Ga naar inhoud
  • 0

7-polige aanhanger contactdoos (misachterlicht aansluiting


GerVenlo

Vraag

Hoi,

 

Heb na een aanrijding er een nieuwe achterbumper en trekhaak moeten monteren.

De vorige is indertijd (bij nieuwe levering via lease bedrijf 2002) door een VW Dealer (op pruts wijze vindt ik) gemonteerd. Echter de lummels hadden de pool van het mist achterlicht los laten liggen in het kofferbak. Nu heb im gelijk een moderne contactdoos (met mistachterlicht) gemonteerd. Alle kabels zijn (en waren) d.m.v. Kabelschoentjes op de achterlicht unit aangesloten. Voor het mistachterlicht kan ik er geen vinden op de unit. Kun je de kabel van het mistachterlicht door knippen, solderen naar de contactdoos vandaar uit dan weer naar de lampen unit. Of gaat dat problemen opleveren.

 

Groetjes,

GerVenlo

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kan gewoon de kabel die naar je mistachterlicht gaat kaal maken en daarbij solderen.

Het is niet nodig om eerst naar je contactdoos te gaan en dan weer terug.

Gaat dan niet je mistlamp van de auto  tegelijk met de caravan of aanhanger aan?

 

Ik heb een nieuwe kabel set met 13 polig  stekkerdoos aangesloten door middel van originele door lus stekkers. Dus de kabels zijn voorzien van vrouwtje en mannetje. De stekker van de auto gaat in de kabel set en die wordt weer aangesloten op de achterlichten.Hierbij zit ook een schakel relais dat als er een stekker in de kontactdoos word aangesloten de mist achterlicht van de auto niet mee gaat branden.

Zou gewoon een nette kabe lset bestellen en op dergelijke wijze aansluiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh,

 

Vanaf 1 januari 2005 is volgens onderstaand verplicht (of heb ik het nu fout begrepen?

 

"Voor het mistachterlicht van de aanhanger zal in de auto behalve een stroomdraad, ook een overbruggingsrelais of overbruggingsschakelaar moeten worden aangebracht. De eerste is een merkafhankelijk duur onderdeel. Een overbruggingschakelaar komt meer voor en is in de 13-polige contactdoos opgenomen. Bij inschakeling van de mistlamp zorg deze overbrugging er voor dat de mistlamp van de auto uit blijft, waardoor het zicht achterwaarts niet wordt belemmerd door een sterke rode gloed op de aanhanger. De verplichting voor de aanwezigheid van een mistlamp op de aanhanger betekent natuurlijk ook dat die lamp moet kunnen branden. Op auto's met een registratie van voor 31 december 1997 is de mistlamp echter nog niet wettelijk verplicht. Zit er een mistlicht op uw auto, dan moet alles werken."

 

Daarom heb ik een contact doos genomen met een mistachterlamp onderbreek contact.

 

Dus de kabel die van voor komt geeft de stroom door aan de achterlicht unit, op het moment dat ik er een aanhangwagen aankoppel, onderbreekt de stekker de stroom naar de unit en gaat de stroom enkel en alleen naar het mistachterlicht van b.v.b. De aanhanger. Dus ik moet dan de standaard kabel door knippen en een los aan leggen.

 

Maar dat geeft geen vreemde storingen aan op het dashboard?

 

Groetjes,

GerVenlo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh,

 

Vanaf 1 januari 2005 is volgens onderstaand verplicht (of heb ik het nu fout begrepen?

 

"Voor het mistachterlicht van de aanhanger zal in de auto behalve een stroomdraad, ook een overbruggingsrelais of overbruggingsschakelaar moeten worden aangebracht. De eerste is een merkafhankelijk duur onderdeel. Een overbruggingschakelaar komt meer voor en is in de 13-polige contactdoos opgenomen. Bij inschakeling van de mistlamp zorg deze overbrugging er voor dat de mistlamp van de auto uit blijft, waardoor het zicht achterwaarts niet wordt belemmerd door een sterke rode gloed op de aanhanger. De verplichting voor de aanwezigheid van een mistlamp op de aanhanger betekent natuurlijk ook dat die lamp moet kunnen branden. Op auto's met een registratie van voor 31 december 1997 is de mistlamp echter nog niet wettelijk verplicht. Zit er een mistlicht op uw auto, dan moet alles werken."

 

Daarom heb ik een contact doos genomen met een mistachterlamp onderbreek contact.

 

Dus de kabel die van voor komt geeft de stroom door aan de achterlicht unit, op het moment dat ik er een aanhangwagen aankoppel, onderbreekt de stekker de stroom naar de unit en gaat de stroom enkel en alleen naar het mistachterlicht van b.v.b. De aanhanger. Dus ik moet dan de standaard kabel door knippen en een los aan leggen.

 

Maar dat geeft geen vreemde storingen aan op het dashboard?

 

Groetjes,

GerVenlo

Er moet een relais tussen.

Zal kijken of ik boekje kan vinden met schema

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tnx Barry_TDI zou top zijn.

 

Maar zoon contactdoos met onderbreekcontact doet toch eigenlijk het gelijke dan een relais? Of krijg je daar storings meldingen van en met relais niet?

 

Groetjes,

GerVenlo

Heb een boekje gevonden maar daar staat helaas niet de info in die ik had gehoopt te vinden.

Ik weet alleen dat er bij bij een kabel naar het relais ging van onderbreek knop in stekkerdoos en van de relais naar de mistachterlicht kabel. Zodra er een stekker in de stekkerdoos gaat gaat de spanning van de mistachterlicht van de auto af en gaat de spanning naar de stekkersoos. Die maakt contact met pin 2 van de 13 polige stekkerdoos en dat is de mist licht van de aanhanger / caravan. Er moet dus een schakeling gemaakt worden die spanning naar de auto of naar de aanhanger stuurt.

 

Ik ben nog op het internet aan het zoeken maar daar kan ik ook niet vinden wat ik bedoel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er moet een relais tussen.

Zal kijken of ik boekje kan vinden met schema

Waarom moet er een relais tussen.

Als het wissel contact al aanwezig is in de stekker doos is de oplossing van de topic starter prima.

 

Dus het mistlamp draad door knippen en naar de doos verplaatsen en vanaf de doos weer terug naar het mistachterlicht.

aangepast door ArieV
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom moet er een relais tussen.

Als het wissel contact al aanwezig is in de stekker doos is de oplossing van de topic starter prima.

Dus het mistlamp draad door knippen en naar de doos verplaatsen en vanaf de doos weer terug naar het mistachterlicht.

  

https://www.winparts.nl/upload/product_media/documents/document_4696.pdf

 

Blokje "M" is je door lus voor je mistachterlicht. Geen relais dus blijkbaar. Setje bij winparts vanaf 20 euro. Plug and play

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

 

Vanmiddag dan toch maar de mistachterlichtkabel doorgeknipt, gestript, vertint, en de kabel van voor komend aan de vertinde kabel ( naar stekkerdoos gesoldeerd, krimpkous erover. Toen de kabel komende (van het onderbreek contact) van de stekerdoos. Aan de kabel richting het achterlicht unit gesoldeerd. Deze ook netjes voorzien van krimpkous. Auto starten mistachterlicht inschakelen. Oke mistachterlicht brand, ook spanning op pool 2 in de stekkerdoos. Aanhanger aankoppelen, mistachterlicht op auto uit en aan de aanhanger aan. Dus werkt prima zo.

 

Groetjes,

GerVenlo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden