Ga naar inhoud
  • 0

Oliedruk lampje.. Electronisch probleem of tog de oliepomp 1.8T.


Shqipemain7

Vraag

Hoii,

Ik was onderweg naar Nijmegen met een normale snelheid van 120 kmh. En opeens ging mijn oliedruklampje aan. Ik ben gelijk gestopt op de vluchtstrook en mijn motor uit gedaan. Oliepeil gecheckt en alles lijkt in orde. Ik besloot echter om rustig door te rijden maar

Ook om te kijken wanneer mijn lampje aanging. Wanneer ik bij een snelheid met 120 kmh bereikte ging hij aan (3x piepen, rood, knipperend lampje). Wanneer ik naar de 100kmh zakte ging hij echter uit. Ik was gelijk op onderzoek gegaan en las veel slechts. Oliepomp of oliezeef of zelfs beide. Vw dealer wilde 1000 euro voor het vervangen van de oliepomp. Na tijdje rijden ging hij uit. 2 weken zonder knipperend en vooral vervelend lampje gereden. Tot ik op een gegeven moment een tikje meer gas gaf en het lampje weer tevoorschijn kwam. Hij ging na iedere keer boven de 1500 rpm maar piepen en knipperen. Ik heb vervolgens de oude olie afgetapt want hij had zoizo al een verversbeurtje nodig. Ikging eerst ervan uit dat de olie zeef een beetje verstopt is geraakt dus heb ik de olie afgetapt en heb de carter gevuld met 2 liter diesel en zo een nachtje laten staan (niet laten lopen natuurlijk). Daarna wat dikker olie (5W40) erin gegooid met een nieuwe oliefilter. Echter bleef het lampje maar knipperen. We zijn inmiddels al 1000 km verder met lampje aan het rijden en getik of niks opmerkelijks te horen. Ik besloot om mezelf een nieuwe oliedruk sensor te kopen (die bovenop de oliekoeler zit). Vervolgens gemonteerd. Het lampje kwam NIET meer tevoorschijn! Een testritje gemaakt met een warme motor en de motor flink belast. Het lampje kwam nogsteeds NIET terug. Dus ik dacht dat daar het probleem was. Inmiddels al 1300 km verder zonder enige opmerkelijke omstandigheden van de motor of rijgedrag te merken! Maar echter gister was het weer raak toen ik wilde tanken in duitsland. Ik dacht ik ga eventjes testen wat hij op hoge snelheden doet. 160 kmh en hij ging aan. Bij de tankstation de motor en oliepeil nagekeken er weer niks bijzonders. Getankt en terug gereden in normale stand (120/130/140 kmh). Het lampje bleef UIT! Maar vandaag was het weer raak en zijn we inmiddels ongeveer 1500 km verder. Het lampje kwam terug toen ik een kickdown trapte op 130 kmh om in te halen... Wie kan me hier mee even uit helpen want ik heb echt het vermoeden dat er iets niet klopt met de sensoren of iets waarmee hij communiceert. Ik moet straks nog 2000 km heen en terug op vakantie en wat ik daar nog rijd dus ik wil er echt nog voordat ik ga achterkomen. Maar aangezien ik geen opmerkelijke dingen behalve het brandende lampje tegen kom, heb ik het vermoeden dat het niet echt iets groots zal zijn? Ik zou echt graag dringend hulp hiermee willen hebben voordat ik kosten voor niks betaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Even een hele andere bijdrage aan dit onderwerp.

Bij mijn Passat 1.8 T, 1997, heeft Hartog Tuning, in Alkmaar, middels een alternatieve methode het zeefje gereinigd en ontdaan van vervuiling, zonder dat demontage van carter etc. nodig was.

Scheelt in de kosten en ik heb geen last van brandende olielampjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een hele andere bijdrage aan dit onderwerp.

Bij mijn Passat 1.8 T, 1997, heeft Hartog Tuning, in Alkmaar, middels een alternatieve methode het zeefje gereinigd en ontdaan van vervuiling, zonder dat demontage van carter etc. nodig was.

Scheelt in de kosten en ik heb geen last van brandende olielampjes.

Zo zonder carterpan en wat is deze methode dan ?

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vind t wel zonde want ik rij al 1500 km bijna verder en alles klinkt prima.. En ik bedoel als het tog echt aan de oliedruk lag reageerde hij ook bij de nieuwe sensor net als voorheen maar dat deed die dus niet.. Lampje blijft maar aan als ik nog even een tijdje rijd met lampje aan.. Ook bij stationair maar zodra ik hem uit doe en weer aan verdwijnt hij.. Maar iemand vertelde me dat het mogelijk is dat ik 2 oliedrukschakelaars heb. Heeft iemand enig idee of dit klopt?

Dat idee had ik ook. Tot ik op de brenner stond.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, ik kwam tegen reparatiekosten van 1400,-... Een nieuw motorblok zag ik ook niet echt zitten. Toevallig eergister een 1.8T gevonden met meer opties en een nieuwere versie. Ook een AWT motor. Tog maar beter voor die gegaan. Een mooi koopje gedaan! Ben er ontzettend blij mee. Echter nadat ik hem had gekocht begon op de terugweg het ESP lampje en motormanagement te branden. Morgen even gauw aan de uitleesapparaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet niet hoeveel km op de nieuwe aanwinst staat? Anders even het zeefje vervangen en het Carter preventief schoonmaken?

Inderdaad, zou het voor de zekerheid maar controleren. Ook van de longlife interval afhalen en olie op tijd verversen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap dit werkelijk niet, bij een dergelijk signaal ga je toch op onderzoek uit?

Waarom meet (of laat het meten) je de oliedruk niet dan weet je het zeker.

Mocht er echt te weinig oliedruk zijn en je rijdt door is je hele blok naar de andere wereld geholpen.

Nee dit snap ik ook niet. Is een eeuwenoud probleem. Iedereen weet t en er wordt geadviseerd dit te doen. Dit lijkt er erg op een verstopte oliezeef. Daarbij een pomp en zou ook je nokkenassen controleren. De lagers ervan. Best kans dat die al schade hebben opgelopen.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vdub misschien een domme vraag maatje, maar wat houdt die LMM in? Ik wil het probleem zoizo weghebben want die lampjes storen en soms valt de motor uit als net wegrijd of start soms niet. Misschien dat je me een beetje kan helpen. Ik wardeer het zeker!

 

LMM = Luchtmassameter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke massameter zit erop.. Was echte niet de oplossing. Maar het is waarschijnelijk weer mijn thermostaat of de koelvloeistoftemperatuursensor zoals bij de vorige toen ik de momenteel niet rijdende passat heb gekocht. Ook gaf de uitleesapparaat dat aan maar ben het vergeten te melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden