Ga naar inhoud
  • 0

common rail 2.0, brandstofsysteem


Row

Vraag

Beste mede vw'ers,

 

 

Ik ben meer een lezer dan een schrijver op dit forum echter zit ik nu met een lekker geval...

 

 

Ik heb een passat van 2009, 2.0 bluemotion common rail met een CBDC?  motor.

Zaterdag was ik aan het rijden en gaf mijn auto een foutmelding weer, het gloeispiraaltje ging knipperen (auto was in noodloop). Vervolgens ben ik aan de kant van de weg gaan staan, heb de auto uit gezet, 2 min gewacht en opnieuw gestart en de problemen waren verholpen. Ik had weer vol vermogen en het lampje was uit, so far so good!

 

Na 300m gereden te hebben stond ik stil voor het stoplicht,vervolgens was er even een dipje in het stationair toerental (duurde nog geen seconde). Vervolgens mijn weg na 500m te hebben vervolgd is de auto uitgevallen en wou niet meer starten.

 

De auto staat nu bij de VW dealer vanwege de storing, wat blijkt: mijn hele tank + brandstofleidingen zitten vol corrosie en prut!

 

De man gaf aan dat het vaker voorkomt wanneer men brandstoffen tankt waar veel water in zit, dit komt vooral voor bij de goedkopere pompen (CQ net over de belgische grens). Nu heb ik de auto 3 jaar en heb alleen maar bij de Shell getankt in Nederland.... Oke, een of twee keer bij een BP. Slechte brandstof kan ik me dan haast ook niet voorstellen. Daarnaast hebben ze de brandstof in de tank getest en die is van (redelijk) goede kwaliteit... Ook dit komt van de shell pomp (tilburg)

 

Nu komt het er op neer dat het hele branstofsysteem vervangen moet worden, van de opvoerpomp t/m de hogedrukpomp aan toe... Geschate kosten tussen de 4000 en 5000 euro waarbij het dichter bij de 5000 zal zitten...

 

De auto heeft inmiddels 220k gelopen, er zit 20k geleden net een nieuwe turbo op...

 

Ik heb echter voordat hij stil viel nergens geen last van gehad, stotterde niet, volle vermogen etc... liep mooi rustig...

 

De beste man raadde mij aan om eens contact op te nemen met mijn verzekering, aangezien het tijdstip van nu kan ik dit morgen altijd nog doen.

 

Hebben jullie dit wel eens bij de hand gehad en hebben jullie nog tips?

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Rowan

aangepast door Row
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit lijkt op slijpsel van de brandstofpomp wat in je tank, leidingen en verstuivers is terecht gekomen.

De VW dealer zal hier de hoofdprijs voor berekenen, maar een JB vraagt minder. Wel is het herstel veel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wanneer heb jij voor het laatst de brandstoffilter vervangen? En tank jij altijd je tank volledig vol of steeds kleinere hoeveelheid per keer?

 

Volgens mij zit je tank en leidingen niet vol met prut van corrosie, maar met metaalvijzels van je pomp.

 

Al bij al heel erg vervelend dat het je overkomen is. Helaas ben je niet dr eerste en zal je ook niet de laatste zijn. Ik hoop dat ik het nooit hoef mee te maken. In principe is goed brandstof etc. belangrijk, maar ik geloof dat je ook gewoon weg pech kan hebben gezien de pomp op dezelfde toeren draait als de motor waar de vorige pompen het met de helft van de toeren hoefden te doen.

 

 

-Edit: je hebt waarschijnlijk een CBAC... Dezelfde motor als die ik heb.

aangepast door PassatCBAC
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

Dat is niet om vrolijk van te worden.

@@PassatCBAC is het nuttig om preventief dan de brandstofpomp te vervangen of is dit ook anders te controleren? Wat is het verschil met vol of beetjes tanken? Ik tank altijd helemaal vol en altijd bij Texaco.

Durf ik niet te zeggen. Er zijn ook auto's met echt lage kilometerstanden die dit hebben gehad. Een pomp preventief vervangen zorgt er natuurlijk voor dat je een goede pomp hebt. Maar als je slechte brandstof blijft tanken dan is de smering nog altijd minder goed wat dus voor hetzelfde resultaat kan zorgen. De makkelijkste manier om te controleren hoe je pomp ervoor staat is je brandstoffilter controleren. Hier mag je echt geen vijzels zien drijven, dat heb ik nu wel geleerd van @@Vdub. Ik weet niet of de volgende regel nog geldt, maar voorheen was het wel zo dat als je je tank zelden of weinig vol tankt, je meer kans hebt op condens in de tank. Dat betekent dat je waterafscheiding krijgt. De Bosch CP4.1 en CP4.2 zijn erg precies en gevoelig voor onzuiverheden. Ze hebben dan ook goede smering nodig (vandaar het advies om A merken te tanken). Water smeert niet, dus je wilt dat niet in je tank hebben.

 

Dit is een tik die ik zelf heb: ik rij mijn tank nooit helemaal leeg. Zodra het lampje brandt, tank ik de auto af. Alle troep wat wel in je tank zit verzamelt zich en de kans is dan groot dat het door je pomp gaat en zoals eerder gezegd wil je dat niet hebben.

 

Let wel op dat ik de kennis vooral heb verzameld van verschillende fora, monteurs, stukje logisch denken etc. Blijft lastig voor mij om het echt hard te maken. Bovendien geloof ik nog altijd in een stukje pech.

 

Je kan wel immense schade als gevolg van de pompdefect voorkomen door een 2microntech filter. Daar weet @@Roy_01 meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vinniepilon heeft onlangs preventief z'n hd pomp vervangen. De pomp is op ebay iets van €600,-. Dat is een smak geld om preventief in je auto te steken maar dat is eigenlijk de enige oplossing.

 

Mijn auto heeft vorig jaar een nieuwe hd pomp gekregen, brandstofsysteem gespoeld en injectoren gereinigd. Dit onder coulance, dat wel. Anders was ik hiervoor €2000,- kwijt geweest. Ik heb gevraagd of ik wellicht ook voor nieuwe injectoren in aanmerking kwam maar meer coulance kreeg ik niet, wat opzich al best redelijk is. Volgens de expert bij de Duitse vw dealer had hij deze reparatie al meermaals uitgevoerd en allen succesvol.

 

Oja, €5000,- is veel geld maar zie ook verhalen waarbij er over €8000,- gesproken wordt. Dan wordt alles wat in aanraking komt met de brandstof vervangen, van tank, leidingen, pomp en injectoren.

 

Iig succes met de afhandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vinniepilon heeft onlangs preventief z'n hd pomp vervangen. De pomp is op ebay iets van €600,-. Dat is een smak geld om preventief in je auto te steken maar dat is eigenlijk de enige oplossing.

 

Mijn auto heeft vorig jaar een nieuwe hd pomp gekregen, brandstofsysteem gespoeld en injectoren gereinigd. Dit onder coulance, dat wel. Anders was ik hiervoor €2000,- kwijt geweest. Ik heb gevraagd of ik wellicht ook voor nieuwe injectoren in aanmerking kwam maar meer coulance kreeg ik niet, wat opzich al best redelijk is. Volgens de expert bij de Duitse vw dealer had hij deze reparatie al meermaals uitgevoerd en allen succesvol.

 

Oja, €5000,- is veel geld maar zie ook verhalen waarbij er over €8000,- gesproken wordt. Dan wordt alles wat in aanraking komt met de brandstof vervangen, van tank, leidingen, pomp en injectoren.

 

Iig succes met de afhandeling.

Toch heb ik zo mijn bedenkingen of 'preventief' bestaat met dit euvel. Maar je kansen zijn ongetwijfeld beter. Maar wat een smak geld voor een preventieve maatregel. Is zo'n pomp op zich makkelijk te vervangen eigenlijk?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou hem ergens anders brengen ik tank al jaren de goedkoopste zooi en ik heb nooit aanslag of prut gezien, niet in de tank en niet in mijn filter.

Maar ja ik heb maar 300.000 kilometer gereden, dus wat zegt dat nu eenmaal.

Hebben de 2 liters PD motoren ook deze pompen dan?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee dat niet, wij hebben weer andere slechte pompen (tandem), maar het ging mij over het feit dat ze zeggen dat er slechte brandstof is getankt, lekker makkelijk zo.

Naar mijn bescheiden mening is de kwaliteit van VW stukken slechter dan de kwaliteit van de witte pomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet niet of ik het met je eens ben. Ligt eraan hoe je het bekijkt. Dat VW het altijd zo makkelijk afschuift is een feit. De pomp daarentegen is van Bosch. Aan de andere kant had Volkswagen allang stappen moeten nemen en deze pompen zien te vervangen ofzo. Dat VW zegt dat het door slechte brandstof komt is een harde uitspraak. Als ze zouden zeggen dat het hierdoor KAN ontstaan is het een ander verhaal. De Bosch CP4 pompen zijn er eenmaal gevoelig voor; VW gebruikt het in hun voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Blijft een feit dat het teveel geld is voor een onderdeel wat veel langer mee moeten gaan. 

Zo zijn er nog wel meer onderdelen die langer mee zouden moeten gaan.

Er zijn ook onderdelen waarvan ik gedacht had ze al te moeten vervangen en die doen het nog steeds.

Helaas is de bovenste de winnaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden