Ga naar inhoud
  • 0

foutcode 18000; ECU of sensor?


Thijs

Vraag

Vandaag schoot mn auto (3C 2.0 TDI BKP) af en toe bij het starten in noodloop. Bij herstarten verdwijnt de noodloop 9 van de 10 keer. Soms komt ook de melding 'emission workshop' in het display. Ik heb de volgende foutmelding:

 

Address 01: Engine        Labels: 03G-906-018-BKP.clb

   Part No SW: 03G 906 018 CD    HW: 03G 906 018 CD

   Component: R4 2.0l PPD1.5 G    9627  

   Revision: --H05---    Serial number: VWZCZ000000000

   Coding: 0000072

   Shop #: WSC 00355 211 84888

   VCID: 69D95B2F408C395623D-803C

 

1 Fault Found:

18000 - Altitude Sensor / Boost Pressure Sensor 

            P1592 - 006 - Implausible Correlation

             Freeze Frame:

                    Fault Status: 01010001

                    Fault Priority: 1

                    Fault Frequency: 1

                    Reset counter: 208

                    Mileage: 253384 km

                    Time Indication: 0

                    Date: 2016.06.27

                    Time: 16:49:54

 

             Freeze Frame:

                    RPM: 0 /min

                    Text:    176    Nm            

                    Speed: 0.0 km/h

                    Text:  0.0    %               

                    Voltage: 12.77 V

                    Text:    998    hPa           

                    Text:   1210    hPa           

 

Nu geeft VCDS dus een foutmelding op de turbodruksensor, maar het onderdeel dat aangegeven wordt (03G 906 018 CD ) is de ECU.

 

Waar zou ik nu in moeten zoeken?

 

aangepast door Thijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

de gegevens van de turbo druk sensor zullen wel binnen komen in de motor ECU, wil nog niet zeggen dat daarom de motor ECU defect is.

Kan even goed de turbo druk sensor zijn die bijna defect is maar kan ook de variabele schoepen verstelling zijn die soms vast komt te zitten door vervuiling en hierdoor een onaanvaardbare druk waarneemt. Of iets anders mis met de turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

18000/P1592/005522 - Altitude Sensor / Boost Pressure Sensor: Implausible Correlation

 

Possible Symptoms

  • Malfunction Indicator Light (MIL) active

Limp Mode active

Possible Causes

  • Ground Spots corroded

Wiring from/to Boost Pressure Sensor (G31) faulty

Boost Pressure Sensor (G31) faulty

Possible Solutions

  • Check/Clean Ground Spots

Check/Replace Wiring from/to Boost Pressure Sensor (G31)

Check/Replace Boost Pressure Sensor (G31)

Special Notes

  • When found in 2.0l TDI-PPD, check for matching TSB/TPI (i.e. VW TPI 2012601 and/or 2026831).

    • Check/Clean Ground Spots

  • Check/Replace Wiring Harness for Boost Pressure Sensor (G31) and Intake Air Temperature Sensor (G42)

Check/Update Engine Control Module Software/Firmware

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

thx Peter! ik heb inmiddels de NL vertaling ook gevonden op de site van Gerrit Speek

 

Mogelijke verschijnselen: Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen defect
  • Aarding gecorrodeerd
  • Sensor Turbodruk (G31) en/of Sensor Barometrische Druk (F96) defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check aarding
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang Sensor Turbodruk (G31) en/of Sensor Barometrische Druk (F96)
Extra info:
  • Sensor Barometrische Druk (F96) (atmosferische druk)
  • Laaddrukregeling (G31) (sensor turbodruk)
  • Het 'waarom' van deze foutcode is eenvoudig: de verhouding tussen de turbodruk en de barometrische druk (druk buitenlucht) klopt niet. Maar het kan lastig zijn de oorzaak te vinden
  • Deze code is negen van de tien keer een bedradingsprobleem of verkeerde/defecte sensor turbodruk (G31) (MAP sensor). Maar het kan ook de ECU zelf zijn als de sensor voor de atmosferische druk daarin zit
  • De sensor barometrische druk (hoogtesensor, sensor atmosferische druk) (F96) gaat zelden kapot
  • Indien aangetroffen in een 2.0 lt TDI-PPD (BMN), check TSB (Technical Service Bulletin) / TPL's (Technical Problem Solution) eerst
    • Mogelijke oorzaken: fout in software, te hoge weerstand in de bedrading, aarding gecorrodeerd
    • Mogelijke oplossingen: check / update software van de ECU, check bedrading van/naar Sensor Turbodruk (G31), check aarding op corrosie

 

Morgen dan eerst maar eens de turbodruk sensor vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Check eerst de bekabeling maar eens. De boom bij de startmotor. Als je de auto stationair laat lopen en dan aan de kabelboom duwen en trekken.

 

thx voor de tip! De sensor zit nog in de verpakking, wie weet heb ik m niet nodig. Ik lees her en der dat foutcode 18000 idd regelmatig een kabelprobleem is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jawel na bijna 10 jaar en 300.000 kilometer ken ik de passat wel een beetje. :mrgreen:

 

Je bent er nog niet, moet wel gerepareerd worden.

Dat repareren niet vergeten he in je enthousiasme. Fijn dat het nu opgelost is. Dat is nu het mooie van een levend forum.  

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja van t weekend ga ik wat uitgebreider op onderzoek uit, op het eerste oog kon ik geen enkele beschadigingen / scheuren / breuken / geschuurde oppervlaktes aan kabels ontdekken.

maar het leek me wel de moeite om alle bekabeling in het vooronder eens aan een optische inspectie te onderwerpen. Tot op heden is de foutmelding weg gebleven

 

bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden