Ga naar inhoud
  • 0

Informatief praatje over LED lampen


Petroman

Vraag

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is een goede video. Wel sta ik te kijken van de enorm hoge temperaturen waarop ze de leds laten branden. De meeste halfgeleiders overleven de 100 graden zeker niet, en hier wordt zelfs over 140 graden en meer gesproken!

 

Wat ook vermeld wordt is dat fabrikanten (niet de LED fabrikanten zelf) de LEDs buiten de specificaties laten werken. Dat doen ze om een hogere Lichtopbrengst te krijgen, gevolg daarvan is echter dat de levensduur enorm terugloopt. Maar ja, dan is de unit al verkocht en heeft de fabrikant de centen al in de zak.

 

Hier een mooi filmpje van VW zelf, waar je goed kan zien hoe VW zelf de problematiek rond de koeling van Leds in koplampen aanpakt: gewoon grote koellichamen.

 

 

En bekijk dan eens waarmee deze H7 leds het moeten stellen, dan zie gelijk al dat het ongelijke strijd is.

 

En bij koellichamen zijn zwarte altijd beter dat zilveren. Een zwart koellichamen kan 30% meer warmte dissiperen.

 

En als een fabrikant dan besluit het aluminium te anodiseren, en hij kiest voor goud ipv zwart dan heeft hij er gewoon niks van begrepen. (En klanten die het kopen ook niet.)

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooie video. En wel mooi dat alles een beetje toegankelijk is om wat te gaan vervangen aan zo een dure unit. Beter bekeken dan bij de 3C oem xenon destijds die ook een hele duit kosten en eens er wat mee scheelt deze eigenlijk voor de vuilbak zijn.

 

Wel raar dat ze bij een ingreep er een hamer moeten bij nemen.. konden ze toch ineens een plaatje met schroeven voorzien.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is een goede video. Wel sta ik te kijken van de enorm hoge temperaturen waarop ze de leds laten branden. De meeste halfgeleiders overleven de 100 graden zeker niet, en hier wordt zelfs over 140 graden en meer gesproken!

 

Wat ook vermeld wordt is dat fabrikanten (niet de LED fabrikanten zelf) de LEDs buiten de specificaties laten werken. Dat doen ze om een hogere Lichtopbrengst te krijgen, gevolg daarvan is echter dat de levensduur enorm terugloopt. Maar ja, dan is de unit al verkocht en heeft de fabrikant de centen al in de zak.

 

Hier een mooi filmpje van VW zelf, waar je goed kan zien hoe VW zelf de problematiek rond de koeling van Leds in koplampen aanpakt: gewoon grote koellichamen.

 

 

En bekijk dan eens waarmee deze H7 leds het moeten stellen, dan zie gelijk al dat het ongelijke strijd is.

 

En bij koellichamen zijn zwarte altijd beter dat zilveren. Een zwart koellichamen kan 30% meer warmte dissiperen.

 

En als een fabrikant dan besluit het aluminium te anodiseren, en hij kiest voor goud ipv zwart dan heeft hij er gewoon niks van begrepen. (En klanten die het kopen ook niet.)

OEM LED en PnP aftermarket LED kan je ook niet vergelijken met elkaar.

 

PnP aftermarket LED kan best goed werken, alleen heb je voor de goede PnP aftermarket LEDs ook een xenon kit.

 

Levensduur is ook afwachten aangezien het relatief nieuw product is terwijl xenon al jaren bekend terrein is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OEM LED en PnP aftermarket LED kan je ook niet vergelijken met elkaar.

 

PnP aftermarket LED kan best goed werken, alleen heb je voor de goede PnP aftermarket LEDs ook een xenon kit.

 

Levensduur is ook afwachten aangezien het relatief nieuw product is terwijl xenon al jaren bekend terrein is.

OEM LED en aftermarket LED zijn inderdaad niet met elkaar te vergelijken, maar ik verwijs er naar om aan te geven wat er gebeurt wanneer iets deugdelijk ontworpen is.

 

En zoals je zelf al aangeeft dat de levensduur afwachten is betekent eigenlijk dat je met niet zorgvuldig ontworpen zaken te maken hebt. En die Chinezen schreeuwen wel van de daken dat hun gouden led lampjes zo goed zijn. Maar wat het filmpje mooi laat zien is dat er enorm veel bagger tussen zit.

 

Feit is dat veel mensen gewoon niet verder kijken dan de prijs, zie ons eigen 'goedkope Ali topic'. Wil je bagger, dan kan je het volop krijgen (Uit China).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OEM LED en aftermarket LED zijn inderdaad niet met elkaar te vergelijken, maar ik verwijs er naar om aan te geven wat er gebeurt wanneer iets deugdelijk ontworpen is.

 

En zoals je zelf al aangeeft dat de levensduur afwachten is betekent eigenlijk dat je met niet zorgvuldig ontworpen zaken te maken hebt. En die Chinezen schreeuwen wel van de daken dat hun gouden led lampjes zo goed zijn. Maar wat het filmpje mooi laat zien is dat er enorm veel bagger tussen zit.

 

Feit is dat veel mensen gewoon niet verder kijken dan de prijs, zie ons eigen 'goedkope Ali topic'. Wil je bagger, dan kan je het volop krijgen (Uit China).

Klopt helemaal.

 

De LED's die ik heb zijn wel van bekende merken (Cree & Philips) maar dan nog blijft de vraag of het geen clonen zijn. En als het orginele zijn moet de LED driver ook goed zijn want anders is het ook funest voor de levensduur.

Moet zeggen, die van mij doen het nog en die hebben al wat uurtjes erop zitten. We zullen het aan zien.

 

Probleem bij Ome Alie is ook dat men een LED set koopt van 30,--.

Ja, daar kan je in de meesten gevallen ook niet veel van verwachten. Toegegeven mijn grootlicht LED kost ook 40,-- maar mijn dimlicht LED het dubbele. En ik kan je zeggen dat er een groot verschil tussen zit.

 

Probleem is dat philips in eindhoven geen lampen meer maakt. Dus zal die zijn leds ook wel in china laten bouwen, net als VW etc.

Ons probleem is dat we niet 123 kunnen zien of vertrouwen op de specs die opgegeven worden.

Dat men het in China laat maken is niet zo zeer het probleem, gaat om de quality control die ze uitvoeren.

Genoeg bedrijven die A kwaliteit spul leveren terwijl het in China is gemaakt.

 

Edit:

Ondanks dat ik PnP aftermarket LED heb is de tijd daarvoor nog te vroeg. En zoals aangegeven is zijn de huidige koplampen niet gemaakt voor LED.

OEM LED is naar mijn mening de toekomst. Dit is gewoon een leuke tussen stap voor de "hobbyisten" zoals ik ;)

aangepast door nick0016
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat er kwaliteit uit China kan komen staat als een paal boven water. Ik heb nu mijn B8 een tijdje, en heb hem al redelijk uit elkaar gehad, en als je eens wist waar wel niet allemaal Made in China op staat....

Helaas is het niet zo dat alles wat uit China komt kwalitatief hoogwaardig is. Alle productie van o.a. Phlips vindt in China plaats, en die leds zijn gewoon goed. Het ligt aan degene die besluit om zo'n phlips ledje in een H7 koplamphouder te plaatsen welke kwaliteitsstandaarden hij van toepassing acht op zijn ontwerp.

 

Maar kijk eens naar de Leds die GrooveJunk voor zijn BMW heeft besteld:

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/6283-groovejunk-bmw330d/?p=739742

 

Hij verbaasd zich over dat ze zo groot zijn, maar ik vermoed zo maar dat dat gewoon betekend dat ontwerper kennis van zaken had en wist hoeveel warmte hij moest afvoeren en het koeloppervlak dienovereenkomstig gedimensioneerd heeft. Ik heb verder geen idee of deze uit China komen, maar dit lijkt een voorbeeld van een goed ontwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goed dat de led modules er allemaal apart uit te halen zijn en dit zonder de halve auto te moeten demonteren! Mijn vrouw heeft een Seat Leon met LED lichten. Bij de aankoop raadde de verkoper ons aan om zo een service contract te nemen daar ze eigenlijk nog niet wisten wat de levensduur van deze leds was :blink2: . Wanneer er 1 led van de lichten kapot is moest de volledige blok vervangen worden daar alles samengekit is. Ik weet niet of dit effectief zo is maar veronderstel toch dat hij niet aan het liegen was. We hebben dat contract wel niet genomen :-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die Seat Leon heeft hele andere LED koplampen. Daar zijn wel 10 LED lichtbronnen of meer nodig om voldoende Lichtopbrengst te genereren. Bij een Passat zijn het er maar 2 of 3.

 

Ik weet niet of het bij de Leon allemaal losse leds zijn of dat het één grote module is waar alles leds gezamenlijk op gemonteerd zijn. Losse modules zijn natuurlijk wel duurder om te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden