Ga naar inhoud
  • 0

kromme achteras?


Flip

Vraag

Beste vrienden van het forum,

 

Afgelopen week heb ik een tripje duitsland gemaakt en op de terugweg kwam ik er per toeval achter dat mijn banden achter aan de binnenkant zo goed als kaal zijn.

 

Ik vanochtend langs de garage, verhaal uitgelegd en gevraagd of ze de passat misschien kunnen uitlijnen.

De monteur loopt even met mij mee naar de auto om te kijken hoe het plaatje bij mijn verhaal uitziet, gaat achter de auto staan en verteld me dat dit probleem helaas niet zal worden opgelost met uitlijnen. Hij zegt dat mijn achteras namelijk krom is.

 

Hij laat me zien, dat als je links achter boven het wiel naar beneden kijkt, je deze mooi in lijn ziet staan met de wielkast. Kijk je echter rechts, dan zit hier duidelijk een verschil in van zeker 2 cm dat het wiel naar binnen staat.

 

Wat ik dan ook afvraag, is dat de band links achter precies dezelfde afslijting heeft, namelijk enkel de binnenkant van de band terwijl dit wiel wel recht staat. Volgens de monteur komt dit doordat de gehele as zich probeert te zetten.

 

Nu is mijn vraag, valt er echt niets te stellen aan deze achterassen en zo nee, wat zou de beste oplossing voor mijn probleem zijn?

Want iedere 10000km nieuwe bandjes is ook geen oplossing helaas.

 

Alvast heel erg bedankt,

Flip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik durf het niet te zeggen. Ik heb de auto een kleine 5 maanden geleden particulier gekocht.

De auto ziet er qua carroserie perfect uit, geen schade te bekennen. Ook is hij altijd garage onderhouden geworden en  ik kan in de boekjes niets terug vinden over evt schade of reparaties waaruit blijkt dat hij schade heeft gehad. Enkel normaal onderhoud.

2 cm vind ik ook erg veel, kan dit door een stoeprandje oid komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jawel! Dat is geen probleem!

In het volgende linkje staat het in grote lijnen beschreven, mocht je meer details willen, kun je dat altijd via PB vragen!

Linkje: http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/38286-De-passat-van-ghaas&do=findComment&comment=712564

Vanaf post 88 te lezen, maar krijg via tapatalk nog niet voor elkaar om linkje naar die post neer te plempen....

 

Verstuurd met mijn s6 Edge

aangepast door ghaas
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, ik heb je topoic even doorgelezen ghaas, dankjewel voor alle duidelijke info!

Als ik je verhaal zo lees is het vrij goed zelf te doen als je er de tijd voor neemt, wat mij heeft doen besluiten om geen risico's te nemen en ook de as te vervangen.

 

Rest mij enkel nog een vraag, ik ga eerst controleren of het zeker weten niet alleen de astap is. Maar kan het door de astap dan ook komen dat de andere kant van de auto hierdoor ook licht naar binnen staat?

aangepast door Flip
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hebben ze de uitlijnapparatuur ook aan de auto gehangen ? uit je verhaal lees ik dat het ene wiel gelijk met spatbord staat en de andere niet.

De as kan ook niet gecentreerd zitten onder de auto. Er is bij een 3b/g bijna niet een te vinden waar afstand links en rechts gelijk is.

De bevestingingsgaten in het 'lagerblok" wat je tegen de auto schroeft kun je ook verzetten zit geen 2 cm maar er is wel bijna 1.5 cm mee te schuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Diesel, dank voor je reactie.

Het linker wiel staat inderdaad gelijk (en recht) met het spatbord, terwijl rechts naar binnen staat en naar binnen gekanteld is.

Verder vertelde de monteur mij vrijwel direkt dat uitlijnen geen zin had en heeft dus geen enkele apparatuur gebruikt.

Denk je dat het verstandig is om dit wel als eerste te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

+1 @@diesel986

 

@@Flip

De vraag is als eerste wat er nu precies aan de hand is.

Dat er iets niet goed is is duidelijk.

 

Symptomen zijn banden slijtage aan beide zijden aan de binnenkant van de banden.

Ook staat het rechter wiel verder naar binnen dan het linker wiel.

 

Dan zou ik ook als eerste willen weten wat er dan precies verbogen is.

Als het de as is dan waar en hoe.

 

Uitlijnen geeft een mooi overzicht van naar welke kant het wiel niet goed staat.

Helaas is dan nog niet precies te zeggen wat er krom/scheef is.

 

Meten is weten.

Ik zou als eerste kijken of ik visueel een een defect aan de as kan zien.

Is dat niet zo te vinden, zou ik de auto op een waterpas ondergrond zetten, en beginnen te meten en vergelijken tussen links en rechts.......

 

Ik zou alles rustig eerst eens gaan opmeten, en dan dus ook alles wat er te meten valt.

Dus niet alleen de wielen, maar ook de as zelf.

Helaas kan de as op veel plekken verbogen zijn, en kan ik dus niet zeggen wat ik als eerste zou opmeten.

 

Verstuurd met mijn s6 Edge

P.s. Post nr112, foto 2 in mijn topic, is te zien wat er bij mij verbogen was.

aangepast door ghaas
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allen, bedankt voor jullie hulp!

Ik heb contact opgenomen met een goede monteur die bekend is bij vrienden en alles weet van vag techniek en die gaat de auto eerst bekijken om te zien wat er aan de hand is en moet gebeuren.

Aan de hand van zijn advies ga ik verder kijken wat er moet gebeuren.

Ik houd jullie op de hoogte!

aangepast door Flip
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou helaas, helaas.

Gisteren de monteur laten kijken, uitlijncontrole op de brug.

Lasers erop gezet en proberen te stellen, maar het verdict was wat ik helaas al verwachtte.

De astap is in orde, maar de as is helaas krom. De monteur heeft de wielen nog enigzins kunnen bijstellen, maar de afwijkingen zijn te groot om te zeggen van ja het kan er nog mee door.

Dus nu op zoek naar een nieuwe achteras, hopen dat het klusje mee zal vallen.

Dank allemaal voor jullie hulp en reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

let wel op als je een 2e hands as koopt,de rubberlagers zijn nogal eens verrot,en nieuwe plaatsen is geen lolletje zonder speciaal gereedschap.

een nieuwe as kost rond de 280 eu zonder rubberlagers,die zijn ongeveer 100 eu,

mocht je het adres willen waar je die as kan bestellen mag je me pm sturen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden