Ga naar inhoud
  • 0

Bandenspanningscontrole (apart tov globaal)


vlkswgnpsst

Vraag

Op de nieuwe wagens is zo'n bandenspanningsoptie iets van 150€ , wat op zich niet veel is .

Ik heb echter in mijn vorige auto's altijd globale bandenspanningscontrole gehad (via ABS) .

 

Zaken die naar boven komen met dat nieuwe systeem zo met die 4 ventieltjes :

 

Ik hoor dat banden niet meer zomaar verlegd kunnen worden om gelijkmatige slijtage te verkrijgen (zo deed ik het nu altijd : banden die vorige keer achteraan lagen , gaan volgende keer vooraan . links of rechts maakt niets uit) .

Daarnaast heb ik ook een wintervelgenset met stikstof gevuld . Wat doet die aparte bandenspanningscontrole wanneer ik die velgen er zou onderleggen ? Valt hij dan terug op ABS bandenspanningscontrole of gaat hij foutmeldingen geven of zelfs helemaal niet willen vertrekken omdat hij denkt dat er geen banden onder liggen .

 

Wat als ze de dopjes stelen ? Wat als ik een nieuwe velgenset koop ? Telkens 150€ optellen om 4 van die dopjes te laten configureren bij VW ?

 

Ik heb nog nooit gehad dat er 1 band te plat stond (ik laat elk half jaar velgenset verleggen winter/zomer en daar wordt steeds de spanning goed gezet) .

Ik ben er over aan het nadenken om de optie van mijn lijstje te schrappen .

 

Wat zijn jullie ervaringen ? Meer problemen dan voordelen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het systeem herkent vanzelf de positie van elke sensor tov de auto, dus 'configureren' is niet aan de orde wanneer je banden op de auto van positie wisselt.

 

Je moet alleen wel elke velg van een sensor voorzien, meer niet.

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is recent gewijzigd dat je de banden gewoon naar believen kan verleggen , en dat het voertuig weet welk ventiel zich waar bevindt ?

Ik hoor van vrienden die dat systeem hebben dat zij dat niet kunnen .

 

Als ik op mijn winterset die sensoren niet voorzie , wat gaat er dan juist gebeuren ?

En zijn die dopjes diefstalgevoelig ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De meting zit niet gewoon in de dopjes. De sensor die de druk meet zit binnenin het wiel en kan er niet uit zonder dat de band van de velg gehaald is.

 

Bij de nieuwere systemen zit je met een antenne die achter de achterbumer zit (bij de 3AA toch) en dmv gyroscopische waarde weet de antenne welk ventiel op welk wiel zit. De drukken leest hij in en verwerkt deze en stuurt ze door naar de teller. Wanneer er geen ventielen aanwezig zijn kan hij ook geen drukken verwerken. Krijg je hooguit een melding of gewoon niks omdat de antenne geen gegevens ontvangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ik geen van mijn velgen een druksensor en toch geeft hij aan dat een van mijn banden een te lage spanning heeft. Geeft niet aan per wiel maar krijg gewoon een simpele melding dat ik de banden spanning moet controleren.

 

Wellicht als ik wel sensoren plaats dat hij wel de exacte melding geeft, maar dat durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden