Ga naar inhoud
  • 0

elektrische achterklep - soft close


wulfke

Vraag

Ik heb achteraf een elektrische achterklep ingebouwd,

menige mensen zullen wel kunnen meepraten over het feit dat de klep op het einde toch wel hard dichtklapt.

 

Nu heb ik al wat filmpjes gezien van B7 met elektrische achterklep waarbij de klep toch wel iets rustiger sluit

nu wil ik weten of het effectief aan de gasveren ligt of dat het toch aan de motoren ligt aangezien deze vervangen zijn van 3C9 versie naar de

3AF827383 - 3AF827384

 

zichtbaar soft close maar ook hoorbaar dat de gasveren hun werk doen

https://youtu.be/c8zB1voAq-M

 

dan weer een andere, wel een B7 maar niet zo soft close

https://youtu.be/TEp3WhPXac8

 

hier bij een B6 met onderschrift dat hij andere gasveren heeft geplaatst en ook redelijk rustig dicht

https://youtu.be/bZajQCWALGQ

 

deze laatste gaat wel heel zacht dicht

https://www.youtube.com/watch?v=ot2F1YH9cwk

 

nu heb ik al eens een zwaarder setje gasveren geplaatst gehad maar dit was 2de hands.

Maar voor ik over ga om een andere set gasveren aan te kopen wil ik eens weten of er iemand een soft close versie heeft en welke gasveren er bij hem in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

is dat niet in de motoren/regeleenheid aan te passen? ik heb van die dikke units zitten waar de gasveren normaal zitten, de mijne gaan het laatste stukje wat langzamer, bij mijn Octavia 3 had ik vergelijkbare "motoren" deze remde niet af en sloot met een harde klap zoals in jouw filmpjes...

motoren zitten bij jou in het dak?

 

er zijn er die veertjes van een koppelingsplaat geloof ik op de gewone gasveren plaatsen om de klep een wip te geven zodat hij vanzelf opent als hij niet automatisch is, deze veertjes geven weerstand op het laatste stukje, dus vlak voor het in het slot vallen.

Zou dat wellicht een optie kunnen zijn voor je?

 

zoiets dus: 

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het enige wat in te stellen is is hoe ver de klep mag open lopen. Voor de rest kan je niks extra instellen. Bij de B8 heb ik inderdaad gezien dat ze overgestapt zijn naar een soort spindelmotoren en hier kan je idd op het laatste makkelijk het toerental gaan aanpassen om zachtjes dicht te laten lopen.

 

Maar bij de B6 en B7 zitten deze inderdaad in het dak en het gewicht van de klep werkt ook niet mee voor zachtjes dichtlopen. Dus denk ik dat er iets moet zijn waardoor bij de filmpjes er wel kleppen bij zijn met deze motoren en die dan wel relatief zacht dicht lopen ipv zo een hard bonk.

 

Dat met die veren is misschien wel een optie om eens te proberen. Moet ik wel eens kijken waar ik zo een setje vandaan kan halen.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die veertjes (de stootrubbers dus) zijn van de scirocco dacht ik... er zit een veer onder de rubben of zo. Ze worden gebruikt bij Golf 5 om de klep automatisch te laten openen (zonder motoren dan). Even googelen zal wel een nummer geven.

Ik heb gasveren van een B7 MY2012 zitten, mijn klep gaat wel zachter dicht dan in de blauwe passat, maar toch nog met een klap...

 

Even gezocht : 1K8 827 761 C Ik den alleeen dat ze niet passen in een passat... Hier vindt je foto's.

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het enige wat ik bij mijn nieuwe Passat hoor is het klikken van het slot, bij het openen hoor je wel veel lawaai, maar dat komt doordat de rollo elektrisch openschiet, zit zelfs te denken om dit uit te zetten, vind dat goedkoop klinken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een origineel af fabriek electrische klep en die gaat ook hard dicht. Mijn dealer heeft er wel eens iets aan versteld en dan gaat hij voorzichtig dicht. Zal eens vragen wat hij veranderd heeft.

aangepast door R36
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij gaat ie ook hard dicht, maar de klep en de verlichting kan daar blijkbaar tegen want alles doet het nog na 3 jaar....

Er zit wel verschil in met warm en koud weer wanneer de dempers iets stroever gaan. Ook maakt het verschil of je de klep sluit met dichte portieren of een portier die open staat. (Luchtdruk)

 

Ik heb kort geleden de beide dempers vervangen omdat de mantel van 1 gescheurd was maar het maakte nauwelijks verschil. Wanneer je naar de constructie en de steunhoek van de dempers kijkt wanneer de klep de laatste 20 cm sluit dan zie je ook dat de dempers hier technisch gezien vrijwel geen ondersteuning van demping kunnen geven.

En ik heb mijn motoren destijds bij Dreke gekocht dus daar ligt het niet aan ;-)

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

aangepast door Willem nunspeet
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Reden dat de klep zo hard dichtklapt is omdat deze te licht is voor de kracht die de motoren moeten gebruiken om de klep over het dode punt heen te krijgen.

 

Heb ik niet zelf verzonnen maar gehoord en gezien in Duitsland. Probleem los je niet op met krachtigere dempers maar met het plaatsen van extra gewicht in de klep. Vraag me niet hoeveel en waar je het moet plaatsen maar het werkt echt! Komt omdat de klep dan makkelijker over het dode punt heen gaat en de motor niet een extra zet hoeft te geven die door de dempers niet meer tijdig kan worden tegengehouden.

 

Vervangen van de dempers is nutteloos, is een ontwerpfout die er bij de B8 uit is gehaald.

aangepast door DiMarco1976
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok maar zoals op de filmpjes te zien is zijn er dus B7 en 3C's waarbij het wel kan. En deze van het 3C filmpje geeft aan zwaardere dempers geplaatst te hebben. Maar ga het eens proberen van wat meer ballast in/aan de klep te hangen (hoewel ik de 3C klep al redelijk zwaar vind).

 

@@R36

Jeroen, kan je misschien al eens kijken wel onderdeelnummer er bij u op de dempers staat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zal eens vragen aan mijn Duitse contact die hier intensief mee bezig is geweest hoeveel kilo hij op welke plek heeft geplaatst. Dat dat ze met plaklood in de weer waren geweest, zoveel mogelijk onder in de klep. Was wel vrij veel had ik begrepen maar zou echt niet meer weten hoe veel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb dit ook gevonden op MT

 

Dämpfer B6 (MJ2010)

3C9 827 550 A (550 N)

3C9 827 550 B (600 N, für kalte Klimazonen)

 

Dämpfer B7 (MJ2012)

3AF 827 550 A (460 N)

3AF 827 550 C (460 N)

3AF 827 550 B (580 N, für elektrische Heckklappe)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb vandaag tijdens het sluiten van de klep met de hand wat druk uitgeoefend en je voelt dan inderdaad enige weerstand optreden en wat zachter sluiten.

Ben nu nieuwe winterbanden aan het inrijden in Tsjechië maar zal bij de terugkeer dit item blijven volgen.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarnet nog even aan het experimenteren geweest met wat Marco mee gaf ivm extra ballast in de klep te krijgen.

Nu had ik in mijn tuinhok nog een paar speaker voeten liggen van surround speaker standaards.

Heb deze 2 voeten eens op de plaats gemonteerd waar de gevaren driehoek in opgeborgen wordt.

Gewicht van deze 2 voeten is samen 3,4Kg en heb ik gewoon gemonteerd aan de houder klep van de gevaren driehoek dmv een bout (je kan op het filmpje de schijven zien hangen).

 

Deze test ziet er goed uit en het lijkt op de video misschien nog hard maar in werkelijkheid een wereld van verschil.

Wel is het zo dat de klep niet volledig meer open loopt en zonder het extra gewicht dus verder open gaat door de gasveren.

Dus denk ik de combinatie te gaan doen, extra gewicht en zwaardere (krachitgere) gasveren (580N of 600N versie)

 

zonder extra gewicht in de klep

https://youtu.be/Np0yHIBpnGQ

 

met extra gewicht in de klep

https://youtu.be/7pMNgSqBfpw

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heel apart Peter. Vraag me wel af of de motoren zwaardere gasdrukveren aankunnen op de langere termijn, ze moeten al een enorm koppel leveren. De huidige gasdrukveren bijvoorbeeld die zijn met de hand al bijna niet in te drukken.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heel apart Peter. Vraag me wel af of de motoren zwaardere gasdrukveren aankunnen op de langere termijn, ze moeten al een enorm koppel leveren. De huidige gasdrukveren bijvoorbeeld die zijn met de hand al bijna niet in te drukken.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

 

De gasveren zijn volgens de info van MT geschikt voor de elektrische achterklep.

En het extra gewicht in de klep zal ook wel hulp bieden om de kracht van de gasveren wat te overbruggen. Net eens gekeken en ik heb al eens de gasveren gewisseld en blijkbaar zat er dus 1tje bij van 580N en 1tje van 550N - ga ze beide vernieuwen naar 580N en kijken of de klep dan wel volledig open wil/blijft

heb het filmpje van ervoor ook bij gezet (hoorbaar verschil tussen met en zonder gewicht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik wil eens kijken hoever ik het gewicht krijg als ik zo een koker van de gevaren driehoek opvul met stukken lood. Dan kan ik deze onopgemerkt monteren in de klep. Ik doe hier zeker mee verder. Morgen de nieuwe gasveren ophalen bij ds dealer en kijken of ik hier al verschil mee opmerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Nieuwe 580N gasveren geplaatst en eens getest maar hetzelfde beeld als met de gedemonteerde gasveren.

Had ook een rolletje lood gehaald bij de bouwmarkt en dit woog ongeveer 4kg en dit gemonteerd op de plaats van de gevarendriehoek.

De klep loopt nu heel zacht dicht. De gevaren driehoek leg ik wel bij het reservewiel.

 

Misschien als het eens wat beter weer is de binnen bekleding van de klep er eens af halen en kijken of ik het lood hier achter kan verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kijk ik zal gelijk eens 4 kilo lood aanschaffen. Doosje plaklood gaat wel lukken....

Thanks Peter @@wulfke voor de zoekterm :mrgreen:

Ik heb het niet nodig in mijn klep dus misschien zit er ergens toch nog een verschil in,

 

Maar anders perfecte oplossing plaklood, of antidreunfolie erin plakken ook meteen stiller????

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden