Ga naar inhoud

Advies/Ervaring VW Passat variant als trekauto caravan


_Jeroen_

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Ivm de aanschaf van een caravan moeten we onze Golf variant 1.6 benzinemotor uit 2003 vervangen.

Met de zoektocht naar een andere trekauto hebben we met onze afwegingen en wensen, de conclusie getrokken dat we voor een VW Passat variant gaan. Ondanks dat ik weinig verstand heb van techniek heb ik me er zo goed mogelijk in verdiept. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring en mening.

De feiten:

De hobby 450 weegt maximaal beladen 1200 kg (Misschien nog uit te breiden naar 1350 kg).
Per jaar rijden we 15000 km.
We zoeken een Passat variant rond het bouwjaar 2010.

De wensen:

Minimaal een trekkracht van 1400 kg.(Ik wil wel graag wat vermogen over hebben, en misschien is het gewicht van de caravan i.v.m. de as nog uit te breiden.)
Passat VI genomen als voorbeeld.
Genoeg trekkracht in de bergen.
geschakeld.
Zo goedkoop mogelijk in de wegenbelasting en brandstofkosten, maar moet wel voldoen aan het vermogen we nodig hebben.

De twijfel:

Moet ik kiezen voor een benzine of dieselmotor?

Qua kilometers lijkt diesel voor ons niet uit te kunnen. Maar mijn gedachte is als ik een zwaardere benzine motor aanschaf, gaat deze ook meer brandstof nemen. Waardoor het verschil met Diesel rijden weer kleiner wordt. Helaas heb ik hier geen ervaring mee. Dus graag jullie mening en ervaring.

De downsized 1.4 liter TSI benzine motoren lijkt me niet een goede keus. Ik hoor en lees hier veel ellende hierover. Let op, we komen qua budget rond bouwjaar 2010 uit. Ik kan me voorstellen dat dit in de eerste jaren geen probleem oplevert, maar daarmee wel boven ons budget.

De 1.8 liter TSI benzine motor (118 kW / 160 pk) is dan eigenlijk de eerstvolgende op de lijst van benzine Motoren die ons geschikt lijkt met 1500 Kg trekvermogen. En zwaarder is in mijn ogen ook overbodig?

Als ik deze auto vergelijk op caravantrekker met de 2.0 liter dieselmotor (103 kW / 140 pk) Dan lijken deze beide auto's redelijk vergelijkbaar qua prestaties. Al mag de Diesel 1800 kg trekken, wat dan weer overbodig lijkt.

De diesel van 1.6 liter die daar weer onder zit lijkt volgens caravantrekker weer wat aan de lichte kant vergeleken met de 1.8 liter benzine. Maar misschien ook wel voldoende?

Even in het kort mijn gedachten en afwegingen bij elkaar. Zijn er verder nog zaken waar ik naar moet kijken of rekening mee moet houden?

Ik lees graag jullie reactie op bovenstaande.

Groeten Jeroen

aangepast door _Jeroen_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet thuis in de wereld van de caravans. Maar wel in de wereld van de TDI.

 

Ten eerste de issues: 1.6TDI kent EGR problemen. Denk aan slecht lopen en in ergste geval doet je auto het helemaal niet meer door dat ding. Je kan het laten weg programmeren maar nooit volledig zolang de roetfilter er nog in zit. Wanneer die begint te regenereren zou je dan storingen krijgen namelijk.

 

Met de 1.6TDI is het in een Passat wel behelpen. Met 105pk geen vetpot en dat zal je ook merken. Ik zou in dat geval de auto laten chippen (140pk) en dan wordt het een hele prettige auto om mee te rijden. Deze auto heb ik in de familie.

 

Persoonlijk zou ik gaan voor de 2.0TDI. Die hebben minimaal al 140pk, lopen erg soepel en de trekkracht is erg fijn. Ook onderin pakken ze beter. De kwaal die ze hebben is wat heftiger... De oliebalanspomp die ingebouwd werd tot en met 3 november 2009 werd aangedreven door een 6hoekige 77mm as. Het lijkt op in een inbussleutel. Dit asje was klein en wat gebeurde is dat het asje rond werd en de pomp niet meer ging aandrijven met als gevolg dat er geen olie meer de motor in werd gepompt... Precies dat kan ervoor zorgen dat de boel vast loopt. Hier is een conventionele of aangepaste module voor te kopen zodat je het preventief kan vervangen. Kosten 900 euro (EGR vervangen van de 1.6 is overigens ook niet meest goedkope geintje). Let op: is je auto van bouwjaar 2010 dan kan je alsnog een auto van 2009 hebben. De rdw legt namelijk een bouwjaar vast aan de hand van de eerste registratie. De dealer bellen met een chassisnummer als je het dus wil weten; of beter: Hans Sloot in Lochem. De 2.0TDI rij ik! Bouwjaar 2010 en toevallig gebouwd op 3 november 2009 dus waarschijnlijk heb ik net pech haha. Zelf laat ik alleen het asje eruit halen en vervangen met een nieuwe kan ik gelijk kijken of het asje echt slijtage toont.

 

Verder zijn de diesels fijne, stille en zuinige compagnons die ook betrouwbaar zijn. Het zijn niet de 1.9TDI motoren meer, maar ze zijn wel een stuk geraffineerder.

 

De 1.8TSI kent overigens een hoog olie verbruik en de 1.4TSI naar mijn weten ketting problemen. De 1.8 is overigens ook een fijn lopende motor met pit.

 

Hopelijk heb je er wat aan. Er is ook veel te vinden op het internet erover. Succes in ieder geval!

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk naar het koppel....

Onthoud: pk's is hoe hard je tegen een muur kan rijden, maar koppel is hoever je de muur  meeneemt  :roll:

 

Ik had hiervoor een Focus 2.0i met 145pk en 190Nm, deze was iets aangepast, en had uiteindelijk

155pk en 205Nm, met een Hobby 400 van 1300kg erachter, geen centje pijn.

De huidige 1.4Tsi gaat straks naar 150pk en 270Nm.....ik verwacht gene problemen met de sleurhut :wink:

 

Ik zie dat je net je bericht gewijzigd had....als aanvulling:

Lees je eerst goed in over de motoren en bakken van rond het bouwjaar 2010, daarmee kan je ellende

op voorhand voorkomen, en bedenk ook, dat geen enkel merk heilig is qua ellende.

Qua vaste kosten zit je wel in de doelgroep van de benzine motoren, als je twijfelt, wil ik er wel een

berekening op los laten......

aangepast door DexterXL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Asje heb ik ook laten vervangen, zijn de kosten niet. de 2.0 TDI CR is een heerlijke reiswagen. Kracht genoeg en met 15.000 km zul je rond het omslagpunt zitten, dus kijk dan naar het verschil in bedrag per maand.

De keuze zou dan al snel naar de TDI doorslaan. (ruim 1000 tot 1100 km op een tank diesel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd zelf al 7 jaar met een 2.0 TDI 140 PK voor een Fendt beladen 1500 kg, heb deze Tdi destijds aangeschaft omdat ie 1800 kg mocht trekken en heel veel "soortgenoten" maar 14 of 1500 kg.

Het is een heerlijke reiswagen en caravantrekker, heb hem laten chippen naar =/- 175 pk en dat maakt hem nog fijner met een caravan.

enige aanpassing die ik heb gedaan waren 4 zwaardere schokbrekers van Alko monteren.

 

Voor diesel of benzine moet je zelf een afweging maken qua kms en belasting etc.

En.... om heel eerlijk te zijn, de Passat Variant is een hele fijne auto maar houd er rekening mee dat ie veel (onderhouds) aandacht vraagt. Wanneer je helemaal 2 linkerhanden hebt dan kun je soms voor onaangename dure verrassingen komen te staan. Voordeel is wel dat de meeste kinderziekten er ondertussen uit zijn en de dure onderdelen zoals remmen, koppelingen, turbo's, ophangrubbers etc de laatste 2 jaar ontzettend in prijs zijn gedaald. Prijs zit nu echt in de sleuteluren, dus hoe handiger jezelf bent hoe goedkoper je rijdt!

 

Welkom en succes met je keus!

 

P.s,

 

Mijn verbruik na 337.000 km is nog steeds gemiddeld 1:16 en met 1500 kg aan de haak 1:10/11

aangepast door Willem nunspeet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog 1 aanvulling..ik zoek bij een caravantrekker ook naar een auto met een redelijk eigen gewicht.ik trek 1800 kg hut mee en zoek naar een gewichtsverdeling van 75 procent tussen caravan en auto voor een soepele en veilige combinatie. Mijn auto is op vakantie dus rond de 2300 kg beladen. Denk met de wat lichtere caravans wat minder v belang doordat je dan al makkelijker tot een goede verhouding komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd zelf al 7 jaar met een 2.0 TDI 140 PK voor een Fendt beladen 1500 kg, heb deze Tdi destijds aangeschaft omdat ie 1800 kg mocht trekken en heel veel "soortgenoten" maar 14 of 1500 kg.

Het is een heerlijke reiswagen en caravantrekker, heb hem laten chippen naar =/- 175 pk en dat maakt hem nog fijner met een caravan.

enige aanpassing die ik heb gedaan waren 4 zwaardere schokbrekers van Alko monteren.

 

Voor diesel of benzine moet je zelf een afweging maken qua kms en belasting etc.

En.... om heel eerlijk te zijn, de Passat Variant is een hele fijne auto maar houd er rekening mee dat ie veel (onderhouds) aandacht vraagt. Wanneer je helemaal 2 linkerhanden hebt dan kun je soms voor onaangename dure verrassingen komen te staan. Voordeel is wel dat de meeste kinderziekten er ondertussen uit zijn en de dure onderdelen zoals remmen, koppelingen, turbo's, ophangrubbers etc de laatste 2 jaar ontzettend in prijs zijn gedaald. Prijs zit nu echt in de sleuteluren, dus hoe handiger jezelf bent hoe goedkoper je rijdt!

 

Welkom en succes met je keus!

 

P.s,

 

Mijn verbruik na 337.000 km is nog steeds gemiddeld 1:16 en met 1500 kg aan de haak 1:10/11

Helder! Ik ben zelf niet handig maar heb een kennis die me helpt. Hij is ook VW monteur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk naar het koppel....

Onthoud: pk's is hoe hard je tegen een muur kan rijden, maar koppel is hoever je de muur  meeneemt  :roll:

 

Ik had hiervoor een Focus 2.0i met 145pk en 190Nm, deze was iets aangepast, en had uiteindelijk

155pk en 205Nm, met een Hobby 400 van 1300kg erachter, geen centje pijn.

De huidige 1.4Tsi gaat straks naar 150pk en 270Nm.....ik verwacht gene problemen met de sleurhut :wink:

 

Ik zie dat je net je bericht gewijzigd had....als aanvulling:

Lees je eerst goed in over de motoren en bakken van rond het bouwjaar 2010, daarmee kan je ellende

op voorhand voorkomen, en bedenk ook, dat geen enkel merk heilig is qua ellende.

Qua vaste kosten zit je wel in de doelgroep van de benzine motoren, als je twijfelt, wil ik er wel een

berekening op los laten......

 

Ik zou graag een berekening van je ontvangen! Top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn passat station 2.0 tdi cr heeft geen problemen met onze knaus sudwind max 1500kg. perfecte combi. (Alles 110/115km/h op de cruise)

Vrienden van ons hadden een skoda octavia 1.8 tsi (160pk) 7 bak dsg in combi met een hobby 460 ook geen enkel probleem.

Nu hebben ze een skoda octavia 1.6tdi 110pk van 2015 (lease) maar is toch puur minder met de zelfde caravan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En naar welke motoren zit je te kijken? Diesel en benzine graag met pk's erbij,

en ook de provincie voor de wegenbelasting, dan zal ik even gaan rekenen

met je gegevens

 

Ik heb even een lijstje gemaakt DexterXL, ik heb de huidige golf en de 1.4 tsi motoren er ook even bijgezet omdat ik erg benieuwd ben naar de vergelijking met de diesels.Ik woon in de provincie Friesland. Alvast bedankt!

 

De Volkswagen Golf IV - 1.6 16v (77 kW / 105 pk, bouwjaar: mei 2000 - november 2003)

 

De Volkswagen Passat VI Variant - 1.4 TSI (90 kW / 122 pk, bouwjaar: februari 2008 - oktober 2010)

De Volkswagen Passat VII Variant - 1.4 TSI (90 kW / 122 pk, bouwjaar: november 2010 - december 2014)

 

De Volkswagen Passat VI - 1.8 TSI (118 kW / 160 pk, bouwjaar: februari 2008 - oktober 2010)

De Volkswagen Passat VII - 1.8 TSI (118 kW / 160 pk, bouwjaar: november 2010 - december 2014)

 

De Volkswagen Passat VI Variant - 1.6 TDI BlueMotion (77 kW / 105 pk, bouwjaar: juni 2009 - oktober 2010)

De Volkswagen Passat VII - 1.6 TDI BMT (77 kW / 105 pk, bouwjaar: november 2010 - december 2014)

 

De Volkswagen Passat VI Variant - 2.0 TDI 16v (125 kW / 170 pk, bouwjaar: maart 2006 - oktober 2010)

De Volkswagen Passat VI - 2.0 TDI (103 kW / 140 pk, bouwjaar: mei 2005 - oktober 2010)

De Volkswagen Passat VII Variant - 2.0 TDI BMT (103 kW / 140 pk, bouwjaar: november 2010 - december 2014)

aangepast door _Jeroen_
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bedoeling is wel dat we ook richting de bergen/heuvels gaan met de zomervakanties. Het chiptunen van de 1.6 TDI lijkt dan een uitkomst als ik het goed begrepen heb om wat meer vermogen te genereren.Een 2 liter TDI klinkt qua prestaties erg aantrekkelijk, maar zorgen er denk ik ook voor dat onze kosten maandelijks stijgen. (even de berekening van DexterXL afwachten). Ik vraag me af of dat nodig is voor die ene zomervakantie per jaar de heuvels/bergen in en een 1.6 TDI ook kan volstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk niet enkel voor 2 weken vakantie een zwaardere motor halen. Het is wel een feit dat een 2.0tdi veel lekkerder en rustiger rijdt dan een 1.6tdi. Je hebt bij een 2.0tdi een 6-bak ipv een 5-bak (als je een handbak hebt natuurlijk) en vermogen over.

 

De aanschafkosten van een 2.0tdi is wel wat hoger, hoe de verdere kosten zoals mrb en verzekering in NL zijn kan ik niks van zeggen want ik woon in Dld.

 

@@roelh rijdt een 1.6tdi en is daar meer dan tevreden over. Chippie erin en je hebt een prima caravantrekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1.4TSI is sterk genoeg, zeker als die gechipt is, voor jouw relatief lichte caravan. Je kan er buiten de vakantietijd ook veel zuiniger mee rijden dan met een 1,8TFSI.

Een Diesel is fors duurder in de wegenbelasting dan een benzine en ik denk met zo'n 1:15 voor de 1.4TSI je helemaal geen diesel hoeft te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb even een lijstje gemaakt DexterXL, ik heb de huidige golf en de 1.4 tsi motoren er ook even bijgezet omdat ik erg benieuwd ben naar de vergelijking met de diesels.Ik woon in de provincie Friesland. Alvast bedankt!

 

WB = wegenbelasting per jaar   BR = brandstof per 15000km   totaal is per jaar

 

De Volkswagen Golf IV - 1.6 16v (77 kW / 105 pk, bouwjaar: mei 2000 - november 2003)

WB = €548,-   BR = €1784,-   totaal = €2332,-  (al zie ik dit niet als een serieuze kandidaat)

 

De Volkswagen Passat VI Variant - 1.4 TSI (90 kW / 122 pk, bouwjaar: februari 2008 - oktober 2010)

WB = €720,-   BR = €1784,-   totaal = €2504,-

De Volkswagen Passat VII Variant - 1.4 TSI (90 kW / 122 pk, bouwjaar: november 2010 - december 2014)

WB = €720,-   BR = €1784,-   totaal = €2504,-

 

De Volkswagen Passat VI - 1.8 TSI (118 kW / 160 pk, bouwjaar: februari 2008 - oktober 2010)

WB = €720,-   BR = € 2081,-   totaal = €2801,-

De Volkswagen Passat VII - 1.8 TSI (118 kW / 160 pk, bouwjaar: november 2010 - december 2014)

WB = €720,-   BR = € 2081,-   totaal = €2801,-

 

De Volkswagen Passat VI Variant - 1.6 TDI BlueMotion (77 kW / 105 pk, bouwjaar: juni 2009 - oktober 2010)

WB = €1448,-   BR = €1104,-   totaal = €2552,-

De Volkswagen Passat VII - 1.6 TDI BMT (77 kW / 105 pk, bouwjaar: november 2010 - december 2014)

WB = €1448,-   BR = €1104,-   totaal = €2552,-

 

De Volkswagen Passat VI Variant - 2.0 TDI 16v (125 kW / 170 pk, bouwjaar: maart 2006 - oktober 2010)

WB = €1584,-   BR = €1242,-   totaal = €2826,-

De Volkswagen Passat VI - 2.0 TDI (103 kW / 140 pk, bouwjaar: mei 2005 - oktober 2010)

WB = €1584,-   BR = €1242,-   totaal = €2826,-

De Volkswagen Passat VII Variant - 2.0 TDI BMT (103 kW / 140 pk, bouwjaar: november 2010 - december 2014)

WB = €1584,-   BR = €1242,-   totaal = €2826,-

 

Even de verzekering niet meegenomen:

Dan liggen de Passat 1.4TSi en 1.6TDi maar €48,- bij elkaar vandaan, waarbij het verschil in koppel zit,

de 1.6 TDi heeft standaard meer koppel, maar wel bij hetzelfde toerental

 

Als ik even snel naar de verzekering kijk, dan is de diesel bij dezelfde waardes en gegevens, gemiddeld

rond de €20,- p/mnd duurder, dus een snelle €240,- p/jaar

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden