Ga naar inhoud
  • 0

Kabelboom westfalia trekhaak (OEM) is doorgeknipt


bbart

Vraag

Via marktplaats een originele westfalia trekhaak op de kop getikt compleet met kabelboom en module.

 

Echter de kabelboom is achterin de auto afgeknipt ... zie foto's.

 

Een paar draden zijn makkelijk, dat zijn die van de achterlichten.

Maar dan houd ik nog een hele tros over ...

 

Ik heb de handleiding gedownload van de westfalia electroset, kan ik die straffeloos gebruiken om de kabelboom te herstellen/verlengen tot vooraan?

 

Of zijn de kleuren bij een OEM installatie toch anders?

post-15219-0-57675100-1486454018_thumb.jpg

post-15219-0-34217700-1486454026_thumb.jpg

post-15219-0-81073600-1486454033_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zwart rood moet naar je remlicht schakelaar, zwartblauw is een geschakelde plus. Bruin is massa. Oranje groen is CAN HIGH, Oranje bruin is CAN LOW. De andere draden, 3 als het goed is, zijn continu plus (20 amp)

 

 

Verzonden vanaf zo'n fruitig dingetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh het klinkt alsof het dus nog wel mee valt qua werk.

Alleen de remlichtschakelaar, die zit bij de 3C ookop het pedaal?

Die moet er gewoon bij worden geknoopt aan de geschakelde kant? ...

Ja, inderdaad aan de geschakelde kant.

 

 

Verzonden vanaf zo'n fruitig dingetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien is het toch iets complexer ik heb net gekeken wat er in de twee bosjes zit.

 

Bosje 3 dunne draden:

Zwart-blauw

Zwart

Bruin-grijs

 

Dikke bos dik en dun:

Wit-rood (dik)

Blauw (dun)

Oranje-groen / Oranje-bruin canbus twist (dun)

Zwart-rood (dun)

Paars-rood (dik)

Grijs-geel (dik)

 

In Elsawin heb ik gekeken wat ik kon vinden van de trekhaak, maar daar mis ik nogal wat kleuren uit mijn lijstje.

Moet ik het nog bij andere modules zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2,5mm² SC38 15A                 -->  AHK module pin T12G/12

2,5mm² SC28 20A                 -->  AHK module pin T12G/11

0,5mm² SC6 5A                     -->  AHK module pin T12G/2

2,5mm² SB3/SB4 25A            -->  AHK module pinT12G/9

boordnet T16g/2 stekker E    --> AHK module pin T12G/3

can H                                     --> AHK module pin T12G/7

can L                                     --> AHK module pin T12G/8

 

waar die andere 3 losse draden voor zijn is me momenteel nog een raadsel maar als deze kabelboom is uitgebouwd uit een andere wagen kan het net wat bedrading zijn die ergens anders voor diende. Of je kan uitvolgen op welke pin deze aangesloten zitten van de AHK module. Maar buiten deze bovenstaande bedrading zie ik niks anders op de schema's (muv de bedrading die naar de trekhaak zelf loopt)

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net nog even een korte blik naar de kabelboom geworpen.

 

De drie losse kabels zijn opgelost, dat zijn gewoon de drie kabels van het achterlicht linksachter. De 4e draad in die stekker is massa en die zit wel nog in de boom.

 

De tweede tros zijn allemaal draden van de T12G rode stekker.

 

Pin 12 - Wit-rood (dik) zekering SC38 constant voeding

Pin 2 - Blauw-zwart (dun) zekering SC6 geschakelde voeding

Pin 7&8 - Oranje-groen / Oranje-bruin canbus twist (dun)

Pin 3 - Zwart-rood (dun) pin 2 T16G in regelapparaat elektrische installatie ?? Wat is dat

Pin 9 - Paars-rood (dik) zekering SB3/4 in de motorruimte?

Pin 11 - Grijs-geel (dik) zekering SC28 constante voeding

 

Het lijkt nu dus wel vrij simpel af te maken met een paar draden naar de zekeringkast links in het dashboard waar geschakelde en constante voeding zit.

 

Maar die SB3 of 4 is dat in de motorruimte of zo?

 

En waar zit het regelapparaat elektrische installatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

SB3/4 is idd in de motor ruimte. Maar dat kan je even goed aftappen van de linkse zekeringbox op een vrije plaats.

 

Het boordnet J519 zit net links boven de pedalen. Moet je wel de kap boven de pedalen losmaken dmv de 3 Torx schroeven eruit te halen. Als het los is kan je de obd connector er ook uit klikken en langs de kant leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom zou ik dat willen doen? Tegen diefstal of zo?

Wel onhandig met uitlezen, en de mijnne heeft de laatste tijder erg veel aan vcds gehangen .....

Euhm, je begrijpt me verkeerd maar als je gaat beginnen sleutelen zal je hier wel aan terug denken.

 

Boven de pedalen zit een plastiek plaat met hierin ook de eventuele voetverlichting en de obd stekker. Om gemakkelijk bij het boordnet te kunnen en de zwart/rode draad te kunnen aansluiten is het het beste dat je de plaat eens uit de wagen haalt maar met de obd stekker er nog in zal dat moeilijk gaan. Daarom dat ik zeg dat je "even" de obd stekker uit de plaat klikt zodat je de plaat uit de wagen kan halen. Uiteraard kan je na de werken de obd stekker terug op zijn plaats klikken en de plaat terug monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook zie in de Westfalia handleiding staan dat de bestaande draden uit de stekker moeten worden gehaald en die moeten weer aan de kabelboom worden gekoppeld van de trekhaak.

 

Echter mijn kabelboom heeft helemaal geen vrije draden om die uitgestekkerde draden op aan te sluiten?

 

Of zou het kunnen zijn dat er in mijn auto nu niks op die plaats in de stekker zit?

En wat als er wel iets zit, de draden samen op 1 pin aansluiten lijkt mij niet de juiste oplossing?

 

 

post-15219-0-02162400-1486634483_thumb.png

post-15219-0-50598700-1486634483_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bosje 3 dunne draden:

Zwart-blauw = geschakelde +

Zwart = +

Bruin-grijs = -

 

Dikke bos dik en dun:

Wit-rood (dik) = +

Blauw (dun) = geschakelde +

Oranje-groen = CAN HIGH

Oranje-bruin = CAN LOW

Zwart-rood (dun) = remlichtschakelaar geschakelde kant

Paars-rood (dik) = +

Grijs-geel (dik) = +

 

Alle + haal je gewoon uit de zekering kast links (bestuurderskant) net als de geschakelde +

 

 

 

Hoop dat het zo duidelijk is

 

 

Verzonden vanaf zo'n fruitig dingetje

aangepast door maxx007at
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan kan je de zwart rode draad wat isolatie weghalen, draad van de trekhaak kabelboom wat af strippen en dit rond het deel wikkelen waarvan je de isolatie hebt weg gehaald. Dan vast solderen en erna netjes aftapen.

 

Zwart rood is van de remlicht schakelaar en dat signaal gaat dus dubbel gebruikt worden en daar moet je dus van aftakken.

 

Origineel heb je inderdaad zo van de bypass stekkertjes (14 en 15 op de tekening). Op de kabelboom zitten origineel al pinnen op de draden en deze passen in de originele stekkers en kan je dus deze bypass gebruiken zonder te moeten knippen en of solderen. Maar aangezien je een gebruikte kabelboom hebt zullen ze niet de tijd genomen hebben om de bypass stekkertjes los te halen en het boeltje dus gewoon doorgeknipt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan kan je de zwart rode draad wat isolatie weghalen, draad van de trekhaak kabelboom wat af strippen en dit rond het deel wikkelen waarvan je de isolatie hebt weg gehaald. Dan vast solderen en erna netjes aftapen.

 

Zwart rood is van de remlicht schakelaar en dat signaal gaat dus dubbel gebruikt worden en daar moet je dus van aftakken.

 

Origineel heb je inderdaad zo van de bypass stekkertjes (14 en 15 op de tekening). Op de kabelboom zitten origineel al pinnen op de draden en deze passen in de originele stekkers en kan je dus deze bypass gebruiken zonder te moeten knippen en of solderen. Maar aangezien je een gebruikte kabelboom hebt zullen ze niet de tijd genomen hebben om de bypass stekkertjes los te halen en het boeltje dus gewoon doorgeknipt.

 

Ok, die remlichtschakelaar dat is duidelijk, maar kun je die canbus draden er dan ook zomaar zonder storingen 'bijsolderen' ?

Ik meen ergens in mijn hoofd te hebben dat dat een lus moet zijn of zo? Als bijsolderen ongestrafd kan dan is het zo gepiept inderdaad.

 

In de pauze net nog even zitten lezen hier, als ik het goed begrijp staan alle apparaten parallel op de canbus dus dan zou ik die inderdaad ongestrafd zo er bij moeten kunnen solderen. Vanavond maar eens even een begin maken met het strippen van de dorpels en kabels naar de juiste lengte gaan verlengen van voor naar achter.

aangepast door bbart
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is gelukt, was nog een aardige klus om de kabelboom te verlengen en helemaal tot vooraan te leggen.

 

Met een hulptopic van de site echter genoeg tips om alle kappen los te krijgen.

 

Solderen van remschakelaar en canbus was nog een uitdaging met mij 2mtr lengte, maar ook dat is gelukt.

 

Een snelle test met fietsdrager was gelijk positief, daarna een check met vcds en gelijk de trekhaak aangemeld op de auto. (Gaf een foutmelding voor niet aangemelde module o.i.d)

 

Weer een projectje dat ik kan afstrepen, de kentekenplaten zitten er nu ook op dus we kunnen gaan rijden. ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een Westfalia afneembare trekhaak met module en ( kabelboom tussen de 13 polige stekker en de module op de kop kunnen tikken) ,
ik kan alleen nergens een nummer van de kabelboom vinden vanaf de module naar voren toe kan heeft iemand dit voor mij?

Groeten Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden