Ga naar inhoud

Wat gaat er allemaal stuk bij een V5 2.3L etc


hawky007

Aanbevolen berichten

 

 

Voor alle V5 2.3L-ers... lijkt me een zinvolle bezigheid om eens te zien WAT ER ALLEMAAL KAPOT GAAT  ( en  hoe die zich zich verhouden tot andere Passattypen, )  dus ik dacht: ik begin er gewoon aan. 

en ook : Voor iedereen toch interessant om te weten hoe het nu eens zit met die autokosten....

 

Omdat mijn motortje nog maar 164.500 km heeft gelopen, wilde ik eens rondvragen hoe ‘probleemloos’ mede V5 gebruikers en vooral met méér km's  de tijd doorgekomen zijn, welke en óf dat er nog flinke onkosten gemaakt zijn.

 

Zelf heb ik een: 2.3L V5 Variant 110kW/150 Pk type: 3b5 Motor: AGZ bj. Jan.2000 km stand: 164.500 km. (De laatste 10 jaar rijd ik nog maar weinig met hem; vaak off shore geweest)

 

Mijn V5- AGZ heeft de volgende panne gehad in de afgelopen 16 jaar:  ( eigenlijk had ik in 2010 het enige echt irritante probleem; wat uiteindelijk erg simpel te verhelpen bleek:  lees  4e  punt)

 

1e) 2004 Multiriem na 4 jaar kapot gelopen !   ( door PON’s niet eens als garantie afgehandeld….kan er nog steeds kwaad om worden) kosten : multiriem en een vastgelopen(!) omleidrol : ca.  € 350,=( beter gesloten lagers nu)

2e) 2007 Nieuwe remschijven ( incl. remblokken natuurlijk) € 580,=

3e) 2009 Radiateur lek en hoes van Homokineet gescheurd : nieuwe radiateur en hoes van homokineet vervangen € 1111,=

4e) 2010 Motor stotterde regelmatig : nwe. Benzinefilter ( bij achterwiel), Gasklephuis gereinigd/gereset , nwe. Bougiekabelset,  klepafstelling gecontroleerd, nwe LMM gemonteerd,  en uiteindelijk de oplossing !: vacuümslangen gewisseld  : ca. € 440,= ( en toen deed ie het weer fijn)

5e) 2010 Ruitensproeierpomp defect/ lekkage :  ca. € 90,=

6e) 2012 Stuurkogel rechts teveel speling / incl. APK en vervangen + auto uitgelijnd € 275,=

7e) 2013 Stuurkogel links teveel speling / incl.APK en  vervangen + auto uitgelijnd    € 275,=

8e) 2013 Aircoventilator defect. Nieuwe zelf ingebouwd €210,=

9e) 2016 Dubbele -Temperatuursensor vervangen ( door de garage)/ incl.APK €177,=

10e ) 2017 Koppeling vernieuwd. (flinke douw gegeven tijdens zware boottrailer uit water halen. Doen we 'nooit' meer!)Meteen de krukaskeering

Multiriem en alle omlooprollen 'inclusief  de oorzaak voor het piepen voorin:  de vastgelopen vrijloop-poulie van dynamo' vervangen. bochtstuk van thermostaathuis( 071121133) bleek ook lek 

incl. groot onderhoud  € 1200,=

12e) 2017 Tijdens APK is de Lambda sensor vervangen door de garage. Ook het flexibel uitlaatstuk , daar vlak voor. En het laatste uitlaatstuk bij de ophanging gelast. ( moet eigenlijk vernieuwd worden t.z.t.)

                                   

13e)  bougiekabelset...als stotteren nog niet opgelost is dan laat ik Twan Bandeman dat op lossen (  Sensoren checken/ andere controles / Gasklephuis schoonmaken, vacuümslangen vernieuwen, andere LMM proberen etc.)

p.s. als ik volgas geef merk ik van het stotteren (af en toe inhouden) niks. Dus voorlopig gewoon 'gas erop'. Doet ie trouwens toch  het liefst :mrgreen:

- bougiekabelset  € 55,= ( stotteren nog niet opgelost)

15e)  2017 - 27 juli auto neergezet bij ' Twan Bandeman ' en zijn VW-Polo meegekregen :cool2:en later gewoon op vakantie gegaan 3 weken.

probleem oplossen:  al heel lang niet  'rustig' op kunnen trekken omdat hij dan stottert en wéér lekkage koelvloeistof.)

 

 2017-09-03 Passat opgehaald bij Twan -----     MIJN 2.3L V5 Variant ........................RIJD WEER ALS NIEUW! 

 

 de kosten nog bij voor Koppeling vernieuwen en multiriem met omlooprollen, vrijloop-poulie etc €1200,-

En de kosten voor het oplossen van het stotteren 2017 (maart).( INCLUSIEF krukaskeerring- lekkage opgelost).................................  €1100,-

 

Overall onderhoudskosten TOT NU na 17 JAAR dus 8000 + grote revisies 1200+ 1100 =  10300,=/ 17 =  € 606,= / jaar

 

 

        2017-12-05  Sinterklaas heeft besloten toch maar die Distributieketting ( op aanraden van Twan) te vernieuwen. daarbij geconstateerd dat er nog een kleine koelvlloeistoflekkage onderin zat. ( bochtstuk onderdeel nr. : 3b0121291 , niet meer te krijgen maar: bocht/koppelstuk van  polo uit 2014 past ook op mijn Passat uit 2000 ! Kosten

 

Die durf ik niet op te schrijven , maar laten we zeggen héél redelijk:  ik schrijf symbolisch wel de kosten op van een ( "redelijke") garage distributiekettingwissel:  €1600,-

Mijn revisie: € 750,=

 

2017-12-12 en De Passat rijd wéér beter. Onbeschrijfelijk!

 

 

2020 02-14  Twee nieuwe Voor- remschijven met incl. nieuwe remblokken op gegaan zijn 14-02-2020.

was natuurlijk nog een duur grapje ( die VW-remschijven, gaan wel lang mee bytheway) Incl. APK €1049,=

 

2021-febr nieuwe voorbanden. ca. 450

 

 

16-08-2021   Mijn Passat , Nu dus20 ! jaar oud : kostte mij dus zo'n  ( 10200+1600+1049+350) / 20 jaar = € 660 /jr.  TOTAAL aan onderhoud

 

16-08-2021 Geen problemen meer gekend tot temp sensor geeft niet meer aan. Dubbele tempsensor vermoedelijk ook wisselen

 

De laatste drie jaar wel héél weinig gereden. Maar toch: mooi laag in totaal onderhoud.

 

 

 

 

 

Gr, Erwin

aangepast door hawky007
bijwerken van 2018-2021
Link naar reactie
Delen op andere sites

p.s. het meeste gewone onderhoud heb ik zelf uitgevoerd. [ zoals vacuumslangen wissel / LMM vervangen / gasklep probleempjes / bougiekabels vervangen  en dergelijke i.v.m. plotseling slecht lopende motor. Veel info van de Passatclub site afgehaald met speciale dank aan Vdub en bandeman info)

( technisch genoeg onderlegd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo te zien is het gewoon onderhoud in de tijd van 16 jaar.

en wat meest koste zijn dat zijn de manuren van de dealer zijn prijzg .

 

Gr Fai

ps mijn vriendin die heb ook agz motor

het rijd altijd fijn en onderhoud gewoon bijhouden zelf;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo te zien is het gewoon onderhoud in de tijd van 16 jaar.

 

het gaat me eigenlijk meer om wat er stuk gaat in de loop van de levensduur/ gereden km's

Verdorie hoe wijzig ik het onderwerp.

 

Anders sluit ik het topic en maak ik een nieuw topic : 

Wat gaat er kapot aan een V5 2.3L 110kW/150pK motortype AGZ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent een goeie voor de garage.. volgende keer mag je bij mij komen voor zo'n kogel en uitlijnen, wil ik gerust doen voor 275,=

 

idd. In die periode had ik er geen tijd voor. Dát zijn de prijsjes van onze VW/ Audi garage Oosterhout ( Noord Brabant) :censor:

Als het nog es nodig is drop ik em in het Oosten, haha

( oke, was incl. APK,maar dan nog....)

aangepast door hawky007
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey allen,

 

De vraag van Erwin kan ik goed begrijpen, Ik reed een 2.3VR5 Variant uit 1999, met een kleine 227K op de klok, aangeschaft in 2009 en met pijn in mijn hart afscheid genomen in 2013 en 292.000 op de klok.

Wat zijn veel voorkomende dingen... nou... de draagarmen voor, Die heb ik allemaal laten doen. Maargoed... dat wist ik :)

Zitten technisch weinig zwakke punten aan de auto, tenzij je verbruik mee gaat tellen als zwak punt...

 

Onderstaande heb ik laten doen in bijna 5 jaar tijd:

- Draagarmen voor (2x4) over de hele periode

- Achtervering

- Uitlaat tussenstuk (gewoon de pijp)

- Bandjes rondom

- Koelvloeistofhuis

- Bougies en bougiekabels

- Temperatuursensor

- KVS slangen her-en-der (ouderdom, waren uitgedroogd)

 

Uiteindelijk in 2013 de knoop doorgehakt om een andere auto aan te schaffen. De distributieketting kwam er aan en een lekkende koppakking, en hoger verbruik in olie. Had de laatste maanden ook last van vermogensveries en een bak die niet meer lekker liep.

Motor- en bakrevisie zou ca. 3000 gaan kosten, dat was ie niet meer waard vond ik. Dus gekozen voor een opvolger, een Opel Zafira... niet de beste keus achteraf.

2,5 jaar later was ik de )sl)Opel zat.... wou weer comfort. Dus nu een Mercedes C320 Combi W203 voor de deur, eindelijk weer echt cruisen!

 

Mocht je een V®5 overwegen, hou er rekening mee dat deze modellen inmiddels "op leeftijd" zijn en de gebruikelijke mankementen naar voren komen zoals uitgedroogde koelleidingen, uitlaten en draagarm rubbers.

Kijk nog steeds graag naar de 3B(G)... blijft een fijne auto!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt Arjen.

 

Da's waar ook :

bougiekabels heb ik ook vervangen. ( die mooie rooie zijn nu zwarte :neutral: )

en mijn dubbele temperatuursensor ook vervangen.

 

ik zoek op wanneer dat was en zet ze bij mijn lijstje.

 

Ik ben nou wel benieuwd of deze twee nog reageren :cool2:

2.3 V5 3B 150/150 PK 2000 253.000 KM Highline (V5Marco)

2.3 V5 3B 150/150 PK 1999 466.000 KM Gereviseerd blok bij 304.000 KM (Ihofstra)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij ook een 2.3 V5 3B 150PK met nu iets van 210xxx op de teller. Gekocht in maart 2016 met 200.000km

Tja voor de apk alleen een remklauw vervangen, voor de rest gewoon de nodige oliebeurten.

 

Schokbrekers zijn vervangen voor een schroefset, mede omdat ze op zijn en dat ik lager wil rijden haha :mrgreen:

En benzinefilter vervangen.

 

Binnenkort wil ik wel een grote beurt laten uitvoeren  :angel:

aangepast door Laserlite
Link naar reactie
Delen op andere sites

benzinefilter (o ja!)

 

Verdorie, was ik ook al vergeten te noemen in mijn lijstje ( omdat ik die zelf eens gemonteerd had in 2010, omdat ik destijds stotterproblemen had. Uiteindelijk bleken de rubber slangetjes van het vacuümsysteem verteerd en daardoor de boosdoener.)

ik had destijds eerst het gasklephuis gereinigd/( en gereset) , bougiekabels gewisseld, kleppen gecontroleerd,  LMM ( luchtmassameter vervangen), ......hielp allemaal niet...... uiteindelijk dus voor een paar tientjes en alle vacuümslangetjes vernieuwen opgelost
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb mijn passat sinds nieuw (stond dacht ik 30 km op de teller) en op dit moment staat hij op 522000. Ik heb geen overzicht van de eerste 4 jaar (was toen mijn lease auto) maar wel veel van de jaren er na. Ik zal de map er eens bij pakken.

 

Op zich doet hij het nog goed voor z'n leeftijd maar ik ga er afscheid van nemen, iemand interesse? Het blok heeft plm. 50K geleden een ketting revisie gehad (kan dus nog een ton) inclusief revisie kop. Net nieuwe schijven en blokken voor, nieuwe radiator ventilator, originele uitlaat (op het flexibele deel na). Iemand interesse?

 

Lambert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn passat sinds nieuw (stond dacht ik 30 km op de teller) en op dit moment staat hij op 522000. Ik heb geen overzicht van de eerste 4 jaar (was toen mijn lease auto) maar wel veel van de jaren er na. Ik zal de map er eens bij pakken.

 

Op zich doet hij het nog goed voor z'n leeftijd maar ik ga er afscheid van nemen, iemand interesse? Het blok heeft plm. 50K geleden een ketting revisie gehad (kan dus nog een ton) inclusief revisie kop. Net nieuwe schijven en blokken voor, nieuwe radiator ventilator, originele uitlaat (op het flexibele deel na). Iemand interesse?

 

Lambert

Was dat je 1e ketting revisie? Want dan heeft die het lang uitgehouden! Zit nu op 204000, hoop dat ik het ook minimaal zo lang uithoudt

 

Waarom doe je hem weg?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zal ik eens beginnen?

Ik heb dus ook een Passat Variant V5 2.3 uit 2000, in 2011 gekocht met net iets meer dan 2 ton erop, inmiddels 330000...

Toen ik hem net had kwam er een beerput naar boven die ervoor zorgde dat ik spijt had dat ding ooit gekocht te hebben.

Zonder nou de pretentie te hebben dat alles erbij staat, zo'n beetje het volgende:

- Koplampen (dof)

- Koppakking

- Distributieketting

- Koppeling

- Remmen

- Beide waterpompen (mechanisch en elektrisch)

- De nodige slangen voor het koelsysteem

- Bobines en bougiekabels

Al met al een rekening fors hoger dan wat ik voor de hele auto betaald had.

 

En 2 jaar later alle draagarmen/rubberdingetjes vóór.

Afgelopen jaar is de uitlaat gelast, hopelijk houdt hij het weer even; deze maand is de APK weer aan de beurt.

Vorig jaar is ook één of andere slang voor de koelvloeistof (bijna 300 Euro!!) vervangen.

Schijnbaar wordt het ook steeds moeilijke (en duurder!) om aan onderdelen voor deze auto te komen.

 

Verder normaal onderhoud (banden, olie, ruitenwisser, etc.)

 

Voordat ik deze Passat had heb ik bijna 10 jaar Mercedes gereden (W124, 250D), daar mankeerde werkelijk nóóit iets aan, dus deze Passat was wel even schrikken qua onderhoudskosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was dat je 1e ketting revisie? Want dan heeft die het lang uitgehouden! Zit nu op 204000, hoop dat ik het ook minimaal zo lang uithoudt

 

Waarom doe je hem weg?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Volgens mij was de eerste ketting revisie met 304K ( ik rij eigenlijk alleen lange afstanden, woon-werk van 70+ kilometer enkele reis). Toen is de kop er ook af geweest en kreeg ik te horen dat twee van de vijf zuigers/cylinders wat erg ruim waren en slijtage hadden. Er is toen een gereviseerde motor in gezet (was goedkoper dan op dat moment mijn oude motor reviseren), en meteen alle koel/vacuum/etc. slangen vervangen. 10000 kilometer later heb ik er LPG in laten bouwen (tot dan toe gewoon benzine gereden). Dus de ketting revisie waar ik over sprak is de eerste van het gereviseerde blok (na zo'n 160000 km denk ik).

 

Waarom doe ik hem weg? Niet omdat hij echt slecht wordt, hij heeft me eigenlijk nooit laten staan. Wat dan wel? Tja, na 17 jaar dezelfde auto had  ik zo iets van: ik kan hier nog wel een aantal jaar mee verder rijden (met een beetje onderhoud blijft hij gewoon doorgaan) maar ik wil eigenlijk wel weer eens iets anders. Ik heb nu een auto op het oog, en zie het niet zitten om de passat er gewoon bij te houden. Ik heb al een oude auto (audi 200 van 30 jaar) waar ik eigenlijk te weinig in rijd dus waarom nog een. Het is wel lastig, je krijgt toch een bepaalde band ermee :smile:

 

Is er wat mee? Ja, ergens lekt hij koelvloeistof, en dat moet extern zijn (geen koppakking oid.). Het is alleen zo weinig (kan zo 4000 km zonder lekkage zijn, dan weer ineens een kwart liter) dat een 5-liter can met koelvloeistof tot nu toe mijn remedie is geweest: beetje erbij en klaar. Hetzelfde heb ik met de stuurbekrachtiging: in de winter als het koud is verliest hij wat hydraulische olie ('s zomers eigenlijk niet), maar alles doet het gewoon. Het reviseren met uit en inbouwen is prijzig, en ik heb een aantal jaren geleden een liter olie gekocht en die is nu half leeg. (dus over de jaren heen er voor plm. 10 euro hydraulische olie in gegooid).

 

Lambert

aangepast door lhofstra
Link naar reactie
Delen op andere sites

....

1e) 2004 Multiriem na 4 jaar kapot gelopen !   ( door PON’s niet eens als garantie afgehandeld….kan er nog steeds kwaad om worden) kosten : multiriem en een vastgelopen(!) omleidrol : ca.  € 350,=

...

Ahh, dat is bij mij ook gebeurd: een spanrol die vast zat, en toen ik bij -20 vanuit oostenrijk naar huis reed is de boel geknapt. Dat was nog bij de originele motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rechts zit de aircopomp toch? (bijrijderskant?)

Ja volgens mij ook zoals onderstaande foto te zien 25d31e94e958ee6382c7cf99c3f8dd4b.jpg

 

Bedoelde ook vanaf de video gezien links.

 

Maar de airco werkt wel gewoon. Is er een oplossing tegen het geluid?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Snicky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik Zal het eens proberen! Maar ik denk dat een nieuwe riem ook geen overbodige luxe is..

 

Is een nieuwe riem voldoende of kan je dan beter ook wat andere dingen vervangen?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De multiriem vervangen is zeker geen overbodig luxe, maar het geluid zal blijven.

 

Als je het toch gaat vervangen zou ik de nummer 5 7 en 9 vervangen (van je tekening) en als je toch bezig bent zou ik ook de waterpomp vervangen (nummer 3 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden