Ga naar inhoud
  • 0

vraagtekens bij factuur


passsat

Vraag

Onlangs heeft mijn auto bij een niet nader te noemen garage een onderhoudsbeurt en APK gehad. Hierbij bleek dat er een koelmiddel lekkage was met mijn waterpomp/slang koelmiddel/radiateur en deze onderdelen zijn vervangen. In totaal is hier 12 uren aan arbeid voor berekend met een totaal bedrag factuur van €1233,- 

Dus voorgenoemde euvel is verholpen + olie verversen, oliefilter, luchtfiler. Voor de rest was er niets aan de hand.

 

Ik vraag me alleen af of dit niet een ietwat hoog bedrag (lees: veel uren berekend) is voor wat er is uitgevoerd. Klopt er hier iets niet of is er een foutje gemaakt met opmaak factuur wellicht..

 

Volkswagen PASSAT

bouwjaar: 2000

brandstof: diesel

motorcode: AHU

cilinderinhoud: 1900cm3

vermogen: 66kw

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je dat door bandenman had laten verhelpen was je toch aardig wat goedkoper uit geweest, daarnaast is het wel idd erg dure grap. Mijn opinie is dat ze je een flinke poot hebben uitgedraaid.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

aangepast door Naudje32
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er is niet overlegd of wat dan ook...

 

???

 

Zonder te vragen wat anders wezen vervangen? Niks betalen.

Stelletje oplichters...

aangepast door Ozzy40
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er is niet overlegd of wat dan ook...

 
Heh, wat vervelend!
 
Voor de beurt+apk is er zo te lezen een overeenkomst tot stand gekomen, voor het meerwerk niet. Ik adviseer dan ook om de beurt+apk wel te betalen en de extra werkzaamheden niet. Het niet betaalde deel van de factuur kun je betwisten door een brief te sturen waarin je bezwaar maakt tegen meerwerk zonder overeenkomst. Houd het vriendelijk, want het vinden van een gezamenlijke oplossing is vrijwel altijd beter dan ruziemaken en procederen.
 
In de algemene voorwaarden van de garage is ongetwijfeld iets over meerwerk opgenomen. Ten eerste is de vraag of die voorwaarden hier van toepassing zijn, omdat ze ter hand moeten worden gesteld. (Misschien stonden ze hier in kleine grijze lettertjes achterop de opdrachtbon voor beurt+apk.) Ten tweede is het de vraag of een eventuele passage over meerwerk hier redelijkerwijs van toepassing is. Een lampje vervangen om door de APK te komen is dat mogelijk nog wel, maar 12 uur meerwerk voor een beurt+apk lijkt wel heel erg buitenproportioneel.
 
Het is niet duidelijk of er werkelijk een lekkage was en of de verrichte werkzaamheden noodzakelijk waren; laat ik aannemen dat beide zo waren en dat de garage ter goeder trouw heeft gehandeld. Omdat je die reparatie misschien toch had willen laten uitvoeren als je van het defect op de hoogte was geweest, zou ik het eerst proberen met bezwaar. Mogelijk ziet de garage zelf ook dat het zo niet handig was en komen ze met een interessant kortingsvoorstel. Dan kun je alsnog besluiten te betalen of principieel te weigeren.
 
Als je het meerwerk weigert te betalen wordt dit niet automatisch gratis; als je bij de rechter eindigt zal deze mogelijk vinden dat voor de reparatie weliswaar toestemming nodig was geweest, maar dat de reparatie desondanks is uitgevoerd en de kosten moeten worden verdeeld, omdat het niet redelijk en billijk zou zijn dat de garage door de communicatiefout volledig voor de kosten opdraait. Er is immers wel een prestatie verricht waarvan jij voordeel geniet. De auto laten terugbrengen in de staat van voor de reparatie is hier niet voor de hand liggend.
 
Mocht je overwegen om uiteindelijk te gaan procederen dan kun je vast een ander garagebedrijf vragen om het verrichte werk te laten beoordelen op deugdelijkheid. Ook kun je ze vragen wat zij zouden hebben berekend voor dezelfde werkzaamheden. De (onderzoeks-)kosten die je moet maken voor die second opinion, waarvan je uiteraard een schriftelijke verklaring moet vragen, moet je echter zelf betalen.
 
Het meeste bereik je in dit soort gevallen met een vriendelijk, niet veroordelend telefoontje naar de garage om te vragen wat er nu precies is gebeurd. Laat ze er zelf even naar kijken, misschien is het een foutje en wordt het dan vanzelf al opgelost. (Als ondertussen de betalingstermijn van de factuur verstrijkt: tijdig schriftelijk bezwaar maken om incassoprocedures te voorkomen.) Ik wens je succes met de afhandeling!
aangepast door ElRonno
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het beste is gewoon even de garage bellen of langs gaan om uitleg. Kunnen hier 100 dingen gaan roepen waarom, maar niemand weet het echte verhaal. Misschien zat het allemaal wel flink tegen, afbroken bouten enz. Ik begrijp dat al betaald heb? Anders kon toch meteen vragen om een stukje toelichting?

aangepast door Schippersss
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het advies van Elronno is goed, net als dat van Schippersss.

 

Wat  mij betreft mag je best de naam van de garage (kwik-fit?) vermelden hoor. Dan weten we waar we niet naar toe moeten of waar we op moet letten bij zo'n garage..

Daarmee neemt wel de kans enorm af om het netjes te regelen. Je moet gewoon het bedrijf de kans geven om te reageren en in gesprek te gaan over hoe nu verder. Het middel wat HenkieSpankie aan draagt moet je pas inzetten als de relatie toch al niks meer waard is. (Je verschiet dan vrijwel al je kruit in 1 keer en zit gelijk in ruzie-modus.) Maar zo ver is het nog lang niet en nu is er voor beide partijen nog volop ruimte om te bepalen hoe ze hier uit gaan komen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden