Ga naar inhoud
  • 0

Squilly

Vraag

Beste leden,

 

Ik rijd al weer een tijdje met veel plezier in een 3BG 2.0 ALT. Geen noemenswaardige problemen gehad tot op heden. Momenteel 190.000 km.

Sinds enige tijd heb ik het probleem dat bij hogere snelheden (dus ook hogere toeren) het terugschakelen een probleem oplevert. Zodra ik de koppeling, na het terugschakelen, op laatkomen, geeft de auto een forse klap (1-malig). Tevens heeft de 2e versnelling wat moeite met inleggen en piept hij enigszins. Lijkt alsof je ergens langs schuurt.

 

Ik ben al het hele forum aan het doorzoeken alleen er is niets dat aanlsuit of overeenkomt met het probleem.

Het vreemde doet zich voor, dat wanneer ik een keer tussengas geeft bij het terugschakelen, de klap zich niet voordoet. Tevens zit er een hele lichte triling in het koppelingspedaal bij lagere snelheden.

Het maakt niet uit welke versnelling het betreft, het gebeurt in alle. Het is overigens een 5-bak.

 

Steunen zijn goed, bougies goed, bobines goed etc. Zeg maar alles wat motorisch invloed kan hebben is gecontroleerd cq vervangen. Geen noemenswaardig olieverbruik o.i.d.

 

Wie kan mij eventueel verder helpen met dit probleem? Het is vervelend maar erger nog, het is volgens mij ook niet goed ????

 

Ik stel alle adviezen en hulp erg op prijs.

Stan

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste mensen,

 

Probleem is verholpen. Was inderdaad de koppeling. Via onderdelen24.com een Luk set besteld (met dubbel massa vliegwiel) en door mijn garage laten vervangen. AutoSOS in Enter. Binnen een dag geregeld en helemaal perfect in orde. Prijs van deze set was "slechts" €423,00 incl BTW en verzending. Duurde 5 dagen omdat het uit Duitsland moest komen maar de prijs is echt het wachten waard.

 

Auto rijdt weer als nieuw. Echt een verademing

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk iets met de koppeling, normaal terugschakelen zorgt ervoor dat de motor tov de bak ineens meer toeren moet maken, dat gaat niet goed begrijp ik. Bij tussengas heeft motor en bak minder toerenverschil, dus zou het daar ergens zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm, deze ga ik even volgen.

Ik merk hetzelfde bij schakelen, namelijk dat het lastig is een soepele overgang te hebben zonder schok. Het gaat om een 2.3 V5 (met 5 bak) overigens. Tussengas geven en extra aandacht voor het opkomen van de koppeling helpt, maar niet altijd. Andere auto's waar ik regelmatig in gereden heb, zoals een Sharan 2.8 VR6, hadden dit niet of veel minder. Het treedt voornamelijk op bij de lagere versnellingen. 

 

Verder schakelt de bak gewoon soepel en is de koppelingsplaat volgens mij nog in orde. Misschien is het gewoon een eigenschap van de auto en is de oplossing ind extra tussengas en dosering, maar het is een vraagteken dat toch telkens weer opduikt. Benieuwd of meer mensen dit herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden