Ga naar inhoud

Aanschaf wohnwagen. :-)


Nitro68

Aanbevolen berichten

Ben aan het rondkijken voor m'n eerste sleurhut.


Ik heb ook eens op die site van Caravantrekker.nl zitten gluren, en bij mijn Passat houd het bij 1400kg totaal op als je op die 75% gewichtsverdeling uit wil komen.


Volgens VW mag er 2000kg aan de haak, vindt ik wel veel en zal dat ook nooit doen, maar een 1600kg zware caravan zit je al op 86% en wordt de stabiliteit index gehalveerd.


Hoe zijn jullie ervaringen met de Passat en een 1600-1700kg zware caravan?


Beter niet doen?


Wat zijn jullie ervaringen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Fopperr:

 

Was de trailer ook werkelijk 2000kg?

 

 

Hendrik38:

Die van mij heeft ook 4-Motion, maar met 1800kg en je auto tot 2300kg vollaad zit je wel op de uiterste grenzen.

Onderandere is de maximale kogeldruk dan al met 10kg overschreden.

 

Gewicht
3sterren.gif
Maximaal trekgewicht
2000 kg
info_button.gif
Gewichtsverhouding (car./auto)
77% (1787 kg / 2309 kg)
info_button.gif
Rijbewijs
BE-rijbewijs (of code 96)
info_button.gif
 
Kogeldruk
2sterren.gif
Maximaal toegestaan
85 kg
info_button.gif
Advies kogeldruk
95 kg
info_button.gif
 
Stabiliteit
3sterren.gif
Reserve bij wettelijke - optimale belading
4.8 - 5.8
info_button.gif
Invloed belading
32%
info_button.gif
 
Vlakke weg
4sterren.gif
Topsnelheid
125 km/u (4e versnelling)
info_button.gif
Bij tegenwind
117 km/u
info_button.gif
Snelheid in praktijk
116 km/u (5e versnelling)
info_button.gif
 
Acceleratie
3sterren.gif
0 - 100 km/u
32.6 sec. - (max. 28.2 sec.)
info_button.gif
70 - 90 km/u
11.7 sec. - (max. 8.3 sec.)
info_button.gif
85 - 100 km/u
4e versn.: 10.6 sec. (max. 10.5)
info_button.gif
 

info_button.gif
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al met diverse autos deze 1800 kg caravan getrokken maar met de passat voelt erg stabiel. Ik gok dat het ook deels komt door de 4 motion die meer aandrijving naar de achterwielen stuurt indien de caravan eraan hangt. 2000 kg zou ik ook best aandurven mits je de belading goed doet.

Nog een advies voor de caravan...let goed op wat de caravan leeg weegt werkelijk en op papier. Daar kan namelink zo maar 50 tot 100 kg verschil in zitten.

aangepast door Hendrik38
Link naar reactie
Delen op andere sites

... en belangrijk: aangepaste snelheid bij een afdaling. Daar gaat het vaak fout.

 

Ik heb zelf een 1400 kg (max totaalgewicht) caravan gehad achter de Passat en daar merkte ik bij een afdaling dat op hogere snelheid er snel een deining in de trein kwam. Dan weet je dat je moet afremmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ben aan het rondkijken voor m'n eerste sleurhut.

Ik heb ook eens op die site van Caravantrekker.nl zitten gluren, en bij mijn Passat houd het bij 1400kg totaal op als je op die 75% gewichtsverdeling uit wil komen.

Volgens VW mag er 2000kg aan de haak, vindt ik wel veel en zal dat ook nooit doen, maar een 1600kg zware caravan zit je al op 86% en wordt de stabiliteit index gehalveerd.

Hoe zijn jullie ervaringen met de Passat en een 1600-1700kg zware caravan?

Beter niet doen?

Wat zijn jullie ervaringen?

 

Als je alles goed doet, dan kan er echt rustig een zwaardere caravan achter, maar je belading is enorm belangrijk, die moet je serieus nemen en de kogeldruk zo hoog mogelijk.

kijk eens op caravanforum.nl daar weten er veel heel veel, ook daar zullen mensen zijn die je adviseren aan de 75% regel te houden, maar er zijn er genoeg die het gewoon logisch benaderen en je zullen voorzien van het juiste advies :)

 

Ik zelf heb 2000kg Tabbert achter een A6 Allroad gehad (leeggewicht 1725) ging perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar laat de caravan wegen voordat je hem koopt, heel vaak is hij veel zwaarder en heb je maar heel weinig laadvermogen

 

bedoel je met versterkt onderstel, een verzwaarde as?

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrepen had zat er inderdaad een zwaardere ophanging onder omdat hij nog wel eens wat onverharde wegen bereed.

Heb wel al wat foto's gehad en volgens mijn collega was ie er altijd bloedzuinig op en werdt er nergens op bespaard.

Ben benieuwd hoe hij er in het echt uit ziet, eens kijken of ik van het weekend even langs kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk type is het? De 540 kmfe met stapelbed?

Met verzwaarde as wordt vaak bedoeld dat er af fabriek een as onder wordt gezet die meer laadvermogen mag hebbdn. Mijn caravan wordt standaard met 1700 kg as geleverd. Optie asverzwaring tot 1800 kg heb ik erbij genomen. Volgens mij wordt de hobby 540 idd met 1600 kg as geleverd en kun je er asverzwaring bijkopen tot 1700 kg. Denk dat je dan best goed uit moet komen qua vrij laadvermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziet er top uit man, maar echt! let op het laadvermogen wat je overhoud (dus in de praktijk, niet op papier), een caravan van 1300 op kenteken weegt leeg vaak al 1400kg, dan wordt het laden echt heel lastig..

En er zijn hele volksstammen ingetuind..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden