Ga naar inhoud
  • 0

Motorstoring 1.6 TDI BMT uit 2011


Dannyvdz

Vraag

Goedenavond mensen,

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.

Mijn Passat 1.6 TDI BMT uit 2011 met 230K op de teller heeft twee keer in 4 weken tijd een storing gehad waarbij het lampje van de gloeispiraal knipperde en de motor in de noodloop ging.

Dit gebeurde in beide gevallen als volgt;

Op de snelweg met 130kmh op de cruise control, en bij gas bijgeven om in te halen ging het lampje branden, gepaard met vermogensverlies. Auto uit laten rollen en bij stationair draaien liep de motor vrij onregelmatig. Nadat motor is uitgezet, een aantal minuten gewacht en weer gestart. Lampje bleef uit en motor draait normaal stationair, toerental komt niet boven de 2500rpm.

 

Garage heeft beide keren de auto uitgelezen en er staan twee storingen in;

- storing motorregelapparaat

- storing verstuiver no3

 

De waardes van de verstuivers zijn allemaal goed en na de eerste storing hebben ze een software update uitgevoerd, helaas zonder resultaat. De garage heeft alles nagekeken en doorgemeten maar kan geen oorzaak vinden van de klacht. Nu wil de garage het motorregelapparaat, de verstuiver en de kabelboom vervangen (2e hands componenten). Al met al een zeer kostbare aangelegenheid. Nu heb ik het hele internet afgezocht, maar ik ben deze klacht niet tegengekomen voor de 1.6 TDI

 

Op het audiforum ben ik wel een soortgelijke klacht tegengekomen voor de 2.0 TDI en daar bleek het een defect vacuüm onderdeel te zijn van €16.

 

Voordat ik besluit om de dure reparatie te laten uitvoeren ben ik benieuwd of er mensen zijn die wellicht weten wat de oorzaak zou kunnen zijn.

 

Alvast dank voor jullie reacties.

 

Mvg. Danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Danny, raar dat de garage zegt dat alle verstuivers goed zijn en toch wil vervangen. Ik zou beginnen met het onderdeel van €16,-

 

Controleer voor de zekerheid je brandstoffilter en of daar geen metaaldeeltjes in zitten. Als je hem open maakt kun je metaalsplinters zien bovenop het filter. Als dit het geval is heb je de hd pomp kapot met alle gevolgen van dien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De storingen zijn alleen ontstaan tijdens het rijden op de cc bij een snelheid van 130kmh. Wat mij wel opviel is dat de auto na zijn laatste grote beurt in juli 2016, af en toe inhoud/hapert. Dit gebeurd zowel bij rijden met en zonder cc, en is nauwelijks merkbaar. Het inhouden/haperen gebeurd wel op hogere snelheid (tussen de 120 & 140 kmh). De codes die zijn uitgelezen weet ik helaas niet. Wel dat de storing van het motorregelapparaat als eerste optreedt en een minuut later de storing van de verstuiver.

Verder rijd de auto prima en heb ik er nooit wat mee gehad, ik rij alleen snelweg en lange afstanden. De auto staat op dit moment bij de garage en ik er morgen naartoe om te overleggen wat we gaan doen. Wellicht dat ik met de monteur ook het brandstoffilter nog kan gaan bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zie ook dit topic (ook net gegoogled). http://www.audiforum.nl/forum/model-specifiek-forum/audi-a4/b8-2007-2014-/98958-2-0-tdi-metaal-slijpsel-in-hogedruk-brandstofpomp-bosch-cp4-xx.html Dit is het probleem van de hd pomp en metaalslijpsels. Maar interessant om te lezen dat Audi (te verwachten binnen VAG groep) maar ook Ford en BMW ermee te maken hebben

 

Als ik dat lees en het klopt, misschien kunnen de geleerden hier hun gedachten over loslaten klopt het dat de pomp op werkelijke aantal toeren draait en niet op de helft en daardoor sneller slijt? Wat een dombo's als het klopt en al jarenlang speelt

aangepast door bjeli
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Fopperr ja idd ben er helaas achter gekomen door tijd terug jouw topic erover te volgen...... maar Vdub heeft er samen met mij naar gekeken. Er zijn flinter dunne slijpsels te zien. Nog niet schokkend. Afwachten tot volgende beurt en vanaf dan nieuw brandstoffilter (omdat ik niet weet of die eerder vervangen is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik mag toch hopen dat het niet de HD pomp is Want dan wordt de reparatie nog vele malen duurder.

Zal morgen eens informeren bij de garage of het ook een defecte HD pomp zou kunnen zijn.

Is een defecte pomp alleen te herkennen aan metaaldeeltjes in het brandstoffilter? Want zoals ik al aangaf loopt het blok verder zonder problemen, altijd starten en lopen zonder rare geluiden of trillingen. Ook de benaming van de foutcodes komen niet overeen met de twee foutcodes die ik erin heb staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken dat de motor niet heel erg lekker liep. Heb geen foutmeldingen of wat dan ook gehad. Ik heb toen, op aanraden van @@Speedyace, het brandstoffilter nagekeken en kwam tot deze conclusie.

 

Bij mij heeft de dealer de hd pomp vervangen, verstuivers ultrasoon gereinigd en leidingen gespoeld. Tot nu toe maar tevredenheid en onder 90% coulance. Ik woon in Dld en daar zijn ze blijkbaar iets coulanter met coulance.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal het morgen in ieder geval eens met de monteur opnemen. Wat ik vreemd vind is dat ze een motorregelapparaat willen vervangen, terwijl ik nergens soortgelijke storingen kan vinden op het internet m.b.t. de VAG diesels waarbij ze dit component vervangen om een storing op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even ander verhaal. Bij mijn b6 hadden een paar leidingen gaatjes. Was door een dier (vermoedelijk marter) aangevreten.

 

Ik had last van inhouden en als ik veel vermogen vroeg kreeg ik noodloop en ook spiraaltje. Slangetje ingekort en geen last meer van gehad. Dat zou dan wel gerelateerd kunnen zijn aan dat Audi verhaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is al eerder gezegd, maar maak een afspraak met Vdub. Jouw situatie vraagt om een echte diagnose en geen giswerk c.q. trial&error wat jij geheel mag bekostigen. Echte vakkennis is nu gevraagd en dan is Vdub (voor jou) gewoon de beste keus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vrijdag is alles nagelopen en zijn er geen bijzonderheden gevonden op het gebied van metaalslijpsel in het brandstoffilter en/of lekkages aan slangen. Uiteindelijk verstuiver nr 3 vervangen en nu na > 500km nog geen storing weer gehad, ook het inhouden en haperen is verdwenen. Hopelijk blijft de klacht nu definitief weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee wat de oorzaak kan zijn geweest, misschien een typisch geval van pech. De garage vind het zelf ook vreemd, ze hebben meerdere vw's in onderhoud met kilometerstanden die vele malen hoger zijn dan de mijne en de enige klachten zijn de egr en koppeling (lesauto). Verder lijkt de 1.6 TDI een degelijk en betrouwbaar blokje.

Mijn auto krijgt keurig alle beurten, waarbij ook altijd injector reiniger wordt toegevoegd en ik tank altijd 'merk'diesel ivm slechte ervaringen bij mijn vorige Passat (2006, 2.0tdi) in combinatie met 'goedkope' diesel. Daarbij rij ik alleen snelwegkilometers, voor de korte ritjes pak ik de panda van de vrouw.

Ik zal deze week eens een paar foto's van mijn Passat posten hier op het forum.

aangepast door Dannyvdz
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden