Ga naar inhoud
  • 0

Ervaring - Verkeersinfo (Discover Pro) via mobiele hotspot


Brambo

Vraag

De Discover Pro navigatie/mediasystemen (en wellicht ook andere versies) hebben de mogelijkheid om de (wifi) hotspotfunctie van je mobiele telefoon te gebruiken om contact te maken met internet. Daardoor komen allerlei diensten beschikbaar, voor mij is de uitgebreide verkeersinformatie het meest interessant.

 

Ik heb de ervaring dat dit best snel ge-update wordt, betrouwbaar en behoorlijk gedetailleerd is. Zo zie je ook allerlei N-wegen met incidenten, niet alleen de A-wegen.

TMC (info via radio) is helaas een drama. Dit heeft niet zozeer een technische oorzaak, maar om een of andere reden heeft dit in NL nooit echt lekker gewerkt.

 

De online-info heeft me al een aantal keer netjes om een file geleidt. In het begin vraag je je af waarom je op wegen door dorpjes terechtkomt waar de beschaving nog niet is doorgedrongen, maar als je dan in de verte de snelweg ziet die compleet vast staat, wordt het wel duidelijk :smile:

Enig minpunt is, dat het prettig zou zijn als de navigatie vooraf zou melden/voorstellen dat er een alternatieve route met minder verkeersdrukte is gevonden. Nu gebeurt dit rerouten volledig zonder dat je het in de gaten hebt.

 

O.a. iPhones schakelen steeds de hotspotfunctie uit als die niet gebruikt wordt gedurende 1 minuut, die moet je dan bij instappen handmatig activeren (even naar het hotspot-instelscherm is voldoende). Omdat ik dat onhandig vind en ook nogal eens vergeet, zocht ik naar een alternatief. Dit heb ik gevonden in de vorm van een Huawei E8372h-153

 

 

SIMkaartje erin, eenmalig configureren op de laptop en dat is het. Ik heb hem in het vakje onder de armsteun van de voorstoelen geprikt. Daarin zat eerst de USB stick met muziek, maar doordat er in de nieuwe stick tegelijkertijd ook een micro-SD kaartje kan, heb ik daarop alle inhoud gezet. Resultaat is dat de stick nu de verbinding verzorgt tussen navigatiesysteem - internet en ook herkend wordt als een normaal USB (media-)device. Zodra je het contact inschakeld, start de Wifi hotspot en je Discover zal hierop vanzelf inloggen. Contact uit = USB spanningsloos, dus geen kans op dataverbruik tijdens stilstand.

 

Ik gebruik op dit moment een prepaidkaartje, de hoeveelheid data die verstookt wordt is uiteraard afhankelijk van je autogebruik. De ervaring tot nu toe is dat de meeste ritjes 1 à 2 cent kosten aan data (Simyo, € 0,15 / MB). Langere ritten komen wat hoger uit, 3 tot 5 cent. Korte ritjes worden naar beneden afgerond op 0 cent :wink:

Ik kom dan met mijn rijgedrag op ca. € 15...€20 per jaar aan kosten. Wel heb ik alle andere diensten uitgeschakeld om onverwacht dataverbruik te voorkomen. Buiten NL is het uitkijken, omdat dataroaming nog (relatief) duur is. Bij Simyo prepaid is dataroaming onmogelijk trouwens. Voor de vakantie zal ik dan iets anders moeten regelen.

 

Dit stickje heb ik van Ebay.de (Edit: ook op Ali aangetroffen voor $34), waar hij zo rond de € 40...€45,- kost. Vooral vanuit Rusland worden deze nogal eens aangeboden (nieuw, maar "brand labeled" op een of andere voor ons onbekende Russische provider en vervolgens ge-unlockt door de verkoper). Gratis verzending, dat overigens wel even duurde... Via Paypal dek je automatisch evt. risico voor niet-leveren af.

 

Andere merken/types zullen ongetwijfeld ook werken, maar let op dat als je hem buiten de EU koopt, de versie die je kiest ook geschikt is voor EU-frequenties (2G/3G/4G/LTE, etc.). Dit staat er dan meestal specifiek bij.

 

Heb je een SIMkaart met een grotere (/goedkope) hoeveelheid data, dan zou je deze stick ook meteen als hotspot voor bv. de passagier(s) kunnen gebruiken, er kunnen namelijk max. 10 clients tegelijkertijd actief zijn.

 

Edit dec '18: Roaming doorgestreept etc.

aangepast door Brambo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

hoe doe je dat beperken tot alleen de route? bij mij haalt hij altijd eerst alles op, voordat ik bovenaan alleen "route" kan kiezen

Dat deed mijn vrouw toen we aan het rijden waren. Hoe ze dat gedaan heeft moet ik maar gaan uitzoeken dan of het inderdaad een voor altijd optie was of dat het op dat moment maar was en hij dus standaard eerst alles binnen haalt.

Kom ik nog op terug dan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat deed mijn vrouw toen we aan het rijden waren. Hoe ze dat gedaan heeft moet ik maar gaan uitzoeken dan of het inderdaad een voor altijd optie was of dat het op dat moment maar was en hij dus standaard eerst alles binnen haalt.

Kom ik nog op terug dan.

 

dan weet ik het wel, dat doe je rechtsboven, maar daarvoor moet hij eerst alles binnenhalen en dan filter je alleen de zaken op de eigen route eruit en laat die zien, de rest wordt dan verborgen.

Ook de volgende keer start hij weer met alles, dit is namelijk 1 van mijn irritatie puntjes die ik al bij de nieuwe Columbus had (is discover pro bij Skoda) en nu in mijn Passie ook weer......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dan weet ik het wel, dat doe je rechtsboven, maar daarvoor moet hij eerst alles binnenhalen en dan filter je alleen de zaken op de eigen route eruit en laat die zien, de rest wordt dan verborgen.

Ook de volgende keer start hij weer met alles, dit is namelijk 1 van mijn irritatie puntjes die ik al bij de nieuwe Columbus had (is discover pro bij Skoda) en nu in mijn Passie ook weer......

Ja je hebt inderdaad gelijk. Gister ermee zitten klooien en inderdaad pas na het binnen halen van de info kan je filteren op enkel de route.

Vraag me dan alleen af wat hij dan doet in het buitenland. Ik neem aan dat hij alleen de info ophaalt van NL toch? Zou wel cool zijn als ik alle info ook uit DE en Oostenrijk kan ophalen voor ik vertrek en dan alleen de delta's hoef te updaten :mrgreen:

 

Weet jij toevallig hoe dat zit Micky?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja je hebt inderdaad gelijk. Gister ermee zitten klooien en inderdaad pas na het binnen halen van de info kan je filteren op enkel de route.

Vraag me dan alleen af wat hij dan doet in het buitenland. Ik neem aan dat hij alleen de info ophaalt van NL toch? Zou wel cool zijn als ik alle info ook uit DE en Oostenrijk kan ophalen voor ik vertrek en dan alleen de delta's hoef te updaten :mrgreen:

 

Weet jij toevallig hoe dat zit Micky?

 

Hij haalt alles op, ik rij bijna dagelijks in Duitsland, als ik huis invoer wordt Nederland ook groen op de kaart echter laat hij in het lijstje alleen de files in een grote kring om je heen en je route zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb inmiddels ook zo'n Huawei met pre-paid Simyio in de auto liggen, werkt probleemloos. Enige tegenvaller was dat Simyo op de prepaid kaartjes alleen 3G ondersteund, wel te begrijpen gezien het te verwachten data verbruik, maar dan was een 3G hotspot ook voldoende geweest. Ik dacht dat ik die voor zes tientjes had gezien, scheelt weer ten opzichte van de 109 euro voor de Huawei.

Nu maar afwachten wat het data-verbruik in de praktijk gaat worden.

 

Groeten,

 

Hans.

Onlangs zo'n stick aangeschaft via eBay (let op dat je de -153 pakt voor Europese LTE banden!) en die kostte me €39,00 incl verzendkosten. Multisim van Vodafone zakelijk erin en het werkt als een trein.

Heb de stick overigens met een 5V adapter in het 12V stopcontact in de kofferbak gedrukt. Geen rare meldingen over USB niet leesbaar en mijn USB sloten in de auto beschikbaar voor de telefoon en muziek etc.

 

Multisim kost verder niks extra vanwege zakelijk abbo. Databundel werkt voor heel de EU dus probleemloos.

 

En om eerlijk te zijn; dat Google Earth navigeren is even leuk maar op een gegeven moment zet je het wel weer uit ;-)

 

Jammer dat ik de premium optie niet heb gekozen maar met de Huawei dongle is het prima opgelost.

aangepast door pe2aab
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb geen premium, maar via een progje schakelt mijn telefoon automatisch hotspot aan zodra er een bluetooth verbinding met de auto is.

Zodra verbinding verbroken wordt gaat hotspot uit en wifi weer aan, dit werkt perfect!

 

Idem als de online verkeersinfo. Werd gisteren in Duitsland van de A61 afgeleid omdat hier 16 minuten vertraging zou zijn, daar waar de online informatie de file aangaf (100m na afrit) begonnen ze ook te remmen en de alarmlichten aan te zetten. Was trouwens leuk om te zien dat er verschillende VW's, Audi's en BMW's dezelfde route namen om vervolgens later weer op de A61 in te voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb geen premium, maar via een progje schakelt mijn telefoon automatisch hotspot aan zodra er een bluetooth verbinding met de auto is.

Zodra verbinding verbroken wordt gaat hotspot uit en wifi weer aan, dit werkt perfect!

 

Idem als de online verkeersinfo. Werd gisteren in Duitsland van de A61 afgeleid omdat hier 16 minuten vertraging zou zijn, daar waar de online informatie de file aangaf (100m na afrit) begonnen ze ook te remmen en de alarmlichten aan te zetten. Was trouwens leuk om te zien dat er verschillende VW's, Audi's en BMW's dezelfde route namen om vervolgens later weer op de A61 in te voegen.

Nadeel is dat als je zoals ik veel bel, tijdens het telefoongesprek de data uit gaat, je krijgt dan oa geen file info binnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nadeel is dat als je zoals ik veel bel, tijdens het telefoongesprek de data uit gaat, je krijgt dan oa geen file info binnen

 

Dat ligt dan aan je telefoon?

Want ik kan tijdens het bellen gewoon internetten op mijn telefoon, en ook via de hotspot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook een goede oplossing voor een Pre-paid kaart is Vodafone You.

Is goedkoper als Simyo (0.10 ipv 0.16 euro per MB) en deze doet wel aan data-roaming.

Is dit tegoed meer dan een maand geldig?

Dat is niet zo eenvoudig terug te vinden bij sommige providers.

Ik zoek eigenlijk iets dat me zo weinig mogelijk (vaste) kost(en heeft). 

Momenteel bij Proximus met m'n vast GSM, maar dat delen iedere keer aanzetten is toch vervelend (iPhone).

Heb al zo'n dongle liggen, maar 10euro per maand is wel wat duur (voor hetgeen ik het 'nodig heb').

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is dit tegoed meer dan een maand geldig?

Dat is niet zo eenvoudig terug te vinden bij sommige providers.

Ik zoek eigenlijk iets dat me zo weinig mogelijk (vaste) kost(en heeft). 

Momenteel bij Proximus met m'n vast GSM, maar dat delen iedere keer aanzetten is toch vervelend (iPhone).

Heb al zo'n dongle liggen, maar 10euro per maand is wel wat duur (voor hetgeen ik het 'nodig heb').

 

Het tegoed is een jaar geldig. Het is wel een Nederlands abonnement, misschien dat het in België anders is.

Als je de gewone kaarten gebruikt en verder het internet alleen voor de navigatie denk ik dat je met 10 euro wel een half jaar doet.

Dat steeds moeten aanzetten van de hotspot op de iPhone was voor mij ook het argument om een andere oplossing te zoeken.

Dit bevalt prima en kost niet veel.

 

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb in mijn nog te leveren auto hetzelfde issue. De (blijkbaar niet zo goed op de hoogte zijnde) verkoper van VW gaf aan dat de premium telefoon voorbereiding niet veel toevoegde waard heeft en niet zo belangrijk is. De standaard voorbereiding zou prima voldoende zijn. Helaas, helaas. Gelukkig hier de workarounds gevonden door of een macro aan te maken in een app om de hotspot automatisch in te schakelen of middels een dongle. Ik weet nog niet welke voor mij het beste is al neig ik naar de dongle. 

 

Vraagje; ik gebruik de hotspot functie van mn telefoon eigenlijk nooit. Moet de telefoon hiervoor altijd aan de lader of valt het energieverbruik mee (ivm de telefoon accu levensduur)? 

 

Zijn jullie eventueel bekend met prepaidsimkaart . net en hun EU data kaart? Ik zie behoorlijk scherpe tarieven, EU dekking en de data blijft een jaar geldig.  

aangepast door Cornholio
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Telefoon als hotspot vergt behoorlijk meer van je batterij. Maar tel hoeft echt niet altijd aan de lader.

Er zijn overigens voor Android apps die je hotspot automatisch activeren als je bijvoorbeeld bluetooth verbinding maakt met je auto.

 

Je zou ook nog kunnen kiezen voor een MiFi router. Dat is een kleine wifi routertje waar een simkaart in kan. Had dat in mijn vorige auto. Ook hadig op vakantie of als de kids weer Pokemon Go of zo buiten willen spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Zijn jullie eventueel bekend met prepaidsimkaart . net en hun EU data kaart? Ik zie behoorlijk scherpe tarieven, EU dekking en de data blijft een jaar geldig.  

 

 

Die "scherpe tarieven" zijn wel in combinatie met maandbundels. Voor alleen de verkeersinformatie heb je die absoluut niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die "scherpe tarieven" zijn wel in combinatie met maandbundels. Voor alleen de verkeersinformatie heb je die absoluut niet nodig.

 

Ik ben niet geheel duidelijk, srry. Ik bedoel de Data simkaart Europa van deze site. Dat is alleen prepaid data zonder maandelijkse bundel in de EU of wereldwijd. Ik voeg de link toe maar weet niet zeker of dat toegestaan is (moderator - please correct me if I am wrong). Data blijft 1 jaar geldig en zelfs na dat jaar bruikbaar mits opgewaardeerd. 

 

https://www.prepaidsimkaart.net/product/data-simkaart-europa 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een nieuwe Passat B8 met Discover Media systeem. Fantastische auto btw! iPhone7 via USB kabel aangesloten. Het lukt me maar een enkele keer om Car-Net met hotspot op mijn iPhone te verbinden (melding geen internet beschikbaar oid). Daarnaast wil ik niet steeds opnieuw de hotspot aanzetten en via Car-Net verbinden (wat vervolgens meestal dus niet lukt). Daarom met veel interesse deze draad gelezen. Als ik op ebay ga zoeken op Huawei E8372h-153 krijg ik 3 resultaten van 61 tot 84 euro.

 

Vervolgens ook deze gespot: Car Wifi Dongle Mobile Internet Hotspot 4g LTE 150mbps Any Network Huawei ET8377 voor 49 euro. Ik weet alleen niet waar ik op moet letten om te beoordelen of dit gaat werken om als permanente hotspot voor Car-Net te fungeren. Wie kan dit beoordelen?

 

De volgende horde wordt het kiezen van de juiste prepaid of abonnement voor de SIM kaart. Maar dat volgt daarna wel weer :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kunt ook de car stick van VW nemen. Is tussen de 70 en 100,- afhankelihk van de shop.

Nadeel: alleen voor je auto.

Voordeel: volledig geintegreed met je DM je stelt m daar ook mee in. De hotspot va je Passat kun je dan ook eindelijk echt gebruiken voor de eventuele meerijders.

Ik had al een mifi routertje maar heb bij de Passat later toch de Carstick besteld. Via ebay bij een duitse dealer voor rond de €70,- geloof ik.

Heb m in de usb poort onder de armsteun.

aangepast door Stief
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een nieuwe Passat B8 met Discover Media systeem. Fantastische auto btw! iPhone7 via USB kabel aangesloten. Het lukt me maar een enkele keer om Car-Net met hotspot op mijn iPhone te verbinden (melding geen internet beschikbaar oid). Daarnaast wil ik niet steeds opnieuw de hotspot aanzetten en via Car-Net verbinden (wat vervolgens meestal dus niet lukt). Daarom met veel interesse deze draad gelezen. Als ik op ebay ga zoeken op Huawei E8372h-153 krijg ik 3 resultaten van 61 tot 84 euro.

 

Vervolgens ook deze gespot: Car Wifi Dongle Mobile Internet Hotspot 4g LTE 150mbps Any Network Huawei ET8377 voor 49 euro. Ik weet alleen niet waar ik op moet letten om te beoordelen of dit gaat werken om als permanente hotspot voor Car-Net te fungeren. Wie kan dit beoordelen?

 

De volgende horde wordt het kiezen van de juiste prepaid of abonnement voor de SIM kaart. Maar dat volgt daarna wel weer :smile:

 

Ik heb een Huawei E8372 stick gekocht via AliExpress (via deze advertentie) en er 32 euro voor betaald, verzendkosten gratis. Was binnen 10 dagen binnen. Bij mijn Vodafone abonnement (Red Super) zit een gratis multi-sim (bij andere abonnementen van Vodafone kun je die voor 5 euro/maand erbij krijgen) en de stick zit in de achterbak van mijn Passat in een USB 12V ding. Geen omkijken meer naar, mijn Discover Pro heeft altijd zo'n 2 minuten nadat ik de auto start automatisch verbinding gemaakt en Car-Net werkt verder helemaal prima. Het netwerk dat de Huawei aanmaakt staat op verborgen dus je ziet in de auto ook geen wifi netwerk verder. Kunt ook alsnog de hotspot van de Discover aanzetten, dat werkt ook gewoon prima. Deze oplossing is eigenlijk effectief hetzelfde als dat de Discover zelf een simkaart-slot had gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Heb dit lijntje met interesse 2x gelezen. Bn sinds kort in het bezit van een Arteon met Discover Pro. Ook ik ervaar hetzelde onhandige gedoe met de Hotspot via de iPhone. Werkt op zich prima maar telkens aan moeten zetten na instappen werkt niet echt comfortabel. Ook bij mij ontbreekt helaas de Premium telefoon voorbereiding. Op advies dealer daarom een Huawei LTE surfstick E3372 aangeschaft bij Conrad (pakweg 50 Euro) en voorzien van een T-Mobile datasim (MB verdeler). Stick geconfigureerd en geeft op de laptop prima internet connectie. In de auto zowel geprobeerd in USB1 (achter klepje voorin) en USB2 slot (onder armsteun) geprobeerd maar ik zie geen enkele mogelijkheid in de Pro om obv hiervan een WLAN connectie op te zetten.

 

Iemand nog een tip? Heb ik de juiste stick? Doe ik toch iets verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

Heb dit lijntje met interesse 2x gelezen. Bn sinds kort in het bezit van een Arteon met Discover Pro. Ook ik ervaar hetzelde onhandige gedoe met de Hotspot via de iPhone. Werkt op zich prima maar telkens aan moeten zetten na instappen werkt niet echt comfortabel. Ook bij mij ontbreekt helaas de Premium telefoon voorbereiding. Op advies dealer daarom een Huawei LTE surfstick E3372 aangeschaft bij Conrad (pakweg 50 Euro) en voorzien van een T-Mobile datasim (MB verdeler). Stick geconfigureerd en geeft op de laptop prima internet connectie. In de auto zowel geprobeerd in USB1 (achter klepje voorin) en USB2 slot (onder armsteun) geprobeerd maar ik zie geen enkele mogelijkheid in de Pro om obv hiervan een WLAN connectie op te zetten.

Iemand nog een tip? Heb ik de juiste stick? Doe ik toch iets verkeerd?

Welkom op het forum.

 

Medewerker van vag centre toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom,

Ben bang dat je de verkeerde stick grkocht heb. Dit is volgen mij gewoon een 4G 'dongel'. Dat werkt prima op een computer of zo maar je DP kan daar niet mee over weg. Je hebt een stick nodig met een ingebouwde Accespoint. Je DP verbind je dan met het Wifi netwerk van je stick.

Als alternatief voor zo'n usb stick kan je ook koezen voor een mifi routertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden