Ga naar inhoud

Heb jij ervaring met Passat GTE?


visi9999

Aanbevolen berichten

Hoe ga ik om met de rij modussen (dit omdat deze zelden gestekkerd wordt, weet niet of dit in de toekomst veranderd):

- Tot 80km/uur zoveel mogelijk elektrisch

- Op de snelweg stel ik om naar laadmodus van de accu, of eerder mocht de accu al leeg zijn.

- Rijdt het verkeer op de snelweg niet sneller dan 60km/h schakel ik weer om naar elektrisch

- Blijf op de snelweg in laadmodus rijden tot een reikwijdte van 37-40km bereikt wordt, vergelijk dit met de reikwijdte welke nog bespaard kan worden en trek dat   van 46km af. Als de accu dan 'vol' is schakel ik om naar hybride modus waarbij het accu niveau dus ongeveer gelijk gehouden wordt.

- Zodra ik de snelweg verlaat schakel ik weer om naar electrisch.

 

Dit levert mij op dit moment een benzineverbruik van 7.6l/100km op.

Dit is een heel interessant stuk wat je hier schrijft. Ik was zelf al opzoek naar een manier om het zuinigst te rijden als je hele lange afstanden gaat rijden waardoor je niet kan stekkeren (lees autovakantie).

Wat ik wel apart vind is dat je op de snelweg de auto in battery charge zet. De dealer vertelde mij dat dit een heel inefficiente manier was van je accu laden en dat het dus meer benzine actieraduis kost dan dat je aan electrische actieradius terug krijgt.

 

Ik verwacht de nodige files onderweg naar Oostenrijk en zou dus mijn electrische actieradius daar graag voor willen gebruiken. Het zou inderdaad mooi zijn als ik mijn accu steeds kan laden op de snelweg als dit efficient is tenminste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik zal hem toch ergens moeten opladen. De stukken snelweg die ik maak zijn dan meestal 200 kilometer of meer.

Zolang de baas niet mekkert, en wanneer wel dan zet hij maar voor 800euro een laadmogelijkheid bij mij thuis neer.

Ah is voor jou gewoon "noodzaak" en niet zozeer omdat het efficiënt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik zal hem toch ergens moeten opladen. De stukken snelweg die ik maak zijn dan meestal 200 kilometer of meer.

Zolang de baas niet mekkert, en wanneer wel dan zet hij maar voor 800euro een laadmogelijkheid bij mij thuis neer.

Op zich wel een grappige redenering, maar we weten allemaal dat 99% van "jullie" GTE rijders dit maar voor 1 ding doen en dat is de bijtelling, de gemiddelde baas weet dat ook en gaat daarom geen paal financieren ik snap dat volledig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb exact hetzelfde issue (zie losse post in dit forum). Dacht dat het aan mij lag. Zit telkens te klooien met die sleutel en hij gaat volgens mij echt niet automatisch op slot. Had liever gewoon een "gat" gehad net als bij de vorige Passat. Vond de vorige (B7) sleutel ook een stuk mooier.

 

Jullie hebben dan geen easy entry? Want mijn autosleutel zit ergens in mijn tas, en die gebruik ik als sleutel helemaal nooit. De auto gaat vanzelf open als je portiergreep vastpakt. En afsluiten door je vinger even tegen uitsparing van de portiergrendel  te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een heel interessant stuk wat je hier schrijft. Ik was zelf al opzoek naar een manier om het zuinigst te rijden als je hele lange afstanden gaat rijden waardoor je niet kan stekkeren (lees autovakantie).

Wat ik wel apart vind is dat je op de snelweg de auto in battery charge zet. De dealer vertelde mij dat dit een heel inefficiente manier was van je accu laden en dat het dus meer benzine actieraduis kost dan dat je aan electrische actieradius terug krijgt.

 

Ik verwacht de nodige files onderweg naar Oostenrijk en zou dus mijn electrische actieradius daar graag voor willen gebruiken. Het zou inderdaad mooi zijn als ik mijn accu steeds kan laden op de snelweg als dit efficient is tenminste.

 

 

Als je in Hybride rijdt, dan laadt de accu automatisch op tot 4km elektrisch bereik en houdt dat vast, en als je in GTE rijdt, dan laadt ie minstens bij tot 11km elektrisch bereik. De accu via de motor opladen is extreem inefficient kwa verbruik, maar daar was je zelf waarschijnlijk al achter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich wel een grappige redenering, maar we weten allemaal dat 99% van "jullie" GTE rijders dit maar voor 1 ding doen en dat is de bijtelling, de gemiddelde baas weet dat ook en gaat daarom geen paal financieren ik snap dat volledig :)

Veel bedrijven hebben in hun beleid staan dat een GTE geleverd mag worden maar de brandstofkosten voor eigen rekening zijn. Of als een x aantal % van de fabrieksopgave wordt afgeweken dit ook voor eigen rekening is. Omdat de brandstofkosten uit de pan rijzen. Het leasebedrag is vaak gebaseerd een soort van brandstof voorschot. Bij de GTE is deze erg laag. Moet hier elke maand een klap geld bij dan komt t gezeur vanzelf. Was laatst bij mijn oude werk (vwdealer)en die hebben al meerdere GTE rijders gehad waar dit t geval was. Ook leuk elke keer die GTE modus bij t stoplicht gebruiken en dat ze na 10.000km met kale voorbanden langskwamen. Dat de leasemaatschappij vervolgens gaat klagen dat er nieuwe bandjes onder moeten. Ook mensen gehad die zelf de banden betaalde om gezeur met de leasemaatschappij/werkgever te voorkomen ;)

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door ThomasTDI
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich wel een grappige redenering, maar we weten allemaal dat 99% van "jullie" GTE rijders dit maar voor 1 ding doen en dat is de bijtelling, de gemiddelde baas weet dat ook en gaat daarom geen paal financieren ik snap dat volledig :)

 

Is niet de volledige reden, maar uiteraard wel erg belangrijk. Als je kan profiteren van de roverheid dan moet je het zeker niet laten. Zo werkt het andersom ook.

 

Jullie hebben dan geen easy entry? Want mijn autosleutel zit ergens in mijn tas, en die gebruik ik als sleutel helemaal nooit. De auto gaat vanzelf open als je portiergreep vastpakt. En afsluiten door je vinger even tegen uitsparing van de portiergrendel  te houden.

 

Nee, ik heb idd geen vlakjes/sensoren op de handgreep, dus idd ouderwets met de sleutelhanger openen/sluiten. Ach ja, ben er al aan gewend hoor. Is niet het einde van de wereld :smile:

 

Veel bedrijven hebben in hun beleid staan dat een GTE geleverd mag worden maar de brandstofkosten voor eigen rekening zijn. Of als een x aantal % van de fabrieksopgave wordt afgeweken dit ook voor eigen rekening is. Omdat de brandstofkosten uit de pan rijzen. Het leasebedrag is vaak gebaseerd een soort van brandstof voorschot. Bij de GTE is deze erg laag. Moet hier elke maand een klap geld bij dan komt t gezeur vanzelf. Was laatst bij mijn oude werk (vwdealer)en die hebben al meerdere GTE rijders gehad waar dit t geval was. Ook leuk elke keer die GTE modus bij t stoplicht gebruiken en dat ze na 10.000km met kale voorbanden langskwamen. Dat de leasemaatschappij vervolgens gaat klagen dat er nieuwe bandjes onder moeten. Ook mensen gehad die zelf de banden betaalde om gezeur met de leasemaatschappij/werkgever te voorkomen ;)

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 

GTE mode is erg leuk, maar ik merk wel dat ik er steeds meer moeite voor doe om zo zuinig mogelijk te rijden. Alle metertjes/knopjes en indicators dagen je echt uit om dat te doen, zo voel ik het tenminste. Ben benieuwd of de baas gaat "piepen", ik ben de eerste met een GTE bij ons (en ook de enige, aangezien de bijtellingsregels nu dermate ongunstig zijn geworden voor GTE's, dat iedereen gewoon een TDI/TSI zal nemen). Was al wel flink geschrokken dat ik zoveel moet tanken, maar verbruik is bij vrijwel niet opladen gelijk aan de vorige 1.4TSI BMT (ong 7,5l/100km gemiddeld, na 2 tankbeurten en heel veel N wegen/stadverkeer, vrijwel geen snelweg), alleen de tank is een stuk kleiner, dus lijkt sneller te gaan (65>50 liter). Vind het verder een geweldige auto, en het GTE knopje en de verschillende modi, samen met het AID geven het iets modern Knight Rider-achtigs, haha ;-) 

aangepast door dennesm
Link naar reactie
Delen op andere sites

RE.gif. Kijk eens naar je eerste en laatste stuk tekst, je zegt tegen mij dat de bijtelling niet de volledige reden is bij 99% van de GTE kiezers, en vervolgens schrijf je dat de bijtelling-regels zo ongunstig zijn geworden dat niemand meer een GTE zal bestellen....

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ja dat snap ik, maar op het moment dat je de auto laat uitrollen gaan je remlichten al aan. Ik zou helemaal gestoord worden met iemand voor me die de remlichten meer aan heeft staan dan uit.

De remlichten gaan bij het uitrollen en in de B-stand niet direct aan, pas bij een bepaalde vertraging lichten ze op. zodat je achterliggers inderdaad niet gek worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen dinsdag een hele interessante constatering gedaan. Ik moest tanken voor een lange rit en heb dit gedaan met een nagenoeg volle ACCU. De tank helemaal vol gegooid (kreeg niet meer dan 47,8L in). In de auto stond de totale actieradius op 660KM :blink2:  :blink2:  :blink2:

 

Dit snap ik dus absoluut niet. Toen ik hem bij de dealer ophaalde met een volle tank stond de totale actieradius nog op 990KM. Wat klopt hier niet? Op basis waarvan wordt mijn totale actieradius bepaald en wordt deze nog bijgewerkt in de tussentijd (los van de elektrische actieradius)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van je laatste verbruik en hij stelt het telkens bij.

Ok dat is dan een interessante :) Had eerder verwacht dat hij mijn overall gemiddelde verbruik (benzine) zou nemen. Als ik net voor het tanken aso gereden hebt dan toont hij een hele slechte actieradius en deze houdt hij dan aan tot ik weer een keertje op benzine ga rijden? Zal er eens op letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dat is dan een interessante :) Had eerder verwacht dat hij mijn overall gemiddelde verbruik (benzine) zou nemen. Als ik net voor het tanken aso gereden hebt dan toont hij een hele slechte actieradius en deze houdt hij dan aan tot ik weer een keertje op benzine ga rijden? Zal er eens op letten.

en terecht dat hij een slecht actieradius toont, want dat is je actuele rijstijl, rij je vervolgens een kwartier tot half uur heel zuinig dan knalt je actieradius omhoog, dus het is een heel actueel systeem zo, vaak als ik terug uit Duitsland kom, dan staat er bijv. dat ik nog 80km kan rijden, omdat ik in Nederland dan zo'n 140 ga rijden, gaan de km weer omhoog en kan ik makkelijk thuis halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vandaag terug gekomen van de wintersport. Terugreis ging heel voorspoedig. Dit zijn de cijfers: 1009km; 7,5l/100; 0,3 kWh/100; gem 113km/h. En nog even de 223 aangetipt op de GPS.

Dat met 4 personen en volle bepakking.

Gewoon lekker gecruised met 150, lane assist en adaptive cruise control genoten van het uitzicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Vraagje.. Hoe rijden jullie mede GTE rijders normaal? Hybride stand, GTE? Ik merk zelf dat ik buiten de stad/snelweg eigenlijk alleen maar in GTE mode rijd en in de bebouwde kom volledig elektrisch. Niet omdat ik de hele dag aan het racen ben, maar GTE rijdt gewoon stukken fijner, betere gasrespons, meer kracht bij lage toeren, fijnere (zwaardere) besturing. En verbruik valt me alleszins mee. Bij netjes rijden blijf ik onder de 7l/100km, wat zuiniger is dan mijn vorige (2012)  Passat 1.4 TSI BMT, ondanks het aanzienlijk zwaardere gewicht..

Het scheelt uiteraard ook veel of de auto wel of niet opgeladen wordt. GTE zal altijd de lading naar ongeveer de helft aktief "bijladen" en dat kost benzine.

aangepast door dennesm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje.. Hoe rijden jullie mede GTE rijders normaal? Hybride stand, GTE? Ik merk zelf dat ik buiten de stad/snelweg eigenlijk alleen maar in GTE mode rijd en in de bebouwde kom volledig elektrisch. Niet omdat ik de hele dag aan het racen ben, maar GTE rijdt gewoon stukken fijner, betere gasrespons, meer kracht bij lage toeren, fijnere (zwaardere) besturing. En verbruik valt me alleszins mee. Bij netjes rijden blijf ik onder de 7l/100km, wat zuiniger is dan mijn vorige (2012)  Passat 1.4 TSI BMT, ondanks het aanzienlijk zwaardere gewicht..

Het scheelt uiteraard ook veel of de auto wel of niet opgeladen wordt. GTE zal altijd de lading naar ongeveer de helft aktief "bijladen" en dat kost benzine.

 

Hoi, eigenlijk let ik er niet zo op. Maar meestal als er iets in de accu zit rijdt ik in een dorp elektrisch. Op de snelweg in GTE totdat de accu weer van 0 tot zo'n 21km geladen is, hierna op hybride met af en toe omschakelen naar GTE. Stekkeren is zelden omdat mijn baas niet in een aansluiting voor thuis wilde investeren (€800 all-in).

 

Ik snap trouwens niet waarom de accu in GTE stand maar tot ongeveer 21km reikwijdte opgeladen wordt??

 

Verbruik na 10.000km is 7.5l/km

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik ook op mijn werk kan opladen, rijd ik ca 90% electrisch. Dat resulteert in een verbruik van ca. 2 l/100km

Woon-werk is 35 km en dat haal ik precies.

Ik reed daarvoor altijd eerst electrisch tot ik ca 10 km bereik over had. Het laatste beetje stroom bewaarde ikvoor het geval ik kortsluiting in mijn brein kreeg en toch even het GTE knopje nodig had.

Opladen tot 21 km is eigenlijk heel logisch. Het kost toch brandstof om op te laden. En een bijna volle accu is niet meer zo goed in staat om de remenergie op te slaan. Ik merk dat als ik met een volle accu wegrijd. Hij remt dan een stuk minder af op de motor/generator.

In de GTE stand rijdt wel fijn, maar jd trekt dan ongemerkt toch harder op enzo. En dat moet extra brandstof kosten.

aangepast door Bricks
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijke auto, die GTE, maar ik heb één ergernisje: wanneer ik in hybride modus rijd en de climate control uit staat, komt er hete lucht uit de ventilatieroosters zodra de motor op temperatuur is. Vrij irritant, want zo word je alsnog gedwongen de airco aan te zetten of de roosters te sluiten. Hebben meer mensen hier last van? 

 

Dat tot 21 km opladen in de GTE stand, is omdat het heel inefficiënt is om de accu op te laden met de benzinemotor. Het is alsof je een generator gebruikt. Als je om je verbruik geeft kan je dus beter in de hybride-stand rijden. Als je dan toch iemand snel in wil halen is een druk op de GTE knop voldoende om meteen alle power bij de hand te hebben. Ook als je accu's volgens de meter leeg zijn, is er nog reserve-capaciteit beschikbaar. Het is dus niet nodig om die 10 km-range als reserve aan te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden