Ga naar inhoud
  • 0

Gekraak, waggelen, deinen onderstel 3C


lonnebol

Vraag

Beste,

 

Sinds de aanschaf van mijn 3C eind september 2016 heb ik last van de volgende symptomen:

  • deinen van de auto
  • gekraak achter (en ook enigzins voor) na het nemen van grote hobbels
  • het wegglijden van de auto/ geen contact met de weg na hobbels in het wegdek, dwarsliggingen van bruggen en viaducten. Dit voelt heel raar, net slippen met een glad wegdek.

Nou heb ik uiteraard al zitten rondzoeken en ik kom verschillende oorzaken en ook oplossingen tegen:

  • nieuwe schokdempers
  • draagarmen
  • draagarmrubbers

Zit ik hier mee goed? En zo ja, kan ik hiervan dingen zelf doen of beter van niet? Ik heb al bebrepen dat de schokdempers achter goed zelf te doen zijn en bepaalde rubbers zouden ook zelf te doen zijn door de rubbers uit en in te persen met een grote bout en een grote dopsleutel.

 

Graag ontvang ik  enig advies hierover. Ik wil de kosten graag laag houden, want er staat ook nog een hele lijst met mods te wachten die ook wat centjes kosten, maar uiteraard gaat een goede wegligging voor. Als ik van de dingen die ik zelf kan vervangen een lijstje met onderdeelnummers ergens kan krijgen of vinden zou ook helemaal top zijn.

 

Alvast bedankt.

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik jouw verhaal lees dan klinkt de toestand van je Passat best zorgelijk...

Weet niet wat voor Passat je hebt en met welke kilometerstand?

 

Maar rond de 200K zijn bij de 3C de schokbrekers, ophangrubbers voor en achter, de koppelstangen van de stabilisator stangen, onderste fuseekogels voorzijde vaak toch wel aan vervanging toe.

Sommige zaken zijn simpel te vervangen, andere alleen met een pers en speciaal gereedschap zoals verenspanners.

Een beetje technische kennis en sleutelervaring is toch wel vereist, zeker wanneer je voor de goedkopere optie, alle rubbers los vervangen kiest. Kies je voor complete draagarmen dan wordt de prijs duurder maar het sleutelen iets eenvoudiger. Houd er rekening mee dat sommige bouten zoals excentrische wielvluchtbouten achter vastgerot zitten in de rubbers en moeten worden doorgeslepen.

Na vervanging moet de wagen ook opnieuw worden uitgelijnd.

Al doe je alles zelf en zit het 100 procent mee dan ben je toch gauw 300 - 400 euro aan onderdelen kwijt.

Bij vakkundige montage en uitlijning rijdt je auto dan ook weer veilig en als nieuw.

 

Zie bijvoorbeeld https://www.atp-autoteile.de/de/product/1093511-querlenker-satz-8-teilig/

 

Voor vervangen achter staat er en how to in de KB

 

 

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik jouw verhaal lees dan klinkt de toestand van je Passat best zorgelijk...

Weet niet wat voor Passat je hebt en met welke kilometerstand?

 

Maar rond de 200K zijn bij de 3C de schokbrekers, ophangrubbers voor en achter, de koppelstangen van de stabilisator stangen, onderste fuseekogels voorzijde vaak toch wel aan vervanging toe.

Sommige zaken zijn simpel te vervangen, andere alleen met een pers en speciaal gereedschap zoals verenspanners.

Een beetje technische kennis en sleutelervaring is toch wel vereist, zeker wanneer je voor de goedkopere optie, alle rubbers los vervangen kiest. Kies je voor complete draagarmen dan wordt de prijs duurder maar het sleutelen iets eenvoudiger. Houd er rekening mee dat sommige bouten zoals excentrische wielvluchtbouten achter vastgerot zitten in de rubbers en moeten worden doorgeslepen.

Na vervanging moet de wagen ook opnieuw worden uitgelijnd.

Al doe je alles zelf en zit het 100 procent mee dan ben je toch gauw 300 - 400 euro aan onderdelen kwijt.

Bij vakkundige montage en uitlijning rijdt je auto dan ook weer veilig en als nieuw.

 

Zie bijvoorbeeld https://www.atp-autoteile.de/de/product/1093511-querlenker-satz-8-teilig/

 

Voor vervangen achter staat er en how to in de KB

 

 

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

 

Auto is van 2007 (zie handtekening) en heeft nu bijna 240.000 km gelopen. Ik las dus inderdaad gisteren al dat vanaf 150.000 km alles wel zo'n beetje aan vervanging toe is. Duidelijk verhaal dus.

 

Ik ben best handig (mag ook wel als wtb'er vind ik zelf :razz: ) en heb aan mijn 3B behoorlijk wat zelf gedaan en ben ook niet te beroerd om te leren. En daarbij gaat het er mij niet om om alles zelf te doen. Dat wat ik kan doen doe ik zelf en het andere moet de garage dan maar doen.

 

Ik voel me trouwens niet onveilig, maar het rijdt niet altijd lekker.

 

Bedankt voor het voorbeeld. Dat vind ik best een schappelijke prijs. Zal wel duurder zijn dan enkel de rubbers, maar als ik hiermee ook wat tijd bespaar, prima.

 

Maar, op basis van mijn verhaal, wat zou er moeten gebeuren? Draagarmen voor, draagarmen achter, schokdempers voor, schokdempers achter, vering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

-  Ik zou eerst inventariseren wat er versleten is, desnoods ook door een monteur, je hebt toch wel een brug of smeerkelder nodig om e.e.a te beoordelen.

-  Alleen de schokbrekers kun je zo wel beoordelen, wanneer het de 1e nog zijn dan moeten ze wel helemaal op zijn.

vervangen schokbrekers geeft een enorme verbetering qua wegligging, daarnaast slijten de draagarmrubbers voor sneller en verder dan achter, heeft met de krachten vanuit de aandrijving te maken. maar ik zou eerst(laten) bekijken of ze gescheurd zijn etc. 

 

Zie ook dit topic  http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/26223-vervangen-draagarm-rubbers-en-fuseekogels-voorzijde-3c/page-2?hl=draagarmrubbers

 

Daarna volgorde reparatie: schokbrekers, draagarmrubbers voor en daarna eventueel draagarmrubbers achter.

 

Wanneer je voorschokbrekers vervangt, doe dit tegelijk met de draagarmrubbers anders moet je dingen 2 keer loshalen, vervang dan ook meteen de 2  fuseekogels en eventueel de spoorstangeinden. Je ziet bij de prijzen van bijv ATP dat je die voor een klein bedrag bij kunt bestellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even heel simpel, wat voor banden zitten eronder, welk merk, maat? Wat is de bandenspanning?

 

Weet niet of je mod lijstje verlaging aanbod komt, daar win je heel veel mee kwa wegligging. Kraken is beoordelen waar het vandaan komt en dan aanpakken, een brug is wel makkelijk en iemand die er verstand van heeft ook.

 

Zoals jij het beschrijft zou ik me toch iets drukker maken er om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even heel simpel, wat voor banden zitten eronder, welk merk, maat? Wat is de bandenspanning?

 

Weet niet of je mod lijstje verlaging aanbod komt, daar win je heel veel mee kwa wegligging. Kraken is beoordelen waar het vandaan komt en dan aanpakken, een brug is wel makkelijk en iemand die er verstand van heeft ook.

 

Zoals jij het beschrijft zou ik me toch iets drukker maken er om.

 

Er zitten nu winterbanden op, 2x Dunlop en 2x Viking, 215 R16 55 met 5 mm profiel. Deze zomer wil ik nieuwe zomerbanden laten monteren, misschien ook op andere velgen. Bandenspanning geen idee op dit moment. Dat houd ik altijd goed bij en dan meestal ook wat op de tankdop staat. Zal morgen weer eens checken bij een tankstation.

 

Verlaging staat niet direct op mijn lijstje als mod. Ik vind dat de auto er zo netjes bij ligt. Iets verlagen mag wel, maar het hoeft (nu) niet.

 

Voor zover ik het nu kan beoordelen, lijkt mij dat ik dit klusje goed zelf kan doen. Ik wil eigenlijk een dezer dagen zaken gaan bestellen. Waar moet ik op letten, wat wel, wat niet? Wat zijn goede dempers voor achter en wat moet ik eventueel er nog bij kopen; schroeven bijvoorbeeld? Ik zit o.a. hier naar te kijken voor achteraan: http://www.ebay.de/itm/112081381221?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zitten nu winterbanden op, 2x Dunlop en 2x Viking, 215 R16 55 met 5 mm profiel. Deze zomer wil ik nieuwe zomerbanden laten monteren, misschien ook op andere velgen. Bandenspanning geen idee op dit moment. Dat houd ik altijd goed bij en dan meestal ook wat op de tankdop staat. Zal morgen weer eens checken bij een tankstation.

 

Verlaging staat niet direct op mijn lijstje als mod. Ik vind dat de auto er zo netjes bij ligt. Iets verlagen mag wel, maar het hoeft (nu) niet.

 

Voor zover ik het nu kan beoordelen, lijkt mij dat ik dit klusje goed zelf kan doen. Ik wil eigenlijk een dezer dagen zaken gaan bestellen. Waar moet ik op letten, wat wel, wat niet? Wat zijn goede dempers voor achter en wat moet ik eventueel er nog bij kopen; schroeven bijvoorbeeld? Ik zit o.a. hier naar te kijken voor achteraan: http://www.ebay.de/itm/112081381221?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT.

Jouw verhaal lezende zou ik niet meteen voor de achterwielophanging gaan maar voor de schokbrekers en de voorwielophanging.

Maar eerst de goede diagnose stellen!!!!

 

Schokbrekers is net als schoenen, iedereen heeft er een paar en dus ook een mening hierover, ga absoluut niet voor de duurste, Monroe is  goed en ik rijd nu zelf al 2 jaar met Alko verzwaarde schokbrekers, goedkoop besteld bij ATP, die heeft ze helaas niet meer in het assortiment, bevallen met en zonder caravan prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met een schuifmaat even de diameter opmeten van de schokbreker. Stuur naar links of rechts draaien en je kunt ee makkelijk bij, hoewel ik vermoed dat je een 55mm poot hebt.

 Ik kwam dit tegen hier:

Hat man die kleine Bremse (256/280 mm; auf dem Sattel steht groß ''FSIII'' drauf),

dann hat man das 50er Federbein. Das wird von 75 PS bis 122 PS eingesetzt.

 

Hat man die 288er, 312er (FN3-Sattel; Aufschrift vorne ''Ate'') oder die 345er Bremse

(FNRG), dann hat man das 55er Federbein. Dieses wird bei den meisten 122 PS und

einigen wenigen 1.9 TDI mit DSG eingesetzt sowie grundsätzlich bei allen Motoren

ab 140 PS.

 

Maar zal het inderdaad even opmeten. Het was mij ook niet helemaal duidelijk waar die maat op sloeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist Monroe schokdempers, voor en achter met stofkoppen e.d. besteld. Even kijken wanneer ik tijd heb ze te monteren.

 

Zou het zinvol zijn ook nieuwe schroeven te gebruiken? Als dat geen kapitaal kost wil ik dat wel doen, maar ik kan nergens vinden welke schroeven ik nodig heb. Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden