Ga naar inhoud
  • 0

Advies bandenkeuze


mipedsg

Vraag

Hallo,

 

ik ben aan het kijken voor andere banden/velgen voor op mijn 3AA (B7) passat 2.0 TDI DSG, Bluemotion.

Op dit moment heb ik 205/55R16 banden, Bridgestone Turanza. Over het stuurgedrag ben ik niet tevreden. Ik wil niet gaan verlagen, want ik rij rij lange stukken, dus een beetje comfort is toch wel gewenst, ook bij putdeksels ed. Ook lijkt me 18 inch bijvoorbeeld niet mooi zonder verlaging, dus wordt het waarschijnlijk dus 17 inch.

 

Nu denk ik aan 17 inch velgen, 7,5 J, ET45.

Qua banden aan Hankooks in 235/45R17, ik lees daar goede berichten over.

Ik wil velgrandbescherming (MFS) en lees hier en daar dat XL banden beter zijn voor het stuurgedrag door de hardere wang.

 

Ik vind de volgende band:

Hankook Ventus S1 Evo2 K117 235/45 R17 97 Y XL MFS

Bijvoorbeeld:

(https://www.banden-pneus-online.nl/autoband/hankook/ventus-s1-evo2-k117/)

 

De lastindex (97), is dat niet wat te hoog? Mijn huidige banden hebben 91, wat genoeg is blijkbaar.

Zou ik beter voor een 225 breed gaan, omdat dat maar een 94 lastindex heeft?

Wat is wijsheid?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

En wat zie je dan als nadeel dat de andere banden nu een hogere last index zouden hebben ?

 

Heb lang op 18inch gereden zonder verlaging en was naar mijn mening niks mis mee qua zicht.

 

Ik rij nu op 19inch en ook op Hankook ventus V12 evo2 en bevallen mij prima.

Net een setje banden besteld voor mijn vrouw haar wagen en ook de Hankook gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien niet duidelijk waarover ik zit te dubben: als die lastindex zoveel hoger is, gaat dat niet ten koste van de rij-eigenschappen?

 

Ik heb laatst namelijk een band voor mijn aanhanger gekocht met een lastindex van 103. Super dik rubber in de wangen, en loeizwaar. Lijkt niet zo'n goed plan voor de passat als dat de consequentie is van een hoge lastindex... Rijdt er iemand van jullie met zo'n hoge lastindex rond? Of wat staat er bij jullie op de band?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou me eerder zorgen maken bij een band met een lagere LI dan een hogere LI.

 

Aan rij eigenschappen zal je niks merken. De XL factor is daarentegen wel beslissend voor de rij eigenschappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou me eerder zorgen maken bij een band met een lagere LI dan een hogere LI.

 

Aan rij eigenschappen zal je niks merken. De XL factor is daarentegen wel beslissend voor de rij eigenschappen.

Lagere lastindex dan vermeld op je EC attest wordt niet goedgekeurd op Technische Controle in BE, zal in NL ook wel zijn. Hoger mag altijd.

 

@@Fopperr Ik rij op dezelde Nexen banden, maar ik moet wel zeggen dat de slijtage tegenvalt... voorbanden +/- 30K en zogoed als minimum aan profiel. Daarbij moet wel gezegd worden dat er hier hoge temperaturen zijn (nu, begin mei in de zon +/- 50°) en dat ik enorm veel bochtige weg rij (wegen in de bergen)... een weg met een recht stuk van een paar km komt hier bijna niet voor.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mbt velgrandbescherming, die ziet er bij Hankook heel anders uit dan bijvoorbeeld bij Continental. Vorige maand heeft Matthijs mijn Continentals vervangen door Hankooks, en bij Hankook zit er echt een randje op de wang waardoor de velgrandbeschermer breder is dan de band. De Continental had ook velgrandbescherming, maar die had gewoon een hele dikke wang waardoor de band ook breder was dan de velg.

 

Bij de Continentals zag je eigenlijk geen velgrandbescherming zitten en bij de Hankooks zie je dus echt een richeltje op de band zitten. Ik weet niet waarom fabrikanten voor zulke uiteenlopende oplossingen kiezen, maar dit ziet er bij de Continentals gewoon mooier uit (je ziet namelijk niks). Er is verder niets mis met de Hankooks, maar dit is wel en verschil.

 

Ik post straks wel even een foto van de band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, dat is ook goed om te weten met die velgrandbescherming verschillen. Ik heb dat tot nu toe altijd gehad op mijn banden op alu velg, en dat was bij Bridgestone Potenza RE720 en Goodyear Excellence allebei een flinke plak rubber op de wang.

 

Ander vraagje: ik zie dat de standaard maar voor een passat 235/45R17 is. Nu is dit wel z'n beetje aan de max qua breedt voor een 7,5 velg: http://www.tyresizecalculator.com/charts/tire-width-for-a-wheel-rim-size-chart

Ik lees dat de meeste VW velgen in 17 inch ook 7,5 J zijn. 225 ligt meer in het midden van het bereik. Zou dat niet beter zijn, zodat de band niet zo naar binnen getrokken wordt? Of wat zijn de ervaringen? Bedankt voor het meedenken trouwens!

aangepast door mipedsg
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat het dus een 17 inch velg wordt (http://www.platin-wheels.com/de/platin-felgen.php?id=42): 7,5J, ET45 wordt. Met een Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 235/45 R17 Band. Met velgrandbescherming, en XL rating (toch maar de 97 ipv 94 LI).
Op mijn vorige auto had ik dus ook Goodyears (Excellence, niet meer te krijgen), wat goed beviel qua grip, stuurgedrag en comfort, en geluid (flink cupping met de Bridgestones gehad).

De combinatie van band en velg zou moeten passen lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden