Ga naar inhoud

Roetfilter vanaf 1-7-2017 weer verplicht


bert888

Aanbevolen berichten

Ze moeten dan wat doen aan de belasting over de belasting van brandstof (accijns). Dat maakt het dan al wat aantrekkelijker om in benzine te rijden. Ik zou dan ook wel voor benzine kiezen omdat het goedkoper is, ook bij hoge kilometers. Maar blijkbaar is een dergelijke gedachte te hoog gegrepen ofzo

Laat ze dan voor lpg rijden een minimale mrb vragen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moeten dan wat doen aan de belasting over de belasting van brandstof (accijns). Dat maakt het dan al wat aantrekkelijker om in benzine te rijden. Ik zou dan ook wel voor benzine kiezen omdat het goedkoper is, ook bij hoge kilometers. Maar blijkbaar is een dergelijke gedachte te hoog gegrepen ofzo

Wie zegt dat op benzine rijden schoner is? Je kunt met een apparaatje bij de uitlaat gaan meten, maar dan heb je natuurlijk nooit alles meegenomen in de berekening of het één schoner is dan het ander. Hoe lang gaat de motor mee, hoe schadelijk is het produceren van de auto, hoeveel energie kost het om die honderden kilo's aan accu's te verplaatsen (hybrides) en te produceren, wat zijn de gevolgen voor het milieu per type aandrijving op langer termijn.

 

Kijk, je kan zeggen dat een glazen colafles beter is dan een plastic fles omdat je hem goed kan hergebruiken en glas duurzamer is dan plastic. Maar glazen flessen zijn ook veel zwaarder en moeten vervoerd worden, maar ook gewassen worden en ga zo maar door. Als je de flessen naast elkaar zet en verder nergens naar kijkt dan lijkt een glazen fles veel milieuvriendelijker, maar als je het totaalplaatje berekent (de levensduur van de beide flessen per genuttigde liter cola) dan kan het heel anders uitpakken.

 

En zo is het nu met auto's ook. Zet je ze naast elkaar en kijk je verder nergens naar dan lijkt een hybride auto veel schoner. Maar het totaalplaatje is helemaal niet inzichtelijk.

 

Maar goed, ik blijf daarnaast van mening dat het niet zoveel uitmaakt of wij met ons dieseltje rondtuffen. Vliegtuigen en schepen zijn grootverbruikers en de industries in China en Amerika zijn zo vervuilend dat het allemaal geen zoden aan de dijk zet als wij zouden overstappen op benzine. En als we het dan hebben over het verschil met of zonder roetfilter dan valt dat helemaal in het niet met de totale uitstoot op aarde. Ik zou me als politici, tot hoever ik ze überhaupt serieus neem, ergens anders druk over gaan maken. Bijvoorbeeld over de gevolgen van het nieuw te openen vliegveld in Lelystad met alle gevolgen van dien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment maken ze diesel rijden alleen maar duurder op de brandstof prijs na. Mijn punt is niet dat ik benzine wil rijden; het liefst niet zelfs! Maar als ik moet denken aan mijn portemonnee en ze zitten constant te zeiken over hoe vervuilend diesel is, Dan vind ik benzine prima als ze dan ook logische maatregelen nemen daarvoor.

 

Ik ben het verder volledig met je eens @@Tarabass , zoals ik eerder zei is het allemaal krom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, voor velen is het moeilijk te accepteren blijkbaar, maar de diesel is nu eenmaal de smerigste brandstof voor transport middelen die er is.

Geen enkele brandstof is schoon, laten we daar duidelijk over zijn, ook EV's hebben een Carbon footprint, net als een stuk vlees.

Maar well to wheel blijft de EV het schoonst, daar zijn al uitgebreide onderzoeken naar gedaan.

Zelfs een EV op kolenstroom is 30% schoner dan een vergelijkbare ICE.

En met name het effect op de directe omgeving is een enorm pluspunt.

Maar het zal nog wel een jaar of 20-30 duren voor de transitie in volle gang is, dus de verstokte diesel rijder heeft nog even tijd om aan het idee te wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet alleen mensen niet dwingen om wat anders te kopen.. Het verbieden van auto's zonder roetfilter in steden bijv. is voor lang niet elke bestuurder weggelegd financieel.

Momenteel kunnen alleen zakelijke rijders een EV/Pih 'betalen', ik denk dat de winst alleen, juist te halen valt bij de particuliere bezitters die de auto gebruiken voor de boodschappen etc, die kunnen de meeste Pih's nl op de accu doen.

 

Gevolg van veel electrisch rijden zometeen is dat er ineens veel minder belastinggeld binnen komt op brandstoffen waar ze dan zogenaamd geen rekening mee hadden gehouden, dus wordt er extra belasting op electra gerekend.

Dan ben je thuis, met of zonder EV/Pih ineens een euro per kWh stroom kwijt ipv 13ct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Laat Nederland eerst maar hun energie voorziening van kolen en gas naar duurzaam brengen. En dan niet met bijmengen etc.

Tevens ook het netwerk aanpassen dat we tenminste wat kunnen terug leveren.

Dan is EV of waterstof de enige schone oplossing. Maar zonder de grote aanpassingen is de uitstoot echt niet beter. 

 

Als je nu al hoort dat bij sommige PV eigenaren de installatie op sommige momenten uit wordt gezet om het netwerk te ontlasten..

Das toch de omgekeerde wereld. jan modaal probeert wat te doen en wordt door de grote partijen weg gezet.

 

Ik zou het graag zien dat we meer energie uit de zee zouden halen. Eb/vloed, stromingen, zout/zoet water.

Zoveel energie mogelijkheden die in de kinderschoenen staan.

Met de juiste insteek kan dit Nederland economisch stuk verder helpen. 

 

Waar ik me wel aan stoor is de lease rijders met een phev of dergelijke en eigenlijk alleen maar benzine rijden.

Hele doel van dat soort auto's is gewoon weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden