Ga naar inhoud
  • 0

Nou daar gaan we... Pech betreffende oliedruk... 3BG 1.8T


Skip

Vraag

Na een tip in mijn voorstel topic, gekeken onder de vuldop voor de olie, geen viezigheid! Nou dat is mooi dacht ik. Toch was ik van plan even een grote beurt te laten uitvoeren, dan heb ik de auto maar goed voor elkaar.

 

Toen ik laatst bij een bekende was viel hem op dat ventilator flink aan het draaien was dus hij zei al dat waarschijnlijk kvs temperatuursensor en thermostaat vervangen moesten worden. Ook nog geen groot probleem, nemen we dat meteen mee bij de grote beurt.

 

Rij ik vandaag op de snelweg alle toeters en bellen aan: STOP oliedruk... Sh#t, daar sta je dan naast de snelweg. Pechhulp erbij en die gaf al aan dat waarschijnlijk zeef van oliepomp verstopt zou zitten. Oliepijl gecontroleerd en deze was prima in orde, wat zijn vermoeden nog meer deed bevestigen.

 

Auto gestart na een tijd stil te hebben gestaan vanwege het wachten was de melding weg. Op een rustig tempo de auto zelfstandig naar mijn vaste garage gereden en daar geparkeerd. Was gelukkig niet ver.

 

Morgen breng ik even de autosleutel naar de garage en zal hij gaan kijken wat er aan de hand is. Heb via app al contact met hem gehad.

 

Heb al druk wat topics doorzocht en wordt er niet echt vrolijk van :-( Dingen die waarschijnlijk zullen moeten gebeuren:

 

- motor schoon spoelen (forte flush o.i.d.)

- carterpan schoon laten maken

- zeef vervangen (voor een oc105?)

- nieuwe olie erin (welke is aan te raden? Geen longlife i.i.g.)

 

En ik las nog iets over de hele oliepomp te laten vervangen? Is dat aan te raden? Of is dat even afwachten tot wanneer monteur alles open heeft?

 

Zijn er verder nog tips? En heeft iemand misschien een indicatie van de te verwachten kosten?

 

Ik zal jullie op de hoogte houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank jullie! Zal het nog even aangeven bij de garage.

 

Zit er veel verschil tussen 5w30 / 5w40 / 10w40? Garage had achter een grote tank 5w30 staan wat hij vaak gebruikt.

 

En over dat verversen... Ik weet niet beter dan dat het om de 15k max moet. Ik rijdt gemiddeld een 12k per jaar en laat 1 keer per jaar beurt doen. Dit heb ik altijd met de golf gedaan en was ook de bedoeling bij de passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de Passat kan je kiezen voor een variabele interval of een vaste interval. Als de vorige eigenaar longlife onderhoudinterval heeft gedaan heeft de olie er steeds rond de 30.000km ingezeten. Dus het ligt niet aan de olie maar de olie heeft er te lang ingezeten en de Passat heeft naar verhouding een te kleine hoeveelheid olie en die wordt dus te warm maar door het grotere oliefilter te plaatsen dat Vdub aangeeft heb je een kwart liter meer olie dus blijft die ook koeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En de auto is weer terug!

 

- Nieuwe oliepomp en zeef

- Motor heeft een flush gekregen

- Nieuwe olie 5w30

- OC105 oliefilter geplaatst

- Oliedruksensor vervangen

- Olieaanvoerleiding schoon gemaakt

- Thermostaat vervangen

- Uitgelijnd

 

Hij rijdt weer als een zonnetje en netjes op temperatuur! Met 7500 km doe ik nog een oliewissel / complete beurt en dan hebben we hem weer helemaal goed voor elkaar.

 

Nu hopen dat we vele zorgeloze km's kunnen maken!

aangepast door Skip
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Dennis1975

Hoi Skip

 

zie dat dit topic al een tijdje oud is maar ik zit volgens mij nu met het zelfde probleem..........

ik heb voor 18 Februari pas een afspraak voor carterpan demontage (wegens drukte kan niet eerder) maar wil vast wat voorwerk gaan doen

 

Klepdeksel lekt bij mij ook, dus die vervanging ik meteen

 

heb jij een kosten indicatie wat je des tijds kwijt was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo allemaal, zaterdag nacht 07-april om 03;00 thuis gebracht door de wegenwacht, zelfde probleem als SKIP en Dennis1975,

ik heb wel een uitdaging, omdat ik even tijdelijk geen brug tot mijn beschikking heb.

wat ik mij afvraag, als ik de carterpan los heb, kan ik die dan wegschuiven als mijn auto op zijn wielen staat??

ik heb 2 lage 4-poot bokken, maar wil daar eigenlijk niet onder gaan liggen.

ik ga denk ik morgen 2 zware 3-poot bokken halen, is in ieder geval stabieler als 4-poot bokken,

 

Groet Schuimpie

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden