Ga naar inhoud
  • 0

DSG schiet te grof in vrijloop tijdens afremmen


MarcelTDI170

Vraag

Titel is misschien een beetje vaag, maar ik ga proberen het probleem goed uit te leggen. Binnenkort ga ik er ook samen met Matthijs naar kijken, maar misschien weet iemand op basis van de omschrijving al een mogelijke reden voor het probleem te noemen.

 

Het probleem: sinds kort remt mijn auto schokkerig/oncomfortabel af bij lage snelheid en dan vooral als hij koud is, maar het is ook te merken als hij warm is.

 

De omschrijving: als ik afrem vanaf bijvoorbeeld de 4e versnelling gaat hij naar z'n 3, daarna naar z'n 2. Tot daar aan toe gaat het allemaal aardig soepel. Daarna zakt het toerental in 2 tot zo een 1000 toeren en dan gaat de bak in vrijloop. Hier zit het probleem, want voordat hij in vrijloop gaat blijft de motor op 1000 toeren hangen. Dit resulteert in hard afremmen op de motor waardoor ik mijn rem een beetje los en dan ineens schiet hij in vrijloop en moet ik mijn rem ineens weer harder indrukken.

 

Dus afremmen voelt nu alsof ik vlak voor stilstand even hard de rem in druk (het afremmen op de motor), de rem ineens weer loslaat (het in vrijloop schieten) en dan weer indruk (ik die harder mijn rem indruk omdat de motor niet meer afremt) .. Niet echt lekker voor mezelf en de bijrijders ;] m'n zoontje van 3 zegt zelfs al: 'oh.. Papa doet hard remmen'.

 

Weet iemand waar dit aan kan liggen??

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Gelukkig is het probleem opgelost met het vervangen van de remdruksensor op de remhoofdcilinder! :D Blijkbaar kreeg de DSG-Mechatronica niet de juiste waarden door van deze sensor waardoor hij niet (goed) door had dat ik aan het remmen was maar dacht dat ik rustig op de motor aan het afremmen was. Dit veroorzaakte schokkerig terugschakelen en ineens schokkerig in de vrijloop schieten vlak voor stilstaan. Na vervanging gaat het terugschakelen soepel en ook het in de vrijloop schieten.

 

Even kort de stappen:

  1. accu demonteren
  2. luchtfilterhuis demonteren
  3. accubevestingingsplaat demonteren (probeerde het eerst zonder, maar dat is te veel priegelwerk). Daarna zie je de sensor goed zitten onder het remvloeistofreservoir en tegen de hoofdcilinder:
    post-23265-0-16001700-1489242398_thumb.jpg
  4. bout van de sensor losschroeven. Hij zit aan de ene kant met een bout vast en aan de andere kant zit hij in een opening van een clipje gebord
    post-23265-0-67523800-1489242408_thumb.jpg
  5. sensor er uit pakken
  6. kabel los (is makkelijker als de sensor niet meer bevestigd zit)

En in omgekeerde volgorde bevestigen.

 

De oude sensor zag er niet zo goed uit. Het contactvlak was vuil en kunststof was een beetje losgelaten:

post-23265-0-31440700-1489242458_thumb.jpg

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik meen dat er een sensor op de bak zit, kom alleen niet op de naam.... Martijn @@maxx007at weet je nog dat proefritje in Friesland, die had er ook last van

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

@, die had wat anders, die hield het gas d'er op als je de kickdown gebruikte.

 

Maar dit klinkt mij alsof de DSG niet goed ontkoppeld bij het overschakelen naar de eerste versnelling.

 

Wanneer heeft je bak zijn laatste flush gehad? Moet elke 60dkm namelijk.

 

 

Verzonden vanaf zo'n fruitig dingetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@, die had wat anders, die hield het gas d'er op als je de kickdown gebruikte.

 

Maar dit klinkt mij alsof de DSG niet goed ontkoppeld bij het overschakelen naar de eerste versnelling.

 

Wanneer heeft je bak zijn laatste flush gehad? Moet elke 60dkm namelijk.

 

 

Verzonden vanaf zo'n fruitig dingetje

Yep dat was het

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar dit klinkt mij alsof de DSG niet goed ontkoppeld bij het overschakelen naar de eerste versnelling.

 

Wanneer heeft je bak zijn laatste flush gehad? Moet elke 60dkm namelijk.

 

Het lijkt inderdaad op het niet goed ontkoppelen van de bak. Daarbij gaan omlaag schakelingen tijdens het remmen allemaal wat schokkerig (ook in 4 en 3). Het lijkt alsof de bak niet doorheeft dat ik aan het remmen ben. Als ik niet rem maar de auto uit laat rollen gaat het schakelen zonder dat je er iets van merkt.

 

Bij mij gaat hij overigens pas naar 1 als de auto helemaal stil staat, voor die tijd daalt hij in 2 in toeren en schiet hij op een gegeven moment in vrijloop maar blijft in 2. Pas als ik stil sta schakelt de bak naar 1. Volgens mij hoort dit zo toch?

 

Mijn versnellingsbakolie is nog altijd (vrijwel exact) om de 60dkm gewisseld geweest. Hij heeft bij 240dkm nog de laatste wissel gehad en zit nu op 247dkm, dus daar lijkt het probleem niet te zitten.

 

Is er iets van een sensor die meet of je remt of niet en signaal naar de bak stuurt? Of zou het met slijtage koppelingsplaten oid te maken kunnen hebben?

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lijkt inderdaad op het niet goed ontkoppelen van de bak. Daarbij gaan omlaag schakelingen tijdens het remmen allemaal wat schokkerig (ook in 4 en 3). Het lijkt alsof de bak niet doorheeft dat ik aan het remmen ben. Als ik niet rem maar de auto uit laat rollen gaat het schakelen zonder dat je er iets van merkt.

 

Bij mij gaat hij overigens pas naar 1 als de auto helemaal stil staat, voor die tijd daalt hij in 2 in toeren en schiet hij op een gegeven moment in vrijloop maar blijft in 2. Pas als ik stil sta schakelt de bak naar 1. Volgens mij hoort dit zo toch?

 

Mijn versnellingsbakolie is nog altijd (vrijwel exact) om de 60dkm gewisseld geweest. Hij heeft bij 240dkm nog de laatste wissel gehad en zit nu op 247dkm, dus daar lijkt het probleem niet te zitten.

 

Is er iets van een sensor die meet of je remt of niet en signaal naar de bak stuurt? Of zou het met slijtage koppelingsplaten oid te maken kunnen hebben?

Dat zou kunnen ja, heb je een DSG 6 of 7?

 

En volgens mij hoort je bak wel naar zijn 1 te gaan voor je helemaal stil staat, als het toerental laag genoeg is daarvoor.

 

 

Verzonden vanaf zo'n fruitig dingetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij is er in 2012 een software update geweest waarbij de 1e versnelling overgeslagen wordt.

 

Maar ik denk dat dit los staat van het probleem. Vandaag weer een hele vervelende stop gehad doordat hij te lang in z'n 2 blijft hangen en niet soepel in vrijloop gaat. Het is zo onvoorspelbaar wanneer hij uit z'n twee schiet dat vooral onverwachtse remacties erg vervelend worden. Stond nog maar net voor iemand stil die lomp van links de weg op kwam. In normale omstandigheden was deze situatie geen enkel probleem geweest, maar nu ging het met horten en stoten.

 

Ik vermoed echt dat de DSG niet merkt dat ik aan het remmen ben en daardoor trager overschakelt omdat hij denkt dat ik hem rustig uit laat rollen. Met uitrollen is dit heel fijn, maar niet bij remmen.

 

Iemand enig idee of de DSG inderdaad een sensor heeft die meet of er geremd wordt of gebruikt DSG signaal van de remswitch zelf oid?

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn dsg 6 gaat hij al rollend naar de 1. Dus voordat hij stilstaat.

Weet niet of het uit maakt maar mijn DSG is met het blok mee getuned. Mijn schakel momenten zijn aangepast en koppelbegrenzer is verhoogd

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet niet of het uit maakt maar mijn DSG is met het blok mee getuned. Mijn schakel momenten zijn aangepast en koppelbegrenzer is verhoogd

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Bij mij is hetzelfde gebeurd :)! Maar probleem is later ontstaan (voor zover ik me kan herinneren).

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij is er in 2012 een software update geweest waarbij de 1e versnelling overgeslagen wordt.

 

Maar ik denk dat dit los staat van het probleem. Vandaag weer een hele vervelende stop gehad doordat hij te lang in z'n 2 blijft hangen en niet soepel in vrijloop gaat. Het is zo onvoorspelbaar wanneer hij uit z'n twee schiet dat vooral onverwachtse remacties erg vervelend worden. Stond nog maar net voor iemand stil die lomp van links de weg op kwam. In normale omstandigheden was deze situatie geen enkel probleem geweest, maar nu ging het met horten en stoten.

 

Ik vermoed echt dat de DSG niet merkt dat ik aan het remmen ben en daardoor trager overschakelt omdat hij denkt dat ik hem rustig uit laat rollen. Met uitrollen is dit heel fijn, maar niet bij remmen.

 

Iemand enig idee of de DSG inderdaad een sensor heeft die meet of er geremd wordt of gebruikt DSG signaal van de remswitch zelf oid?

Werkt je remlicht dan wel??

Ik zie de laatste tijd steeds meer moderne auto's waarbij het remlicht niet of zeer laat 

pas aangaan....

Ik kan mij dan voorstellen, dat als de software geen signaal krijgt, er vreemde dingen

kunnen gebeuren icm een DSG-bak

 

Aan de andere kant, bij mij gaat hij mooi vlot in de vrijloop, en schakelt pas weer in

als ik rem, dus eigenlijks net omgekeerd als bij jouw, zou het dan eerder in je 

gaspedaalsensor kunnen zitten??

aangepast door DexterXL
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Werkt je remlicht dan wel??

 

Had ik ook al naar gekeken inderdaad. Werkt wel 'helaas' ;).

 

Aan de andere kant, bij mij gaat hij mooi vlot in de vrijloop, en schakelt pas weer in

als ik rem, dus eigenlijks net omgekeerd als bij jouw, zou het dan eerder in je 

gaspedaalsensor kunnen zitten??

 

Heb jij vrijloop nog aan staan in je boordcomputer? Deze heb ik uitgezet omdat ik het op de snelweg erg vervelend vond om te moeten wachten tot de bak weer gekoppeld is. De vrijloop waar ik het over heb is het loskoppelen net voordat je stilstaat.

 

Ik zat nog een beetje na te denken. Wat ik ook af en toe hoor is wat geratel uit de motorruimte als ik stationair sta (klinkt als ijzer op ijzer). Zou het kunnen dat een bout van de versnellingsbak los zit waardoor dit gedrag komt? Ben gewoon aan het zoeken naar zo veel mogelijk redenen ;).. heeft destijds ook geholpen voor het 'dsg thermostaat probleem'.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Marcel waar lijkt volgens jou het geluid vandaan te komen (ijzer op ijzer).

 

Check of het van de Vsnaar kant komt , zoja dan is hét je spangrol die speling heeft.

 

Was bij mij het geval en heb het vervangen en weg was het.

 

Veel geluk ermee

aangepast door Rachid17
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Check of het van de Vsnaar kant komt , zoja dan is hét je spangrol die speling heeft.

 

Bedankt Rachid, ga ik naar luisteren!

 

Mbt. het rem/dsg probleem heb ik nog een mogelijkheid in gedachte. Ik heb namelijk ooit een BMW 328i met automaat gehad en deze gaf vrijwel exact hetzelfde probleem. Remlichten werkten gewoon, maar automaat liep als een malle te trekken op het moment dat ik remde en ik moest echt flink trappen om tegen de motordruk in tot stilstand te komen. Het gevoel komt (nu in wat mindere mate) aardig overeen met mijn huidige probleem. Destijds kon de garage niets vinden, maar na wat zoeken op internet kwam ik tegen dat er op de hoofdremcilinder een zogenaamde 'brake booster sensor' zit die meet hoeveel druk er op de rem staat en dit signaal terugkoppelt naar de automaat. Ondanks dat deze geen melding gaf heb ik deze vervangen en daarna was het probleem weg. Was destijds een klusje van twee minuten waar ik ongeveer 4 maanden mee bezig ben geweest :roll:

 

Nu zie ik dat bij de B7 2.0TDI icm DSG blijkbaar geen remlichtschakelaar meer bij het pedaal zit, maar dat deze verplaatst is naar de hoofdremcilinder (onderdeelnr: VW 1K0 945 459A). Iemand toevallig ervaringen met deze sensor en de problemen die deze kan geven wanneer deze stuk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kun je dat niet met VCDS in de meetwaardeblokken zien?

 

Ik heb op verschillende plekken gelezen dat deze geen foutcode geeft (veelal op audi fora), maar ik kan het eens laten bekijken. Of ik wissel op goed geluk die sensor voor twee tientjes..

 

Het schijnt dat deze sensor overigens nog allerlei andere DSG gerelateerde problemen kan verklaren waardoor normaliter mechatronics wordt vervangen en daarna het probleem nog steeds niet opgelost is. Zoals: stotteren, inhouden bij vanuit stilstand gas geven, etc. De sensor geeft echt de positie van de zuiger in de remcilinder door, niet alleen 'aan of uit'.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Gents,

Ik ben na lange tijd weer terug op dit forum!

De 3c is er helaas al een hele tijd niet meer maar ik ben sinds kort de wel weer  trotse eigenaar van een B8  Variant!

Nu heb ik wel een klein mankementje wat inderdaad veel op het bovenstaande lijkt.

Bij het afremmen bij bijvoorbeeld het stoplicht lijkt het of de auto door wil kruipen als ik bijna helemaal stil sta en ik dus even hard moet remmen wil ik helemaal tot stilstand komen.
Vrouwlief wordt boos en roept dat ik niet kan rijden enz dus ja een hoop ergenis.

Ik heb al een afspraak lopen bij de VW garage gezien ik nog garantie heb maar aan de telefoon leek het er al op dat er wordt verwezen naar een product eigenschap dus het zou normaal zijn, nou mijn vorige auto een Jetta ook met een DSG 7 remde heerlijk af  dus vind het een vreemd verhaal van de VW dealer.

Ik was al naar het kijken of ik eventueel die remdruk senor zelf kan bestellen maar kan zou gauw niets vinden iemand een tip of specificaties?

Alvast bedankt en leuk om weer mee te doen met de Club.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ze denkt dat ze het beter kan, dan moet je haar maar gaan laten rijden, probleem opgelost... :mrgreen:

Niet akkoord gaan met het product eigenschap verhaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden