Ga naar inhoud
  • 1

bandenspanningscontrole b8


morris

Vraag

Hoi,

ik heb op mijn GTE als het goed is een bandenspanningscontrole systeem.

Maar dan blijkbaar wel een eenvoudige uitvoering, want ik kan het alleen maar resetten in mijn discovery, en ik zie nooit de echte bandenspanning. Ik kan ook niet zien of het wel goed ingeleerd is. (zou het überhaupt wel goed werken?)

Als er sensoren in de wielen zitten dan lijkt me eigenlijk dat dit een optie zou kunnen zijn wat met VCDS aan te zetten is?

Of zijn er daadwerkelijk verschillende uitvoeringen van de sensoren?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Je GTE heeft inderdaad een indirect systeem, dus zonder druksensoren aan de binnenkant van de velgen gemonteerd. Op basis van snelheidsinformatie van de individuele wielsnelheidssensoren berekent software of er mogelijk wat mis is met de bandenspanning. Een zachte band heeft een kleinere diameter, dus draait harder rond dan een band op de juiste spanning. Een direct systeem met druksensoren  is een optie, maar die was in 2015 niet leverbaar op de eerste serie GTE's die naar NL kwamen, tenminste dat was wat ik te horen kreeg. Bij de VW Passat  hebben de uitvoeringen met een direct systeem metalen ventielen, de indirecte systemen hebben rubberen ventielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb metalen ventielen.

Lijken dezelfde ventielen als die ik in mijn Mondeo had (en dat waren wel sensoren).

 

edit:

even een foto'tje geschoten.

 

In het boekje staat overigens niet zoveel, 1 uitleg, alsof je gewoon volledige sensoren hebt.

 

IMG 20160917 215630

aangepast door morris
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de voorgaande modellen had je 3 systemen.

1 bandendruk controle door middel van omtrek met de abs sensoren.

2 met ventielen in de wielen maar geen druk weergave, werkt via de comfortmodule

3 met ventielen in de wielen en druk weergave in de teller, stand alone systeem met zijn eigen antenne gekoppeld aan het bus systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank allemaal :)

ik ben nog niet zo thuis in de techniek, dus afentoe nog wat onnozele vragen :)

de 'comfortmodule' dat was voorheen blijkbaar een aparte optie die je moest bestellen? en wordt dat nu standaard geleverd? of had dat nu ook een optie geweest?

 

Ik zat net de folder met opties te bekijken, maar je kunt volgens mij nergens aanvinken dat je iets met bandenspanningssensoren wil hebben.

Dat terwijl het handboekje toch allemaal plaatjes laat zien waar de druk in getallen individueel weergegeven is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toen ik de auto in Juli 2015 bestelde moest het bandendrukcontrolesysteem apart besteld worden (code 7K3, prijs was toen € 144). Bij aflevering werkt het zoals verwacht (per wiel wordt de druk aangegeven), nadat de winterbanden (op velg) eronder waren gezet werkte het niet meer. Bleek dat de dealer er geen rekening mee had gehouden dat er ook aparte ventielen in de winterbanden hadden gemoeten. Als ik het goed heb begrepen van de dealer gebruiken ze zilverkleurige ventieldoppen op de ventielen met druksensor die nodig is voor weergave van de druk per band, dat moet bij een bandenwissel dan wel gereset/ingeleerd worden. Op de foto die jij van de ventielen hebt gemaakt zie ik een zwarte ventieldop, zou dus kunnen betekenen dan je 'standaard' ventielen onder de auto hebt. Ik heb zelf overigens geen GTE, kan zijn dat de bestellijst die ik heb gebruikt anders is/was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de oudere modellen had je wel bandenspanningscontrole via de abs sensoren, dus omtrek van je wiel. Meestal kan het zien aan de ventielen in je wiel. Sorry het fijne weet ik er niet vanaf. Staat er niks in je instructieboekje

Niet bij de oudere, maar bij de meesten, het is tegenwoordig verplicht zo'n systeem en de meesten werken dus via de ABS sensor, dit werkt echter perfect, ik heb het al jaren en ongeveer eens in de 2 jaar een lekke band, ben altijd op tijd om de band bij te pompen en dus nooit komen te staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet bij de oudere, maar bij de meesten, het is tegenwoordig verplicht zo'n systeem en de meesten werken dus via de ABS sensor, dit werkt echter perfect, ik heb het al jaren en ongeveer eens in de 2 jaar een lekke band, ben altijd op tijd om de band bij te pompen en dus nooit komen te staan

Weet het, dat het perfect werkt heb het gehad die iets van 0,1 of 0,2 was afgelopen op de Duitse autobahn ging ie branden, eraf gegaan en bandenspanning gecontroleerd!

 

Ik verwacht eigenlijk bij de moderne passat dat het standaard word aangegeven met cijfers in beeld. En niet dit systeem hadden! Moet ik mijn verwachtingspatroon weer bijstellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet het, dat het perfect werkt heb het gehad die iets van 0,1 of 0,2 was afgelopen op de Duitse autobahn ging ie branden, eraf gegaan en bandenspanning gecontroleerd!

Ik verwacht eigenlijk bij de moderne passat dat het standaard word aangegeven met cijfers in beeld. En niet dit systeem hadden! Moet ik mijn verwachtingspatroon weer bijstellen :)

Volkswagen besteed meer aandacht aan kwaliteit bv de lak vooral van de achter kleppen en de pompverstuivers en dat er goede materialen in hum blokken zitten en hele lange onderhouds intervallen zodat je lekker lang doet met long life olie en noem maar op. Dan gaan ze het bandenspanningssysteem niet door ontwikkelen. Toch?

Hey ik zie een roze olifantje vliegen en die komt het verhaaltje uitblazen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En valt het achteraf te upgraden/aanschaffen?

 

 

Volgens mij wel, ben er met een schuin oog naar aan het kijken.

 

Toevallig al tegengekomen of dat kan?

Ik rij regelmatig met een aanhanger, en dus zwaarder beladen. voor mij zou het wel praktisch zijn om daadwerkelijk de echte bandenspanning te kunnen zien :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toevallig al tegengekomen of dat kan?

Ik rij regelmatig met een aanhanger, en dus zwaarder beladen. voor mij zou het wel praktisch zijn om daadwerkelijk de echte bandenspanning te kunnen zien :)

Nee, ik ga er pas mee verder als ik de auto heb, en dat duurt nog ruim een maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de B7 is het eigenlijk niet zo ingrijpend. Antenne achter de achterbumper, ventielen in de wielen, kabelboompje met een plusje, massa en 2 can draden.

Natuurlijk moet er een teller in zitten die deze functie kan weergeven. Weet niet of het bij de B8 gelijkaardig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet het, dat het perfect werkt heb het gehad die iets van 0,1 of 0,2 was afgelopen op de Duitse autobahn ging ie branden, eraf gegaan en bandenspanning gecontroleerd!

 

Ik verwacht eigenlijk bij de moderne passat dat het standaard word aangegeven met cijfers in beeld. En niet dit systeem hadden! Moet ik mijn verwachtingspatroon weer bijstellen :)

Dat kun je toch gewoon bestellen als je dat wilt hebben? ik wil het niet, lastig want je winterwielen moeten dan ook weer deze ventielen hebben, bij mijn A6 Allroad na 5,5 jaar alle 4 de batterijen leeg, 180 euro per stuk destijds bij audi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

in een oude prijslijst staat het wel in voor een Passat GTE, de nieuwe prijslijsten die nu online staan wordt heel de optie niet meer genoemd in de prijslijst dus vraag me af of het 'zomaar' te bestellen is.

Dan ben ik eigenlijk op zoek naar een no nonsense dealer die wel even wil kijken of hij dit soort spullen gewoon kan bestellen en plaatsen, in plaats van roepen dat het niet kan, omdat het er niet af-fabriek ingezet is :|

 

Sowieso vind ik een aantal dealers slecht op de hoogte van alle kleine dingetjes die ik 'had' moeten bestellen en die slecht aangegeven zijn.

Voorbeelden zijn o.a. dit bandenspanningsmeter verhaal, maar ook de telefoon-plus ondersteuning, ipv telefoon-comfort.  het scheelt maar 65,- af fabriek, maar achteraf is het niet meer te doen.

 

mijn ervaring nu is dat bij de meeste dealers maar een stel zoutzakken met een pak aan in de etalage zitten, de hele dag op hun telefoon social media te lezen totdat er een klant komt, maar ze zijn te beroerd om zich fatsoenlijk in te lezen in het product wat ze verkopen, en wat het verschil is tussen alle kleine dingetjes, en die keuze voorleggen aan de klant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden