Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
mailer

Adaptive cruise control ACC om gek van te worden.......

Aanbevolen berichten

Zoals het onderwerp al zegt.

 

Ik wordt een beetje simpel van de ACC wat een idiote afstand houd deze aan ten opzichte van je voorganger. Ik heb de afstand op zijn kleinst gezet en nog is het ruim 20m voor mijn gevoel. Met als gevolg dat tijdens mijn bijna dagelijkse ritjes op de A2 er steeds autos tussen duiken en mijn auto nog weer gaat remmen. Blij dat ik onregelmatig werk en niet vaak in de extreme drukte rij.

 

Ik rij nu steeds vaker lang links om maar te voorkomen dat de auto gaat afremmen. Dit kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Kun je de afstand nog kleiner laten zetten via Vagcom ofzo?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Laatst op BNR nieuwsradio sprak iemand van Rijkswaterstaat hierover. Het is dus een bekend verschijnsel bij deze systemen en is ook een van de veroorzakers van de alsmaar langere  files.

 

Ken het systeem verder zelf niet, dus misschien een domme vraag, maar kun je ACC niet uitschakelen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het systeem werkt juist wel goed. Alleen medeweggebruikers die zo tussen schieten (wat ik ook heel irritant vind zonder ACC) en de algemene drukte verpesten deze mooie techniek een beetje.

Ik kan me ook voorstellen dat het verbruik ook omhoog gaat op deze manier?

Uitzetten is een optie.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat er meer files van komen snap ik helemaal, de wegcapaciteit gaat flink naar beneden als iedereen min 20m afstand zou houden. Daarbij gaan volgens mij gaan ook steeds mijn remlichten branden zodra de auto afremt. Nu  begrijp ik ook dat het niet altijd de bestuurders zijn die zenuwachtig aan het remmen zijn maar de ACC of frontassist.

 

De opzet van het systeem vind ik erg goed maar met de drukte op de wegen zou voor mij een instelbare afstand van 5m voldoende zijn.

 

@@eerse032 Je kunt de ACC niet even zo instellen dat het weer een gewone CC wordt dit kan alleen met VCS.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zodra je merkt dat hij snelheid begint te minderen kan je dit overrulen door zelf gas bij te geven. Laat je vervolgens je gas los dan zal hij alsnog zijn ingestelde afstand opzoeken. Het is soms inderdaad best lastig omdat iedereen er tussen blijft schieten.

 

Wel je jammer dat je inderdaad geen keuze tussen CC en ACC kan maken...

 

5 meter is dan wel weer een beetje aan de korte kant

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door ThomasTDI

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het systeem werkt heerlijk op rustige wegen (gisteren heerlijk 100km lang met ACC op 150 km/u gereden).

Op de drukke A2 in de spits die ik dagelijks rij heb je twee opties: rustig op de 2e of 3e baan op de ACC en accepteren dat je wat langzamer rijd of het systeem uit en dan kan je wat sneller.

 

Voor mij is het vooral een bewustwording dat je normaal ca. 90% van de tijd te weinig afstand houd tot je voorganger. Met 5 mtr ertussen is er geen sprake van tijdig reageren als er iets gebeurt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals het onderwerp al zegt.

 

Ik wordt een beetje simpel van de ACC wat een idiote afstand houd deze aan ten opzichte van je voorganger. Ik heb de afstand op zijn kleinst gezet en nog is het ruim 20m voor mijn gevoel. Met als gevolg dat tijdens mijn bijna dagelijkse ritjes op de A2 er steeds autos tussen duiken en mijn auto nog weer gaat remmen. Blij dat ik onregelmatig werk en niet vaak in de extreme drukte rij.

 

Ik rij nu steeds vaker lang links om maar te voorkomen dat de auto gaat afremmen. Dit kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Kun je de afstand nog kleiner laten zetten via Vagcom ofzo?

Dat ligt niet aan het systeem, maar aan het idiote rijgedrag van de Nederlanders, die schijnen niet te begrijpen dat je een ander niet mag hinderen als je naar links wilt. jij hoort de helft van je snelheid aan afstand te houden, dus bij 100km/h hoort er 50 meter tussen te zitten, daarom gebeuren hier zoveel kopstaart botsingen omdat er geen afstand gehouden wordt.

Ik rij veel in Duitsland en daar werkt het perfect, er gaat nooit iemand tussen, behalve een Nederlander.

 

als je op de kortste afstand rijdt in Duitsland krijg je een bekeuring en een punt op je rijbewijs bij 100km/h. Ik reed 106 en had 24 meter afstand tot mijn voorganger, 100 euro en dus een punt... ze staan op viaducten met kleine cameratjes te controleren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben daarom ook wel blij dat ik die optie er niet op heb. Snap ook niet waarom ACC niet zelf is uit te zetten zodat je gewone CC overhoudt.

 

Nederlandse verkeersdrukte en ACC gaan slecht samen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben daarom ook wel blij dat ik die optie er niet op heb. Snap ook niet waarom ACC niet zelf is uit te zetten zodat je gewone CC overhoudt.

 

Nederlandse verkeersdrukte en ACC gaan slecht samen.

Net hoe je het bekijkt, ik gebruik het wel gewoon en heb geen behoefte aan alleen een cc.

Overigens zou je de gewone CC niet gebruiken in de drukte 's ochtends, dus dan heb je er ook niets aan, ik vind het nog steeds een ideaal systeem, alleen de gemiddelde Nederland moet zich gewoon niet zo aso gedragen in het verkeer.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

de gemiddelde Nederlander moet zich gewoon niet zo aso gedragen in het verkeer.

Hier in België kunnen ze er ook wat van. Haat het echt mensen die geen afstand houden. Ga me gewoon voorbij en niet meteen terug naar rechts als je mijn voorbumper gepasseerd bent. Als ze het bij mij aanhoudend doen laat ik gewoon helemaal de gas los, leuk is anders maar dan moeten ze wel iets doen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

In de file 20 meter afstand houden is gewoon te veel en wordt dus ook als een probleem gezien, wat bij het doorontwikkelen van deze systemen opgelost moet worden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

ACC is niet bedoeld om in de file te rijden, gewone CC ook niet trouwens. Ik gebruik ACC (bijna) nooit in BE. Alleen op autoweg wanneer het rustig is. Hier is het heerlijk om ermee te rijden : heel weinig verkeer en vriendelijke/geduldige chauffeurs. :mrgreen:

 

grtz, dre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

RE.gif tuurlijk wel, het heet niet voor niets stau-assistent ...

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

In de file 20 meter afstand houden is gewoon te veel en wordt dus ook als een probleem gezien, wat bij het doorontwikkelen van deze systemen opgelost moet worden.

in de file houdt hij veel minder afstand, je staat ongeveer 2 meter achter je voorganger en gaat ook gelijk met hem rijden, bij langzaam rijden past er echt geen auto tussen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap het probleem maar 20 meter in de file dan is er toch wat mis denk ik.

Mijn wagen staat op 2 meter ongeveer als de afstand is ingesteld op kleinste.

Als ik in volle fille zit zet ik hem wel meestal op kleiner ipv kleinst.

wat ik wel aanraad is de manier waarop ACC reageert  aan te passen van normaal naar sport.

Op deze manier blijft de ingestelde afstand het meest correct.

zet ik hem op eco of normaal met de kortste afstand dan remt hij al op voorhand en trekt hij trager op waardoor er idd heel snel auto's kunnen tussen glippen.

 

@@dreke waarom zou acc niet bedoeld zijn om in de fille te rijden?

met een dsg is dit toch het leukst rijden en het veiligst?

 

Grtz 

Davy

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap het probleem maar 20 meter in de file dan is er toch wat mis denk ik.

Mijn wagen staat op 2 meter ongeveer als de afstand is ingesteld op kleinste.

Als ik in volle fille zit zet ik hem wel meestal op kleiner ipv kleinst.

wat ik wel aanraad is de manier waarop ACC reageert  aan te passen van normaal naar sport.

Op deze manier blijft de ingestelde afstand het meest correct.

zet ik hem op eco of normaal met de kortste afstand dan remt hij al op voorhand en trekt hij trager op waardoor er idd heel snel auto's kunnen tussen glippen.

 

@@dreke waarom zou acc niet bedoeld zijn om in de fille te rijden?

met een dsg is dit toch het leukst rijden en het veiligst?

 

Grtz 

Davy

Juist lekker rijden in de file met ACC. Maar klopt wel wat betreft afstand = zet hem op sport.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je de afstand tot je voorganger alleen wil korten om te voorkomen dat auto's tussen komen, moet je toch ook eens naar je eigen instelling kijken

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Overigens kan je het adaptieve wel (een beetje) omzeilen. Als je de snelheidsbegrenzer instelt, en je voet op het gas houdt, blijf je tot op de bumper van je voorganger op de ingestelde snelheid rijden????

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@@foxken Hoi Davy, waar vind ik die instellingen van de ACC sport/eco ?

Of kan het zijn dat mijn 2007 3C  die instellingen nog niet heeft?

Thx, Bart.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@@bbart,

 

Dit geldt alleen voor de B8.

Ahaa, oke daar gaan we dan wel over een paar jaar achter komen  :roll:

Nu dadelijk eerst maar eens even wat kilometers maken met de 3C.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mij staat altijd alles op sport, maar is ook op de B8 een optie  :mrgreen:

Wrijf het er maar weer in.....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb de airco op eco staan maar vraag me serieus af wat het verschil is. Gaat ie moduleren ofzo? :)

op eco koelt hij dan "uberhaupt nog wel?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden