Ga naar inhoud
  • 0

Subwoofer Helix 000051419(A/B)


MarcelTDI170

Vraag

Heeft iemand ervaring met de Helix subwoofer: https://www.hahn-onlineshop.de/zubehoer/vw/original-vw-volkswagen-000-051-419-lautsprecher-helix-subwoofer-000051419/a-5821/

 

Ik vraag me een paar dingen af:

1) ik zie verschillende typenummers 000051419 / 000051419A / 000051419B maar kan de verschillen niet echt ontdekken. Iemand een idee?

2) ik lees over coderen, maar is dit coderen alleen voor het instellen van de subwoofer op de type auto (hij schijnt standaard op de golf ingesteld te zijn)? Of heb je VAGCOM nodig om hem te activeren?

3) iemand ervaring met de kwaliteit? Het schijnt een behoorlijke verbetering te zijn.

4) heeft iemand toevallig een coderingsdongel liggen hier voor? (http://shop.ahw-shop.de/programmier-dongle-fuer-soundsystem-original-vw-zubehoer)?

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

1) ik zie verschillende typenummers 000051419 / 000051419A / 000051419B maar kan de verschillen niet echt ontdekken. Iemand een idee

 

Dit heb ik inmiddels gevonden":

  • 000051419A: is het systeem met subwoofer voor in de kofferruimte
  • 000051419: subwoofer op plaats reservewiel
  • 000051419B: voor de nieuwste wagens zoals de B8 (excl. GTE)

Voor mijn B7 wordt het dus 000051419, want ik wil hem op de plaats van het reservewiel.

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij werkt die (zo, standaard en zonder aanpassing) alleen met VW soundsyteem vanaf MY2014 (composition media en discover media), die versterker heeft een uitgang voor deze sub.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb even aan Audiotec Fisher (fabrikant van Helix) gevraagd hoe het precies zit met de typenummers en voor welke auto's de set geschikt is. Hier hun antwoord:

 

'The sound system with ending B is compatible with the new and older VW models. The previous sound system without B does not fit in the new models.

 

Thus, the sound system with ending B fits in your Passat B7.

 

The only thing you have to know is that it isn’t compatible with an already existing VW soundsystem. It works on your RNS510.'

 

De set is trouwens in Duitsland nieuw voor rond de €350,- te kopen.

 

Ik heb hem inmiddels binnen B) (000051419B ). Ga hem binnenkort installeren en zal proberen een 'How to' met fotootjes te maken.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hem gisteravond geïnstalleerd. 2 Uur mee bezig geweest, maar het is gelukt. Meeste werk was het verwijderen (en weer terugplaatsen) van alle nodige kappen en het wegwerken van de kabel zonder dat deze geluid zou gaan maken.

 

Ik heb er geen uitgebreide foto sessie van gemaakt, want de omschrijving is vrij helder. Het meest onvanzelfsprekende was hoe je de connectoren uit de originele radioblokconnector kon krijgen, maar dat lukte uiteindelijk door wat nietjes er langs te steken en dan aan de draad te trekken.

 

De bas is uitstekend te noemen (mooi zuiver), maar wel erg aanwezig. Aangezien het geen actieve subwoofer is, is dit ook niet echt te verminderen anders dan met de rns 510 equalizer. Maar ik vind het het zeker waard, want de normale speakers worden ook versterkt en het geluid is veel helderder. Denk dat ik aan de bas ook gewoon nog even moet wennen of wat lager moet afstemmen op de rns 510.

 

88e54344e59f2a6ea237a5032f76bc21.jpg34df280c66e126d6e8f0f3a1c8415904.jpg27657d39f20ff6f6ff994e0a60d32e3b.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door MarcelTDI170
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kom er net achter dat het programmeren met de dongel niet goed was gegaan. Net opnieuw gedaan en de bas is veeeeel beter! Ook zit er een stelschroef op de versterker. Deze heb ik iets omlaag gedraaid en nu is het geluid perfect!

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Hoi! Heb je de programmeer dongle nog? Mijn sub kwam niet met de juiste settings binnen helaas...zou hem graag een keer programmeren, maar heb geen dongle!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jeetje wat een werk. Kan zo'n woofer ook aangesloten worden op een RNS315? Moet ik die Woofer zien als passief systeem die als input de speakers achter als voeding krijgt of line niveau?

 

Als het goed is wel. Kan alleen niet op GTE modellen.

 

Het is een actief systeem, met versterker die ook je huidige speakers mee versterkt. Hij komt volledig tussen de speakers en je in RNS te zitten qua bekabeling. Ik rij er nu een tijdje mee rond en voor mij is het echt de investering waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

attachicon.gif$_75.JPG deze foto heb ik van een bijhorende kabelboom gevonden bij een advertentie @@bandenman

 

Wil ook wel zoiets, en kwam ook hetzelfde systeem van Helix tegen om gewoon in de koffer te zetten (rechthoekig) omdat ik het reservewiel wil laten zitten zou ik voor zoiets opteren.

Heb gewoon een RNS510 B, kan ik dit hier gewoon op laten werken, of moet er toch nog een versterker onder de stoel geplaatst worden?

Nope, versterker zit in de sub. Ik vind het nog steeds een aanrader :) Geniet er dagelijks van.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

attachicon.gif$_75.JPG deze foto heb ik van een bijhorende kabelboom gevonden bij een advertentie @@bandenman

 

Wil ook wel zoiets, en kwam ook hetzelfde systeem van Helix tegen om gewoon in de koffer te zetten (rechthoekig) omdat ik het reservewiel wil laten zitten zou ik voor zoiets opteren.

Heb gewoon een RNS510 B, kan ik dit hier gewoon op laten werken, of moet er toch nog een versterker onder de stoel geplaatst worden?

Nee hoor, er zit een ingebouwde versterker in de subwoofer... Plug and play zullen we maar zeggen

 

Verstuurd vanaf mijn Huawei P9 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Marcel, ik heb vandaag ook de helix sub willen installeren maar mis de 2 geel zwarte kabels (1 voor de zekering en 1 voor de plus en min) op jou foto nr. 2 zie ik de kabels duidelijk hangen en ik heb een identieke situatie met een RNS315 ik vraag me af hoe je de rechtse geel zwarte kabel met de kabelschoentjes op de uiteinden op aan hebt gesloten, als je dat nog weet tenminste. Ik wil dan kijken of ik met een soldeerverbinding oid iets kan maken, de zekering kom ik wel uit.

Hoor het graag!

Groeten Tedje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Das dus geen zekering zie ik maar een koppeling tussen de oude draden van het iso blok op de radio, denk dat ik er wel uit ben, de adapters zijn denk ik bedoeld om gemakkelijk de oude situatie weer te herstellen.

Correct me if iam wrong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Das dus geen zekering zie ik maar een koppeling tussen de oude draden van het iso blok op de radio, denk dat ik er wel uit ben, de adapters zijn denk ik bedoeld om gemakkelijk de oude situatie weer te herstellen.

Correct me if iam wrong.

 

Hi Tedje, klopt inderdaad. Het is plug-and-play en unplug-and-play ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij werkt! Beetje uitvogelen en een paar knipjes schoentjes en stekkertjes en voila.

Man wat een verbetering, ook de bestaande speakers klinken veel beter!

Op zich tevreden maar ben benieuwd of het specifiek programmeren van de sub met de dongle nog verbetering geeft, kost rond de €100,- en dat is best duur.

Is er iemand die tegen vergoeding zo'n dongle wil uitlenen?

Hoor het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij werkt! Beetje uitvogelen en een paar knipjes schoentjes en stekkertjes en voila.

Man wat een verbetering, ook de bestaande speakers klinken veel beter!

Op zich tevreden maar ben benieuwd of het specifiek programmeren van de sub met de dongle nog verbetering geeft, kost rond de €100,- en dat is best duur.

Is er iemand die tegen vergoeding zo'n dongle wil uitlenen?

Hoor het wel.

Knap gedaan. Wat een verbetering idd hé! Het is wel even een werkje maar hier kun je nu jaren van genieten.

 

Dongel kun je huren bij: http://shop.ahw-shop.de/programmier-dongle-fuer-soundsystem-original-vw-zubehoer?c=1467

 

Kost je €25,- en bij mij maakte het een groot verschil.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net even contact gehad met Mobile Emotions, hebben hem ook niet, komt omdat zij de aftermaket produkten van Fisher verkopen en omdat Volkswagen heeft meegeholpen met de ontwikkeling van de subwoofer is dat gedeelte dus afgeshermd.

Ga denk ik maar eens in Duitsland proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net even contact gehad met Mobile Emotions, hebben hem ook niet, komt omdat zij de aftermaket produkten van Fisher verkopen en omdat Volkswagen heeft meegeholpen met de ontwikkeling van de subwoofer is dat gedeelte dus afgeshermd.

Ga denk ik maar eens in Duitsland proberen.

Bij mij was het codeer apparaatje binnen 2 dagen na bestellen binnen, dus goed te doen om te huren bij de buren.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Marcel ik ga er een huren!

 

Nietsnut, nu gaat dat helaas niet meer, ze hebben er zat zag ik en ze geven ook hoog op over Fisher qua innovatie.

 

Ik weet nog wel dat ik zat te klooien met een versterker/8 kanaalsequalizer (zo'n platte 3 x 15cm ofzo die je kon kopen bij Ter Meulen in Rotterdam) een stel hoedenplankspeakers 2e hands in een Civic uit 1977 of later een Golf 1e generatie. Het formaat van de versterker verraadde eigenlijk al dat het geen grote vermogens kon produceren maar ja veel geld had je ook niet dus toch maar proberen.

0 foutcodes (wasda?), hooguit een paar vonken en een zekering.

Mooie tijd met m'n maten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Equalizers van Yoko Ono heb ik nooit in de auto gehad, wel een cassettedeck van Philips en hoogrendementsspeakers ook van Philips. Kostte ook niet veel maar knalde prima. Daarna een van de eerste cd-spelers van Sony en daarna ook begonnen met goedkope versterkers en subs, nu ben ik heel tevreden met mijn upgrades in de vorm van betere speakers/sub/versterker en radio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden