Ga naar inhoud
  • 0

APK eisen banden


Hendrik38

Vraag

Ik heb vandaag een setje winterbanden gekregen onder mijn OEM VW "wintervelgen". Het is een setje conti wintercontact 860 TS geworden in de maat 205/55/16; Nu kwam ik thuis en zag ik dat de bandenboer qua loadindex gekozen heeft voor 91. Ik had het idee dat VW altijd levert met loadindex 94 (mijn zomerset ook, maar wel veel bredere band).

Nu vroeg ik me af of dit nou zo verkeerd is die 91. Mijn max beladen gewicht is 2280 en 91 betekend 615 kg draagvermogen per band wat op 2460 kg totaal komt. Mijn max aslast voor is 1170 en achter 1160 (samen 2330 kg, maar dus boven max laadgewicht auto, je zal dus bij beladen 2280 aan moeten houden). Dan kom ik op een gewicht per band van 585 kg (loadindex 90) voor en 580 kg (loadindex 89) achter. Nu is het niet erg ruim bemeten die loadindex van 91 en had ik liever iets ruimer aangehouden, maar volgens mij volgens APK wel voldoende. Daarnaast ga ik echt nooit zwaar op pad. zelfs met skivakantie heb ik twee tasjes met skikleren mee en dan houdt het wel op. Ik laat het er wel bij, maar was benieuwd of ze bij de apk nog veiligheidmarges aanhouden bij de loadindexen?

 

P.s. bandenboer nog gebeld en die zei dat de passat standaard wordt geleverd met loadindex 91 winterbanden e vond het ruim voldoende..maar weet niet of dat juist is.

 

Groet

aangepast door Hendrik38
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb weliswaar een 4 motion automaat die een leggewicht van 100 kg meer heeft..maar de max gewichten van alle b7 modellen loopt niet veel uit elkaar. Misschien 20 kg per band wat ze bij mij meer te verdragen moeten kunnen omdat max gewicht iets hoger is..maar dat gewicht red ik nooit.

Misschien heeft de bandenboer wel gelijk dat hij standaard geleverd wordt..maar dat de ene b7 een iets grotere marge heeft dan de andere...

aangepast door Hendrik38
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe meer loadindex heb hoe stuger de zijkant van de banden en laager loadindex hoe meer slaper zijkant je auto gaat dweilen met bochten werk

En dat gaat je merken.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe meer loadindex heb hoe stuger de zijkant van de banden en laager loadindex hoe meer slaper zijkant je auto gaat dweilen met bochten werk

En dat gaat je merken.

 

Gr Fai

ik merk nochtans echt totaal geen verschil tussen mijn huidige banden en m'n vorige, die wel 'n lagere load index hadden dan deze. Kan aan mijn rijstijl liggen natuurlijk, dat zeg ik niet... maar ik merk er echt hoegenaamd niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar als je banden monteert met een lagere load index dan wat origineel bij de auto wordt geleverd, is dat dan geen afkeurpunt voor de APK?

 

Maar dat is je eigen keus

 

Maar 91 is geen probleem voor jou auto

 

Kijk wel goed het Snelheidscatagorie

In Duitsland en Oostenrijk moet het zelfe zijn als originele fabriek.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Fai daar ben ik dus benieuwd naar of dat een afkeur punt is.... weet een apk keurmeester op welke banden elke auto af fabriek rolt? Is hier ook een keurmeester in ons midden? Als ik oeral lees kun je het zelf berekenen door je max aslast te delen door 2.

Qua snelheidsindex mag je wel lager nemen maar dien je een sticker op je dash te plakken in duitsland.

aangepast door Hendrik38
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ vinnie.. idd. Misschien geld het alleen voor bedrijdswagens. Zie er ook niks staan over snelheidsindex. Winterbanden mag je, voor zover ik kan lezen op google, een snelheidscodering gebruiken die lager is dan de max snelheid auto..mits je in duutsland een sticker plakt. Ik heb zelfs in mijn instellingen een optie om de max snelheid v mijn winterbanden op te geven.

Ik heb er nu h onder zitten tot max 210. Aangezien mijn auto volgens opgaaf 212 kan voldoe ik niet en zal ik stickertje in duitsland plakken.

Blijf het een lastig onderwerp vinden die banden...ben benieuwd hoeveel mensen die niet zo ingelezen xijn hiervan meekrijgen als de bandenboer er een nieuwe set oplegt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ vinnie.. idd. Misschien geld het alleen voor bedrijdswagens. Zie er ook niks staan over snelheidsindex. Winterbanden mag je, voor zover ik kan lezen op google, een snelheidscodering gebruiken die lager is dan de max snelheid auto..mits je in duutsland een sticker plakt. Ik heb zelfs in mijn instellingen een optie om de max snelheid v mijn winterbanden op te geven.

Ik heb er nu h onder zitten tot max 210. Aangezien mijn auto volgens opgaaf 212 kan voldoe ik niet en zal ik stickertje in duitsland plakken.

Blijf het een lastig onderwerp vinden die banden...ben benieuwd hoeveel mensen die niet zo ingelezen xijn hiervan meekrijgen als de bandenboer er een nieuwe set oplegt

in België moet je dan ook zo 'n sticker hangen... kwam m'n pa vorig jaar achter op de keuring dat hij 'n sticker moest hangen van "max 180km/uur". Ik heb me ziek gelachen:

 

* m'n pa is er nu 71

* rijdt met 'n 3008 1.6d waarvan hij zelf zegt dat dat ding nooit van z'n leven 180 haalt

 

Hij zei zelf tegen die vent: "en waar in België mag ik dan 180 rijden, zelfs ALS die auto zo snel zou gaan???"

 

Ik haal het onderwerp nog regelmatig erbij om z'n kop te zien, BLIJFT hilarisch :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Info over

 

https://www.banden-pneus-online.nl/last-en-snelheidsindexen-advies.html

 

En maatje uit Duitsland woont die zeg wij hebben het zelfde snelheidsindex voor de winter banden om dat af een toe gas in trap.

En voor de verzekering wet.

 

En het rijeigenschappen wordt heel anders als normaal wat je gewend bent op een hoog snel km.

 

Gr Fai

aangepast door Fai
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

APK kijkt qua banden alleen naar:

- Dezelfde maat op 1 as

- Geen beschadigingen die karkas blootleggen

- Profiel minimaal 1,6mm

- Geen bobbels

- Juiste bandenspanning

- Juiste draairichting

- Geen spikes

- Banden niet opgesneden

 

Loadindex wordt niet naar gekeken, en ook niet of de maat klopt bij de standaard voor de auto. Dus als jij je veilig voelt bij 91, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden