Ga naar inhoud
  • 0

Koelvloeistof niveau laag


Herbie

Vraag

Kreeg vanochtend een waarschuwing in beeld: Koelvloeistof niveau laag! Motor uitgezet, instructieboekje erbij, 5 minuten later contact weer aan. Toen geen melding meer... Auto heeft nog geen 25.000 km gelopen, verbaasde me nogal dat ik die melding kreeg. Niveau zit inderdaad tegen het minimum aan. Dat de auto wat olie verbruikt kan ik me best voorstellen, maar koelvloeistof bij een relatief nieuwe auto? Nog niet eerder bij de hand gehad. Iemand anders dit ook wel eens meegemaakt bij een auto van één jaar oud?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb het met die van mij ook gehad, zodra het kouder wordt komt dan af en toe die melding. Uiteindelijk bleek de waterpomp defect. Na reparatie kreeg ik in een koude periode daarna ook weer de melding, er moest weer wat bijgevuld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gewoon bijvullen en over een tijd 1000 km ff kijken dat hij op pijl is.

Het staat voor niets max en min ;-)

 

 

Gr Fai

Als hij laag staat idd bijvullen maar als het niveau correct afgevuld is geweest dan moet het toch ergens naartoe zijn als hij erna ineens laag niveau geeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@wulfke is ook een beetje nadeligheid van de lange intervallen, er kan altijd wat lucht in hebben gezeten, vroeger ging je wat vaker na de garage voor een check up, tegenwoordig 30k of twee jaar, APK na 4 jaar. Dus bijvullen en observeren, gaat waarschijnlijk om 100cc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

VW vult zo minimaal mogelijk af.. elke auto verdampt wat, ik vul doorgaans bij de meeste klant wel een 0,1-0,3L bij bij een beurt.

 

Gisteren 0.4 liter bijgevuld, toch even bij de garage laten nakijken of er een aanwijsbare reden is voor het 'verdwijnen' van de koelvloeistof. Geen reden kunnen vinden, is goed mogelijk dat het door VW minimaal is afgevuld. Heb er niet op gelet toen ik de auto kreeg.

 

 

@@wulfke is ook een beetje nadeligheid van de lange intervallen, er kan altijd wat lucht in hebben gezeten, vroeger ging je wat vaker na de garage voor een check up, tegenwoordig 30k of twee jaar, APK na 4 jaar. Dus bijvullen en observeren, gaat waarschijnlijk om 100cc

 

 

Kan zijn dat er bij auto's die ik eerder heb gehad ook koelvloeistof bijgevuld moest worden, maar die hadden allemaal een onderhoudsinterval van 15.000 km. Of er bij een onderhoudsbeurt aan die auto's dan koelvloeistof werd bijgevuld kon ik niet zien (fixed price, dus daar kon je geen materialen op terug zien, en alleen een afvinklijst van controles die uitgevoerd waren). 

 

Vanaf nu maar even in de gaten houden of ik het niveau van koelvloeistof zie dalen. Ik weet nu hoe het afgevuld is en wanneer, dus... de tijd zal het leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gebeurt vaak bij een auto die de eerste 30.000 km beurt nog niet heeft gehad.

Is bij sommige auto's zelfs een TPI van waarin staat dat het te maken heeft met het vulproces vanuit de fabriek. Indien er geen lekkage zichtbaar is, gewoon bijvullen, aldus de TPI.

 

 

Wat is een TPI?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vermoed een service bericht voor de dealer, zodat iedereen intern op de hoogte is van het probleem.

Klopt, staat voor Technical Product Information.

 

Met een TPI hebben de dealers een soort handvat om coulance cq garantie te verlenen omdat het om een probleem gaat die officieel door VW is erkend.

 

 

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb dit ook gehad, bij ca. 20.000 km., toen het een keer erg koud was. Halve liter bijgevuld, sindsdien niet meer gehad (nu 35.000 km).

Had geen koelvloeistof, dus service kwam vullen. Restant van flesje ligt achter in de auto, voor de volgende keer.

 

Ben eigenlijk benieuwd of het bij jou ooit weer gebeurd is?

aangepast door Brambo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Brambo: Is me tot nu toe niet nog een keer overkomen. Inmiddels heeft de auto wel een beurt gehad bij 30.000 km, toen was het niveau voor koelvloeistof in orde. Bij de bandenwissel (winter naar zomer) heb ik een zomercheck laten uitvoeren, daarbij is opnieuw 0,3 liter koelvloeistof toegevoegd (kilometerstand 41.500). Vraag me af waar de koelvloeistof blijft, is toch een gesloten systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nee, het is geen gesloten systeem, het reservoir heet een expantievat, de dop is een drukdop die opent bij een te hoge druk.

De gebruikte slangklemmen dichten ook maar tot een bepaalde druk af

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden