Ga naar inhoud

Heb jij ervaring met Passat GTE?


visi9999

Aanbevolen berichten

Hallo,

Waarschijnlijk zijn hier nog niet zoveel GTE rijders omdat dit model nog niet zo lang geleverd wordt maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen. Ik wil er zelf nu en dan een caravan mee trekken (max 1.500 kg maar dat haal ik nooit, zelfs niet als ik uit Italië terug rijd met een flinke voorraad wijn).

En natuurlijk verbruikscijfers: 1 op 50? Ik denk dat de echte verbruikscijfers sterk afhankelijk zijn van het aantal stopcontacten die je tussen de ritten tegenkomt maar ik kan me voorstellen dat het wel een sport wordt om die 1 op 50 te halen.

Dus:

-heb je ervaring in de bergen? Met caravan? Is de accu echt gauw leeg? Wat is een grote ergernis?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu bijna 5000 km ervaring met mijn Passat GTE.

 

1:50 is meer verkoop praatjes dan werkelijkheid. Heb momenteel een gemiddeld verbruik van 4,3 liter/100 km (of 1:23) met daarbij 6,4 kwh/100km. En dat is al redelijk veel geladen, al heb ik pakweg bijna 2000 km gereden zonder laden (op reis). Dus zou wel beter kunnen.

 

Caravan heb ik geen ervaring mee.

 

Anders wel tof rijden, zeker elektrisch. Ook in hybride mode hoor je de motor nauwelijks.

 

5653
aangepast door rsc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ruim 30.000 km met mijn Passat Variant GTE gereden en hij bevalt nog steeds zeer goed. Ik de bergen rijdt hij prima, een weg met veel haarspeldbochten gaat het beste in de GTE-stand omdat de bak en het gaspedaal dan sneller reageren. Een flinke bergpas naar beneden levert flink wat batterijbereik op, bijvoorbeeld de Simplonpas aan de Zwitserse kant: 20 km elektrisch gewonnen.

 

Met de huidige buitentemperaturen is het elektrische bereik ongeveer 40 km, maar dat haal je niet als je 130 op de snelweg rijdt. Met lage buitentemperaturen neemt het bereik enorm af, de accucapaciteit neemt af bij lage temperaturen en de kachel is een grote stroomvreter. Voorverwarmen via de stekker kan dan flink helpen, de accu wordt dan ook opgewarmd via een eigen koelcircuit.

 

Ik heb wel een trekhaak, maar die gebruik ik alleen voor een fietsendrager, dus geen aanhangerervaring.

 

Zie verder mijn voorstellingstopic en dat van andere GTE-rijders.

 

Succes met je keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ergernis(je) is dat bij sneeuw of zware regen de adaptive cruise control afschakelt. Op zich logisch en niet erg, maar je kan niet overschakelen op "gewone" cruise control. De sneeuw blijft ook lang zitten op het VW-logo waar de radar achter zit, dus hij schakelt niet snel weer in. Daar had dus wel een verwarmingselement in mogen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Sinds december 2015 in het bezit van een GTE variant en inmiddels 45.000 km verder. Ik ben erg tevreden met de auto, heb eerder XC60 en V70 gereden, maar v.w.b. beleving en kwaliteit doet de Passat weinig onder. Mijn gewenste verbruik blijft erg achter door een opdracht in Drenthe waardoor ik dagelijks 320 km rijdt. Met een volle accu heen en een volle accu terug en 135 km op de cruise control rijdt ik in de mix 1 op 16,5. Deze afstanden zijn natuurlijk killing voor een plug-inn.

 

Net als bovenstaande berichten ook bij mij is het elektrisch bereik beperkt, 50 km haal je nooit, met 100 km op de teller en een

temp. van rond de 15 graden haal je 35-38 km, in de zomer ongeveer 40-42 km.

 

Paar minpuntjes van de auto dan maar:

Eigenlijk maar 1 het rumoerige onderstel op klinkerwegen en verkeersdrempels, het lijkt net of er iets los ligt te rammelen.

De dealer krijgt het niet opgelost zelfs al nieuwe (adaptive) dempers gekregen maar dat helpt niet.

 

Heb mijn trekhaak nog niet gebruikt, wel retourtje wintersport en de bergen is geen probleem power genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Ondertussen heb ik deze auto bijna 3 maanden en hij bevalt prima. Voor mijn gebruik (veel korte ritjes en tussendoor aan de lader) rijd ik bijna alles elektrisch. Super comfortabel. Puur elektrisch kan ik goed mee in het verkeer; pas boven de 130 op de snelweg gaat de benzinemotor aan. En als de accu leeg is wat helaas al na 40 km het geval is. Maar zoals gezegd, met veel stekkeren tank ik ongeveer 1 X per maand.

Vroeger heb ik wel eens een Passat gehad, daar zat nog geen toerenteller in. Nu zitten alle denkbare toeters en bellen erop. En netjes afgewerkt met blauwe (verlichte) biesjes in de deuren, panorama dak enzovoort. 

De vering is niet zo comfortabel als mijn oude Citroën C5 maar nog wel te doen. Achterin heeft 'ie wel weer meer beenruimte. En het rammeltje waar 2015GTE het over heeft. Ik dacht meer dat dat bij de hoedenplank of de achterbank rugleuning vandaan kwam...

Wel heb ik moeite met het laadstation maar daar ga ik een apart draadje voor openen.

Groeten,

Hans


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Passat GTE net 1 weekje en heb 361KM erop zitten. Niet echt veel dus maar mijn ervaring op dit moment is dat met dit weer de actieradius enorm slecht is.

 

Ik stekker zowel thuis als op werk en kan met de 23km enkele reis dat ik moet afleggen volledig elektrisch rijden en dat lukt ook steeds. Met vertrektijd ingesteld en voorverwarmen stap ik altijd in en geeft de auto een actieradius van 41KM aan. Vandaar was het echter 38KM ivm het koudere weer. Als ik op werk aankom heb ik meestal 6KM over en dan heb ik maar 23KM afgelegd. Is wel 95% snelweg op de ACC met 108KM/u ingesteld. Mijn kachel staat wel aan op 20º C en heb ook keihard muziek aan, alleen betwijfel ik of het gebruik van bijv je Discover Pro en eventueel ander aangebrachte elektra zoals versterkers en subs ten koste gaan van je actieradius of dat deze van de normale accu afgaan.

 

Over paar weken gaan we op wintersport en dan gaan we de eerste serieuze KM's maken. Ben nu aan heb uitzoeken hoe ik die het efficiënts kan afleggen aangezien ik onderweg niet kan stekkeren. Mocht iemand ervaringen hierover willen delen graag :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet kan opladen is het eigenlijk een normale benzineauto waar je een lange afstand mee gaat rijden. Bij veelvuldig optrekken en remmen kan je nog wat besparen met een GTE, maar veel meer kan je niet besparen. Wat dan over blijft is rustig optrekken en niet planken op de snelweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de koop van mijn huidige Passat heb ik ook rondgekeken naar Hybride/electrisch maar het grootste nadeel vind ik (als particuliere rijder) dat je weinig tot niets leest over het verbruik zodra de stroom op is. Bij bijna alle plugins wordt de auto na het leegraken van de accu gewoon een bezine of diesel slurper vanwege al dat extra gewicht wat je mee moet slepen.

 

Voor mijn dagelijkse afstand en portmonee is hybride dus niet handig. Daarnaast heb je vaak een kleinere tankinhoud en zul je dus vaker moeten stoppen op lange stukken.

 

Hybride is handig als je precies op de goede afstand woont en het niet uit eigen zak komt... :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de koop van mijn huidige Passat heb ik ook rondgekeken naar Hybride/electrisch maar het grootste nadeel vind ik (als particuliere rijder) dat je weinig tot niets leest over het verbruik zodra de stroom op is. Bij bijna alle plugins wordt de auto na het leegraken van de accu gewoon een bezine of diesel slurper vanwege al dat extra gewicht wat je mee moet slepen.

 

Voor mijn dagelijkse afstand en portmonee is hybride dus niet handig. Daarnaast heb je vaak een kleinere tankinhoud en zul je dus vaker moeten stoppen op lange stukken.

 

Hybride is handig als je precies op de goede afstand woont en het niet uit eigen zak komt... :mrgreen:

 

Voor de koop van mijn huidige Passat heb ik ook rondgekeken naar Hybride/electrisch maar het grootste nadeel vind ik (als particuliere rijder) dat je weinig tot niets leest over het verbruik zodra de stroom op is. Bij bijna alle plugins wordt de auto na het leegraken van de accu gewoon een bezine of diesel slurper vanwege al dat extra gewicht wat je mee moet slepen.

 

Voor mijn dagelijkse afstand en portmonee is hybride dus niet handig. Daarnaast heb je vaak een kleinere tankinhoud en zul je dus vaker moeten stoppen op lange stukken.

 

Hybride is handig als je precies op de goede afstand woont en het niet uit eigen zak komt... :mrgreen:

 

Of lease rijdt en voor een lage bijtelling gaat, dan hoef je nog niet eens op de juiste afstand te wonen.

Ik zal de komende maand eens kijken wat het verbruik is voor een GTE die weinig gestekkerd zal worden en voornamelijk op de duitse autobaan zit. :wink: :wink:

aangepast door Dommel1975
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbruik met autoambulance erachter (ong 1600kg) is 1 op 7 :sad: . Gelukkig heb ik dat niet elke dag.

Eigenlijk is de tankinhoud dan te klein.

Rij eigenlijk alleen op 80km weggetjes en in de buurt, voor mij is stekkeren ideaal.

Rammel heb ik ook, is de alu strip vooraan van het schuifmeganisme van het panoramadak, het gordijn zeg maar.

Als je die een beetje verbuigt is het weg.

Verder nu bijna 30k erop zitten sinds dec. 15 zonder problemen

De electrische trekhaak wil wel eens niet uitklappen.. als je hem een setje geeft doet hij het wel.

Lijkt alsof de draadboom een beetje knelt.

Het updaten van de navi software is mij tot heden niet gelukt... Maar bij de eerstvolgende beurt laten doen.

aangepast door TurboMarc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een GTE, heb er nu 30Kkm op staan. ik rij regelmatig heen en weer naar Brussel, en dan draagt het elekrisch gedeelte niet zoveel bij aan de zuinigheid. Wel het comfort. Ik kan thuis in mijn woonoplaats elektrisch vertrekken, en in Brussel rijdt ik 100% elektrisch.

als je rond de 130-140 rijdt, dan is het gemiddelde verbruik op zo'n trip 1:15 dacht ik (ik hou het niet heel nauwkeurig bij).

Rijden met grote aanhanger met motoren er op (1300kg) gaat uitstekend. Vermogen genoeg, en veel andere weggebruikers schatten je volledig verkeerd in doordat je zoveel vermogen hebt in GTE stand, maar de auto is niet meer heel zuinig. dan moet je eerder denken aan 1:8 of slechter, zeker als je in de bergen rijdt. Snelheid is daarbij het grootste probleem. als je in frankrijk 130 rijdt met de aanhanger, dan wordt het zelfs al erger dan 1:7. 

Dat was bij mijn mondeo diesel een stuk beter, ook op die snelheden.

Maar goed, dit doe je ook niet iedere dag, en op een totaal vakantiebudget vallen die paar euro's extra brandstof ook wel weer mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn GTE nu 2 weken. Verbruik valt me wat tegen, maar natuurlijk wel veel "proefritjes" gereden. Auto bevalt super, zeker vergeleken met de vorige 1.4 TSI Variant. Benzinetank is wel aanzienlijk kleiner dan de enorme 65 liter tank in de vorige. De benzinemeter zie ik bijna naar beneden kruipen :smile:

Als ik niet stekker en veel stad/binnendoor rijd dan kom ik op 10l/100km. Met beetje focussen op rustig rijden en snelweg/80km ritten kom ik uit op ong 7l/100km, zelfde als mijn vorige Passat uit 2012. Heb nog niet veel gestekkerd, omdat ik nog geen vast stopcontact/laadpaal thuis of op werk heb en dus de kabel via de garage uit moet rollen. Met straks dagelijks stekkeren moet het verbruik wel flink terug te dringen zijn, lk kan dan makkelijk naar mijn werk rijden in E-mode.

Kan nu geschat ongeveer 30km elektrisch rijden met volle accu. Gebruik E-mode eigenlijk alleen in de stad/dorp en rijdt super comfortabel.

GTE mode is zeer verslavend, maar begin me wel te ergeren aan het nep V8 geroffel. Als dat eenvoudig uitgeschakeld kan worden, dan houd ik me aanbevolen. Kan dit iig niet vinden in de boordcomputer.

ACC vind ik nog steeds vreemd om te gebruiken, werkt wel perfect, al is de afstand mij wat te groot. Het AI display blijft geweldig en zit er continu mee te spelen. Al met al ben ik superblij met de nieuwe Passat. Het GTE/hybride maakt autorijden net wat leuker/interactiever. 

 

Weet iemand of het een bezwaar is (verbruik) om continu in B mode te rijden? Ik vind dit zeer comfortabel en gebruik de rem echt nauwelijks zo. 

aangepast door dennesm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn GTE nu 2 weken. Verbruik valt me wat tegen, maar natuurlijk wel veel "proefritjes" gereden. Auto bevalt super, zeker vergeleken met de vorige 1.4 TSI Variant. Benzinetank is wel aanzienlijk kleiner dan de enorme 65 liter tank in de vorige. De benzinemeter zie ik bijna naar beneden kruipen :smile:

Als ik niet stekker en veel stad/binnendoor rijd dan kom ik op 10l/100km. Met beetje focussen op rustig rijden en snelweg/80km ritten kom ik uit op ong 7l/100km, zelfde als mijn vorige Passat uit 2012. Heb nog niet veel gestekkerd, omdat ik nog geen vast stopcontact/laadpaal thuis of op werk heb en dus de kabel via de garage uit moet rollen. Met straks dagelijks stekkeren moet het verbruik wel flink terug te dringen zijn, lk kan dan makkelijk naar mijn werk rijden in E-mode.

Kan nu geschat ongeveer 30km elektrisch rijden met volle accu. Gebruik E-mode eigenlijk alleen in de stad/dorp en rijdt super comfortabel.

GTE mode is zeer verslavend, maar begin me wel te ergeren aan het nep V8 geroffel. Als dat eenvoudig uitgeschakeld kan worden, dan houd ik me aanbevolen. Kan dit iig niet vinden in de boordcomputer.

ACC vind ik nog steeds vreemd om te gebruiken, werkt wel perfect, al is de afstand mij wat te groot. Het AI display blijft geweldig en zit er continu mee te spelen. Al met al ben ik superblij met de nieuwe Passat. Het GTE/hybride maakt autorijden net wat leuker/interactiever. 

 

Weet iemand of het een bezwaar is (verbruik) om continu in B mode te rijden? Ik vind dit zeer comfortabel en gebruik de rem echt nauwelijks zo. 

 

Hoi Dennesm,

 

 

Neem niet aan dat je lease rijdt, of hoe verreken jij dan de stroom met je baas die je uit je eigen net trekt?

Wat betreft B-mode is dit geen probleem, de auto remt wat sterker af op de motor dan in D-mode. Er is echter nog een groot verschil, kijk maar eens in je achteruitkijkspiegel als het donker is.

 

In de B-stand gaan je remlichten continue aan als de auto gaat afremmen op de motor en in de D-stand niet! Denk dat je achterligger gaat afvragen wat je aan het doen bent (zolang je niet bergaf gaat).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dennesm,

 

 

Neem niet aan dat je lease rijdt, of hoe verreken jij dan de stroom met je baas die je uit je eigen net trekt?

Wat betreft B-mode is dit geen probleem, de auto remt wat sterker af op de motor dan in D-mode. Er is echter nog een groot verschil, kijk maar eens in je achteruitkijkspiegel als het donker is.

 

In de B-stand gaan je remlichten continue aan als de auto gaat afremmen op de motor en in de D-stand niet! Denk dat je achterligger gaat afvragen wat je aan het doen bent (zolang je niet bergaf gaat).

 

Ja, is wel lease. Verrekenen kan pas als er een extra meter is geplaatst, dat moet nog gebeuren. In de tussentijd betaal ik het zelf wel, zo spannend is het niet.

Heb wat getest (in het donker gaat dat idd makkelijker) met de B stand en remlichten gaan pas aan als je gas vrijwel helemaal loslaat, dus met beetje loslaten/vertragen gaan ze niet aan is mijn ervaring.

De D stand vind ik niet fijn rijden, remt ook erg raar. Schoot de eerste dag dat ik hem had bijna door de bosjes in met inparkeren :smile:

Die vrijloop was ook het eerste wat ik uigeschakeld heb in mijn vorige Passat.

aangepast door dennesm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de GTE connected serie nu vanaf 20 januari en inmiddels 1065 op de teller, dus nog 500km een beetje rustig aan.

Ik schat dat ik voor 80% snelweg kilometers maak en 90% van de ritten in Duitsland. Wat zijn in deze korte tijd mijn ervaringen, dit in vergelijk met een A4 Avant 2.0TDI 110KW multitronic business edition

 

Kijkend naar de auto zelf vindt ik de b8 toch een beetje oud bolliger, al geeft de ruimte van de auto en de bijtelling een duidelijke doorslag. In mijn ogen is de A4 geen gezinsauto!

 

Rijervaring:

In het begin moest ik er even aan wennen, doordat de wegligging van de Audi toch wel wat beter is en ik hier uiteindelijk 3 jaar in gereden heb. Maar moet zeggen dat ik vrij snel gewend ben aan het stille rijden.

Wat me wel nog stoort is het feit dat je ieder bultje / kuiltje / oneffenheid op de snelweg via de banden voelt! Dit heb ik voorheen niet zo ervaren, ook de audi stond op 17".

 

Hoe ga ik om met de rij modussen (dit omdat deze zelden gestekkerd wordt, weet niet of dit in de toekomst veranderd):

- Tot 80km/uur zoveel mogelijk elektrisch

- Op de snelweg stel ik om naar laadmodus van de accu, of eerder mocht de accu al leeg zijn.

- Rijdt het verkeer op de snelweg niet sneller dan 60km/h schakel ik weer om naar elektrisch

- Blijf op de snelweg in laadmodus rijden tot een reikwijdte van 37-40km bereikt wordt, vergelijk dit met de reikwijdte welke nog bespaard kan worden en trek dat   van 46km af. Als de accu dan 'vol' is schakel ik om naar hybride modus waarbij het accu niveau dus ongeveer gelijk gehouden wordt.

- Zodra ik de snelweg verlaat schakel ik weer om naar electrisch.

 

Dit levert mij op dit moment een benzineverbruik van 7.6l/100km op.

 

Ja ik kan me voorstellen dat er nog meer te besparen is op deze manier, door goed te kijken hoeveel kilometer er nog gereden moet worden enz. Maar dit wordt me te omslachtig.

 

1.4 motor (150pk) levert voldoende vermogen, ook als de auto niet in GTE modus staat. En al zeker in combinatie met het gebruik van de stuurflippers.

 

Andere ervaringen in vergelijk met Audi:

- Vond het Audi navigatie systeem mooier en met name de mooiere 3D kaartweergave.

- Ook het beeld van een DVD was in de audi beter, zie in de VW dat de beeldprocessor de snelheid van bewegende beelden niet helemaal bij kan houden.

- Interactie met telefoon is super, dit was bij de audi ronduit klote met audi connect. Heb daar maar de externe simkaart eruit gegooid, was teveel gedoe met vliegtuigmodus etc. Het feit dat de VW met een Wifi netwerk kan verbinden werkt perfect!

- Ben nog even op zoek naar mijn juiste zitpositie.

- Blauwe ambientverlichting ziet gewoon gaaf uit, was alleen leuk geweest als je hier ook de kleur van kon aanpassen.

- Eindelijk weer touchscreen navigatie, ipv die klote draaiknop in de audi.

- DAB radio is een leuke bijkomstigheid, heb tevens het idee dat FM bereik van de VW veel beter is. Zat vandaag 160km van de grens en kon radio 1 ontvangen, weet bijna zeker dat dit met de audi op dat punt niet mogelijk was.

- In eerste instantie vond ik het irritant dat de armsteun niet versteld kon worden, tenminste dat dacht ik. Maar een beetje meer kracht erop en volla, hoop dat dit in de toekomst wat soepeler zal gaan.

- Doordat er een startknop in zit, zit ik iedere keer een beetje met die sleutelbos te klooien. Meer de vraag, waar leg ik deze neer / berg ik deze op. Moet me toch maar aanwennen om hier alleen de huissleutel aan te doen.

Met betrekking hierop hebben ze mij bij de garage verteld dat de auto automatisch sluit na uitstappen, dit nog niet uitgevonden hoe dit werkt. nog maar eens navragen.

 

Een optie die ze mij bij de garage nog moeten instellen is de coming home functie, bij de Audi gaat dit automatisch maar hier moet je tegen de verlichtingshendel drukken. Moeten ze t.z.t. maar op automatisch zetten.

 

Maar al met al een schitterende auto, waarbij mij nog 1 restvraag overblijft:

- Waarom wordt er geen energie teruggewonnen als de auto uitrolt en niet afremt op de motor??

aangepast door Dommel1975
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dennesm,

 

 

Neem niet aan dat je lease rijdt, of hoe verreken jij dan de stroom met je baas die je uit je eigen net trekt?

Wat betreft B-mode is dit geen probleem, de auto remt wat sterker af op de motor dan in D-mode. Er is echter nog een groot verschil, kijk maar eens in je achteruitkijkspiegel als het donker is.

 

In de B-stand gaan je remlichten continue aan als de auto gaat afremmen op de motor en in de D-stand niet! Denk dat je achterligger gaat afvragen wat je aan het doen bent (zolang je niet bergaf gaat).

Je achterligger zal waarschijnlijk denken dat je aan het remmen bent?

Wat je ook daadwerkelijk doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

- Doordat er een startknop in zit, zit ik iedere keer een beetje met die sleutelbos te klooien. Meer de vraag, waar leg ik deze neer / berg ik deze op. Moet me toch maar aanwennen om hier alleen de huissleutel aan te doen.

Met betrekking hierop hebben ze mij bij de garage verteld dat de auto automatisch sluit na uitstappen, dit nog niet uitgevonden hoe dit werkt. nog maar eens navragen.

 

 

 

Ik heb exact hetzelfde issue (zie losse post in dit forum). Dacht dat het aan mij lag. Zit telkens te klooien met die sleutel en hij gaat volgens mij echt niet automatisch op slot. Had liever gewoon een "gat" gehad net als bij de vorige Passat. Vond de vorige (B7) sleutel ook een stuk mooier.

aangepast door dennesm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je achterligger zal waarschijnlijk denken dat je aan het remmen bent?

Wat je ook daadwerkelijk doet.

 

Ja dat snap ik, maar op het moment dat je de auto laat uitrollen gaan je remlichten al aan. Ik zou helemaal gestoord worden met iemand voor me die de remlichten meer aan heeft staan dan uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat snap ik, maar op het moment dat je de auto laat uitrollen gaan je remlichten al aan. Ik zou helemaal gestoord worden met iemand voor me die de remlichten meer aan heeft staan dan uit.

 

Na nog wat meer testen gisteravond kan ik het nu perfect regelen. Alléén als je gas vrijwel helemaal los laat, gaan de remlichten aan. Dus remmen zonder dat de lichten aan gaan is prima te doseren met een klein beetje oefenen.. B mode rijdt gewoon zoveel fijner dan D mode, waarin vooral remmen af en toe erg "raar" en onzeker voelt.

aangepast door dennesm
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden