Ga naar inhoud
  • 0

Volkswagen PASSAT 2000: airco koelt niet meer na tijdje


passsat

Vraag

Hallo,

Sinds een aantal jaren heb ik het volgende probleem:
De airco heeft de eerste jaren dat ik deze auto had altijd erg goed gewerkt, maar nu is het zo dat als ik de airco inschakel bij warm weer (climate control AUTO op 18 graden) dat deze in het begin goed koelt. Er wordt dan ook hard geblazen uit de roosters. Na zo'n 3 kwartier is het blazen wat zachter geworden en komt er ook bijna geen koude lucht meer uit de roosters. Op een gegeven moment is het met heet/warm weer gewoon bijna ondoenlijk om uren richting het zuiden te rijden... De airco heb ik 2014 en 2015 wel bij laten vullen, maar dit heeft geen verschil gegeven. 
Vorige zomer viel het me op dat er na een uur af en toe waterdamp uit de roosters kwam zetten.

Een garage en Pouw Zwolle hebben er al een keer naar gekeken, maar die constateren alleen een goede koeling (in het begin dus...) en hebben er behalve bijvullen niets aan gedaan. Voordat ik allerlei zaken laat uitproberen door garages wat me wellicht veel gaat kosten zonder resultaat (want heb al diverse zaken gehoord wat het zou kunnen zijn van monteurs) ben ik benieuwd of iemand uit ervaring weet wat dit zou kunnen zijn of tips wat het beste geprobeerd kan worden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

 

Volkswagen PASSAT
bouwjaar: 2000
brandstof: diesel
motorcode: AHU
cilinderinhoud: 1900cm3
vermogen: 66kw

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

airco gewoon eens een goede onderhoudsbeurt laten geven. Koude middel verdwijnt na een aantal jaar.
ook heb je kans dat de airco ventilator bij de motor stuk is.

Deze zit rechtsvoor.

Als je voor de auto staat met je neus naar de motor toe, is het de linkse van de twee.

Deze zou aan moeten springen als je motor start en de airco op LO zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de reacties! :-)

 

Koudemiddel heb ik afgelopen jaren meerdere malen laten bijvullen zonder enig verschil.

De airco ventilator draait wel goed.

 

Weet iemand een goede airco specialist in regio Deventer / Zwolle?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb in het verleden een Seat Altea gehad, en kreeg toen hetzelfde probleem met de airco. Eerst werkte het goed, na een tijdje steeds minder en uiteindelijk niet meer. Als ik vervolgens een tijdje in stadsverkeer reed begon de airco weer te werken (@@passsat: herken je dat?). Toentertijd meerdere keren bij de dealer geweest, die kon niets vinden. Op een gegeven ogenblik vroeg een monteur me de auto aan de kant te zetten als de airco weer uitgevallen was. Hij vroeg of ik dan wilde kijken of er op een bepaalde leiding ijsaanslag te zien was, dat was inderdaad het geval.

 

De betreffende monteur trok daaruit de conclusie dat één van de temperatuursensoren defect moest zijn. Gevolg was dat na verloop van tijd door de ijsaanslag kleppen dicht gingen zitten (?), daardoor viel de airco uit en kwam er eerst steeds minder koele lucht in de auto en daarna alleen warme lucht. Als ik vervolgens in stadsverkeer reed ontdooide de leiding met ijsaanslag kennelijk (minder koeling dan wanneer er op de snelweg wordt gereden?), waardoor de kleppen weer open gingen en de airco weer begon te werken. Uiteindelijk is de sensor vervangen, probleem opgelost! Weet alleen niet of er één sensor is vervangen of meerdere, ik dacht eentje.

 

Wat ik hierboven heb geschreven is wat me toen is verteld door de monteur die het euvel heeft verholpen. Excuses als er dingen in het verhaal staan die technisch niet kunnen of niet kloppen, maar wie weet heb je er iets aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een airco specialist heeft er naar gekeken en constateerde inderdaad dezelfde symptomen (begin goed koelen, na een tijdje wordt het slechter).

Daarop heeft hij geconstateerd dat de 2 leidingen van/naar verdamper bevriezen en daarmee dus ook de verdamper. Conclusie was dat er wellicht vuil/vocht in de verdamper aanwezig was en hij heeft daarop geprobeerd om de verdamper te reinigen dmv doorspuiten oid. Volgens hem heeft dit niet 100% geholpen, want als je de Climatronic op LOW zet (1 standje lager dan 18) dan bevriezen de leidingen alsnog. Als je de Climatronic dan weer op 18 graden zet ontdooien de leidingen volgens hem weer.

 

Volgens hem ligt het sowieso aan de verdamper, maar vervangen is dus nogal een dure aangelegenheid. Zou dit toevallig nog wat anders kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook heb ik tijdens vakantie laatst het volgende geconstateerd; na een tijd koelen komt er bijna geen lucht meer door de roosters zetten en het wordt warm in de auto. Als ik dan de airco uitschakel en veel lucht laat blazen komen er op een gegeven moment kleine brokken ijs door de roosters heen geblazen.

aangepast door passsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden