Ga naar inhoud
  • 0

Waterpomp of lucht in kvs systeem


Djelmer90

Vraag

Hallo allemaal,

 

Na een lekkere zomer komt de winter er weer aan en nu heb ik geen kachel????

 

Het volgende is gedaan om te kijken of alles in takt is:

- kachelradiator doorgespoeld met water, stroomt goed door.

- kvs meerdere malen ontlucht met kvs pot hoog.

 

Nu is me wel opgevallen wanneer de motor uit staat krijg ik wel kvs uit het ontluchtingsgaatje van de kachel radiateurslang. Met lopende motor komt er niks uit.

 

Opgemerkt is ook als het kleine slangetje los is van het kvs reservoir en dit zo in het reservoir laat lopen, er stoots gewijs kvs uit komt. Bij 3000 toeren wel een dikkere straal maar ook stoots gewijs en het reservoir loopt redelijk vol!

 

Kan ik nu concluderen dat de waterpomp stuk is, of lucht in het systeem heb?

Ik snap niet waarom ik geen warme lucht krijg uit me verwarming. Maar heb het idee dat er of lucht in het systeem zit of dat me waterpomp kapot is en niet voldoende kan circuleren door de kachelradiateur.

 

Hopelijk kan iemand helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

HEREN!!!!!

 

soms heb je van die momenten waar je ineens een liedje in je kop krijgt:

https://youtu.be/QXCGnTy-v2M

 

Vandaag was bij mij zo'n moment.

Wat heb ik gedaan, het hele koelsysteem was gecheckt en we hebben geconstateerd dat er te weinig circulatie was maar genoeg om de motor te koelen.

We hebben dus toch nog een keer alle twee de radiatoren gespoeld en wat bleek. GADVERDAMME!! bij de tweede keer spoelen van de kachel hebben we de tegengestelde richting gespoeld en wat bleek. Eeen grote derrie die eruit kwam. Terwijl de gewone richting schoon water gaf.

 

Dus alles twee maal gespoeld, radiator van de kachel en de grote voor het blok. Daarna alles gevuld met de meest goedkope troep van de action en radiator reiniger erin gedaan van Forte. (lees goed REINIGER, dus geen dichtermaak rommel).

 

30 min. De auto warm gereden zoals beschreven. Kachel werd lauw. Gezien de buitentemp. 4 graden een vleugje hoop gekregen.

Hierna de auto laten koelen en de rommel afgetapt en het blok en de radiatoren gespoeld. Man man man man. Wat kan er toch een zooi uit die dingen komen. Het hele spoel riedeltje nog eens gedaan. Dit keer ook het blok door gespoten met water. Daarna radiatoren en het blok met lucht leeg geblazen. En gevuld met die action rommel.. waarom dit keer weet action rommel? Omdat ik een weekje hiermee door rijd om alles goed door gereden te hebben en de grootste rotzooi weg te kunnen spoelen.

 

A fin, nu het moment om de auto te ontluchten en hem te starten. Kachel standje HI!! En een rondje gereden en werkelijk!! DAT DING WERD ME TOCH EEN PARTIJTJE HEEEEET!!!!!

Nu even terug naar de link die erbij zit.. met dit nummer in je kop en een dansje naast de auto, was mijn middag afgesloten! En dan nu schaft!

 

Volgende week herhaal ik het spoelen met water van de radiatoren en daarna gooi ik er een kwaliteits vloeistof in. En dan zitten we er weer lekker warm bij!!

 

Wat me wel opviel is dat het kvs niveau berhoorlijk gezakt was, waarna ik hem heb bijgevuld en zag hem nog iets nazakken. Dus weer tot aan de rand max. En daar bleef hij nu ook mooi. Straks nog een rondje karren en alles checken. Daarna blok mooi schoonspuiten zodat onderzoek op miniscule lekkage makkelijker gaan. Dus alle olie en kvs resten weg spoelen en de wagen blijven controleren.

 

Wat ik me nu dus ga voornemen na dit gezien te hebben is bij elke olie wissel een spoelbeurt geven aan de radiatoren en deze schoon blazen en afvullen met nieuwe vloeistof.

 

Mannen bedankt voor het mee denken en helpen!!

 

Maybe tot bij een meeting! En CHEERS!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi VDUB,

 

Het betreft een 1.8T 20V AWT blok, geen tuning. Helemaal orgineel voor zover mogelijk. Geen sportfilter en dergelijke zeg maar.

 

Wat me wel opvalt is dat er weinig geschreven/te vinden valt over dit type blok.

 

Nu heb ik gister met mijn eigenwijze hoofd nog maal eens het kvs systeem ontlucht maar nu op de volgende manier.

- 1. kvs reservoir dicht laten. Slang klem van de slang af met het ontluchtingsgaatje bij de kachelradiateur.

2. Auto starten en de ontluchtingsslang zover terug halen tot het gaatje vrij is.

Hierbij kwamen kleine luchtbelletjes uit in combinatie met kvs. Ziet eruit alsof hij schuimbekt????

3. Tot dat er een egale vloeistof uitkomt de slang er weer helemaal op. En de motor op temp. Laten komen.(wat overigens niet lang duurt vind ik volgens de temp meter in de auto. (helaas niet geklokt).

4. Vervolgens maar op tast gevoeld wanneer alle leidingen warm waren, de auto meer toeren laten draaien tot 2500-3000 tpm.

Vervolgens nog maals de slang voorzichtig terug getrokken tot het gaatje. Er kwam gelijk een egale vloeistof uit zonder belletjes.

 

Na deze stappen is wel opgevallen dat het niveau verhoogt is in het reservoir. Kan dit duiden dat er toch nog ergens lucht in zit?

 

Nog een vraagje over dit blok. Zit de waterpomp op de d-riem?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke bedankt voor de bevestiging.

 

Vandaag de auto een kleine beurt gegeven met nieuwe olie, olie filter, luchtfilter en interieurfilter.

 

En toen we toch bezig waren maar gelijk een nieuwe test gedaan met de slang met het onluchtingsgaatje volledig eraf, deze afgedicht en gekeken wat werkelijk de uitstroom bij de kachelradiateur was.

3000toeren alleen een paar scheutjes. Bij 4000 toeren en sputter van kvs. Meer niet.

Hier een link met wat we daadwerkelijk hebben geconstateerd. Graag jullie bevinding en/of bevestiging dat het ook echt de waterpomp is.

https://youtu.be/5E6deTNFzTs

 

Helaas kan ik in de onderhoudshistorie niet terug vinden of de waterpomp met d-riem vervangen is. Ik zie alleen een getal en jaar erop staan en dat is 210.000 in 2013. Nu 3jaar verder waarvan 1jaar in mijn bezit staat de teller op 257.000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo guys,

 

Vanavond de thermostaat maar even gecontroleerd in warm water om toch even het een en ander uit te sluiten. Maar tijdens demontage kwamen bij een slangetje die was afgedopt. Dit stukje slang kwam van een T stuk van de koelleiding die vanaf de thermostaat uit het blok komt en richting het oliefilter gaat en vanuit daar naar de grote bovenleiding en zo weer naar de kleine retour leiding in het kvs reservoir. Wie weet wat of waarvoor dit is?

 

En weet iemand ook of er nog ergens ander een temp. Regelklep in het dashboard zit behalve achter de radio en clima unit?

 

Wil toch eerst het een en ander uitsluiten voordat ik de D-riem ga vervangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Vdub,

 

We hebben alles weer ingebouwd en alles wijst er eigenlijk op dat de waterpomp kapot is.

Zoek eigenlijk steeds bevestiging om het maar niet te doen ;) maar vandaag de set besteld met nieuwe spanrol, spandemper, riem en warerpomp. Merk Gates. Volgens hen was dit het A merk waar VW altijd de riemen van doet.

 

Ik ga het er niet op gokken om de riem eraf en erop te gooien en alleen de waterpomp te vervangen. Dan maar 200,- betalen voor de set ipv straks nieuw blok.

 

Hopelijk is dit het euvel en anders kan het blokje er straks weer een tijd tegen aan met de nieuwe riem... Hebben we bijna alles gehad aan de wagen en weet ik tenminste 100% wat er allemaal in zit en aan gebeurt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de riemset erop gelegd. Een leuke en leerzame onderneming samen met schoonvaders, die dit al vaker heeft gedaan. Dus een goede supervisie naast me staan.

 

Toen we bij de waterpomp kwamen, zagen we niks geks en de waterpomp was dus nog in takt.

Alles schoongemaakt rondom het blok, in het mom van 'we kunnen er nu toch bij'.

 

Alles weer opnieuw aangesloten en vast gezet, opbouwen, afvullen en ontluchten.

Daarna moment supreme. De sleutel om en..... Als een zonnetje weer.

 

Auto 30min. Warm laten lopen en alleen maar lauwe lucht. Dit was na een test rit helaas de lucht uit het motorruim. Tijdens het rijden kwam er weer als vanouds koude lucht met de clima op HI.

 

Ik heb geen idee meer wat het nog zou kunnen zijn. Alle leidingen worden gewoon heet en niet warm of lauw. Maar echt goed heet.

 

Volgende in de planning is om het dashboard eruit te halen en te kijken of hier iets te halen valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu net de foutcodes opgezocht die de climatronic heeft gegeven nadat ik hem eerst gereset heb, en vervolgens een zelfdiagnose heb gestart:

- 4F7 ( V68 klep)

- 4F8 (V70 centrale flap)

- 4FA ( V71 luchtinlaat flap)

 

Deze kleppen heb ik al een gecontroleerd op werking en allemaal gaan ze stuk voor stuk gewoon open en dicht.

Alleen nu lees ik ergens dat V71 de luchtinlaat klep is. Deze 'zit bij' de recirculatie klep of 'is dit' de recirculatie klep?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben ff aan het zoeken geweest.

 

- V68 rood bedieningsstang is de temperatuurregelklep

- V70 blauwe bedieningsstang is de centrale klep

- V71 stelmotor luchtinlaatklep daarmee wordt ook de ventilatie en circulatieklep mee bedient

 

Dus je hebt meerdere problemen met kleppen die ervoor dat er koude lucht uitkomt.

 

Bij alle staat dashboard uitbouwen.

 

Hoor het wel als je nog vragen hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden