Ga naar inhoud
  • 0

Ratelend geluid koud starten 2012 1.4 tsi 32.000 km


woertquattro

Vraag

Hoi , 

 

Ik ben hier nieuw en heb mij aangemeld omdat ik iets wil weten omtrent het ratelen van mijn 1.4 tsi 122 pk. 

 

Ik heb onze Passat bij een Duitse dealer gekocht , 2 maanden geleden.  De auto heeft een jaar Das Welt garantie en heeft nog maar 32.000 km gelopen. Nu valt het mij op dat bij de koude start de hydraulische spanner druk moet opbouwen en je de 4 a 5 sec. een ratelend geluid hoort. Niet echt een fraai geluid bij zo'n nieuwe mooie auto. Met deze melding heb ik de dealer gebeld en deze geeft aan dat het "normaal" is dat tijdens het opbouwen van de druk dit geluid ontstaat. 4-5 sec. is geen aanleiding om mij ongerust te maken wordt verteld. Aangezien de auto een jaar volledige garantie heeft en de dealer nu ogenschijnlijk geen actie kan/mag ondernemen, ben ik benieuwd of dit zal verergeren of stabiel blijft. Heeft iemand hier ervaring mee ? En zo ja wat zijn de eventuele oplossingen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn pa heeft ditzelfde maar dan met Yeta 1.2tsi 105pk. Klinkt verschrikkelijk en de ene keer erger dan de andere keer. Niks aan de hand en aan te doen zegt de dealer. Heeft laten nakijken en kettingspanning was ook goed, volgens de dealer.

 

Geen idee of dit werkelijk zo is maar dat moet je dan maar aannemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dit behoor je niet te horen, de kettingspanner mag geen olie lekken, dwz hij moet op druk/gespannen blijven

Dank voor je reactie. Weet jij ook of hier een interne procedure voor is binnen VAG ? En kan je technisch onderbouwen waarom de spanner op druk moet blijven en hoe kan het dat hij de druk verliest ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij hebben binnenkort ook een 1.4TSi van 2012, deze hebben we nog niet koud horen starten,

maar de lokale dealer vertelde mij, erop te letten of het ratelen na 3/5 sec over hoort te zijn,

mocht geen geklapper zijn, echt alleen getik....

Blijkbaar hoort het toch bij VW, alleen zit er natuurlijk wel een wereld van verschil

tussen even rustig tikken, en staan te stampen.

Of de dealer moet uit zijn nek zitten te l*llen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren is de auto bij de dealer geweest en de chef wpl heeft samen met de service manager de auto beluistert. Het geluid is "normaal" en behorende bij de hydraulische spanner. Een opgerekte ketting klinkt anders, is hier geen sprake van. Ze vonden het ook niet nodig om de boel los te halen om de rek te meten. Niets verontrustends.  Ik vind het prima , als het maar niet erger wordt.  Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Mochten er zaken veranderen dan laat ik het hier weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

...intussen hebben we onze Passat opgehaald en is hij echt in ons bezit,

hij staat momenteel nog buiten ivm de schuur nog bezet, dus heeft hij

de hele nacht in de -2/-3graden gestaan, dus vanochtend gelijk naar

buiten om te horen hoe hij start in de koude......

Viel mij 100% mee, geen geklapper van de ketting, en max 1 sec een ietsje

hardere getik van de spanner, maar was echt een fractie harder dan het

standaard geluid van de injectoren.

En ja, om 8.15uur is het nog heel stil in de straat...dus goed te horen  :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

...intussen hebben we onze Passat opgehaald en is hij echt in ons bezit,

hij staat momenteel nog buiten ivm de schuur nog bezet, dus heeft hij

de hele nacht in de -2/-3graden gestaan, dus vanochtend gelijk naar

buiten om te horen hoe hij start in de koude......

Viel mij 100% mee, geen geklapper van de ketting, en max 1 sec een ietsje

hardere getik van de spanner, maar was echt een fractie harder dan het

standaard geluid van de injectoren.

En ja, om 8.15uur is het nog heel stil in de straat...dus goed te horen  :mrgreen:

1sec is wat anders dan 3-5sec..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey,

Ik heb een ook een 1.4 tsi van 2011. Toen ik hem net gekocht had. Kwam ik er achter met een koude motor dat hij 20 sec tikte (ratelde) 2 weken later al bijna een minuut.

Hij mag maar 2 3 sec tikken ja . Ben toen naar de dealer geweest. het was de ketting . Het viel nog voor 70% onder de garantie van volkswagen moest 220,- betalen . Toen heb ik die man gebeld waar ik de auto gekocht had of hij het goed vond dat ik de auto liet maken . Hij zei ja is goed natuurlijk en heb het geld van hem terug gekregen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden