Ga naar inhoud

Hoe vervang ik het rubber van de dakantenne??


Passatter

Aanbevolen berichten

Geachte allemaal,

 

Ik zag al een topic over het rubber van de dakantenne bij de Passat.

 

Echter niet hoe dat rubber te vervangen is en op wat voor problemen je daarbij stuit.

 

Van mijn Passat 3B 1.8 20V sedan van november 2000 is het rubber onder de voet van de dakantenne gescheurd.

Dit kan volgens mij daklekkage gaan opleveren.

Dat wil ik graag vóór zijn!

 

Waarschijnlijk - begreep ik - zijn er géén lusse rubbers, maar betekent dit een nieuwe antenne.

 

Mijn vraag is echter hoe ik te werk moet gaan om dat rubber of de hele antenne te vervangen.

Op welke problemem stuit je dan?

 

Wie van jullie heeft hier mee ervaring en kan mij er mee op weg helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jeteka,

 

Hiervoor zal je de hemelbekleding eruit moeten halen, de kabel van voor naar achter loshalen en de antenne losschroeven. Dan alles weer in omgekeerde volgorde monteren.

Let er wel op dat de hemelbekleding niet dubbelklapt. Dan kan je een nieuwe bestellen...

 

Daarvoor was ik al bang...

 

Maar mijn vraag was meer hoe dit aangepakt moet worden!

 

Moet ookde radio er uit?

 

De antennekabel vormt - naar ik begrijp - één geheel tot aan de antenne ingang van het toestel.

 

Moet er nog meer los om hem achter het dashboard te krijgen richting radio?

Dus: waar loopt de kabel langs?

 

Hoe te werk te gaan om de hemel zonder dubbelklappen uit te bouwen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nmw hoeft dat allemaal niet, aan de antenne zitten korte stukjes met een stekker, je hoeft dus alleen de stekkers los te koppelen en de moer 22 los te draaien en je kunt zo de antenne erafhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de radio zal je er zeker uit oeten halen, aangezien daar de antenne op aangesloten zit

Je moet dus alles loshalen. Radio, waarschijnlijk je dashboard kastje (kijk uit met het lampje) je dorpellijsten etc etc.

De hemel eruit halen moet je eigenlijk met 2 man doen ivm het ondersteunen

 

 

Is het geen optie om de kabel dan ergens door te knippen en deze later weer aan elkaar te solderen/klemmen o.i.d. Dat scheelt toch een hoop werk ???? Of beinvloed dit je radio ontvangst op een niet aceptabele wijze ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geachte Vdub en andere helpers,

 

nmw hoeft dat allemaal niet, aan de antenne zitten korte stukjes met een stekker, je hoeft dus alleen de stekkers los te koppelen en de moer 22 los te draaien en je kunt zo de antenne erafhalen.

 

Van mijn dealer hoorde ik dat 'de fabriek' aangeeft dat bij het vervangen van de dakantenne bij de sedan heel de dakhemel gedemonteerd moet worden...

Kosten van deze actie, als ik me goed herinner, ongeveer 210 Euros ex BTW...

 

Maar, omdat ik aangaf dat er aan de antenne een kort stukje kabel zit met een connector, werd wij meegedeeld dat ze dit in de regel niet doen, maar de dakhemel alleen achterin 'laten zakken'...

Dit zou alleen het uurloon kosten...

Daarbij komen natuurlijk óók de kosten van een complete nieuwe antenne, want het rubber is niet los verkrijgbaar...

Kosten ongeveer 33 Euros ex BTW...

 

Maar nu de klap op de vuurpijl mensen!!!

 

De antenne was bij de importeur NIET OP VOORRAAD maar staat in 'backorder'!!!

Dat kan wel enkele weken gaan duren...

:x

 

Maar lekkage zou het niet kunnen opleveren omdat er nog een binnenring o.i.d aan die antennevoet zit.

:?:

 

Nou vraag je jezelf toch af!

Een zo simpel en gangbaar 'part' als een antenne dat niet bij de importeur op voorraad is!!

 

Ik vroeg nog of er geen alternatief was b.v. van Hirschmann.

Maar volgens zeggen is het dan niet zeker dat de male en female connector onder het dak op elkaar passen...

Iemand een idee??

 

Vanmorgen liep ik trouwens over een parkeerterrein en zag daar een Polo staan van jonger bouwjaar als mijn Passat en.... ook het rubber onder de antennevoet gespleten...

Euvel is dus niet 'ongewoon'...

:wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ik heb gisteren zin gemaakt en de dakantenne vervangen, zoals al eerder gezegd heeft de dakantenne een klein stukje kabel met een connector eraan. Dat is dus geen enkel probleem. Wat (voor mij) wel een probleem was om de binnenbekleding te verwijderen en weer terug te plaatsen, wat een &^%$£ klus. Let wel ik heb een variant dus dit is veel "makkelijker" dan een sedan. Ik heb het volgende gedaan:

 

- afsluitrubber achterklep gedeeltelijk verwijderd

- binnen zijpaneel gedeeltelijk losgemaakt

- rechter D-stijl losgetrokken

- bovenlijst losgetrokken

 

Nu kon ik met wat gefriemel met een baco bij de bout die de dakantenne vastzet losmaken en de zaak vervangen. Daarna de zaak weer in omgekeerde volgorde teruggeplaatst. Die D-stijl zat zo vast dat 2 van die zwarte plastic lockpins afbraken.

 

Nu even een recap over de dakantenne, na wat onderzoek zit er nog een tweede rubber/afdichting thv het vierkanten gat in het dak. Dit rubbertje dicht volgens mij de zaak af en niet het rubber om de basis van de antenne, die laatste is er alleen om het dak niet te beschadigen en voor een strakke afwerking volgens mij. Dus zolang de zaak niet lekt is er volgens mij niks aan de hand ondanks het verweerde/gescheurde rubber om de basis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kep em ook al 2x vervangen Arjen... tis inderdaad ff een ***-klusje maar het is er wel eentje van jan-lik-me-***.

 

Qua afdichting heb ik ook niets dan dat ene randje. 't Houd al een paar jaartjes stand... dus dat gaat wel goed.

 

En ja, het kost je een complete antennevoet. Rubbertjes zijn niet los verkrijgbaar helaas.

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ja, het kost je een complete antennevoet. Rubbertjes zijn niet los verkrijgbaar helaas.

 

;)

 

Hier kwam ik pas later achter, je hebt de FUBA 1728GASKET nodig:

 

http://www.antennaworld.com/2004/depart ... arts.shtml

 

Gheh... !!! :!:

 

Da's wel ff handig te weten dan..... scheelt weer. thx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden