Ga naar inhoud
  • 0

passat 2001 PD 1.9 tdi 77kw gaat in noodloop


frankrs

Vraag

Ik rijd een vw passat van 2001 een PD 1.9 TDI met 540000 km op de teller.

Ik heb inmiddels op dit forum wat gelezen en daarom de vacuumslangen bij de n75 klep vervangen en de klep zelf ook vernieuwd.

Dit gaf geen grote verbetering.Ik heb ook gelezen dat hier een turbo op zit met variabele geometrie die intern wel eens vast komen te zitten.

Daarom heb ik de vacuumslang van het bedieningspotje die de regelstang van de verstelbare turbo bediend eraf gehaald en met een tangetje de stang een tijdje op en neer bewogen.

Alles terug gebouwd(luchtfilteraanzuigslang) en een testrit gemaakt en direct een groot verschil.

Hij gaat nu in noodloop bij 90 a 100 km/uur en eerst al tijdens het optrekken in de tweede en derde versnelling.

Ik heb er gisteren turbo cleaner van het merk JEPP in gedaan en ga nu eerst mijn tank eens leeg rijden.

Ik heb ook nog diverse filmpjes gevonden op Youtube hoe zo een turbo gereinigd word met Mr Muscle ovenreiniger.(Zonder deze te demonteren) https://youtu.be/J6b1R0k9BFE

Deze is via de EGR ingang andere doen het via turbo uitgang/uitlaat

 

Wat ik nog zou willen weten is hoeveel vacuum het slangetje op het bedieningspotje zou moeten geven om het regelstangetje te kunnen bewegen.

Als ik bij stilstand de motor flink wat toeren laat maken beweegt het stangetje niet.Normaal of niet?

 

Gr Frank

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Matthijs

 

Ik heb gekeken tijdens het starten en stangetje beweegt helemaal niks.

Met een tang kan ik de stang op een neer bewegen tot min en max positie dus dit is voor mijn gevoel los genoeg.

Misschien slangetje verkeerd aangesloten bij wisselen slangen en n75 klep..Ga het nog eens nalopen, of nog ergens een vacuumlek.

Zal hem tevens eens laten resetten en uit laten lezen.

 

Gr Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag naar garage geweest en de storingslijst laten resetten en een rondje gereden.

Ik had weer vermogen zoals het hoort totdat ik rond de 100 km/uur reed en hij in noodloop ging.

Terug naar garage en uit laten lezen.

Enkel deze storing

17964 charge pressure control negative deviation p1556 3500

 

Gr Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanavond even een bypass gemaakt 

De harde vacuumslang die van de n75 klep naar de klep loopt die de egr bediend direct op de vacuumpomp aangesloten 

Ik had direct een heel andere auto.(zo heb ik al jaren niet meer kunnen rijden)..dus toch nog ergens een slang die lek is.

Net nog de slang afgekneld die het vacuumpotje van de egr bediend dit gaf geen verschil.

Morgen verder zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een aanvulling hij ging bij 155 km/p uur nog wel in noodloop.

 

Vraag kan ik op een simpele manier de klep die de egr bediend uit het systeem laten?

Er loop ook een vacuumleiding naar een klep die koelvloeistof naar het brandstoffilter stuurt  (word door dezelfde klep bediend die de egr aanstuurt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Vdub

Klep word gestuurd door vacuum.

Door het vacuum verlies had hij niet meer genoeg vacuum om regelbare turbo te bedienen.(Het was simpelweg niet krachtig genoeg meer)

Doordat ik de regelklep(N75) van de turbo direct op de vacuum pomp aangesloten had wist ik meteen aan welke kant het probleem zat.

Aan de rechter kant waar de egr regeling zit en de bewuste klep waar het membraan van kapot was.

Deze heb ik zolang afgesloten en heb er alweer een paar km op zitten zonder problemen.

Storing was te lage turbodruk..waarschijnlijk door het niet verstellen van de regelbare turbo.

 

Gr Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden