Ga naar inhoud
  • 0

Off line Long Coder


dreke

Vraag

UPDATE : nieuwe versie 2.5.9.10 (volledige installatie)

2.5.9.10:

- na de melding van @maxx007at dat de settingsmap beveiligd was deze bij aanmaak vrijgezet voor "all users"

2.5.9.9:

- Setup programma opnieuw samengesteld om fouten met updates te voorkomen

2.5.9.7:

- fout opgelost ivm. latere updates (registry key voor updates werd niet aangemaakt)

2.5.9.6:

Diverse fouten hersteld zoals er waren:

- fout wanneer er geen logpath aangemaakt is (wat zeker het geval is bij eerste gebruik)

- fout wanneer er geen recente logs aanwezig zijn (idem aan hierboven)

- nog enkele overbodige lijnen weggehaald

* test gedaan met installatie vanaf nul (alle settings, instellingen e.d. weggehaald vooraleer opnieuw te installeren...)

2.5.9.4:

Enkele onnodige routines weggehaald

Fout weggehaald waardoor de internet verbinding soms open bleef.

2.5.9.x:

Auto-update check bij opstart

Activering online (geen licentie files meer)

2.5.3.17 :

Taalpakketten ingesloten en taalkeuze simpeler gemaakt

PR-codes terug werkend gemaakt

Nog enkele kleine aanpassingen, verbeteringen en cosmetische verbeteringen

2.5.3.12:

Leest ook ODBeleven logs (Nederlands en Engels)

2.5.2.11 :

 

Automatische updates vanaf WWW toegevoegd. Periode is in te stellen van 0 dagen (manueel checken) tot 300 dagen.

Tussendoor manueel checken kan ook altijd.

Om aan te denken : geef VAGC2 toegang tot het web (in te stellen in je antivirus pakket)

2.5.1.4 :

Versie 2.5 leest nu ook de adpmap (VCDS UDS adaption maps) bestanden die je op je PC opgeslagen hebt.

Er zijn ook een aantal cosmetische aanpassingen gedaan en mogelijkheden aangebracht om tabbladen te verbergen bij niet gebruik, en uit te schakelen wanneer deze geen data bevatten.

Spaanse en Tsjechische VCDS logs worden nu ook gelezen.

Indien je een niet volledig log hebt (geen VCDS of VCP in de hoofding) wordt dit gedetecteerd, en krijg je de mogelijkheid om het log opnieuw op te slaan met een extra lijn waarna het log herkend wordt

2.4.x.x

Vanaf versie 2.4 was er een nieuwe (makkelijkere) wijze van registreren ingevoerd.

 

 

Standaard taal : Engels, extra talen Nederlands, Frans, Duits en Spaans

VCDS logs worden gelezen in de talen Engels, Nederlands, Frans, Duits, Pools en Tsjechisch

VCP logs worden gelezen in Engels en Duits

OBDeleven logs worden gelezen in Engels, Nederlands en gedeeltelijk Pools

 

Huidige versie:

image.thumb.png.f17ea3af32305ce60348d1e2f2cf3280.png

 

 

 

Het begin :

Omdat het dikwijls moeilijk is om een code te bereken die past voor je passat, of uit te zoeken hoe iemand anders z'n code in elkaar zit, welke byte en bit voor wat juist staat, heb ik een programmaatje geschreven waarmee men dat kan zonder in de auto te moeten gaan zitten.

 

Hiermee kan je alles wat de long coder van vcds kan, als je bijbehorende label file hebt (*.lbl), geen clb file*.

 

Schermafdruk van progje met voorbeeld label file om de werking wat uit te leggen :

 

post-13946-0-04273700-1473072587_thumb.jpg

....

LR04.JPG

LR03.JPG

LR02.JPG

LR01.JPG

aangepast door dreke
Nieuwe versies blijven bovenaan...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor de houders van een full licensie.... een update naar 6.3

 

 

Wijzigingen :

 

Wanneer er in de logfile bij een bepaalde ECU fouten zijn kan je dit nu zien in het hoofdscherm :

post-13946-0-39585600-1534679189_thumb.png

 

Er is nu een detail van de ABS opstelling in een apart tabblad. Ik was al lang bezig met een ABS coderings programma (eerder dan ReadLabel zelfs), maar het is er nooit van gekomen om dat in een definitieve vorm te gieten. 

Om een afzonderlijk programma te maken was er veel dezelfde code nodig als voor ReadLabel, dus heb ik maar een combinatie gemaakt.

Let op : de programmering van ABS is niet altijd even duidelijk en rechtlijnig. En er kunnen zeker fouten in dit deel zitten...

 

** Deze detail werkt ALLEEN voor 3C0 en 3AA (VW Passat dus) ABS blokken... van de andere krijg je alleen de algemene gegevens.

 

In en apart gedeelte staat de opstelling van het chassis (motorcode, DSG, ACC, DCC, 4motion,...)

post-13946-0-40273200-1534679370_thumb.png

 

Wanneer er een fout in de scan bij het het ABS gedeelte zit zie je dat aan het icoontje... neem dus niet zomaar een ABS code over.

post-13946-0-75531800-1534679486_thumb.png

 

Er word nog verder gewerkt aan de uiteenrafeling van de basiscode (de kleinste code die de ABS aanvaard). Hoe meer logs hoe juister dit gedeelte wordt....

 

Bijkomende suggesties worden altijd graag aanvaard....

 

Veel plezier ermee...

 

grtz, dre

ReadLabel_Update_6.3.0.0_setup.rar

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

even de update gedaan,

even het extra gedeelte ABS nagekeken,

wat is de bedoeling van de rechtse ABS kolom ?

 

Als ik daar de opties aanklik of afvink gaat er blijkbaar wel wat mis met optellen en aftrekken van de waarde.

Als ik bvb +128 AWD 4-motion aanvink gaat er 128 bij - als ik het dan afvink gaat er terug 128 bij , dan terug aanvinken terug 128 bij enz enz

opeens duidde ik een ander vakje aan en dan was het in de andere richting bij het aanvinken van bvb +1024 ging er 1024 af telkens ik aan of afvinkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

even de update gedaan,

even het extra gedeelte ABS nagekeken,

wat is de bedoeling van de rechtse ABS kolom ?

 

Als ik daar de opties aanklik of afvink gaat er blijkbaar wel wat mis met optellen en aftrekken van de waarde.

Als ik bvb +128 AWD 4-motion aanvink gaat er 128 bij - als ik het dan afvink gaat er terug 128 bij , dan terug aanvinken terug 128 bij enz enz

opeens duidde ik een ander vakje aan en dan was het in de andere richting bij het aanvinken van bvb +1024 ging er 1024 af telkens ik aan of afvinkte.

Zal ik nakijken... Aan en afvinken van een vakje resulteert in een nieuwe waarde voor de code, zodanig dat je de code hebr wanneer je bv. iets toevoegd of wil wijzigen...

 

Het is de bedoeling dat je van de twee logfiles die je open hebt het ABS gedeelte kan bekijken, en eventueel vergelijken...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat snap ik maar is volgens mij niet de bedoeling dat hij steeds blijft optellen ook al vink ik aan en af blijft hij doortellen.

 

Bvb basiscode 3

Aanvinken +1024 -> geeft 1027

Als ik dan afvink zou terug 3 moeten komen maar bij het afvinken telt hij er terug 1024 bij. Enz enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwe versie, fout er uit gehaald.

 

ReadLabel_Update_6.3.0.2_setup.rar

 

Nog een foutje gevonden : in de twee log combobox stonden alle ECU's 2x in, deze fout is er ook uit....

En... ik weet niet dat het in de vorige versie ook was, maar bij mijn voorlaatste versie was de "settings" tab leeg... dat is dus ook opgelost.

 

Zoals eerder vermeld : dit is een UPDATE, geen volledige versie...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een beetje verder gedaan... Deze versie zit nog in Beta vorm en wordt nog getest, ik zou graag nog meer motor en ABS gegevens bijeenkrijgen... dus er is nog heel wat zoekwerk te doen.

 

Alvast een kleine preview :

 

Wanneer je op het bovenste venster rechts klikt krijg je een popup menu...

post-13946-0-73676000-1535032820_thumb.png

 

Je kan hierin kiezen om te zien hoe de 'base code' opgebouwd is...

post-13946-0-19034900-1535032899_thumb.png

 

Nu is het mogelijk de code van het ABS blok te berekenen als je de motor zou wijzigen...

post-13946-0-32466800-1535032929_thumb.png

 

Of wanneer je zou ombouwen van manueel naar DSG en omgekeerd...

post-13946-0-36825600-1535032971_thumb.png

 

Of een ander ABS blok wil monteren

post-13946-0-32990700-1535033001_thumb.png

 

 

 

De code wordt automatisch gegenereerd wanneer de motorcode in de lijst staan en de waarde van deze motor bekend is.

Om deze mogelijkheid in te bouwen zijn er vele autoscans bekeken. Daaruit blijkt dat niet alle ABS blokken op dezelfde wijze gecodeerd zijn, maar er daarom niet altijd een foutmelding in het log zit... Hoe meer scans hou juister de gegevens... 

 

Ombouw van een 3C0 naar een 3AA ABS blok is ook te doen wanneer ik een foutloze scan kan vastkrijgen van iemand die deze ombouw met succes gedaan heeft (voor een CBB motor heb ik het zelf gedaan, dus die gegevens heb ik...).

 

Zie originele scan links en huidige scan rechts...

post-13946-0-85803900-1535033560_thumb.png

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een beetje verder gedaan... Deze versie zit nog in Beta vorm en wordt nog getest, ik zou graag nog meer motor en ABS gegevens bijeenkrijgen... dus er is nog heel wat zoekwerk te doen.

 

Alvast een kleine preview :

 

Wanneer je op het bovenste venster rechts klikt krijg je een popup menu...

attachicon.gifRL_ABS_Detail_1.PNG

 

Je kan hierin kiezen om te zien hoe de 'base code' opgebouwd is...

attachicon.gifRL_ABS_Detail_2.PNG

 

Nu is het mogelijk de code van het ABS blok te berekenen als je de motor zou wijzigen...

attachicon.gifRL_ABS_ChangeEngine.PNG

 

Of wanneer je zou ombouwen van manueel naar DSG en omgekeerd...

attachicon.gifRL_ABS_ChangeGearbox.PNG

 

Of een ander ABS blok wil monteren

attachicon.gifRL_ABS_ChangeABS.PNG

 

 

 

De code wordt automatisch gegenereerd wanneer de motorcode in de lijst staan en de waarde van deze motor bekend is.

Om deze mogelijkheid in te bouwen zijn er vele autoscans bekeken. Daaruit blijkt dat niet alle ABS blokken op dezelfde wijze gecodeerd zijn, maar er daarom niet altijd een foutmelding in het log zit... Hoe meer scans hou juister de gegevens...

 

Ombouw van een 3C0 naar een 3AA ABS blok is ook te doen wanneer ik een foutloze scan kan vastkrijgen van iemand die deze ombouw met succes gedaan heeft (voor een CBB motor heb ik het zelf gedaan, dus die gegevens heb ik...).

 

Zie originele scan links en huidige scan rechts...

attachicon.gifRL_mijnLogs.PNG

 

grtz, dre

Nice!

 

@@dreke

 

Wil je logfiles hebben van ABS en ECU?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nice!

Heb je ooit een log gezien van een CBA motor met 3AA abs ?

Nee, nog niet tegengekomen, en ik heb al een hoop scans...  Maar zelf heb ik een CBB met een 3AA blok, en dat werkt zonder probleem... Het grote werk zit hem om de basiscodering te vinden...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat de nieuwe versie, waar je motor/bak/abs kan wijzigen zo goed als bruikbaar is...

 

Deze versie is getest met +/- 60 logfiles, en loopt vrij goed.

 

Nog extra toegevoegd :

 

Weergave wanneer een ABS blok ACC compatibel is en/of ACC aanwezig is:

post-13946-0-75053500-1535476437_thumb.png

Wanneer je de muis even laat stilstaan boven het ACC vinkje wordt er aangegeven dat het blok : Niet compatibel met ACC, Compatibel met ACC of compatibel mat ACC én Front Assist... is

 

En wanneer je ACC al aangelogd hebt in de gateway kan je alleen ACC compatibele ABS blokken kiezen uit het menu.

post-13946-0-00945800-1535476515_thumb.png

 

Wanneer de motorcode niet in de (abs)lijst staat of niet gevonden is in het log kan er natuurlijk een fout ontstaan....

 

Abslijst *ReadLabel_ABSfile6.41_Setup.rar

* Enkel te gebruiken met 6.3.6! En eerst ABS lijst installeren en dan update naar 6.3.5, anders krijg je een foutmelding bij opstart van het programma.

 

Update programma : ReadLabel_Update_6.3.0.6_setup.rar

Volledige versie : kan je hier downloaden. Let op : deze keer zit er een paswoord op, wordt alleen per PM gegeven. Het is de bedoeling dat het programma voor forumleden is (en blijft), er komen de laatste tijd vreemde mails met de vraag naar ReadLabel.

 

Zoals eerder gezegd : alle opmerkingen blijven welkom...

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de complete versie? Of bij updates?

 

EDIT : Ik vermoed bij de update, bij de volledige versie zat de file er bij. Link voor de update is aangepast met een nieuwe updateversie.

 

grtz, dre

aangepast door dreke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de complete versie? Of bij updates?

 

EDIT : Ik vermoed bij de update, bij de volledige versie zat de file er bij. Link voor de update is aangepast met een nieuwe updateversie.

 

grtz, dre

sorry voor de late reactie,

bij de update versie. Heb eerst de update gedaan van de versie en dan dat van de ABS maar blijf dezelfde fout behouden.

Ga direct de nieuwe update versie eens proberen of ik terug uit de knoop geraak of dat ik terug een clean install moet gaan doen van de 6.x.x.x versie.

De volledige versie heb ik ook geprobeerd maar bij het willen unzippen krijg ik inderdaad een melding voor een password.

 

*edit*

 

net de 6.3.0.6 geïnstalleerd en deze werkt wel, kreeg wel 2 keer de melding van "motor code not found.." maar na 2 keer ok klikken startte het programma op.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden