten draaien: geruisloos! We zijn maar weer gaan rijden en we hoorden het weer overduidelijk. Dat wat wij nu hebben opgemerkt is dat het geluid er alleen is als het gewicht van de auto op het onderstel drukt. Daarom maakt het geen geluid wanneer ik gas geef, simpelweg omdat de neus verlicht wordt en het gewicht verschuift naar de achteras. We merkten geen speling in de wiel en uiteindelijk ben ik op de koppeling gaan rijden terwijl hij naast de wiel liep en het leek toch echt van binnenuit de wiel te komen. Dus toch misschien de wiellager? Maar waarom bonkte het aan de linkerkant wanneer ik naar rechts draaide ipv andersom? De auto rijdt verder prima, remt niet raar en rijdt perfect. Ook bij het remmen is het geluid er trouwens.

 

Ben gek op mijn auto en dit is de eerste keer dat ik er iets mee heb, maar het is dan ook gelijk bermuda driehoek geesten oproepende sh*t ????

 

Iemand dit eens ervaren of wellicht een idee wat het zou kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb ook eens ergens gelezen dat dit uit de bak kan komen. Maar zou dan toch beginnen met het wiellager????.

 

Bij mijn Caddy hebben we onlangs 2 lagers achter vervangen. Rechts achter had echt heel veel speling en hadden eerst deze vervangen. Het schurende geluid bleef en toen links achter ook vervangen, terwijl je daar eigenlijk niks aan merkte....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ook eens ergens gelezen dat dit uit de bak kan komen. Maar zou dan toch beginnen met het wiellager????.

 

Bij mijn Caddy hebben we onlangs 2 lagers achter vervangen. Rechts achter had echt heel veel speling en hadden eerst deze vervangen. Het schurende geluid bleef en toen links achter ook vervangen, terwijl je daar eigenlijk niks aan merkte....

Was het daarmee wel verholpen dan?

 

En hoe kan het uit de bak komen als je het echt alleen vanuit rechts hoort? En dan heb ik het ook echt over raam open en kop uit het raam om echt zeker te zijn dat het van rechtsvoor komt.

 

Mijn aandrijfas bakzijde is wel los geweest om de DPF te verwijderen. Kan het daar mee te maken kunnen hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat kan er wel mee te maken hebben.. misschien moet je de torx bouten eens controleren of ze allemaal wel goed zijn aangedraaid..

 

En de wiellager zeker controleren.

Vermoed dat die van mij rechtsvoor ook niet helemaal lekker meer is.

 

Misschien een idee om het samen beide auto's aan te pakken hahahah

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat kan er wel mee te maken hebben.. misschien moet je de torx bouten eens controleren of ze allemaal wel goed zijn aangedraaid..

 

En de wiellager zeker controleren.

Vermoed dat die van mij rechtsvoor ook niet helemaal lekker meer is.

 

Misschien een idee om het samen beide auto's aan te pakken hahahah

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha sta er zeker voor open alleen is het zo dat ik mijn auto nodig heb voor mijn werk. Dus moet echt zsm zien te achterhalen wat er aan de hand is. Zal morgen eens langs mijn buurjongens gaan die een brug hebben. Ik zou ook de wiellager verdenken, maar ik hoor helemaal niks bij het draaien van de wiel. Alles wijst er op dat de wiellager goed in orde is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Haha sta er zeker voor open alleen is het zo dat ik mijn auto nodig heb voor mijn werk. Dus moet echt zsm zien te achterhalen wat er aan de hand is. Zal morgen eens langs mijn buurjongens gaan die een brug hebben. Ik zou ook de wiellager verdenken, maar ik hoor helemaal niks bij het draaien van de wiel. Alles wijst er op dat de wiellager goed in orde is.

Ik heb mijn auto ook voor mijn werk nodig.

Zit weer met mijn reet in Aalsmeer ...

 

Hmmm wat je kan proberen is de auto op de brug zetten.

 

Twee of 1 assteunen onder de as plaatsen.

Brug langzaam laten zakken dat beide aandrijfassen voor vrij zijn en dan rustig gas geven en dan luisteren

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn superb is een keer de aandrijfas los gelopen. Hoorde wel een aantal keren een rare "kloenk" tot dat ik geen aandrijving meer had... kan iig dure reparatie tot gevolg hebben.

 

Misschien is het wel de beschermaat van de remschijf welke de remschijf net raakt bij sturen oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja ga ik laten doen. Mijn buurjongen is een type die van die hele rare trucjes en maniertjes weet om allerlei dingen te achterhalen. Altijd bijzonder om te zien haha. Hij maakt vaker gekke dingen mee dus hopelijk weet hij het snel te achterhalen. Kans is aanzienlijk dat het iets simpels is. Hopelijk niet de aandrijfas puur om de schade die het eventueel zou kunnen aanbrengen.

 

Hou er echt niet van om dingen te merken aan mijn auto's maar er dan niet achter kunnen komen wat het is ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, het is opgelost hoor. Maar het blijft een halve spookverhaal haha.

 

Vandaag de auto bij een P+R gezet en gecarpoold met een collega omdat ik geen lange afstand wilde rijden zonder te weten wat er aan de hand is (met name om het niet erger te maken). Eenmaal terug bij de auto gelijk richting huis gereden met muziek en al uit en gewoon even wezen luisteren. Uiteindelijk aangekomen bij de buurman en auto eens op de brug gezet. Samen met de vriend van gisteren eens aan de onderkant wezen kijken. Niks gevonden bij de aandrijfas aan de bakzijde, dat zat netjes op de plek zoals het hoorde. We merkten wel dat de hitteschot wat verbogen leek te zijn en dit krapjes was met de aandrijfas. Beetje lopen trekken en duwen om het recht te zetten en we dachten mooi, moet opgelost zijn... Niet dus haha. Weer rijden en weer dat vage rare onverklaarbare geluid. Ging je echt cm voor cm rijden dan kraakte het in een vast ritme met de draaien van de wiel, rij je harder gaat het geluid over op een vaag gebonk/geratel/geschraap. Dus 2 man bij de wiel gaan staan, 2 oren zowat tegen het wiel aan, maar wijzer werden we niet. De buurman bedacht zich om gewoon de bouten eens strakker aan te draaien (zij waren ook de laatste die aan mijn wielen hebben gezeten en deze hebben gemonteerd). Alles bleek wel prima vast te zitten op 110NM. Besloten het op 150 te zetten en ja hoor... Weg alle geluid. Alsof het er nooit is geweest ????

 

We bedachten ons dat de boel echt strak aangedraaid was toen we het demonteerde des tijds, dus wellicht heb ik een one-off issue. Overigens blijft het vreemd want dit geluid kwam gisteren pas tevoorschijn en mijn banden wissel heb ik nu een aantal weken geleden gedaan.

 

Al bij al blij dat het weg is. Ik neem het iets strakker aandraaien wel voor lief. De knak achterin is overigens nog steeds aanwezig ondanks dat alle rubbers en stangen er netjes uitzagen. Dat zoek ik later wel een keer uit.

 

Heb altijd vage issues met mijn auto's op 1 of andere manier, gelukkig is het tot dusver nooit iets ernstigs geweest haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden