Ga naar inhoud
  • 0

Project voorknipperlicht Passat 3C: Dynamische Knipperlicht / SML


nick0016

Vraag

Intro:
Zoals sommige wellicht al weten ben ik bezig met het aanpassen van de voorknipperlichten naar een volledige dynamische LED unit.

Omdat er (zoals ik heb vernomen) meerdere zijn die interesse hebben lijkt het mij wel handig om jullie erbij te betrekken, daarnaast moet ik ook nog de benodigde informatie vergaren en met ons allen weten we meer dan ik alleen :)

Techniek:

De unit wordt volledig gevuld met twee rijen SMD LEDs, Bovenste rij voorzien van 39 LEDs en de onderste rij voorzien van 38 LEDs.
Ieder LED is "programmeerbaar" echter werken de twee rijen wel synchroon.
 

Functies:
Momenteel op de lijst maar niet beperkt tot staat het volgende op de lijst:
- Dynamische knipperlicht.

- SML.

- DRL. >> Geschrapt ivm APK afkeur.

Aansturing:

- Dynamische knipperlicht: signaal van de knipperlicht..

- SML: Signaal vanaf stadslicht.

 

Uiterlijk:

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen smaak en stijl.

De bedoeling is dat ik uit eindelijk een top 3 zal maken waaruit men kan kiezen.
Graag zie ik jullie ideeën hoe jullie de functies graag zien:

- Dynamische knipperlicht.
- SML.

 

Project planning:

- Informatie vergaren.

>> Voltooid.
- LEDs modus programmeren.

>> Voltooid.
- Aansturing ontwerpen.

>> Voltooid.

- Aansturing bouwen.

>> Voltooid.
- Complete prototype bouwen.

>> Draait inmiddels 2 jaar in eigen auto.

 

Video's:

Stijl 1:

 

Stijl 2:

 

Prototype v1 op de auto gemonteerd:

 

Prijs (voor de geïnteresseerden):

Een huidige prijs kan ik helaas nog niet geven, dit kan pas zodra er een volledige prototype is gemaakt.

Lijst geïnteresseerden:
- @@Rachid17
- @@ferre

- @@sander bosman

- @@hudeck

 

Tot slot:
In de loop der tijd zal ik deze topic steeds updaten met meer informatie.
Alvast bedankt aan diegene die helpen om dit project tot een succes te laten lopen!

 

Update geschiedenis:

  1. 20-nov-2016: Topic aan gemaakt.
  2. 21-nov-2016: Informatie aangepast.
  3. 11-nov-2018: Informatie aangepast.
  4. 12-nov-2018: Video's toegevoegd.
aangepast door nick0016
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

- SML is m.i. in te stellen via VCDS, daarin geef je de percentages aan hoe fel de lampen moet blijven branden. Lijkt mij dus dat je dit niet hoeft mee te programmeren.

-DRL is een aansluiting op je boordnet (als deze die functie ondersteund.

-Alarm aan/uit is ook een instelling via VCDS en gaat gewoon via de knipperlichten.

 

Verder een mooi project @@nick0016 wat ik wel ga volgen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lekker bezig zeg ik zo, en zoals ik de leden wat ken ga je het mooi druk krijgen.

Kan je ook eens ervaren hoe het er hier bij mij aan toe gaat :mrgreen:

 

SML heb je verschillende opties,

 - ofwel via de stadslichten en daar het signaal van aftakken

 - ofwel zoals Martijn zegt - draad doortrekken tot aan het boordnet en aftakken van de nummerplaat verlichting

 

bij het aftakken van het stadslicht gaat dit ook branden wanneer je bvb het parkeerlicht activeert wat misschien ook beter is dat je op de zijkant ook zichtbaar bent bij het gebruik van het parkeerlicht. Ook deze signalen zitten in handbereik.

 

DRL heb je ook verschillende opties maar ik zou het signaal van het dimlicht nemen,

 - DRL gaat fel branden wanneer je het contact op zet

 - DRL gaat gedimd branden wanneer de input van het dimlicht binnen komt op de dynamische knipperlichten.

 

Knipperlicht krijg je daar ook binnen en kan ineens ook in de schakeling verwerken wanneer de DRL op volle sterkte brand en je geeft richting aan dat je dan de DRL laat dimmen terwijl het knipperlicht gaat. Bij knipperlicht terug uit gaat de DRL terug op volle sterkte branden.

 

Wat je kan doen om het zo plug and play mogelijk te maken is een soort adapter eraan te zetten met 3 stekkers.

1 stekker voor het signaal van het knipperlicht binnen te krijgen - beschikbaar op de plaats van het knipperlicht

dan 2 stekkers om aan te sluiten op de koplamp. Is dan de bedoeling dat je de originele stekker van de koplamp losmaakt - de adapter ertussen zet en uit deze adapter haal je de signalen van het stadslicht en het signaal van het dimlicht. de andere kant van de adapter klik je dan in op de koplamp.

 

tot zover is het mogelijk om met een minimum van extra bekabeling een unit aan te sturen met SML, DRL en dynamisch knipperlicht.

Ook is hierbij geen codering van VCDS noodzakelijk. Indien er extra opties bij moeten zal er extra bedrading bij getrokken moeten worden.

Maar voor personen met een beperkte handigheid zou deze optie wel goed zijn denk ik.

 

- Knipperlicht demonteren

- originele connector knipperlicht losmaken en overzetten naar de dynamische unit

- de apater doortrekken tot aan de koplamp en de apater ertussen zetten

- klaar ! en dit met een minimum aan demontagewerk en makkelijk aan te sluiten.

 

enigste wat je moet weten van de klant is welk type koplamp ze erin hebben - halogeen of oem xenon omdat deze een ander type aansluitconnector hebben.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is al een hele hoop info!

 

Denk dat de methode van @@wulfke voor nu het beste is. Ook omdat het dan voornamelijk plug & play is.
Voor de eerste versie lijkt mij dat een goed begin.

 

Zijn er mensen die ervaring hebben omtrent de wetgeving?

DRL + stadslicht mag zo ver ik heb begrepen. Echter dient DRL recht naar voren te zijn gericht, iets wat bij de knipperlichten niet het geval is, iemand die daar meer bekend mee is?

 

Ik kijk mee en meld mij gelijk aan  :mrgreen:

Waarom maak je even contact met Wulfke....Want ik zag ergens dat je het met 1 strip kan doen IPV 2.

Toch meld ik mij wel alvast aan

een enkele rij kan, maar dan is de helderheid gelijk de helft minder. Nu met twee rijen is de opbrengst veel beter. Dit heb ik al getest en eigenlijk wil je ook niet minder hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dacht dat combinatie DRL en stadslicht eigenlijk niet toegelaten is maar of daar iemand gaat over vallen...

 

wat je bvb ook kan doen is het signaal van het groot licht binnen halen om bvb de show modus te activeren voor iemand die dit wenst.

Ook dit signaal kan je binnen halen via de mogelijke adapter.

Dan is het een kwestie van deze input te programmeren.

Je kan bvb programmeren dat wanneer deze input 3x na elkaar binnen komt binnen x aantal seconden dat dan de show modus (pace car modus ofzo) actief komt.

Deactiveren dan met 1 keer deze input te laten binnen komen wanneer de show modus actief is.

 

verder nog wat info als je wil verder doen met de adapter aansluitingen,

 

stekker welke op een xenon koplamp past --> 1J0 973 737 (14-polige stekker)

stekker welke op een halogeen koplamp past --> 1J0 973 735 (10-polige stekker)

 

stekker welke op de koplampstekker kant wagen past (10-polig) --> 1J0 973 835

stekker welke op de koplampstekker past kant wagen (14-polig) --> 1J0 973 837

 

tegenstekker voor het knipperlicht --> 1J0 973 802

 

Halogeen koplampen,

stekker T10 pin 10 - stadslicht

stekker T10 pin 8 - groot licht

stekker T10 pin 6 - dimlicht

stekker T10 pin 5-7 - massa

 

xenon koplampen,

stekker T14 pin 10 - stadslicht

stekker T14 pin 11 - groot licht

stekker T14 pin 6 - xenon gasontladingslamp voorschakelapparaat

stekker T14 pin 5-7-14 - massa

 

stekker en tegenstekker voor bvb halogeen koplampen kan je hier per set kopen incl pinnen en dichtingen,

https://nl.aliexpress.com/item/10Sets-10-Pin-car-headlight-plug-connector-for-VW-series-Auto-waterproof-connector-for-VW-Audi/32624785816.html?spm=2114.48010308.4.9.4567fR

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dacht dat combinatie DRL en stadslicht eigenlijk niet toegelaten is maar of daar iemand gaat over vallen...

 

.....

 

Een hele hoop info waar ik iets mee kan! Super dank ervoor,

 

Deze week maar eens alvast wat materialen bestellen.

 

Ik heb alleen geen OEM xenon, zelf heb ik "halogeen". Ga eerst dat testen en dan OEM xenon, tegen die tijd zal er hopelijk iemand zijn die zich aanmeld als beta tester :)

 

De optie DRL is mooi alleen twijfel ik enorm of het wel beetje APK goed is. Als ik de wetgeving mag geloven dan mag het niet. Ze staan te veel naar de zijkanten gericht in plaats van voor.

Maar aan de andere kant zoals je zegt, of daar iemand over gaat vallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

DRL mag volgens de wetgeving niet van opzij kunnen gezien worden. Bekijk maar eens de S6 DRL die wij hebben: van opzij zie je niet dat ze branden...

Je mag ze wel als standlicht gebruiken wanneer ze gedimd zijn (en een E-keur hebben die geldig is voor standlicht - maar daar zullen ze waarschijnlijk niet gaan naar zoeken).

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

knipperlicht heeft een 1J0 973 722 stekker

 

tegenstekker is dan 8D0 973 822

 

via ali express te vinden

https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20161203103035&SearchText=8D0+973+822

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh wacht effe, Ik heb nu dus 3 nummers:

 

1J0 973 802 > die is dus verkeerd (had ik dus besteld op basis van info @@wulfke).

8D0 973 822 > 2de nummer van @@wulfke.

1J0 973 702 > van @@Diver.

 

Welke is het nu?

 

Ik moet dus de zelfde stekker hebben als de knipperlicht stekker (maar dan geen lamp fitting erin hehe).

 

Edit:

Lijkt dus dat ik 8D0 973 822 nodig heb? Iemand die dit kan bevestigen?

aangepast door nick0016
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry, ik had op de stekker gekeken die ik destijds had gebruikt voor de sml aan te sluiten. Maar deze van het knipperlicht heeft pinnen van een slagje groter. Het linkje van ali express bevat de juiste stekkers. De 8D0 is een stekker die op de stekker van het knipperlicht past kant wagen. De stekker met 722 als eindgetal past op de lamp fitting die in het knipperlicht past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gekeken welke stekker er op de wagen zit en dit is de 1J0 973 722

en als ik via http://www.passatplus.de/umbauteile/stecker/stecker2.htm

dan kom ik uit bij 8D0 973 822 als tegen stekker.

Jan heeft de tegenstekker gezocht op basis van mijn verkeerd doorgegeven stekker.

 

@@Diver

Je kan misschien eens natrekken welke stekker je krijgt als je de 1J0 973 722 opzoekt

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden