Ga naar inhoud
  • 0

Storingslampje, 3BG 2.0 - 8V (AZM)


3bg@togasa.nl

Vraag

Afgelopen tijd al een aantal keren het motorstoringslampje gehad op het dashboard van de 2.0L 8 klepper. Uiteraard de melding uit laten lezen en dat bij 2 verschillende garages.

De eerste keer werd gezegd dat het de secundaire luchtvoorziening was maar geen echt duidelijke oorzaak kunnen vinden. Storing gewist. Daarna is het storingslampje verschillende keren met een variabele tijdsinterval teruggekomen. Aansluitend nog nogmaals uit laten lezen en toen bleek de luchtpomp overleden. Dus pomp op de kop getikt en vervangen. Helaas was dat niet de oplossing voor deze naar het zich laat aanzien "spook"-storing.

Uitleindelijk nog een tijd rondgereden, soms met en soms zonder lampje.

Van de week even op zoek geweest of ik toch nog iets kon vinden en jawel, 2 in ieder geval gescheurde slangen. 

één van de onluchting van het kleppendeksel (denk ik) en de uitgaande slang van de luchtpomp. De slang van het kleppendeksel bleek gescheurd en flink. Deze slang gerepareerd met siliconentape. Mocht dat uiteindelijk niet afdoende zijn, nieuwe bestellen.

de slang van de luchtpomp naar de katalysator had 1 scheur maar éénmaal in mijn handen om de scheur te repareren, had ik 5 stukjes op tafel liggen :sad:. Dus maar even langs de dealer voor dit op het oog simpele stukje plastic.

Bij de dealer enigszins onaangenaam verrast over de in mijn ogen riante vraagprijs van € 61,50 en besloten dat maar niet aan te schaffen. Dus op zoek naar een alternatief, wat ik gevonden heb bij de bouwmarkt. Daar vijverslang van polypropyleen met wapening gekocht van 25 mm doorsnede. Deze slang lijkt qua opbouw veel op de originele slang (kunststof met aluminium wapening) alleen wat soepeler. Van de oude slang de aansluitstukken eruit gehaald en deze blijken precies pas te zitten in de gekochte slang en was ik voor € 2,95 (1m slang) klaar met het knutselen van een alternatief. 

Hoe lang de slang het werkelijk uithoudt, geen idee maar ik heb er wel vertrouwen in. Binnenkort ook maar eens de combiklep nakijken die er aan vastzit om te zien of die nog goed sluit :wink:.

 

Foto's op:

https://drive.google.com/open?id=0Bw5ilN2aAZk5T3BBeENVZDRadms

 

 

Inmiddels een paar dagen met de auto rondgereden en tot op heden nog geen lampje gezien. Of het de oplossing is voor deze storing weet ik niet, maar wilde het gewoon even met jullie delen.

 

Met vriendelijke groet,

Hans

aangepast door 3bg@togasa.nl
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

1500 km verder, hoe staat het ervoor?

 

De luchtslang, doet het boven verwachting. Deze behoudt keurig zijn vorm en is nog steeds dicht (ik heb in ieder geval geen lek kunnen ontdekken). Hetzelfde geldt voor de ventilatie van het kleppendeksel ook daar doet de siliconentape zijn werk.

 

Wat betreft de "spookstoring" die heb ik nu 1 keer terug gekregen na zo'n 1000 km. Waar deze voorheen aanzienlijk sneller kwam. Naar aanleiding hiervan toch nog wat verder gezocht en zoals gebruikelijk bij een auto met 252.000 km op de teller heb je slijtage zaken en niet alleen de voor de hand liggende. Had eveneens last van inzakken van het toerental bij het op laten komen van de koppeling, niet echt gretig op het gas, wel mooi stationair (warm). Gecombineerd met een aanzienlijk verbruik van + 9,0L /100 km gemiddeld. Dat moest volgens mij wel naar beneden kunnen.

 

Dus op zoek:

A - 1 x kromme remschijf rechtsachter. Deze liep flink aan en zeker als het geheel wat op temperatuur kwam.

B - vermoeden van vervuiling van het blok (roet). De bougies een jaar geleden vervangen en zagen er redelijk uit maar niet optimaal

C - oude motorolie

D - check-up van de versnellingsbakolie 

E - stekkers / bedrading e.d.

F - bougiekabel.

 

Oplossing:

A, de remschijven & blokken achter vervangen, remmen wederom gangbaar gemaakt. Lopen weer als een zonnetje. Voor de volledigheid de remmen aan de vooras ook gelijk nagelopen en remblokken vervangen (waren toch bezig)

B, Het blok behandeld met Tecflow Top Engine Cleaner en de tank gevuld met Tecflow speedcleaner. Aansluitend brandstoffilter vervangen. De Top Engine Cleaner gaf enige tijd een flinke rookwolk met een duidelijke roet / brandlucht.

C, Engine flush uitgevoerd en motorolie vervangen door halfsynthetisch 10W40 met filterwissel

D, versnellingsbakolie vervangen en een keramisch additief van Tecflow toegvoegd.

E, Bedrading nagelopen, geen beschadigingen (optisch) kunnen vaststellen

F, bougiekabels gemeten, 2 kabels met een weerstand hoger dan 20 KOhm, 2 kabels met een weerstand rond 8 KOhm. Kabelset vervangen door Beru (volgens mij origineel)

 

Inmiddels staat het gemiddelde verbruik op 8,2 L / 100 km en pakt de motor duidelijk beter op van nullast naar deellast. Hoop dat het verbruik nog zakt richting de 8,0 L /100 km. Dat zou een mooie waarde zijn voor de auto met de leeftijd in ogenschouw :wink:

 

So far mijn relaas :smile:

Hans

aangepast door 3bg@togasa.nl
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden