Ga naar inhoud
  • 0

Oliedruk lampje.. Electronisch probleem of tog de oliepomp 1.8T.


Shqipemain7

Vraag

Hoii,

Ik was onderweg naar Nijmegen met een normale snelheid van 120 kmh. En opeens ging mijn oliedruklampje aan. Ik ben gelijk gestopt op de vluchtstrook en mijn motor uit gedaan. Oliepeil gecheckt en alles lijkt in orde. Ik besloot echter om rustig door te rijden maar

Ook om te kijken wanneer mijn lampje aanging. Wanneer ik bij een snelheid met 120 kmh bereikte ging hij aan (3x piepen, rood, knipperend lampje). Wanneer ik naar de 100kmh zakte ging hij echter uit. Ik was gelijk op onderzoek gegaan en las veel slechts. Oliepomp of oliezeef of zelfs beide. Vw dealer wilde 1000 euro voor het vervangen van de oliepomp. Na tijdje rijden ging hij uit. 2 weken zonder knipperend en vooral vervelend lampje gereden. Tot ik op een gegeven moment een tikje meer gas gaf en het lampje weer tevoorschijn kwam. Hij ging na iedere keer boven de 1500 rpm maar piepen en knipperen. Ik heb vervolgens de oude olie afgetapt want hij had zoizo al een verversbeurtje nodig. Ikging eerst ervan uit dat de olie zeef een beetje verstopt is geraakt dus heb ik de olie afgetapt en heb de carter gevuld met 2 liter diesel en zo een nachtje laten staan (niet laten lopen natuurlijk). Daarna wat dikker olie (5W40) erin gegooid met een nieuwe oliefilter. Echter bleef het lampje maar knipperen. We zijn inmiddels al 1000 km verder met lampje aan het rijden en getik of niks opmerkelijks te horen. Ik besloot om mezelf een nieuwe oliedruk sensor te kopen (die bovenop de oliekoeler zit). Vervolgens gemonteerd. Het lampje kwam NIET meer tevoorschijn! Een testritje gemaakt met een warme motor en de motor flink belast. Het lampje kwam nogsteeds NIET terug. Dus ik dacht dat daar het probleem was. Inmiddels al 1300 km verder zonder enige opmerkelijke omstandigheden van de motor of rijgedrag te merken! Maar echter gister was het weer raak toen ik wilde tanken in duitsland. Ik dacht ik ga eventjes testen wat hij op hoge snelheden doet. 160 kmh en hij ging aan. Bij de tankstation de motor en oliepeil nagekeken er weer niks bijzonders. Getankt en terug gereden in normale stand (120/130/140 kmh). Het lampje bleef UIT! Maar vandaag was het weer raak en zijn we inmiddels ongeveer 1500 km verder. Het lampje kwam terug toen ik een kickdown trapte op 130 kmh om in te halen... Wie kan me hier mee even uit helpen want ik heb echt het vermoeden dat er iets niet klopt met de sensoren of iets waarmee hij communiceert. Ik moet straks nog 2000 km heen en terug op vakantie en wat ik daar nog rijd dus ik wil er echt nog voordat ik ga achterkomen. Maar aangezien ik geen opmerkelijke dingen behalve het brandende lampje tegen kom, heb ik het vermoeden dat het niet echt iets groots zal zijn? Ik zou echt graag dringend hulp hiermee willen hebben voordat ik kosten voor niks betaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Vind t wel zonde want ik rij al 1500 km bijna verder en alles klinkt prima.. En ik bedoel als het tog echt aan de oliedruk lag reageerde hij ook bij de nieuwe sensor net als voorheen maar dat deed die dus niet.. Lampje blijft maar aan als ik nog even een tijdje rijd met lampje aan.. Ook bij stationair maar zodra ik hem uit doe en weer aan verdwijnt hij.. Maar iemand vertelde me dat het mogelijk is dat ik 2 oliedrukschakelaars heb. Heeft iemand enig idee of dit klopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap dit werkelijk niet, bij een dergelijk signaal ga je toch op onderzoek uit?

Waarom meet (of laat het meten) je de oliedruk niet dan weet je het zeker.

Mocht er echt te weinig oliedruk zijn en je rijdt door is je hele blok naar de andere wereld geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ga er maar vanuit dat het oliezeefje verstopt zit. Dit ga je niet schoon krijgen door er wat diesel in te gooien, die vervuiling zit heel vast. Of je wacht tot de motor echt schade oploopt, hoef je bij deze het filtertje niet meer schoon te maken.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou de verhaal van de dag.. De meesten zeiden waarom ik de oliedruk niet handmatig heb gemeten. Dit ben ik eerder vergeten te melden in het verhaal.. De oliedruk was in orde namelijk. Ennu dit.. Ikwilde weer een testritje maken rii duitsland. Tot 160.... Entoen gaf die het op.. Motor loopt nog maar tikt heel hard. Het wordt helaas een hele dure grap maar het is namelijk te begrijpen dat je na paar

Keer actie te ondernemen tog vertrouwen hebt gewonnen en uiteindelijk ermee door gaat.. Ikheb mijn lesje geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had allemaal voorkomen kunnen worden om toch eerst wat onderzoek te doen. De antwoorden die hier gegevens zijn kan je aanneming dat dat klopt, de meeste werken dagelijks met deze motoren.

 

Snap even niet waarom ff lekker in Duitsland te gaan trappen om te top te bereiken terwijl het olie lampje op je deasboard stond te flikkeren. Nu heb je heel je blok aan stront gereden en Nh zullen er wel paar lager eruit liggen.

 

Gelukkig wel wat van opgestoken. Misschien een ander blok erin? 1.8T zijn er genoeg.

aangepast door Schippersss
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou de verhaal van de dag.. De meesten zeiden waarom ik de oliedruk niet handmatig heb gemeten. Dit ben ik eerder vergeten te melden in het verhaal.. De oliedruk was in orde namelijk. Ennu dit.. Ikwilde weer een testritje maken rii duitsland. Tot 160.... Entoen gaf die het op.. Motor loopt nog maar tikt heel hard. Het wordt helaas een hele dure grap maar het is namelijk te begrijpen dat je na paar

Keer actie te ondernemen tog vertrouwen hebt gewonnen en uiteindelijk ermee door gaat.. Ikheb mijn lesje geleerd.

Zonde. Een duur lesje helaas.

Hopelijk valt de schade mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou de verhaal van de dag.. De meesten zeiden waarom ik de oliedruk niet handmatig heb gemeten. Dit ben ik eerder vergeten te melden in het verhaal.. De oliedruk was in orde namelijk. Ennu dit.. Ikwilde weer een testritje maken rii duitsland. Tot 160.... Entoen gaf die het op.. Motor loopt nog maar tikt heel hard. Het wordt helaas een hele dure grap maar het is namelijk te begrijpen dat je na paar

Keer actie te ondernemen tog vertrouwen hebt gewonnen en uiteindelijk ermee door gaat.. Ikheb mijn lesje geleerd.

wel, ik weet niet hoe dat in .NL uitkomt, maar 'n 3bg met 'n motorblok dat om zeep is, is hier economisch total loss...

 

we hebben je gewaarschuwd he :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en lagerschalen zijn nooit de oorzaak van te weinig oliedruk.. de aanzuigzeef die verstopt zit is de boosdoener, gevolg is een defecte turbo en evt nokkenas- krukaslagers die vastlopen.

 

ALS je je oliedruk al gemeten had, wat heb je dan gemeten qua druk..?

 

Het meest domme is nog dat er een heel aantal mensen je hebben gewaarschuwd dat de boel stuk zal lopen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De oliedruk was bij stationair boven de 1,5 en volgens de fabriekscoorschriften is dat goed. Dus zo nam ik het idd aan. Ik ben zeker gewaarschuwd maar ik

Vind het nog steeds echt vreemd waarom ik geen melding tijdelijk kreeg nadat ik mijn sensor had vervangen. En ik heb zonder melding erna ook 160/170 kmh gereden zonder enige melding.. De dag erna ook geen melding.. Pas toen ik een kickdown trapte op 130'weer een dag later kwam de melding pas terug. Vind het allemaal wel erg vreemd. Natuurlijk mijn fout dat ik tog te lang door bleef rijden, maar ook weer valse hoop kreeg door de sensor en een monteur die het me ook vertelde.. Nja, vandaag even tijdelijk een passat 1.9tdi uit 97' gehaald en mijn 1.8t naar mijn garage gesleept. Na de vakantie hopelijk aan de slag om haar weer tot leven te brengen! Tenzij ik er nog achterkom dat het allemaal wel bog scheelt. Want krukaslagers? Daar hebje nog wel wat tijd voor nodig bij een 3bg heb ik begrepen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het oliedruklampje/melding gaat branden als de oliedruk bij 1500rpm lager is dan 2,5Bar, je kan dus wel 1,5B hebben bij stationair, maar als er bij 1500rpm of hoger nog steeds maar 1,5Bar is loopt de boel echt stuk..

Zolang je em onder de 1500rpm houd zal het lampje ook uitblijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vdub dat was dus het geval niet bij mij.. Of hij ging aan boven de 1500 rpm en hij bleef aan tot ik de auto uitzette of nadat ik de sensor vervangde ging hij helemaal niet aan een tijdje. Dus ik ook wel te begrijpen dat ik hoop door de sensor kreeg snapje? Mja helaas.. Hij staat nu in mijn achtertuin die ik gister geschorst heb.. Zonde.. Maargoed, zodra ik terug ben direct aan de slag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden