Ga naar inhoud
  • 0

Motorstoringslampje 3c 2.0 fsi 110kw


killerbean

Vraag

Hallo Allen,

 

Ik rij sinds een tijdje vrolijk rond met de passat. Zeker nadat hij is gepoetst door ronald glanst hij zoals dat hoort.

 

Maar, mijn motorstoringslamp brand ineens.

Historie:

 

Stap 1 Ongeveer 3 weken geleden accu vervangen voor een exemplaar van 62a. origineel 55a

 

Stap 2 Een ruime week geleden ontving ik een telefoontje van op dat moment overlijdende familie. Dit betrof een rit van 182 kilometer die gereden is in vijf kwartier.

Voor mij en de auto is dat, uiteraard, zeer ongebruikelijk. Ja, ik was op tijd, en nogsteeds van mening dat juist dat ertoe doet.

Olie en KVS waren gewoon gevuld tot aan de max. Dit check ik maandelijks. Auto heeft een automaatbak 6 traps 159dkm en rijd gewoon uitstekend.

 

Stap 3 Enkele dagen later weer op en neer gereden naar huis. In normale tijd. Zeg 120-135km/u waar mogelijk.

Bij het starten van de auto kwam in beeld te zien: 'steering column defective' . Auto uit en weer aan, de bug was verholpen.

 

Stap 4 Bij de laatste keer naar huis rijden, ook normale snelheid etc zoals aangegeven bij stap 3.

Toen ik bijna thuis was begon lampje motorstoring te branden

Obd-i-en-ii-motor-storing-uitlezen-en-re

 

Stap 5 Deze week voertuig laten uitlezen:

 

00-Steering Angle Sensor -- Status: OK 0000
01-Engine -- Status: Malfunction 0010
02-Auto Trans -- Status: OK 0000
03-ABS Brakes -- Status: OK 0000
08-Auto HVAC -- Status: OK 0000
09-Cent. Elect. -- Status: OK 0000
15-Airbags -- Status: OK 0000
16-Steering wheel -- Status: OK 0000
17-Instruments -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: Malfunction 0010
25-Immobilizer -- Status: Malfunction 0010
37-Navigation -- Status: Cannot be reached 1100
42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000
44-Steering Assist -- Status: OK 0000
46-Central Conv. -- Status: Malfunction 0010
52-Door Elect, Pass. -- Status: Malfunction 0010
53-Parking Brake -- Status: OK 0000
56-Radio -- Status: Malfunction 1010
62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000
76-Park Assist -- Status: OK 0000

 

000010 - Camshaft Positioner (Bank 1 Intake)
P000A - 008 - Slow Response - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 18
Reset counter: 255
Mileage: 0 km
Time Indication: 0

Freeze Frame:
RPM: 10200 /min
Load: 100.0 %
Speed: 255.0 km/h
Temperature: 215.0°C

005123 - EGR System
P1403 - 008 - Regulation Deviation - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11101000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 7
Reset counter: 255
Mileage: 0 km
Time Indication: 0

Freeze Frame:
RPM: 10200 /min
Load: 100.0 %
Speed: 255.0 km/h
Temperature: 215.0°C

 

Stap 6 Systeem is gewist

 

Stap 7 Na 80 kilometer gereden te hebben gaat het lampje weer aan.

 

 

 

Wie weet raad?

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedoel je zodat de egr klep niet mee gebruikt wordt?

Ja in hoogland idd :)

 

Heb zelf de egr even open gemaakt, ik zag het volgende:

 

20161104_163023.jpg

20161104_163015.jpg

20161104_163053.jpg

 

Tandwieltje is vastgelopen of door de hitte gesmolten. Te zien op youtube dat dit veel vaker voorkomt:

 

Het nummer van mijn egr klep is 06f131503b

de B is al een geupgrade versie, sinds 2005. De a versie had al meer last van dit probleem.

 

Ik ben bij de dealer geweest, een nieuwe egr is ongeveer 300 euro.

Tandwiel, die ik als leek in 5 minuten heb gewisseld is -uiteraard- niet los te koop.

 

Zit mijn opties te overwegen, ik zit al te zoeken voor een gebruikte egr waar ik simpelweg gewoon het defecte tandwiel kan overzetten.

Of een laten frezen van aluminium?

Of van alie: https://www.aliexpress.com/store/product/BRAND-NEW-FOR-Audi-A3-Volkswagen-VW-Golf-Passat-Touran-2-0-FSI-EGR-EXHAUST-GAS/709388_32696957788.html

Of van ebay: http://www.ebay.com/itm/TESTED-Audi-A3-Volkswagen-VW-Golf-Passat-Touran-2-0-FSI-EGR-VALVE-06F131503B-/301846170875?hash=item46476f0cfb:g:2GcAAOSwuTxV7xSr&vxp=mtr

 

Ik wil eigenlijk principieel niet een nieuwe egr kopen voor een tandwiel met inkoopwaarde van 70 cent.

aangepast door killerbean
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

lampje weer aan met welke melding?

 

Aangezien beide meldingen naar/van een sensor zijn zou ik de kabelboom even nakijken, de kabelboom die voor de versnellingsbak langs loopt zit in een geribbelde ommanteling, deze wil enkele draden wel eens door laten schuren.

Kijk ook naar eventuele Steenmarterschade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat je ook bijna toe bent aan een ELV (elektrische stuur vergrendeling) herstelling en liefst nog voor je langs de weg staat en de wagen niet meer gestart krijgt.

 

Dit krijgt als melding "steering column defective" - dit gaat fouten geven in module 19 gateway, 25 immobilizer en 46 convenience

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de berichten.

 

De ELV is misschien iets voor in de nabije toekomst. Wat moet er dan precies vervangen worden? En wie kan dat doen?

 

Ik wil graag eerst de motorstoring eruit. ik ga vandaag proberen om een viergasmeting te laten doen.

 

Gisteren heb ik gekeken onder de motorkap naar slang en knaagschade. Eerlijk gezegd wist ik niet goed waar ik moest kijken maar rondom het gehele motorblok zag ik niets raars.

Ik heb ook een paar foto's gemaakt mischien kan iemand met een pijltje aangeven waar dat dan zou moeten zijn.

 

Wel heb ik de pijlstok er nog eens uitgetrokken. Olie is 9dkm geleden ververst, ziet er qua kleur goed uit maar er viel mij een vreemde lucht op die ik eerder niet rook.

Met vreemd bedoel ik een benzine/uitlaatgas achtige lucht. Ik heb eerder al eens bij een van mijn auto's de carterventilatie leeg moeten halen en het gasklephuis schoonmaken.

Geen idee of de passat ook met zoiets kan kampen?

 

Overigens heb ik zelf niet de beschikking tot uitleesapperatuur, dus ik moet telkens een afspraak maken en hem laten uitlezen.

 

https://s11.postimg.org/qckz0p61f/20161103_213038.jpg

 

https://s18.postimg.org/eu4txeihl/20161103_213045.jpg

 

https://s11.postimg.org/5wfr20g03/20161103_213050.jpg

 

https://s14.postimg.org/t0bps28ox/20161103_213112.jpg

 

https://s14.postimg.org/5oulgfnzl/20161103_213118.jpg

 

Alle hulp is welkom, mijn probleem is dat ik gewoon niet weet waar ik terecht moet met de auto. Heb het toch heel graag opgelost.

Ronald heeft mij al een aantal keer super geholpen met wat dingetjes, maar het voelt voor mij niet okee om keer op keer van zijn goedheid gebruik te maken :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je. Ga het overwegen. Heb de melding nu niet meer gehad.

 

Voor wat betreft het motorstoringslampje ben ik naar kwikfit geweest voor een viergasmeting.

Er werd mij verteld dat dit geen zin heeft en dat je niet van de waardes uit kunt gaan.

Hij verwees mij door naar een plaatselijke garage.

 

Aldaar werd de auto nogmaas uitgelezen met een losse kast gelijkend op deze:

uitleezapparaat.jpg

 

Er kwam de foutcode 1403 onjuist signaal egr uit.

De monteur vertelde dat de egr defect of verstopt kon zijn.

Hij 'pingde'  naar de egr maar kreeg een onjuist signaal terug.

Hij heeft ook geprobeerd om de egr opnieuw in te leren, ik weet niet hoe dit heet maar op de terminal zag je een soort hartslag lijn.

En de code weer gewist.

 

Lampje is nu weer uit.

 

Ik ga nu eens kijken of ik de egr makkelijk kan openmaken of dat daar een how-to voor is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het een paar tanden verdraaien zal wel een tijdelijke oplossing zijn denk ik. Moet wel een reden zijn dat dit tandwiel kapot loopt. Klep die te stroef open gaat door vervuiling ?

 

EGR wegschrijven dan doet hij er idd niet veel meer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hem idd iets verdraaid nu, enkele tanden. Maar ik verwacht ook niet dat dat de vaste oplossing is.

Zal straks eens aan googlen mbt voor of nadelen van egr wegschrijven.

 

Heb namelijk het idee dat, nu de egr stuk was/is de motor toch net een tikkie anders loopt ofzo.

 

Hoe het komt weet ik niet, maar ik heb wel een vermoeden, namelijk dat van het lange hard rijden de motor gewoon erg heet is geweest.

En dat  het tandwiel daardoor deels gesmolten is.

Olietemperatuur was overigens gewoon normaal.

En de uitlaatgasstank van de olie was volgens de garage normaal door de carterventilatie.

aangepast door killerbean
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de EGR in defecte toetand wat open staat zal dit inderdaad invloed hebben op de motor prestaties aangezien de motor gerecupereerd uitlaatgas binnen krijgt ook op momenten wanneer hij dit eigenlijk niet wenst. En hierdoor vermogen verliest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals ik het hier lees is wegschrijven gewoon een prima oplossing. klopt dat?

Op internet lees ik dat de motor bij afdoppen kan gaan pingelen en raar lopen, maar dat komt natuurlijk omdat alle andere sensoren dan ook andere dingen gaan doen.

Begrijp ik goed dat bij het wegprogrammeren, de auto gewoon de egr 'eruit gooit' dus doet alsof deze er niet zit?

 

Zijn er andere mensen die dit ook hebben?

Waar kan ik dit laten doen?

En wat kost dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt buiten dit ook je PCV (carterventilatie) even nakijken. Als je hem gedemonteerd hebt ff schudden. Als je hem hoort rammelen is hij (membraan) nog goed, hoor je niets dan een nieuwe monteren (zijn maar 4 schroefjes) . Via ebay zijn ze voor 40 te krijgen. Een defecte PCV kan ook voor verschillende problemen zorgen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de berichten.

in NL zijn de egr kleppen overal rond de 260-300 euro.

 

Ik heb het tandwiel eerder verdraaid, namelijk toen ik de foto's poste.

Nu weer 150km gereden, nergens last van.

Kan dus zoals ook werd aangegeven gewoon slijtage zijn. Dus dan moet hij over 150k km weer een stukje verdraaid worden.

Het is natuurlijk ook gewoon een plastic tandwiel, zonder smering, dus ja dat slijt.

 

Voor nu kijk ik het even aan, ik vervang liever niet de hele egr voor 1 tandwiel van 80 cent die in 3 minuten te vervangen is.

 

Wegschrijven ben ik wel in geinteresseerd maar ik weet niet wie dat zou kunnen en wat dat kost?

aangepast door killerbean
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels 1000km verder, Het lampje is niet meer aangeweest.

Dus inderdaad misschien zoals vdub zegt , nu met het tandwiel een slagje verdraaid kan ik er weer een tijdje tegenaan.

 

Het is natuurlijk ook gewoon een droge mechanische verbinding, dus ja dat slijt.

 

Hartelijk dank voor het meedenken. Zodra hij weer aan gaat zal ik het weer neerzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden