Ga naar inhoud

Adaptive cruise control ACC om gek van te worden.......


mailer

Aanbevolen berichten

Zoals het onderwerp al zegt.

 

Ik wordt een beetje simpel van de ACC wat een idiote afstand houd deze aan ten opzichte van je voorganger. Ik heb de afstand op zijn kleinst gezet en nog is het ruim 20m voor mijn gevoel. Met als gevolg dat tijdens mijn bijna dagelijkse ritjes op de A2 er steeds autos tussen duiken en mijn auto nog weer gaat remmen. Blij dat ik onregelmatig werk en niet vaak in de extreme drukte rij.

 

Ik rij nu steeds vaker lang links om maar te voorkomen dat de auto gaat afremmen. Dit kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Kun je de afstand nog kleiner laten zetten via Vagcom ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst op BNR nieuwsradio sprak iemand van Rijkswaterstaat hierover. Het is dus een bekend verschijnsel bij deze systemen en is ook een van de veroorzakers van de alsmaar langere  files.

 

Ken het systeem verder zelf niet, dus misschien een domme vraag, maar kun je ACC niet uitschakelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er meer files van komen snap ik helemaal, de wegcapaciteit gaat flink naar beneden als iedereen min 20m afstand zou houden. Daarbij gaan volgens mij gaan ook steeds mijn remlichten branden zodra de auto afremt. Nu  begrijp ik ook dat het niet altijd de bestuurders zijn die zenuwachtig aan het remmen zijn maar de ACC of frontassist.

 

De opzet van het systeem vind ik erg goed maar met de drukte op de wegen zou voor mij een instelbare afstand van 5m voldoende zijn.

 

@@eerse032 Je kunt de ACC niet even zo instellen dat het weer een gewone CC wordt dit kan alleen met VCS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra je merkt dat hij snelheid begint te minderen kan je dit overrulen door zelf gas bij te geven. Laat je vervolgens je gas los dan zal hij alsnog zijn ingestelde afstand opzoeken. Het is soms inderdaad best lastig omdat iedereen er tussen blijft schieten.

 

Wel je jammer dat je inderdaad geen keuze tussen CC en ACC kan maken...

 

5 meter is dan wel weer een beetje aan de korte kant

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door ThomasTDI
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het systeem werkt heerlijk op rustige wegen (gisteren heerlijk 100km lang met ACC op 150 km/u gereden).

Op de drukke A2 in de spits die ik dagelijks rij heb je twee opties: rustig op de 2e of 3e baan op de ACC en accepteren dat je wat langzamer rijd of het systeem uit en dan kan je wat sneller.

 

Voor mij is het vooral een bewustwording dat je normaal ca. 90% van de tijd te weinig afstand houd tot je voorganger. Met 5 mtr ertussen is er geen sprake van tijdig reageren als er iets gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals het onderwerp al zegt.

 

Ik wordt een beetje simpel van de ACC wat een idiote afstand houd deze aan ten opzichte van je voorganger. Ik heb de afstand op zijn kleinst gezet en nog is het ruim 20m voor mijn gevoel. Met als gevolg dat tijdens mijn bijna dagelijkse ritjes op de A2 er steeds autos tussen duiken en mijn auto nog weer gaat remmen. Blij dat ik onregelmatig werk en niet vaak in de extreme drukte rij.

 

Ik rij nu steeds vaker lang links om maar te voorkomen dat de auto gaat afremmen. Dit kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Kun je de afstand nog kleiner laten zetten via Vagcom ofzo?

Dat ligt niet aan het systeem, maar aan het idiote rijgedrag van de Nederlanders, die schijnen niet te begrijpen dat je een ander niet mag hinderen als je naar links wilt. jij hoort de helft van je snelheid aan afstand te houden, dus bij 100km/h hoort er 50 meter tussen te zitten, daarom gebeuren hier zoveel kopstaart botsingen omdat er geen afstand gehouden wordt.

Ik rij veel in Duitsland en daar werkt het perfect, er gaat nooit iemand tussen, behalve een Nederlander.

 

als je op de kortste afstand rijdt in Duitsland krijg je een bekeuring en een punt op je rijbewijs bij 100km/h. Ik reed 106 en had 24 meter afstand tot mijn voorganger, 100 euro en dus een punt... ze staan op viaducten met kleine cameratjes te controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben daarom ook wel blij dat ik die optie er niet op heb. Snap ook niet waarom ACC niet zelf is uit te zetten zodat je gewone CC overhoudt.

 

Nederlandse verkeersdrukte en ACC gaan slecht samen.

Net hoe je het bekijkt, ik gebruik het wel gewoon en heb geen behoefte aan alleen een cc.

Overigens zou je de gewone CC niet gebruiken in de drukte 's ochtends, dus dan heb je er ook niets aan, ik vind het nog steeds een ideaal systeem, alleen de gemiddelde Nederland moet zich gewoon niet zo aso gedragen in het verkeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ACC is niet bedoeld om in de file te rijden, gewone CC ook niet trouwens. Ik gebruik ACC (bijna) nooit in BE. Alleen op autoweg wanneer het rustig is. Hier is het heerlijk om ermee te rijden : heel weinig verkeer en vriendelijke/geduldige chauffeurs. :mrgreen:

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de file 20 meter afstand houden is gewoon te veel en wordt dus ook als een probleem gezien, wat bij het doorontwikkelen van deze systemen opgelost moet worden.

in de file houdt hij veel minder afstand, je staat ongeveer 2 meter achter je voorganger en gaat ook gelijk met hem rijden, bij langzaam rijden past er echt geen auto tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het probleem maar 20 meter in de file dan is er toch wat mis denk ik.

Mijn wagen staat op 2 meter ongeveer als de afstand is ingesteld op kleinste.

Als ik in volle fille zit zet ik hem wel meestal op kleiner ipv kleinst.

wat ik wel aanraad is de manier waarop ACC reageert  aan te passen van normaal naar sport.

Op deze manier blijft de ingestelde afstand het meest correct.

zet ik hem op eco of normaal met de kortste afstand dan remt hij al op voorhand en trekt hij trager op waardoor er idd heel snel auto's kunnen tussen glippen.

 

@@dreke waarom zou acc niet bedoeld zijn om in de fille te rijden?

met een dsg is dit toch het leukst rijden en het veiligst?

 

Grtz 

Davy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij je ACC is volgens mij de afstand tot je voorganger afhankelijk van jou snelheid en dat van je voorganger. In de file rij je echt heel dicht op de voorganger en met file bedoel ik dan langzamer dan 50KM/u. als je 100KM/u+ kan rijden dan is het gewoon druk en geen file wat mij betreft.

 

Het is wel grappig om te lezen hoeveel er geklaagd wordt op dit systeem terwijl het juist hard zijn best doet om het rijden veiliger te maken voor de berijder. Het enige vervelende eraan is dat het je verbruik benadeeld elke keer als hij afremt en dus weer naar de gewenste snelheid moet versnellen. Maar goed zoals al eerder gezegd is dit te wijden aan de mede weggebruikers dan aan de ACC zelf.

 

Mijn enige aparte opmerking tav de ACC is het niet links inhalen principe. De ene keer doet hij het wel en de andere keer niet. Ik heb nog niet helemaal goed door wanneer het wel en niet doet. Nog meer mensen hier last van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden