Ga naar inhoud
  • 0

Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist) verblind toch?


oskar

Vraag

Mijn Passat (B8) is uitgerust met het bestuurders assistentie pakket plus, en heeft dus de dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist). Dit wil zoveel zeggen als dat de auto met groot licht rijdt vanaf 65km/h wanneer het donker is.

 

Zie deze promotie film van Volkswagen voor meer informatie: https://www.youtube.com/watch?v=IDDvCBPoLSU. In de film is het een Golf, maar het systeem is gelijk.

 

In theorie is iedereen blij, ik heb optimaal zicht, en tegenliggers worden niet verblind.

 

Nu lijkt de praktijk helaas weerbarstiger. Ik heb het systeem tweemaal actief gehad, bij laat naar huis rijden.Bij de eerste keer dat ik het systeem gebruikte kreeg ik één keer een groot licht signaal van een waarschijnlijk geïrriteerde mede weggebruiker. Bij de tweede keer dat ik het systeem gebruikte wel vijf keer, en soms door meerdere auto’s achter elkaar.

 

Het grote merendeel van de mensen reageert niet, maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen de moeite neemt om te signaleren.

 

Is er iemand anders met dynamische grootlichtassistent die soortgelijke ervaringen heeft? Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik rij er al 5 jaar mee rond in mijn B7, en ik ben zegge en schrijven één maal aangeseind door een tegenligger en ik heb het altijd aan staan. Wellicht de camera opnieuw laten kalibreren door de dealer, evt de koplampen ook opnieuw laten afstellen.

 

Of wellicht is er een firmware update beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren nog even de handleiding gelezen, waarin enkele scenario's zijn beschreven zoals mist, slecht zicht, wegen met middenberm en vangrails waarin het systeem mogelijk niet optimaal werkt. Deze waren echter allemaal niet van toepassing bij mijn ervaringen met het systeem tot dusver. Ik heb net nog even een microvezel doek langs de camera gehaald, zodat ik viezigheid op de camera in ieder geval kan uitsluiten.

 

Het zou inderdaad kunnen dat kalibratie door de dealer nodig is, al zou me dat verbazen aangezien de auto net niet is en net een week kilometers maakt. Dat wil niet zeggen dat ik je suggesties ter zijde schuif, het kan natuurlijk altijd dat er fout is gemaakt. Het blijft mensenwerk, en techniek kan ook stuk.

 

Hartelijk dank voor je suggestie. Als er nog andere ervaringen of suggesties zijn houd ik me natuurlijk aanbevolen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bij mijn o3 had ik er last van dat er geseind werd als ik de gevoeligheid van de sensor op vroeg had staan. dus probeer deze eens op laat tezetten, bij de passat heb ik er nog geen last mee gehad, bij de O3 (nieuwste Octavia) had ik het zelf aangezet met VCDS.

 

ik weet dus niet of bij de passat deze instelling er invloed op heeft, zit in je "wagen menu" en dan bij licht, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik merk ook dat tegenliggers naar me seinen als ik Dynamic Light Assist aan heb staan. Ik merk wel dat de koplampen steeds aan het aanpassen zijn, en zie regelmatig dat het grootlicht lampje (blauw) nog brandt als ik een tegenligger heb. Dat wil denk ik niet zeggen dat het groot licht de tegenstander dan per definitie verblindt, want ook terwijl het grootlicht lampje brandt merk je dat de instelling van de lampen varieert. Als ik merk dat veel tegenliggers me seinen, dan zet ik de DLA ook wel eens uit. Met de LED-verlichting is de lichtopbrengst zonder groot licht namelijk ook al goed (vergeleken met auto's die ik eerdre heb gehad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bij mijn o3 had ik er last van dat er geseind werd als ik de gevoeligheid van de sensor op vroeg had staan. dus probeer deze eens op laat tezetten, bij de passat heb ik er nog geen last mee gehad, bij de O3 (nieuwste Octavia) had ik het zelf aangezet met VCDS.

 

ik weet dus niet of bij de passat deze instelling er invloed op heeft, zit in je "wagen menu" en dan bij licht, 

 

Ik dacht dat de keuzes "vroeg - laat" niets te maken hadden met het DLA maar met het in/uitschakelen van de verlichting dus het schemeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik dacht dat de keuzes "vroeg - laat" niets te maken hadden met het DLA maar met het in/uitschakelen van de verlichting dus het schemeren.

Bij mijn weten is dat zonder grootlicht assistent ook zo, echter bij zelf activeren bij de Octavia werd er duidelijk sneller en minder snel gereageerd door de lampen.

Gisteren overigens voor het eerst een grootlicht tegen gehad, maar het was vroeg en mistig, grootlicht bleef lang aan voor mijn gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

 

Ik herken me in het probleem. Ik gebruik het systeem bijna niet meer omdat er veel tegenliggers zijn die er klaarblijkelijk last van hebben.

Ook bij snelheden boven de 140km gaan tegenliggers seinen. De lichtbundel gat dan ook iets omhoog om beter zicht op afstand te hebben.

Waar kun je dat instellen dan dat "snel en langzaam" van de reactie, in de MFA? Ben het nog niet tegen gekomen.

 

Gr. Andre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tikte net iemand op mijn raam om te vertellen dat hij vindt dat de remlichten zo fel zijn. Zó fel dat ie een zonnebril nodig heeft om niet verblind te worden. Tja... what ever next (zal de ambiantverlichting vast wat lager zitten voordat er iemand over gaat klagen  :wink: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tikte net iemand op mijn raam om te vertellen dat hij vindt dat de remlichten zo fel zijn. Zó fel dat ie een zonnebril nodig heeft om niet verblind te worden. Tja... what ever next (zal de ambiantverlichting vast wat lager zitten voordat er iemand over gaat klagen  :wink: )

**Proest**

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mag wel zo zijn maar als je zelf verblind wordt dan vinden we dat ook niet zo prettig.

Als de optie op de auto zit dan hoort het ook goed te werken vind ik. Je koopt tenslotte een VW.

Kan het kloppen dat de koplampen afzonderlijk werken met het Dynamic Light System,? Weet iemand dat?

Heb het idee dat soms de ene lamp eerder naar beneden gaat dan de ander en visa versa.

 

gr. Andre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zeker werken de koplampen onafhankelijk van elkaar. Zowel draaien naar links-rechts als het gebruik van de variabele shutter, dat wordt per lamp geregeld.

 

De werking zie je het beste op onverlichte bochtweggetjes en die vind je meer buiten Nederland dan hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Och hier in het noorden vind je zo sporadisch ook nog wel eens een lantaarnpaal langs de weg maar is nog genoeg zwarte materie buiten de bebouwde kom. :mrgreen:

Het is alleen jammer dat je het tegenlicht zelf niet kan bekijken van ver als je achter het stuur zit.

Vaak als je verwacht dat mensen wel gaan seinen omdat ik zie dat de kruinen van de bomen ook nog steeds verlicht zijn dan doen ze dat juist weer niet.

:cool2:  Desondanks wel een mooie techniek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de werking van DLA het beste kunnen zien op bochtige (berg)weggetjes in het buitenland. Vaak staan er dan struiken en bomen langs de weg en kan je heel goed zien wat voor lichtbeeld er geprojecteerd wordt, omdat je op de struiken/bomen schijnt en niet in lucht.

 

Met name bij scherpe bochten 'projecteerd' het systeem een goed waar te nemen lichtbeeld op de struiken en bomen. En als je dan zo af en toe een tegenligger hebt kan je perfect waarnemen welke aanpassingen er aan het lichtbeeld gedaan worden om de tegenligger niet te verblinden.

 

Ik heb het volgende kunnen herleiden:

- Beide koplampen genereren samen het lichtbeeld wat hoort bij dimlicht.

- Voor het grootlicht neemt elke indivuele koplamp het rechter respectievelijk het linker deel van het lichtbeeld voor zijn rekening. Het lichtbeeld voor grootlicht is links-rechts symmetrisch vanuit het midden gezien.

- een helft van het grootlicht-beeld bestaat uit een rechthoekig vlak wat aangevuld is aan de zijkant met een driehoek. Dus van links naar rechts bestaat het grootlicht-beeld uit driehoek-rechthoek-rechthoek-driehoek.

- per koplamp zijn zowel het lichtbeeld in de driehoek en het lichtbeeld in de rechthoek individueel te regelen. Zo kan de driehoek langzaam van onder naar boven 'vollopen' met licht en ook weer omgekeerd van boven naar beneden donker gemaakt worden door letterlijk een shutter in het lichtbeeld te schuiven (draaien). Dit wordt gebruikt in de linkerkoplamp om tegenliggers niet te verblinden. Op de snelweg wordt het aan de rechterkant gebruikt om de berm en alle verkeersborden in het grootlicht te zetten terwijl er voor je auto's en rijden.

- In de rechthoek kan een deel donker gemaakte worden door een shutter. Dit donkere deel sluit aan bij het donkere deel in in de rechthoek van de andere koplamp. Nu wordt er grootlicht geprojecteerd met in het midden een vlak waar het donker is. Door nu vervolgens de indivuduele koplampen voldoende links-rechts te verdraaien kan het vlak zonder licht groot genoeg gemaakt worden voor de auto die voor je rijdt. En als je in dit geval op een bochtige weg rijdt zullen beide koplampen telkens voldoende gedraaid worden om de auto voor je uit het grootlicht-beeld te houden. Bedenk dat het beeld van dimlicht niet door DLA gewijzigd wordt. Dus aan de onderkant heb je nog steeds dimlicht wat de weg voor je verlicht. Het Dynamische Grootlicht sluit naadloos aan op dimlicht.

- Je kan dus maximaal 3 aanpassingen aan het lichtbeeld tegelijkertijd uitgevoerd zien worden. Dat is best wel indrukwekkend om te zien.

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een stofdoeken er over...

@@bm-er, wat een duidelijk verhaal!

Ik heb ook al veel plezier van deze optie.

Alleen ben ik nieuwschierig of het ook mogelijk is om het systeem ook eerder in te schakelen. Nu schakelt hij in bij ca. 60 km/u maar het zou wat mij betreft al bij 50 Km/u actief mogen worden.

Iemand een idee hier over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Jee13,dat klopt inderdaad, maar ik rij ‘s-ochtend over een donkere bochtige weg richting mijn werk. Dan rijdt ik met een koude motor nog niet gelijk 60km/u of harder, dat laat de weg ook niet toe. Maar dan zou het fijn zijn als het systeem al wel zou werken.

Maar wat niet kan, dat kan niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

grootlicht binnen de bebouwde kom is ook niet toegestaan, zal daar wel mee te maken hebben

Niet direct, de camera herkent of je binnen of buiten de bebouwde kom bent. O.a. aan het aantal straatlantaarns wat hij ziet en weet ik wat nog meer. Het is echt een heel geavanceerd systeem. Ook herkent het de Duitse borden die aangeven of je de bebouwde kom nadert of je de bebouwde verlaat. Het is nu eenmaal een Duitse auto.

 

En als het systeem eenmaal aan staat, dan kan je de snelheid tot 22km/u laten zakken voordat het weer uit gaat. Ik weet nog dat ik o.a. deze snelheid heb proberen aan te passen, maar dat lukte niet.

 

Deze module heeft heel veel aanpassingskanalen. Daar zie je heel veel zaken staan, o.a. iets van het aantal zichtbare lantaarnpalen en bijbehorende drempelwaarden.

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 5-10-2016 at 22:01, Herbie said:

Ik merk ook dat tegenliggers naar me seinen als ik Dynamic Light Assist aan heb staan. Ik merk wel dat de koplampen steeds aan het aanpassen zijn, en zie regelmatig dat het grootlicht lampje (blauw) nog brandt als ik een tegenligger heb. Dat wil denk ik niet zeggen dat het groot licht de tegenstander dan per definitie verblindt, want ook terwijl het grootlicht lampje brandt merk je dat de instelling van de lampen varieert. Als ik merk dat veel tegenliggers me seinen, dan zet ik de DLA ook wel eens uit. Met de LED-verlichting is de lichtopbrengst zonder groot licht namelijk ook al goed (vergeleken met auto's die ik eerdre heb gehad)

Hoi Herbie, bij mij was dit ook zo. Ik zelf zag ook duidelijk dat mijn rechter koplamp naar links voor scheen. Dit duidelijk tegen mijn dealer gezegd om er naar te kijken. Ze hebben van alles onderzocht maar niks gevonden. Toen ben ik maar zelf gaan puzzelen en heb mijn afstelling van mijn rechter koplamp 10 slagen met de klok mee versteld. dit is de onderste witte inbus schroef bij de koplamp, er zitten er 2. 1 Voor de hoogte en 1 voor links rechts. De 10 slagen was gewoon een willekeurig aantal. En wat denk je Gelijk in 1 keer goed. geen gesein meer van overig verkeer. Ook kan ik zien dat de lichtbundel nu niet meer de andere rijbaan schijnt met tegemoet komend verkeer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden