Ga naar inhoud

Aanschaf wohnwagen. :-)


Nitro68

Aanbevolen berichten

Dit heb ik van de Noorse RDW site:

 

Merke og modell HOBBY 540UFE

Registreringsår 2011

Understellsnummer WHB24E43L0FB05897

Registrert første gang i Norge 25.05.2011 R

egistrert første gang på eier 25.05.2011

 

Lengde 738 cm

Bredde 230 cm

Egenvekt 1 350 kg

Totalvekt 1 750 kg

Maks nyttelast 400 kg

Maks aksellast 1 750 kg 

aangepast door Nitro68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het wel slim om er een paar MAD hulpveren onder te monteren?

Het is een sportline dus hij ligt al laag.............

Juist niet, door je sport onderstel heb je geen diep doorhangen, ik rij al meer dan 10 jaar altijd met sportonderstellen en de caravan, wel zorgen dat alles fatsoenlijk gemonteerd zit en de kabel niet over de grond schuurt, die hulpveren verhogen de auto, dus het hele jaar lelijk en minder strak rijden.

Wel altijd even bij het afrijden van een stoep bijvoorbeeld schuin eraf rijden!

 

@ @win, vreemd, die heb ik ook gehad, een sportline, met 80kg op de kogel nergens last van, wel had ik hem nieuw gekregen.

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had MAD hulpveren onder mijn 3C, en die had hij met caravan + 4 personen + bagage zeker nodig (ook sportonderstel).

 

 

Juist niet, door je sport onderstel heb je geen diep doorhangen, ik rij al meer dan 10 jaar altijd met sportonderstellen en de caravan, wel zorgen dat alles fatsoenlijk gemonteerd zit en de kabel niet over de grond schuurt, die hulpveren verhogen de auto, dus het hele jaar lelijk en minder strak rijden.

Wel altijd even bij het afrijden van een stoep bijvoorbeeld schuin eraf rijden!

 

@ @win, vreemd, die heb ik ook gehad, een sportline, met 80kg op de kogel nergens last van, wel had ik hem nieuw gekregen.

 

Tja, wat moet ik nou??  :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat moet ik nou??  :mrgreen:

 

lekker gaan zonder hulpveren en als het niet bevalt kun je ze altijd nog aanschaffen, kwaad kan het niet als het een beetje doorhangt. 

 

hier een foto van mijn A4 met 3,5 cm Eibach 85kg op de kogel en belading (jaja ik weet het een Tabbert :angel: ), ik heb helaas geen foto van de 3c met de caravan aan de haak, wel hoe laag hij was zonder caravan.

deze caravan mocht er niet achter, ik mocht 1800kg, hij was 2000

post-12066-0-31304700-1489692508_thumb.jpg

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist niet, door je sport onderstel heb je geen diep doorhangen, [...]

Sportonderstel is niet meer dan wat kortere veren die over een kortere slag hetzelfde gewicht moeten opvangen, maar evengoed veren die bij zware belading diep inveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sportonderstel is niet meer dan wat kortere veren die over een kortere slag hetzelfde gewicht moeten opvangen, maar evengoed veren die bij zware belading diep inveren.

 

niet helemaal, ze zijn progressiever en remmen de beweging veel meer af dan standaar veren, vandaar dat het ook veel stugger voelt, 

heb nu als trekker gehad sinds 2005, de Volvo S60 (origineel sportonderstel), 3C (sportline), A4 avant (Eibach), A6 Allroad (luchtvering en met VAGCOM verlaagd, maar daar heb je geen doorhangen natuurlijk), de Volvo V50 (met sportonderstel), Skoda Octavia (Eibach) en nu de Passat Met R-line veren, allemaal top en nooit een probleem, mijn caravan mag 75KG kogeldruk hebben, ik zet hem op 85-88kg, verder gaan de stokken voor de meiden op de grond en de kofferbak is vol, soms zoals bij de A4 en de V50 een skibox op het dak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ben vandaag bij de Hobby wezen kijken.

Hij is van binnen en buiten nog als nieuw!

Prachtige kar, helemaal compleet en een hoge koelkast waar tenminste een behoorlijke bier en wijn voorraden in passen. :mrgreen:  

Was verbaasd wat betreft de airco die erin zit, die zat onder het bed!

Was er niet 1 die in het dakluik gemonteerd zit, anders kwam hij boven een bepaalde hoogte en koste dat veel meer als je met de boot mee wil en dat doen wij hier nu eenmaal.

Tja, daar zit wat in.............waar je al niet over na moet denken als je wat aanschaft.

4 April komt zijn nieuwe hut bij de dealer en neemt hij het besluit of hij deze wel of niet neemt.

Even geduld nog..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan een Hobby 540 met versterkt onderstel, airco en mover overnemen die min. 1500 en max 1700kg weegt, dat zou dus op zich geen probleem moeten wezen als je goed laad.

Sorry voor mijn late post, maar zie nu pas dit topic.

 

Een verzwaard onderstel bestaat bij geen enkel caravanmerk.

 

Wat wel een optie is, is een verzwaarde as.

 

Bij deze caravan zit er een verzwaarde as onder met een TTM van 1.750 kilo.

 

(Normaal 1.500 kilo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verzwaard onderstel bestaat bij geen enkel caravanmerk.

 

 

Ok, tis een beetje mierenneuken, maar die foute dubbel-as Tabberts uit de jaren 80 en 90 kon je wel degelijk met een extra stevig onderstel, extra bodembalken en extra verzwaarde uitdraai poten bestellen ;)

Kwam zomaar even 100 a 200kg bij.

 

Airco onder het bed of bank is helemaal top, grootste voordeel is, het maakt minder herrie aan de buitenkant, dus fijner voor het vriendelijk contact met je buren enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen mierenn..... maar bij een ALKO caravan chassis kun je sinds 1979 geen verzwaard chassis meer bestellen.

 

Nagenoeg alle caravan fabrikanten in Europa zijn toen in 1979 op ALKO overgestapt omdat dit een universeel chassis speciaal voor caravans is.

 

Qua Assen kon (en kan) je zoals ik schreef, wel kiezen voor asverhoging voor de productiesluitingstermijn van de caravanfabrikanten.

 

Verstevigingsbalken meestal in de breedte tussen de langsdragers van het chassis zijn vooral bij de 250cm brede caravans te vinden, maar heeft niets te maken met verzwaard chassis.

 

Verstevigde uitdraaisteunen kun je bij sommige als optie bestellen, maar ook dit heeft niets met het chassis te maken, is alleen comfort technisch als de pootjes zijn uitgedraaid.

aangepast door R36 Driver
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen mierenn..... maar bij een ALKO caravan chassis kun je sinds 1979 geen verzwaard chassis meer bestellen.

 

Nagenoeg alle caravan fabrikanten in Europa zijn toen in 1979 op ALKO overgestapt omdat dit een universeel chassis speciaal voor caravans is.

 

Qua Assen kon (en kan) je zoals ik schreef, wel kiezen voor asverhoging voor de productiesluitingstermijn van de caravanfabrikanten.

 

Verstevigingsbalken meestal in de breedte tussen de langsdragers van het chassis zijn vooral bij de 250cm brede caravans te vinden, maar heeft niets te maken met verzwaard chassis.

 

Verstevigde uitdraaisteunen kun je bij sommige als optie bestellen, maar ook dit heeft niets met het chassis te maken, is alleen comfort technisch als de pootjes zijn uitgedraaid.

 

Aantal jaren geleden stond ik ooit eens voor een aankoop van een Tabbert Baronesse (ja heel fout, maar wel gaaf  :mrgreen:  ) bij een handelaar. Die liet me toen een keuze maken tussen een model met en zonder extra zwaar onderstel, wat hij liet zien aan de onderkant. De verzwaarde caravan had heel andere balken, vierkante balken, zonder gaten, over de hele 'V' vorm, en hiernaast iedere +/- 75cm nog een balk over de breedte. Caravan kon je volgens de verkoper dan ook gewoon 'opkrikken' aan de 4 poten zonder dat er iets krom trekt.

Wellicht was dit een custom made geval, als dat de doelgroep destijds ook niet echt gangbare wensen had ;) (kermis exploitanten, zigeuners, etc)

Voor ons was dat verzwaard/versterkt verder niet interessant, dus toen de goedkopere gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden