Ga naar inhoud
  • 0

2.0 TDI BMP


ChromPassat

Vraag

Beste leden, graag jullie hulp gevraagd.

 

Heb een 3C 2.0tdi 8V BMP 4 motion staan.

280.000km

 

Auto heeft bijgeluiden omtrent de koppeling/vliegwiel/druklager enz.. dit was bij de mensen a heel lang bekend, toch lange tijd(stevig) ermee doorgereden.

 

Auto bij ons ingepland, dag ervoor zou die een ander bijgeluid erbij hebben, auto is bij vervolgens bij ons afgezet.

 

Met starten en licht gasgeven een tikkend motorgeluid, de versnellingsbak is losgehaald komplete 2massa vliegwiel set incl koppeling druklager enz vervangen,

 

Vervolgens het kleppendeksel eraf genomen en jaa hoor, nokkenas weggesleten incl klepstoters enorm ingelopen.

 

Nieuwe nokkenas incl stoters en lagerkappen gemonteerd, auto laten lopen..

Enorm motorgeluid wat eigenlijk veranderd van tikkend naar schuurend geluid.

 

Carterpan verwijderd incl ballansmodule, wat blijkt nu: drijfstang lagers cil. 2 helemaal na gort en kruktap afgebroken.

 

Zoviezo is er olie verdunning door de tandempomp, krukas heeft rake klappen gehad door het versleten vliegwiel.

 

Wat is wijsheid... morgen komt er een motorexpert naar kijken evt. Mogelijkheden.

 

* motor eruit > ander onderblok

* eigen onderblok opmaken > nieuw of gebruikte krukas erin.

* zie het niet zitten op een kompleet ander blok te zoeken, aangezien de mensenal kosten hebben met de cilinderkop rep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Kosten zijn zoviezo niet voor mij, het bijgeluid is zelf geconstateerd door de klant, en vervolgens nog één dag ermee gereden.

 

Dit is geen schade van even koppeling wisselen.

 

Cilinderwanden, drijfstangen enz zie ik niks vreemds aan.

Welke onderblokken zouden evt passen ?

 

BMP

BMM

BKP

?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

https://www.ebay.de/itm/252658186133

 

"Ff" goede/nieuwe delen ombouwen. Ik ben geen automonteur maar dit lijkt mij makkelijker dan enkel het onderblok te vervangen. Nagenoeg hetzelfde (zo niet meer) werk. Je hebt ook nog eens 12 maand garantie (voorwaarden: zie advertentie).

 

Wellicht kun je er iets mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze motor is dus totallos, de krukas zal ook wel beschadigt zijn waardoor de motor toch al uitgebouwd dient te worden. Daarbij moet de kop wanneer deze weer gebuikt moet worden ook gevlakt, dus de kleppen eruit enzovoort. Ander probleem is het vinden van een goede donormotor, die van de advertentie hierboven ziet er in ieder geval lekker betrouwbaar uit.....

 

De eigen motor herstellen is tegenwoordig nog wel te doen, mensen moeten de auto wel door willen rijden en deze moet er verder wel goed uitzien en qua onderhoud geen verdere verassingen meer hebben.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk eerder dat de uitgeslagen verstuivers voor veel diesel hebben gezorgd en niet de tandempomp. Gewoon een andere motor zoeken, het is jammer maar de klant beslist zelf om met (o.a.) een defect vliegwiel door te rijden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kleine update:

 

Motorblok gedemonteerd uit de auto, afgegeven aan motorrevisie bedrijf.

 

Goed gebruikte krukas incl gehele opmeting enz. Nieuwe hoofd en drijfstanglagers.

 

MAARrrrr... 1 hoofdlagertap van cil 2 is doormidden gebroken. Volgens revisiebedrijf matchen deze met het onderblok, en niet zo met mekaar uit te wisselen (van een ander blok). Een andere tap monteren zou bijna onmogelijk zijn, mits het blok uitmekaar gaat en lijnboren.

 

Kortom... eigenlijk nog steeds niks voor die mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eerst was het verhaal met aandraaien dat deze brak, nu is het na het intensiev wassen/reinigen in de onderdelenwasmachine, deze zo uitmekaar viel.

 

Kun je evt van een andere sloop mptor de tap gebruiken ?

Ben de hele avond aan rond kijken google enz.. er zijn er diversen die het op een T4 tdi met succes hebben gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eerst was het verhaal met aandraaien dat deze brak, nu is het na het intensiev wassen/reinigen in de onderdelenwasmachine, deze zo uitmekaar viel.

 

Kun je evt van een andere sloop mptor de tap gebruiken ?

Ben de hele avond aan rond kijken google enz.. er zijn er diversen die het op een T4 tdi met succes hebben gedaan.

 

Je kunt deze motor met goed fatsoen niet meer gebruiken, ik neem nooit dit risico met een andere lagerkap!

 

Overigens kun je zo'n lagerkap alleen stuk maken door hem bijv. verkeerd om te monteren en goed aan te trekken.

 

Alle onderblokken zijn verder uitwisselbaar, heb er hier zat liggen wanneer nodig om een goede motor weer op te bouwen.

 

Jos.

aangepast door jos_br
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden