Ga naar inhoud
  • 0

Turbo probleem


Roy_01

Vraag

Van de 1 op de andere dag is er een probleem bij mijn auto opgedoken.

De turbo komt er met veel vertraging in, ongeveer een seconde of 5 a 6 na intrappen gaspedaal.

Daarna haalt hij wel de gevraagde turbodruk, bij het afregelen loopt de druk ook gelijkmatig mee.

 

Zie onderstaande log die ik gemaakt heb. De control duty cycle is volgens mij het signaal van ventiel N75 die de vacuum actuator van de turbo weer aanstuurt.

Op de turbo actuator zit ook een meting de G581 maar die kun je weer niet loggen met vcds, of ik moet overheen gekeken hebben.

Naar mijn idee kunnen het maar een paar dingen zijn, de N75 of vacuum actuator defect of de schoepverstelling van de turbo zelf gaat stroef. Zal dit nog even proberen te bekijken, de regelstang is aardig weggebouwd.

 

Daarnaast ook nog de basic setting test uitgevoerd charge pressure control. De motor gaat dan naar 1400 toeren en de N75 wordt vol open en dicht gestuurd.

Het verschil in turbodruk zou tussen beide posities zou minimaal 70 mbar moeten verschillen. Bij mij was dat maar 10mbar.

 

 

(De egr is al een hele tijd geleden dichtgezet)

Naamloos.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je de aansluiting op de mapsensor gecontroleerd, de draden net voor de connector willen wel eens breken. Ik had dezelfde verschijnselen met mij T5 bus. 5b18973cd0d274e5873a6bfaf9e1a1fd.jpg

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even off-topic @@EdB6CC, hoe krijg je zo'n stekker los?

Vanmiddag een soortgelijke stekker van mijn koplamp los willen halen ivm problemen maar lukte me niet.

Sorry voor off-topic.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Mausey
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal de stekker morgen even controleren, bedankt voor de tip.

Vanavond nog even gereden maar het lijkt nu minder te zijn na de basic setting test met vcds.

Zal morgen nog eens meten wat de druk doet tijdens het sturen.

Ja die stekkers zet ik altijd me duimnagel in en dan indrukken en klein beetje naar je toe trekken.

Soms gaan ze een beetje lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb net nog een keer die adaptation test gedaan charge air pressure control.

Nog steeds 10 mbar verschil tussen volledig op en dicht.

Ook opvallend is dat de duty cycle niet zo snel van 100% naar 0% loopt als in het filmpje maar heel schokkerig.

Ook was er stationair een licht rammelend geluid aanwezig de laatste tijd wat ik niet thuis kon brengen.

Waarschijnlijk zit er iets van speling op de schoepverstelling as of is de actuator niet helemaal fris meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat moet ik inderdaad nog doen, ik ga van de week even een kleine manometer kopen die ik ertussen kan zetten en kijken wat de druk doet.

Als ik het goed heb gelezen moet de onderdruk ongeveer -0,8 bar zijn.

Of een vacuumpomp die defect is zou dat ook nog kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee dat werkt allemaal nog prima. Heb ook even fouten uitgelezen maar niets over terug te vinden.

Wel vreemd eigenlijk als de gevraagde turbo druk en werkelijk geleverde druk zo ver uit elkaar liggen voor enkele seconden.

Wel kreeg ik na het uitvoeren van de adaptation test onderstaande fout:

 

009571 - Turbocharger boost control position sensor circuit

P2563 - 000 - implausible signal - mil on

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net even een vacuumpompje geleend van de garage.

Aangesloten op de N75, normale waardes gaat van 0 naar -0,8 bar vacuum met een goede snelheid.

Daarna direct op de actuator aangesloten met een slangetje, met geen mogelijkheid een onderdruk te creeren.

Dus membraan is gescheurd, het bekende kwaaltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pff meen je niet, geen verbeterde versie van dit onderdeel dus.

Mooier zou zijn elektrisch, maar met vorige variabele turbo's probleemloos 400k km gereden.

Wat was je kwijt voor reparatie als ik vragen mag?

En moet de hele turbo eraf, je komt er amper bij anders.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het zelf gedaan.

Actuator bij de dealer gehaald voor 170,- dacht ik.

Turbo hoeft er niet af.

Als je een beetje handig bent zou ik het gewoon zelf doen.

De dealer zal proberen je een nieuwe turbo aan te smeren.

aangepast door wallyxr7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke ga ik dat doen, ging het actuator asje afstellen ook goed?

Zoals ik het begrijp uit dit filmpje moet hij op -0,8 bar precies tegen de aanslag zitten.

En krijg je er ook een nieuwe borgclip bij als je hem besteld?

Er zit bij mij ook nog zo'n hitteschild omheen, maar even kijken hoe het precies allemaal vast zit.

Ja inderdaad valt me mee dat ze het apart verkopen, als je dat niet weet proberen ze dat zeker weten.

 

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb deze.

Kan alleen het filmpje niet vinden hoe je het moet doen.

En ja, je krijgt hem compleet met 2 moeren clip en borg vloeistof.

Via autohaas vw dealer in Zutphen en Apeldoorn krijg je korting.

Ander ben je rond de 240 kwijt.

Op eBay staan ze al voor 150euro. Zelfs Ali heeft ze.

 

Link van eBay.

https://www.ebay.nl/itm/191903884674

aangepast door wallyxr7
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze gegevens heb ik van @@Vdub

 

De weergegeven meetwaarde in de gaten houden en een spanning van 760 mV instellen door het genereren van maximaal 0,65 bar onderdruk.

Voorzichtig! Tijdens de volgende instelling van de regelstang, de onderdruk en de spanning van 760 mV constant houden.

– Contramoer-B- van de regelstang langzaam met de hand naar beneden draaien. Verstelhendel ligt op de onderste »aanslag«. – Contramoer-B- tegenhouden en bevestigingsmoer-A- op de regelstang tegen de verstelhendel draaien. Met ringsleutel 10x12 -T10423- licht aantrekken. – Onderdruk van de drukdoos laten ontsnappen. – Weergegeven meetwaarde in de gaten houden, drukloos moet zich een waarde van 3000 … 3400 mV voordoen. – Opzetstuk SW 10 -T10422- resp. opzetstuk SW 10 -T10422 A- aanbrengen, contramoer -B- tegenhouden en bevestigingsmoer -A- vastdraaien.

Voorzichtig! Een onderdruk van 0,65 ± 0,05 bar op de onderdrukdoos genereren, om zeker te stellen dat de verstelhendel op »aanslag« staat. Hierbij moet zich een spanning van 760 mV instellen. Spanningswaarde in orde.

 

Je moet de waarde tussen 3 en 3,4 volt houden.

235524f3371f5388d830e8cc1484f230.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helemaal top! Heb hier een mooie slide show wat overeenkomt met jouw verhaal.

https://www.slideshare.net/JavierAranzbal/2010-08-a3-tt-20-tdi-turbo-charger-vacuum-unit

Ik ga even zoeken op ebay, scheelt inderdaad wel erg veel 150 euro zie ik de reparatie setjes inderdaad voor staan.

Hulpgereedschap SW 10 -T10422 en T10423 zie ik ook staan voor 15 euro samen. Alleen nog even de sleutel voor de olieleiding zoeken. 

Kom wel weer in de lucht als ik alles verzameld heb.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden