Ga naar inhoud
  • 0

Ervaringen met vast massavliegwiel ipv 2-massa?


Thijs83

Vraag

Het 2-massavliegwiel van mijn auto heeft waarschijnlijk z'n beste tijd gehad. Wat zoekwerk zag ik dat het aanzienlijk goedkoper is een vast-massavliegwiel te laten zetten. Bij Vagtechniek iets meer dan de helft van een 2-massa. Wil het daar wellicht laten doen, maar twijfel nog een beetje over het comfort en de consequenties voor de rest van de aandrijflijn. 

 

Mijn vraag: wie heeft hier al een tijdje ervaring mee? Kan op diverse fora wel een paar ervaringen vinden, maar nog niet zo heel veel. Vooral veel mensen die het overwegen. 

 

Het betreft een 2.0 tdi bluemotion cdbc met een 5-bak.

 

De vervanging met een 2-massa vliegwiel is natuurlijk het mooiste maar is een flinke een aanslag op de portemonnee :blink2:

 

Bedankt!

aangepast door Thijs83
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ervaringen vind je niet van de 2 liter kan alleen met een 2 massa vliegwiel worden uitgerust en niet met een vast vliegwiel.

Althans dat dacht ik maar misschien kunnen Lucas of Jos hier wat over vertellen?

 

Ha martijn, dat dacht ik eerst ook maar volgens Vagtechniek kan het wel en doen ze het regelmatig.  Ben alleen benieuwd naar de ervaring en het comfort. 

aangepast door Thijs83
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Thijs,

 

Heb het zelfde blok als jou en...... met een vast vliegwiel sinds 2 jaar.

Laten monteren door VAG techniek en ben er meer dan tevreden mee!

Comfort merk ik niet persoonlijk geen verschil, ik zeg doen.... Het voordeel is dat

je nog eventueel kan tunnen. Ik heb net een ritje Kroatië achter de rug van 3400 km, alles ging joppert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn Passat 3C 1.9TDI DRF ook het 2 massavliegwiel laten vervangen door een vaste. Ik merkte er weinig verschil van. Soms een klein beetje rauwer, maar zeker niet storend. Hier toen voor gekozen ivm het prijsverschil en omdat ik de auto wilde laten chippen. Is toen van 105pk/250nm naar 151pk/360nm gegaan. Kan dat koppel wat vroeger inkomen ;)

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Comfortcruiser. Super, bedankt voor de reactie! Ook niet meer trillingen bij lage toeren of in de pook?

 

Wat kost die tuning naar 192pk ongeveer? Is dat maatwerk of een standaard chip?

 

Nee hoor pook trilt niet, ook niet bij lage toeren.

Ik heb gekozen voor een maatchip, prijzen staan bij VAG Techniek op hun side...

Succes met je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat ik begrepen heb dat de versnellingsbak te veel klappen vangt bij een vast vliegwiel. Ik zou het zelf niet aanraden. Gewoon dubbel massa... goed voor comfort en je bak.

 

MVG AK

 

Dit heb je niet goed begrepen, zeker wanneer je nagaat dat deze bak (02A) in een ver verleden ('90) alleen met een vast vliegwiel geleverd kon worden omdat het tweemassa vliegwiel domweg nog niet bestond. Daarbij heeft VAG zelf bij bijv. de Caddy II, A3 1,9tdi '97 en de Cordoba met dezelfde motor/bakcombi ook dit type bak met een vast vliegwiel gelevert. Het dmv vangt ook niet meteen de klappen op, het gaat meer om een trilling (frequentie) te elimineren. Bij de grote 6 bak krijg je een rot geluid bij het gebruik van een vast vliegwiel en bij deze 5 bak niet.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit heb je niet goed begrepen, zeker wanneer je nagaat dat deze bak (02A) in een ver verleden ('90) alleen met een vast vliegwiel geleverd kon worden omdat het tweemassa vliegwiel domweg nog niet bestond. Daarbij heeft VAG zelf bij bijv. de Caddy II, A3 1,9tdi '97 en de Cordoba met dezelfde motor/bakcombi ook dit type bak met een vast vliegwiel gelevert. Het dmv vangt ook niet meteen de klappen op, het gaat meer om een trilling (frequentie) te elimineren. Bij de grote 6 bak krijg je een rot geluid bij het gebruik van een vast vliegwiel en bij deze 5 bak niet.

 

Jos.

Als ik het goed begrijp is een vast wiel niet echt geschikt voor een 6 bak? Of is het een combi van motortype en bak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een vast vliegwiel.

Ik had hier en elders en op internet begrepen dat een passat altijd een dubbel vliegwiel heeft.

 

Nu heb ik een 1.4tsi en heb dus af fabriek een enkel vliegwiel.

Dus welke kombi een vast of dubbel heeft weet ik niet maar niet alles wat op internet staat klopt.

Ik ervaar dit dan ook echt helemaal niet als vervelend.

Ik vind mijn versnellingsbak tegen over een passat 2.0tdi dan ook zeker niet anders schakelen of ervaar meer herrie van de bak.

En eerlijk vind ik het wel fijn een vast vliegwiel te hebben, koste me nu minder geld omdat alleen de plaat vervangen hoefde te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vaste massavliegwiel + nieuwe koppeling zit er inmiddels al weer 25.000km in. De eerste 20.000 km geen problemen en voelde het heel smooth. Auto reed top. Sinds zo'n 20.000 km na de reparatie is de auto ineens een stuk minder smooth. Bij lagere toerentallen / Filerijden is de auto een stuk 'bokkiger'. Soepel koppelen is ook lastiger. Als ik bij c.a. 2000 of 2500 rpm het gas loslaat gaat dit ook niet echt soepel en bokt de auto ook een beetje. Alsof er helemaal geen demping in de aandrijflijn zit.

 

Filerijden is een stuk vervelender met deze symptomen. 

Deze klachten voelen overigens anders dan met het vorige massavliegwiel wat gewoon herrie maakte en trilde in de pedaal. Nu voel ik meer klappen in heel de auto. Ben een beetje bang dat de aandrijflijn hier onder te lijden heeft.

 

Iemand een idee wat dit kan zijn? Wil wel een keer langs vagtechniek rijden, het is alleen zo'n eind weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@foppeerr: ik heb een 5-bak (2.0tdi 110pk), daarbij moet een engelmassavliegwiel goed werken.

Ik dacht het wel omdat je een 5-bak hebt. Vooral chippen is dan leuk, ga je naar +180pk ????.

 

Als je zeker wilt weten kun je beter Jos of Matthijs even vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na een dag beunhazen, met een compleet vastgeslagen 2-massavliegwiel zit mijn enkele er eindelijk in. Wereld van verschil, en het rijd prima! Geen extra trillingen tijdens het rijden of andere gekkigheid. Enige (flink) nadeel was een ratel als je in de vrij stond, met de koppeling los. Dit heb ik opgelost om het stationair toerental te verhogen naar 950tpm en het is verdwenen.

 

Betreft 1.9tdi met bxe motor, er zit nu een sachs set in(lager,drukgroep en plaat) met een g60 vliegwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden