Ga naar inhoud

Ervaring na software update sjoemelsoftware


Fopperr

Aanbevolen berichten

Ja... zal aan mijn rijgedrag liggen.

 

Rij veel snelweg en dat telt toch flink aan. Wat op zich wel knap is want op de snelweg rij ik bij 130 ca 5.5L op de 100Km. Op de binnen wegen 3,5L op de 100km, ik accelereer niet raar, rij enkel wat meer kortere stukken als voorheen. Toch vreemd

 

Voor de software update reed ik bijna 1200km op een tank, nu 1050... dus ga er duidelijk op achteruit.

 

Rijd je wel nog steeds evenveel km op de snelwegen? Er zijn veel factoren wat invloed hebben erop.

 

Ik rijd op een volle tank 1300km als ik snelwegen rijd. Gebruik ik auto alleen voor woon/werk verkeer dan haal ik de 800-900km. Dankzij mijn zware voet :)

 

Het kan best kloppen dat de software update voor een hoger vebruik zorgt, daar niet van... Moet die van mijn nog update, ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel nu om te wachten met chippen van 1.6tdi tot op heden nog geen info ontvangen dat de update uit is wel vorige jaar dat ze er mee bezig waren. Vind dat wel vreemd. Iemand meer info over locken van 1.6 tdi ecu's

 

Ik heb al wel een uitnodiging ontvangen maar wou eerst de kat even uit de boom kijken. Wat ik hoor/lees zijn de korte termijn gevolgen niet altijd even positief. Op bijv. Duitse fora wordt dit onderwerp ook veel besproken. Klachten zijn hoger verbruik, veel meer regeneraties, EGR foutmeldingen etc. Wat betreft lange termijn gevolgen, hier is nog moeilijk antwoord op te geven maar ik waag me er nu niet aan.

Vandaar de keuze hem uiteindelijk nu toch maar te laten chippen zonder sjoemelupdate te laten uitvoeren. ECU is gelockt en zal moeten worden unlockt voordat tuner ermee aan de slag kan. Als je auto al gechipt is en je wilt langs de dealer voor de sjoemel-update en hem later weer laten chippen is het niet zo van even langs de tuner die zet de de software wel even 1 op 1 terug. Tuningssoftware wordt gemaakt op basis van de software die op dat moment in de auto aanwezig is en dat is in deze gevallen dus verschillend. Voor kleine vergoeding kunnen ze dat wel weer aanpassen, misschien dat dat verschilt per tuner.

Nu schijnt dat er bij chiptuning niets wordt gedaan aan bijv regeneratie cycli. Dus is de sjoemelupdate gedaan je auto sowieso vaker blijft regenereren ook al is die later gechipt? Wel wordt bij chiptuning vaak de EGR dichtgezet en treedt alleen in werking tijdens regeneratie.

aangepast door Wim_d_j
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister is mijn wagen naar de dealer geweest voor controle van de update.
mijn klachten

- veel hoger verbruik

- slecht starten bij vorst

 

Alles uitgelezen en waarden zijn doorgegeven aan TD van Volkswagen (lees PON :neutral: )

Enige wat ze konden vinden is dat verstruiver één een heel klein beetje afwijkt, maar binnen de toleranties.

ook de gloeibougies doen netjes hun werk. 

Blijkbaar zit dit allemaal tussen mijn oren (ook al start de wagen slecht, dan ligt dat aan mij....)

Enige oplossing die Volkswagen nog biedt is het vervangen van de verstuiver á heel veel geld. En of het probleem daarmee opgelost is kunnen zij daarmee niet garanderen.

 

Kortom, ik heb heel veel spijt dat ik de software update heb laten uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@comfortcruiser

Er zit niet veel anders op. Alleen vind ik het wel zuur dat Volkswagen zo laconiek hiermee omgaat.

Het zou de klant niets kosten en geen nadelige gevolgen.... ja ja

(De subdealer waar ik geweest ben heeft mij goed geholpen)

Voordat ik ga tunen moet ik wel eerst weten of de start problemen daarmee ook verholpen worden en of het regenereren ook weer op het oude nivo komt.

Anders moet ik ook nog eens roetfilter laten weghalen en weet niet of ik wel zo drastisch wil gaan.

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dit dan mannen.

Volkswagen vergoedt chiptuning na software-update

Iemand die de zaak bedot heeft ga ik echt niet verdedigen

.vw in deze als de grootste ter wereld zal ook daar zonder blijven groeien.goede marketing achteraf bekeken toch?

Het enige wat echte waarheid is is dat ze mooi wagens maken net als audi.goed ineengezet maar ingehaald door hun eigen leuze...vorspr...we kennen het allemaal.als je iets beloof probeer je het waar te maken en het doel heiligd de middelen maar in dit geval iets te grootschalig( allemaal mijn mening)

aangepast door rob 44
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen maandag is mijn wagen bij de VW service dealer geweest. Daar hebben ze de wagen uitgelezen en proefgereden. Helaas konden zijn de zaken die ik geconstateerd had (hoger verbruik en slecht starten bij vorst) niet herleiden

Het enige wat zij konden vinden was een klein verschil kwa inspuithoeveelheid bij de eerste verstuiver. tov 2,3 en 4. Echter was dit binnen alle toleranties.

As woensdag wordt door Cardrik tuning in Friesland de laatste software stand van voor de update weer terug geplaatst. Als alles dan goed is wil ik de wagen laten tunen door Cardrik tuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele weken terug ook update gehad.

 

Of het nu in het hoofd zit of de auto nu werkelijk anders rijdt ... :s

 

maar volgens mij schakelt de DSG veeeel vlugger naar een hogere versnelling of blijft er toch heel lang "hangen", dus veel tragere respons als je gas geeft.

 

Ik weet niet meer wanneer die vroeger terugschakelde, maar nu schakelt die pas terug naar 5de als ik onder de 60km/u kom. :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Software van de DSG is niet veranderd. Koppelverloop van de motor zalwel veranderd zijn, waardoor het schakelgedrag iets anders is geworden. Zelf heb ik dat niet zo gemerkt.

Meer de andere problemen met brandstofverbruik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen maandag is mijn wagen bij de VW service dealer geweest. Daar hebben ze de wagen uitgelezen en proefgereden. Helaas konden zijn de zaken die ik geconstateerd had (hoger verbruik en slecht starten bij vorst) niet herleiden

Het enige wat zij konden vinden was een klein verschil kwa inspuithoeveelheid bij de eerste verstuiver. tov 2,3 en 4. Echter was dit binnen alle toleranties.

As woensdag wordt door Cardrik tuning in Friesland de laatste software stand van voor de update weer terug geplaatst. Als alles dan goed is wil ik de wagen laten tunen door Cardrik tuning.

Hebben ze al eens je accu capaciteit gecontroleerd??

Wij hebben met onze ex-Fiesta ook een dergelijke zoektocht gehad,

4 nieuwe gloeistiften, zwaar reinigingsmiddel voor de verstuivers, al was

het nevelbeeld keurig, chiptuning maakte geen verschil....totdat in de winter,

en toen waren we al 1 jaar bezig, de meters uitsloegen bij het starten.

Bij Ford betekent dat in 99% van de gevallen: accu defect.

Bleek nog maar 40% van zijn capaciteit te hebben, daarna nieuwe en iets grotere

erin, starte zeer rap en geen rookpluimpjes meer bij het starten.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heeft het de schijn ervan dat die nog goed is, helaas al wel te vaak gezien dat ook nieuwe

accu's zeer rap defect kunnen raken.

Die van de Fiesta was 2,5 jaar oud, daarvan verwacht je het ook niet direct, maar was dus al 60%

kwijt.

 

En te lage spanning kan voor zeer vreemde klachten zorgen.

Voor jouw garage zou dit gewoon een service kwestie moeten zijn, even de meter erop, en binnen

20 sec weet je waar je aan toe bent....zou zonde zijn als je allerlei zaken laat vervangen en uitvoeren,

terwijl het een accu is .....spreekt iemand uit ervaring  :mrgreen:

aangepast door DexterXL
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden