Ga naar inhoud
  • 0

Stelmotoren airco vervangen om permanente error


Tarabass

Vraag

Bij het uitlezen van de auto bij de dealer zijn er twee permanente errors gevonden in stelmotoren van de verwarming. Door deze errors zijn de motoren niet aan te sturen,en zegt de dealer dat ze vervangen moeten worden. Ze krijgen de errors er niet uit, wat ik vreemd vind. De motoren 'lijken' wel te werken als je met de hand de verwarming bedient. Eigenlijk heb ik een paar vragen.

 

Is het waar dat sommige permanente errors niet te resetten zijn?

Zou het kunnen dat de permanente error ervoor zorrgt dat deze vanuit de diagnosesoftware niet meer aan te sturen is?

Is het zelf vervangen van deze stelmotoren goed zelf te doen?

 

Het gaat om de volgende motoren:

 

2 3C1907511B positioning motor for; recirculated air operation; V113

3 3C0907511D actuator motor for air flow; flap; V71

 

http://vagpart.com/vw/passat-4motion-santana-pa-eu-2006-82020-air-conditioning-system-with-electronic-regulation/

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat zijn motortje nr 2 en 3 op de tekening. Kun je vrij gemakkelijk bij wanneer je het dashboard kastje verwijderd. Motortjes zitten met kunststof raampje vast geklikt.

Beide motortjes zijn hetzelfde, op internet +/- €40,- per stuk.

 

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ze zitten aan de rechterzijde achter het dashboardkastje. De voorste heb ik zien zitten, die stuurt die klep aan die bovenop de ronde bak zit. Die heb ik ook zien draaien. De andere (#2) zit daarachter, maar heb ik niet kunnen zien. Die heb ik niet zien draaien.

 

Volgens de dealer zijn ze kapot (maar hoe kan die klep dan open en dicht gaan?) omdat ze een permanente error geven die ze niet zouden kunnen resetten. Ik vraag mij dan af wat er gebeurd als ik de stelmotoren zelf vervang. Want de error zit niet in de motor maar in de computer neem ik aan?

 

Het gekke is dat ik denk dat de stekkers verkeerd om zitten. Want als ik het knopje op het dashboard indruk (circulatieknopje) zag ik de klep op de ronde bak open en dicht gaan, die aangestuurd wordt door de voorste motor. Ik had verwacht dat dan de achterste zou moeten draaien.

 

Ik ben erg benieuwd wat de dealer morgen gaat zeggen. De vorige keer hadden ze het over €240,- ps volgens mij. Dat ga ik echt niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Peter,

 

Jouw 3C is van 2006, kachelmotortjes hebben 10 jaar gedraaid en hebben hun beste tijd gehad. Ik heb bij mijn 2005 3C al 4 motortjes vervangen afgelopen winter. Het zijn motortjes met een potentiemeter, 2 koolstofschijfjes die over elkaar heen draaien en worden aangestuurd door de clima-unit en ECU.

Je kunt ze openmaken en inspuiten met contactspray, dit geeft soms effe een tijdelijke oplossing.

Vervangen is beter, je kunt ze met VCDS of bij de dealer ook niet resetten.

BM parts heeft er zat liggen voor 40 euro per stuk.

Je moet even kijken naar je nummers. De 1e 3c modellen hadden afwijkende nummering, bijv

V 113 stelmotor circulatieklep CZ116880 2872 is gelijk aan 3C1907511B

Bij de modellen vanaf ik dacht 2008 zit er 1 motortje voor beide kleppen, bij jouw nog 2. Wanneer je comfortmodule naar voren trekt dan kun je goed bij beide motortjes, je kunt ze ook effe omwisselen om te kijken of dat nog effect heeft.

Comfortmodule is zwarte kastje met stekkers, 2 kunststofmoertjes 10 mm los draaien en kastje naar voren trekken, stekkers laten zitten.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je heldere verhaal. Zoals jij het omschrijft durf ik het wel aan om het zelf te doen. En als je het zo bekijkt hebben ze ook geen schuld. En voor dat geld kan ik het nog wel een keer proberen (tov 240 bij dealer).

 

Weet jij toevallig ook, als ik toch aan het bestellen ga, wat de opvolger is van onderstaande stelmotor? Deze klappert nogal bij mij (zit speling op), en daar zijn na veel klachten bij de dealer nieuwere versies voor uitgekomen. Kan ik die ook bestellen..

 

4 3C0907511B control motor for; temperature regulating flap; right lhd; V159 1

 

Even voor de duidelijkheid:

Motor 2 en 3 zijn dus hetzelfde, ook al hebben ze verschillende artikelnummers, en 4 is een ander exemplaar (deze is ook duurder bij bm-parts)?

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat je met het vervangen van V159 motor niet het klepperprobleem oplost, je kunt dan beter een 2e generatie clima bedieningspaneel monteren, dan is het klepperen over.
Ik zou eerst het andere probleem oplossen.

Vwb de motor nrs, ik denk dat je waarschijnlijk dezelfde motor nrs hebt als het 2005 type, je zou dan eerst effe het nr van een van de huidige motortjes moeten noteren.

ik denk dat deze wel passen, laatste letter geeft alleen maar de serie aan

 

Kachel stelmotor
3C1907511A

 

http://www.bm-parts.nl/passat_b6_2005

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

aangepast door Willem nunspeet
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto vandaag opgehaald bij de dealer. Ze hebben zonder mijn toestemming de stelmotor #2 vervangen en direct een set aandrijfhefbomen vervangen. Stelmotor #3 zou kapot zijn, maar die deed het 'plotseling' weer. Dat is de motor die de klep aandrijft die ik zelf al had zien draaien, en waar ik mijn vraagtekens bij had of die wel kapot was.

 

De onderdelen die ze geplaatst hebben:

1K0907511Q (stelmotor)

1K0898002c (aandrijfhefbomen set)

 

Jullie begrijpen dat ik dit niet betaald heb. Eigenlijk komt het erop neer dat ze heel lang bezig zijn geweest om te achterhalen wat er kapot was aan v71 en v113, terwijl ik v159 hoorde klepperen. De eerste keer gaven ze al aan dat v71 en v113 kapot waren, maar gezien de prijs zag ik van reparatie af. v159 kleppert nog steeds, maar volgens mij weet Willem mij daar wel mee te helpen. De dealer gaf aan te vervangen voor een nieuwer, verbeterd exemplaar, maar ik begrijp dat dit probleem dan zou blijven?

 

Het probleem van de permanente errors is in ieder geval opgelost, en nog goedkoop ook :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden