Ga naar inhoud
  • 0

Passat GTE verlagen


Marcus

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Na het chippen van mijn Passat GTE heb ik erg veel last van wheelspin.

Nu sprak ik net het tuningsbedrijf en die gaf aan dat het verlagen van de Passat al heel veel kan schelen qua wheelspin. 

Ben absoluut niet thuis met het verlagen van auto's, dus een vraag aan jullie:

-klopt het werkelijk dat ik beter de Passat kan verlagen om wheelspin te voorkomen? 

-welk type /soort raden jullie mij aan en wat kost dit? 

-lever ik hiermee niet veel rijcomfort in? (bv drempels en klinkerwegen worden dan onprettig) 

 

Overigens een normaal onderstel onder de auto 

Alvast bedankt 

aangepast door Melvin. H.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De wegen zijn vaak vochtig nu en dan heb ik ook veel wheelspin. Het is nu iets voorzichtiger gasgeven. En in de winter hebben winterbanden meer grip bij lagere temperaturen. Ik heb nu zomerbanden omdat we geen echte winters meer hebben.

Ik heb eerst rondgereden zonder verlaging en daarna met verlaging maar mij staat niet bij dat ik minder last van wheelspin had. Nou moet ik ook zeggen dat ik daar niet op gelet heb. De auto was al getuned, ruim voordat hij verlaagd werd.

Wel merk ik dat de auto met nieuwe banden altijd weer meer grip heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor je reactie. 

In eerste instantie wilde ik ook voor andere banden gaan. 

Volgens mij is Mitchelin sport 4 de beste keuze voor mij om meer grip te krijgen. 

Nu all season banden trouwens. En idd, vochtige wegen en de lage temp doen grip geen goed. 

Maar volgens de tuner kan ik beter eerst in verlaging van de auto investeren ipv banden. Zijn antwoord vond ik ook verbazend, maargoed..ik ben niet echt thuis met het verlagen van auto's en wat het effect hiervan is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In theorie zou je denken dat verlagen zou kunnen helpen, omdat het gewicht dichterbij de grond is, maar ik denk dat het amper tot geen verschil gaat maken. Daarnaast is het de vraag of je wel wil verlagen. Bijv. in mijn geval is het erg onhandig vanwege hoge drempels in de wijk, ik zou dan de wijk moeten verlaten vanaf een kant die ik nooit neem.. Verlagen heeft weer wel zijn voordelen. Door te verlagen oogt ie wel mooier en rijd het ook iets strakker, dat je een beetje comfort kwijt raakt moet je voor lief nemen.

Ik zou met banden beginnen, de Michelin Pilot Sport 4S moet je hebben als je de beste banden op het gebied van grip wilt hebben. Helaas wel enkel leverbaar in bepaalde maten, volgens mij ook alleen 18" of groter. Daarnaast, houd in gedachte dat het momenteel kouder is en dat je circa 500nm op de voorwielen hebt. All season banden zijn ook van die banden die het net niet zijn. Die banden zou je eigenlijk alleen moeten nemen voor je boodschappen autootje waarmee je 5000km per jaar rijd ofzo.

aangepast door Ozzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
In theorie zou je denken dat verlagen zou kunnen helpen, omdat het gewicht dichterbij de grond is, maar ik denk dat het amper tot geen verschil gaat maken. Daarnaast is het de vraag of je wel wil verlagen. Bijv. in mijn geval is het erg onhandig vanwege hoge drempels in de wijk, ik zou dan de wijk moeten verlaten vanaf een kant die ik nooit neem.. Verlagen heeft weer wel zijn voordelen. Door te verlagen oogt ie wel mooier en rijd het ook iets strakker, dat je een beetje comfort kwijt raakt moet je voor lief nemen.
Ik zou met banden beginnen, de Michelin Pilot Sport 4S moet je hebben als je de beste banden op het gebied van grip wilt hebben. Helaas wel enkel leverbaar in bepaalde maten, volgens mij ook alleen 18" of groter. Daarnaast, houd in gedachte dat het momenteel kouder is en dat je circa 500nm op de voorwielen hebt. All season banden zijn ook van die banden die het net niet zijn. Die banden zou je eigenlijk alleen moeten nemen voor je boodschappen autootje waarmee je 5000km per jaar rijd ofzo.
Toch valt dat in de praktijk best wel mee met problemen en verlagen . Ik rij dan wel een b7 maar ook zeer laag ik heb na genoeg nooit problemen met drempels of parkeergarages in rijden. Auto staat wel op 19 inch enkele keer dat ik iets hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De uitleg was dat met vol gas de neus iets gelift wordt waardoor er minder druk op de voorwielen komt. 

Met als gevolg, meer wheelspin. 

Uitleg klinkt logisch , maar dan bij achterwiel aangedreven auto's. Daar kan ik mij voorstellen dat de neus iets van een lift krijgt met minder grip als gevolg. Maar bij een voorwielaangedreven auto??.. 

Vandaar hoop ik hier wat kennis en ervaring hier over te vinden 😉

Wat betreft de banden. 

Ja, die worden zowiezo rond maart vervangen. Ik zie nu het profiel bijna zienderoog slinken.

Michelin 4S is (zo ver ik begreep) alleen van af 19 inch te krijgen. 

Ik heb 18 inch en wil ik, wegens comfort, ook zo houden. 

Nu heb ik de Michelin sport 4 op het oog. Schijnt bijna gelijkwaardig te zijn aan de 4S.

Ben overigens geen voorstander van verlagen om diverse redenen. Maar als dit echt nodig is voor grip....tsja

aangepast door Melvin. H.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Naast het feit dat andere, lees sportveren, de auto een andere look geven doordat deze lager op z'n poten staat, hebben de andere veerkarakteristieken alleen effect op de wegligging. Niet op het voorkomen van wielspin, het onafgeveerde gewicht van de voorwielophanging verandert namelijk niet dus het contact met de weg ook niet.

De mijne is recent verlaagd en ik ervaar niet dat er is ingeleverd op comfort. Ook niet met 19 inch. Ik onderschrijf het effect wat @Ozzy beschrijft, je moet wat meer bedacht zijn op de drempels en geulen. Niet in de laatste plaats die verrekte varkensruggen. 

Met dit weer (koud en vochtig wegdek) heb je nu eenmaal sneller last van wielspin. Dus het probleem zit hem meer in de voet, plots volgas geven lijkt me onder normale omstandigheden niet nodig. Gedoseerd opvoeren werkt veel beter. 

Andere banden zullen een bijdrage leveren, maar als je het vermogen met de wilde voet blijft aanspreken leg je de millimeters rubber snel weer op het asfalt. 

Uit interesse: waar is de auto getimed en welke vorm is toegepast? 

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan ook een gewoon een aantal zandzakken voorin leggen. Door meer gewicht op de vooras te plaatsen, zal de neus minder gaan liften. :smile:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Ozzyhaha 😄

Alsjeblieft hey!!... Dat kreng weegt al meer dan 1740 kilo. Vind het wel genoeg zo. 

 

@HansJan ik heb hem laten chiptunen bij Tuningservice in Huizen.

Kosten zonder rollerbank was 400,- met een geschatte vermogen van 300pk en 470nm

Dit zijn de gemiddelde waardes die hun verkrijgen met het chippen van de Passat GTE 

 

Ok, dan gaat m'n eerste focus uit naar betere banden ipv vering 👍

Ik weet dat het weer niet ideaal is, maar zo snel als ik nu wheelspin heb vind ik verbazend. Het gewicht van de auto zal ook wel een reden zijn. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom heb je de Passat überhaupt laten tunen? Was het al niet rap genoeg?

Ik vind 80pk extra tov standaard gecombineerde vermogen wel een heel drastische winst voor 'maar' €400. Klopt dat wel? 

Ze zijn voor een GTE tuning wel heel concurrerend tov bijv JD Engineering, daar kost dezelfde tuning ruim het dubbele ... 🙄

aangepast door HansJan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 uren geleden, Melvin. H. zei:

@Ozzyhaha 😄

Alsjeblieft hey!!... Dat kreng weegt al meer dan 1740 kilo. Vind het wel genoeg zo. 

1740kg met een volle brandstoftank, vloeistoffen en een bestuuder van 75kg? Leeggewicht is circa 1635kg naar mijn weten.

5 uren geleden, HansJan zei:

Waarom heb je de Passat überhaupt laten tunen? Was het al niet rap genoeg?

Ik vind 80pk extra tov standaard gecombineerde vermogen wel een heel drastische winst voor 'maar' €400. Klopt dat wel? 

Ze zijn voor een GTE tuning wel heel concurrerend tov bijv JD Engineering, daar kost dezelfde tuning ruim het dubbele ... 🙄

Circa 40 tot 45pk uit de verbrandingsmotor en de rest uit de electromotor. Mehr Power ist besser. :smile:

Tsja... v.w.b. prijs... Ik heb het eerder al uitgelegd hoe dat komt, dit keer zwijg ik om netjes te blijven. Het blijft uiteindelijk een bedrijf, waar mensen hun brood verdienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@HansJanwaarom, tsja... Dat is echt een geheel persoonlijke keuze. De 1 vindt 225 pk zat, en de ander staat na 2 uur in bezit te zijn van z'n auto al bij de tuner omdat hij van mening is "hoe meer hoe beter"

Die laatste groep ben ik dus 😉

En behalve sneller vind ik de auto ook prettiger rijden. 

Maar ik snap ook heel goed dat jij al dik tevreden bent met het originele vermogen. 

 

@OzzyWat betreft de tuner. 

Ik heb twee keer eerder m'n diesel laten chippen bij JD. 

Goeder ervaring mee, maar ik zag daar niets "speciaals" gebeuren. 

Er werd gewoon een stuk software ingeladen en klaar. Niks op maat iig. 

En dat is prima, geen onvertogen woord over JD. 

Maar ik vond 1000,- vs 400,- een te groot prijsverschil. 

Dit tunebedrijf maakt best al naam. Veel bekende vloggers komen bij hun voor hun auto en ik kon alleen maar positieve berichten vinden. 

Niks negatiefs over JD nogmaals , maar voor mij net even te duur geworden en vandaar dit uitstapje naar een andere tuner 

@Ozzyin dat geval zal het zelfs meer zijn.

Op mijn kenteken Staat dat de auto rijklaar 1735 weegt. 

Dan de bestuurder van 2.06m en 130kilo..idd een tank benzine erbij. 

Tikt aardig aan zo 😉

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat vlogers daar komen is ook simpel te verklaren voor reclame voor het bedrijf in hun vlog krijgen ze dat of gratis of voor een vrienden prjjs ...

Als k die filmpjes zie is dat dus exact een bedrijf waar ik niet naar toe ga . Mij te veel show en popiejopie gedrag


Beetje serieuze tunner heeft dat niet nodig ....


Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk





Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eigenlijk moeten we het hier niet over tunen hebben. Topic gaat over verlagen 😄

Maar ik snap je gedachten. En misschien heb je wel gelijk en worden de vloggers gesponsord, geen idee. 

Wat voor mij de reden was van deze keuze ,  er is weinig aan ervaring te vinden over de tuning van de GTE. En over deze tuner kon ik nu juist wat vinden wat positief klonk. En natuurlijk ook de prijs. 

De tijd zal leren of ik er slim aan gedaan heb 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de tuner het vermogen wat had geknepen in de eerste 2 versnellingen had je ook wat minder wiel spin gehad. Of iig even veel als met origineel vermogen.

Je kan er ook wat zwaardere (grotere) velgen onder zetten, moet de auto meer moeite doen om te spinnen, ben je eigenlijk wel het effect van je tuning aan het teniet doen.

En daarmee kom ik dan op mijn vraag: was de auto dan niet vlot genoeg?

Ik kan mij voorstellen dat je het koppelverloop anders zou willen hebben, dsg ietsje hoger in toeren en tot 150km elektrisch kunnen rijden aan laat zitten. Maar power heeft de auto echt wel genoeg denk ik zo.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Groovejunk het antwoord op je vraag is geheel persoonlijk natuurlijk.

In de eerste 2 versnellingen voegt meer vermogen wat minder toe idd. Maar vooral van af de derde versnelling vind ik het toegenome vermogen en koppel erg prettig rijden. 

aangepast door Melvin. H.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

uiteraard kan verlagen invloed hebben op de wielspin, ALLEEN niet met de standaard verlagingsveren, je moet dan echt gaan rekenen en raceveertjes op gewicht gaan gebruiken, je auto uit gaan wegen op alle hoeken, de voorzijde niet omhoog komen betekent ook dat achter niet omlaag mag anders komt voor alsnog omhoog..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 uren geleden, mikerosauer zei:

even voor de belgen hier , hoe zit het met verlagen voor de keuring in belgie ? wat mag wel en niet ?

Verlagen mag maar je moet 11cm vrije bodemruimte hebben. Je moet voor de regularisatie papieren hebben van de veren en een plaatsingsattest hebben van een erkende plaatser. Dan moet je naast de gewone keuring ook een keuring na verlaging ondergaan en wordt de wielgeometerie opgemeten om te controleren of deze binnen de toleranties van de constructeur valt. Dan even tussen de 100 en 150eur aftikken op je groene keuringskaart te ontvangen. Hoe het zit met een bvb NL ingevoerde wagen die reeds verlaagd is weet ik niet zo even. Upgrade van de remmen is niet toegelaten net zoals geperforeerde schijven die niet OEM op de wagen geleverd zijn. Dit ook met aangepaste remleidingen. Extra toegevoegde spoilers en onderdelen vallen onder de rubriek "tuning" en hiervoor betaal je extra bij de keuring. Welkom bij de Belgische keuring 🥴

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 hours ago, wulfke said:

Verlagen mag maar je moet 11cm vrije bodemruimte hebben. Je moet voor de regularisatie papieren hebben van de veren en een plaatsingsattest hebben van een erkende plaatser. Dan moet je naast de gewone keuring ook een keuring na verlaging ondergaan en wordt de wielgeometerie opgemeten om te controleren of deze binnen de toleranties van de constructeur valt. Dan even tussen de 100 en 150eur aftikken op je groene keuringskaart te ontvangen. Hoe het zit met een bvb NL ingevoerde wagen die reeds verlaagd is weet ik niet zo even. Upgrade van de remmen is niet toegelaten net zoals geperforeerde schijven die niet OEM op de wagen geleverd zijn. Dit ook met aangepaste remleidingen. Extra toegevoegde spoilers en onderdelen vallen onder de rubriek "tuning" en hiervoor betaal je extra bij de keuring. Welkom bij de Belgische keuring 🥴

ok dus dat is een leuke weg te behandelen .eventueel dan maar weer een  schroefset :) even voor de keuring omhoog zetten . of zijn pollitie als het daar om gaat ook flauw??

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden