Ga naar inhoud
  • 0

Schrapend/tikkend geluid na vervangen vliegwiel/koppeling/drukgroep


tuurtje1978

Vraag

Beste techneuten,

 

Ik ben een leek op het gebied van auto's. Daarom zou ik graag gebruik willen maken van jullie expertise.....

 

Ik rij (reed) naar volle tevredenheid in mijn VW Passat, 1.6 TDI Bluemotion van 07/2010. Km stand op dit moment 227.000 km. Motorcode CACY. Een ex-lease auto, waar de volledige historie bekend van was.

 

Een maand geleden, op de terugreis met de caravan vanuit Italië, begon mijn koppeling niet lekker te werken. Gelukkig waren we bijna in NL.

Mijn automonteur was op vakantie, dus gelukkig was Willem Nunspeet zo aardig om de auto te bekijken en te constateren dat het bekende probleem bij deze km-stand, het 2 massavliegwiel, koppeling en drukgroep aan vervanging toe waren. 

 

Tot de vervanging heb ik amper met mijn auto gereden, ik was bang dat ik misschien meer schade veroorzaakte aan wat dan ook. Alles is vervangen en je haalt de auto op met het idee, die zal weer heerlijk rijden voor dit geld.

 

Als ik nu in mijn auto rij hoor ik een tikkend geluid. Stationair niets aan de hand. Dit tikkende geluid neemt in frequentie toe naarmate de snelheid toe neemt. Het tikken neemt ook toe in geluid als het toerental stijgt. Zoals ik al vertelde ben ik een leek en weet ik niet hoe ik het duidelijker uit moet leggen. Sta ik stil, niets aan de hand. Het maakt ook niet uit of ik tijdens het rijden en het tikkende geluid hoor, de auto in z'n vrij heb, koppeling wel/niet heb ingetrapt, het blijft tikken. Laat ik de auto in z'n vrij uitrollen, neemt de frequentie van het tikken weer af en is bij complete stilstand het geluid weer weg.

 

Ik heb dit aangegeven bij mijn monteur. Hij gaf aan bang te zijn dat de versnellingsbak dan ook aan de beurt is. Hij geloofde niet dat er wat in de aandrijflijn zou zitten. Ik vertrouw mijn monteur voor de volle 100%, maar ik zou toch graag jullie mening willen horen....

 

Ik ben op dit moment, omdat er in het afgelopen half jaar een beurt, distributieriem, massavliegwiel, koppeling en drukgroep zijn vervangen, óók nog de bak aankomt.......

 

Wie zegt mij dat dit het wel is...... Welke kosten komen er nu nog meer aan?? Mijn monteur wil voor een ruil- of gereviseerde bak gaan, daar is hij dit moment voor aan het kijken. 

 

Ik hoor graag van jullie. Enne reken me a.u.b. niet of als ik ergens verkeerde technische dingen geschreven heb haha.

 

Gr. Arthur

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kan mij herinneren dat na het vervangen bij mij ook een tikkend geluid was. Er bleek iets was blijven zitten wat niet had gemogen. Weghalen was paar tellen werk en toen opgelost.

 

Of dit t zelfde is als bij jou weet ik natuurlijk niet maar wilde je het wel meegeven. Vliegwiel/koppeling is toen vervangen bij VAG techniek.

 

Succes ermee iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij heeft de oorzaak gelukkig kunnen achterhalen.  

 

Het getik bleek (helaas) uit de versnellingsbak te komen. Hij is nu eindelijk gemaakt. Mijn eigen bak is gereviseerd en de auto rijdt weer als een zonnetje. Wat een verschil zeg.......

 

Met al deze reparaties kunnen we (hopelijk) weer 2 ton vooruit  :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden